• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Chopinart (22 opinie)

balet
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
1 godz. 50 min. (1 przerwa)
data premiery:
26 lutego 2010
7.7
38 ocen
Chopinart
Balet do muzyki Fryderyka Chopina

Chopin inspiruje. Trudno zliczyć artystów - kompozytorów, choreografów, plastyków, muzyków klasycznych i jazzowych, którzy czerpali z dzieł naszego najwybitniejszego twórcy. Wielbiciele baletu spontanicznie kojarzą jego nazwisko z impresją choreograficzną Fokina "Chopiniana", na potrzeby której Głazunow zinstrumentował utwory Chopina w sposób, delikatnie mówiąc, kontrowersyjny. Naszym wieczorem choreograficznym chcemy uciec od tego prostego myślenia: Chopin + balet = "Chopiniana". Szukamy nowych sposobów tanecznego wcielenia słynnych mazurków, walców, preludiów... Dwie części wieczoru to dwa różne spojrzenia na balet współczesny, gdyż przygotuje je dwóch różnych twórców, różnych narodowości, reprezentujących odmienne kultury - europejską i azjatycką. Łączy je jedno - uwielbienie dla polskiego kompozytora, któremu oddajemy hołd w 200 rocznicę jego urodzin.

Emil Wesołowski - tancerz, choreograf, pedagog
Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu. W 1966 roku zaangażował się do Opery Poznańskiej. W roku 1973 opuścił Operę wraz z innymi tancerzami Conrada Drzewieckiego i został solistą, a w 1976 roku pierwszym solistą Polskiego Teatru Tańca. Stworzył tam szereg kreacji w baletach Conrada Drzewieckiego, był też pierwszym wykonawcą roli Jazona w balecie "Medea" Teresy Kujawy. Występował z zespołem Drzewieckiego w wielu krajach Europy, brał udział w kilku filmach baletowych. Współpracował jako pedagog z poznańską szkołą baletową, prowadził zajęcia baletmistrzowskie w Polskim Teatrze Tańca, rozpoczął też współpracę choreograficzną z teatrami dramatycznymi i muzycznymi.

W 1979 roku postanowił poszukać możliwości pracy twórczej na własną rękę. Przez sezon kierował baletem Opery Wrocławskiej, a następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 1982 roku przyjął funkcję kierownika baletu w warszawskim Teatrze Wielkim.
Najważniejsze realizacje choreograficzne Emila Wesołowskiego: "Quattro movimenti" (muz. Schaeffer, Opera Wrocławska, 1980), "Ballada" (muz. Chopin, VII Łódzkie Spotkania Baletowe, 1983), "Trytony" (muz. Rudziński, Teatr Wielki w Warszawie, 1985), "Gry" (muz. Debussy, Teatr Wielki w Warszawie, 1989; przeniesione później również do repertuaru Teatru Wielkiego w Łodzi, Polskiego Teatru Tańca i Opery Wrocławskiej), "Mozartiana" (muz. Czajkowski, Polski Teatr Tańca, 1990), "Dies irae" (muz. Maciejewski, Teatr Wielki w Warszawie, 1991), "Legenda o Józefie" (muz. Strauss, Teatr Wielki w Łodzi, 1991 i Teatr Wielki w Warszawie, 1992), "Święto wiosny" (muz. Strawiński, Teatr Wielki w Warszawie, 1993), "Romeo i Julia" (muz. Prokofiew, Teatr Wielki w Warszawie, 1996), "Tryptyk: Powracające fale, Harnasie, Krzesany" (muz. Karłowicz, Szymanowski, Kilar, Teatr Wielki w Warszawie, 1997), "Cudowny Mandaryn" (muz. Bartók, Teatr Wielki w Warszawie, 1999), ponownie "Harnasie" (muz. K. Szymanowski, Teatr Wielki w Warszawie, 2006).
W uznaniu swojego dorobku, we wrześniu 1992 roku artysta otrzymał tytuł głównego choreografa, a w lipcu 1995 roku został dyrektorem Baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Funkcję te sprawował do końca maja 2006 r.

Przygotował także choreografię do dwóch słynnych produkcji operowych, reżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego - "Damy Pikowej" w berlińskiej Staatsoper Unter Den Linden (grudzień 2003) i w Operze Narodowej w Warszawie (grudzień 2004) oraz do "Andrei Chénier" w Teatrze Wielkim w Poznaniu (marzec 2004) i w Operze Waszyngtońskiej.

Ho Sin Hang - choreograf, pedagog
Pochodzi z Chin. Tańca uczył się w Hong Kongu i w Londynie, gdzie zdobywał  pierwsze doświadczenia sceniczne, by w latach 70., jako solista,  podbić sceny europejskie. Tańczył wielki role z repertuaru XX-wiecznego: Pietruszkę, Pulcinellę czy Kościeja w Ognistym Ptaku Strawińskiego. W roku 1976 został wybrany przez krytyków najlepszym tancerzem roku młodego pokolenia za rolę Puka w Śnie nocy letniej Sperlisa wystawionym w Bazylei. Bardzo wcześnie zaczął tworzyć własne balety i układy choreograficzne. Za każdym razem zachwycał publiczność innowacyjną mieszanką elementów klasycznych i nowoczesnych. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie pedagogiczne. Między innymi w  latach 1989 - 1995, równolegle ze swoją pracą w Teatrze w Kassel, Ho Sin Hang prowadził odnoszącą sukcesy szkołę baletową. Jego uczniowie stali się tancerzami baletu klasycznego, choreografami i tancerzami w musicalach w takich ośrodkach tanecznych jak m.in. Drezno, Berlin, Monachium, Stuttgart. Jego choreografia w wieczorze Chopinart w Operze Bałtyckiej  jest pierwszą, którą realizuje dla polskiej publiczności


OBSADA cz. I (chor. Ho Sin Hang):
CZĘŚĆ I  (chor. Ho Sin Hang)


Chopin - Filip Michalak
George Sand - Sylwia Kowalska-Borowy
Maria - Franciszka Kierc
Matka Marii - Marzena Socha
Ojciec Chopina - Roman Komassa
Mazurka - Beata Giza
Moris, syn George Sand - Piotr Nowak
Solange, córka George Sand - Marta Śrama

towarzystwo paryskie, panowie: Ireneusz Stencel , Filip Michalak, Bartłomiej Szymalski , Bartosz Kondracki, Piotr Nowak, Michał Ośka, Piotr Borowy, Leszek Alabrudziński

towarzystwo paryskie, panie: Yulija Lavrenova, Magdalena Pawelec, Agnieszka Wojciechowska, Marta Śrama, Aleksandra Michalak
zespół (scena Widma) - Leszek Alabrudziński, Radosław Palutkiewicz, Bartłomiej Szymalski, Agnieszka Wojciechowska, Aleksandra Michalak, Dorota Zielińska

solo wokalne wykonuje Alicja Węgorzewska-Whiskerd

OBSADA cz. II (chor. Emil Wesołowski):
Kobieta - Beata Giza,
Mężczyzna - Michał Łabuś,
Marzenie - Ireneusz Stencel,

Ulica: Karolina Jastrzębska, Leszek Alabrudziński, Franciszka Kierc, Filip Michalak, Marzena Socha , Piotr Nowak, Agnieszka Wojciechowska, Yuliya Lavrenowa

Alter ego: Leszek Alabrudziński, Michał Łabuś, Filip Michalak, Piotr Nowak, Radosław Palutkiewicz

Przeczytaj także

Opinie (22) 7 zablokowanych

  • Chopinart-wspaniały (opinia sprzed 11 lat)

    Bardzo podobalo mi sie przedstawienie w operze.Brawo twórcy,brawo wystepujacy !

    • 0 0

  • Zachwycająca Beata Giza (opinia sprzed 13 lat)

    Pani Beata Giza zachwyciła mnie! Jest po prostu świetna! Swoim znakomitym tańcem sprawia, że chce się ją oglądać bez końca! Wielki szacunek i brawa za pani wspaniały występ, którego z pewnością tak szybko nie zapomnę! :)

    • 1 0

  • pani Giza fenomenalna (opinia sprzed 13 lat)

    wow... ogromny szacunek dla pani Gizy, to co zrobiła w 2 części to istan torpeda...wow!!!

    • 1 0

  • Rok Chopina (opinia sprzed 13 lat)

    Już dzisiaj cieszę się na myśl, że w listopadzie ponownie wybiorę się na CHOPINART. Z przyjemnością jeszcze raz obejrzę ten spektakl.

    • 2 0

  • (opinia sprzed 14 lat)

    P.Carmen ani słowa o spektaklu nie powie, bo się niestety nie zna... A pewnie nic poza obecnymi spektaklami Opery nie widziała... Cóż... Aż szkoda komentować i rozpisywać się więcej... Tylko jedno: BRAWO DLA PANA EMILA WESOŁOWSKIEGO I BEATY GIZY!!!

    • 11 0

  • :)73:) (opinia sprzed 14 lat)

    DO btf troszku Ci się cóś pomieszało:)Chińczyk był patriotyczny.Polak emocjonalny niespodziewanie silnie:)

    • 3 0

  • Beata Giza - Gwiazda Chopinart! (opinia sprzed 14 lat)

    Ten spektakl należy do Beaty Gizy! To ona jest jego siłą napędową, najjaśniejszym i najmocniejszym akcentem. Tancerka ma znakomitą technikę, ale i też jest znakomitą aktorką - jej postać była subtelna, delikatna, ale i wyrazista!
    Duet z Ireneuszem Stenclem - Marzeniem był dla mnie wzruszający!
    Wielkie brawa dla Beaty i Irka!!!

    • 12 0

  • Warszawa kontra Chiny (3) (opinia sprzed 14 lat)

    po warszawsku Chopin był patriotyczny, biało - czerwony, wierzbowy, nostalgiczny i biograficzny. Poprawny i podobajacy się.
    Po chińsku Chopin był przepiękną etiudą o miłości nieszczęśliwej, o toksycznym związku przedstawionym w oprawie muzyki Chopina w sposób, który wzbudził emocje niespodziewane, silne i takie, które pozostaną w pamięci na długo zapewne.

    • 0 12

    • po polsku (opinia sprzed 14 lat)

      -Chinczyk nuda,Wesolowski ciekawe ,interesujace

      • 0 0

    • Re: Warszawa kontra Chiny (1) (opinia sprzed 14 lat)

      było dokładnie odwrotnie - najpierw był Chinczyk a pozniej warszawiak :)

      • 5 0

      • eeeeeee (opinia sprzed 14 lat)

        chyba nie ...... :)

        • 0 1

  • :)73:) (2) (opinia sprzed 14 lat)

    Do pani Carmen:)Może by tak chociaż dwa słowa na temat spektaklu?Pozdrawiam:)

    • 9 0

    • @Luty (1) (opinia sprzed 14 lat)

      Proszę się spodziewać po premierze :) Przypominam: dziś wieczorem ;)

      • 1 0

      • @luty (opinia sprzed 14 lat)

        Zgodnie z obietnicą. Część Pana Wesołowskiego przepiękna. Ho Sin Hang nie zna jeszcze polskiego widza, ale nie było źle. W zasadzie pokazał w swojej części to specyficzne spojrzenie na Chopina jakie maja Azjaci. Proszę sie wybrać. Pozdrawiam.

        • 0 0

  • Brawo Giza i Wesołowski (1) (opinia sprzed 14 lat)

    Bylam wczoraj na generalnej.
    Brawo dla Emila Wesołowskiego za układ choreograficzny.
    Pani Beata Giza - genialna!!!! przez caly akt nie schodzi ze sceny!
    Scenografia współczesna, skromna w doborze materiałów, ale wymowna, oryginalna.
    Warto zobaczyć! Polecam!

    • 19 0

    • (opinia sprzed 14 lat)

      Ja również polecam! Super połączenie niesamowitej muzyki, umiejętności tancerzy oraz genialnej choreografii.

      • 6 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery