- 1 Dobra robota! Młodzi aktorzy błysnęli (14 opinii)
- 2 Szukają małego aktora do kultowej roli (11 opinii)
- 3 Na tę imprezę niektórzy czekają cały rok (21 opinii)
- 4 Co czytać w wolnej chwili? (20 opinii)
- 5 Wszyscy sprzedają akcje? On kupuje (25 opinii)
- 6 Gdańsk: kto dostał pieniądze na kulturę? (43 opinie)
Chirurżka, posełka i gościni. Kogo denerwują feminatywy?
Naukowczyni, polityczka, pielęgniarka, chirurżka, psycholożka, adwokatka i ministerka. Niektóre feminatywy, bo o nich mowa, wciąż budzą kontrowersje, a niedawna wypowiedź Kasi Nosowskiej zaogniła spór. Pytanie tylko, o co jest ten konflikt, skoro feminatywy istnieją w języku od początku jego istnienia?
Walka o drobiazgi?
Dlaczego takie podejście jest mylne i szkodliwe? Językoznawcy i językoznawczynie, socjologowie i socjolożki są zgodni co do tego, że zmiany społeczne mają swój początek w języku. Zatem walka w tym obszarze nie jest drobiazgiem.
Przeczytaj także: Nierówności, o których się nie mówi. Mężczyźni walczą o swoje prawa
Feminativum, czyli żeńska końcówka
Feminatyw (feminativum, feminatywum) to najprościej mówiąc "żeńska forma gramatyczna nazw zawodów i funkcji z przyrostkiem potocznie zwanym "żeńską końcówką". Feminatywy nazywają kobiety ze względu na przysługujący im tytuł, pełnioną funkcję, zajmowane stanowisko, wykonywany zawód, przynależność narodową, pochodzenie, wyznanie, przekonania, właściwości psychiczne i fizyczne, wykonywane czynności" (definicja za Wikipedią).
Same feminatywy istnieją w języku polskim od zawsze, a do II wojny światowej stosowanie ich było normą. Spór o nie to żadna nowość i jest on obecny w debacie publicznej od ponad stu lat, od kiedy kobiety zyskały prawa wyborcze, co również zeszło się w czasie z emancypacją i przemianą społeczną dotyczącą kształcenia kobiet oraz ich wkraczania do fabryk i zakładów pracy. Przynieść to musiało oczywiste zmiany w nazewnictwie zawodów, które dotychczas były głównie męskimi profesjami.
Przeczytaj także: Essa, RIGCz i gościni. To naturalne, że język się zmienia
Kierowczynie i motornicze
I choć podział na tzw. zawody męskie i żeńskie nadal się utrzymuje, jest już coraz mniej wyraźny. Obecnie kobiety i mężczyźni pracują zwykle w różnych branżach naprzemiennie i chociaż nadal niektóre zawody uważane są za typowo "męskie" lub typowo "kobiece", to jedynym ograniczeniem jest tak naprawdę prawo pracy, które wskazuje na zawody szkodliwe dla zdrowia lub niebezpieczne dla kobiet. Pytanie tylko, czy ta "ochrona" nie jest na wyrost i w efekcie nie ogranicza paniom dostępu do lepiej płatnych posad?
Kiedyś do takich zawodów według ustawy o ochronie pracy kobiet i młodocianych zaliczano pracę w kopalni i w hucie, przy uboju bydła oraz przy obsłudze klientów lokali z alkoholem po godz. 22, a także kierowanie lokomotywą i tramwajem. Tymczasem, jak zapewne pamięta wielu naszych czytelników, dziś to właśnie kierowczynie w autobusach i motornicze w tramwajach są poszukiwane do tych prac, a co więcej - mile w nich widziane.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Praca: Zatrudnię
Gościnie, monarchinie i rozmówczynie
Słowo "kierowczyni" budzi grozę wśród wielu osób, a tymczasem pod względem słowotwórczym nie można mu nic zarzucić. Wyraz ten zbudowany jest poprawnie, za pomocą przyrostka "-yni", będącego wykładnikiem żeńskości. W polszczyźnie znajdziemy wiele takich wyrazów, np. językoznawczyni, rozmówczyni, wykładowczyni, wnioskodawczyni czy słynna ostatnio gościni.
W naszym języku od wszystkich męskich wyrazów o zakończeniu "-a" da się utworzyć formy żeńskie zakończone na "-ini", np. monarchini, wojewodzini, starościni, sędzini (żeby odróżnić ją od słowa "sędzina", czyli żony sędziego). Przekonują o tym nie tylko współcześni znawcy języka, jak Maciej Malinowski (autor książek i bloga Obcy język polski), ale i dawne słowniki, w których te słowa można znaleźć.
Przeczytaj także: Poznaj historię niezwykłych kobiet z Wrzeszcza
Adwokatka, posłanka, naukowczyni
Słynną już "gościnię" znaleźć można nawet w "Słowniku języka polskiego 1900-1927" pod redakcją Karłowicza, Kryńskiego i Niedźwiedzkiego, natomiast słowa: doktorka, docentka, tłumaczka, adwokatka pojawiały się już w prasie z końca XIX wieku. Dlaczego zatem dziś - ponad stulecie później - tak bardzo nas one zaskakują?
Kiedy w pierwszych wyborach do Sejmu w niepodległej Polsce pięć kobiet zdobyło mandaty, już wtedy debatowano, czy nazywać je poślinami, poślicami, posełkiniami czy posełkami. Ostatecznie w przeciągu kilku lat ugruntował się termin "posłanka". Ówcześni językoznawcy zakładali również, że z czasem, w miarę powiększania się grona absolwentek uniwersytetów, do użytku wejdą określenia takie, jak: "profesorka", "adiunktka", "doktorka" i "adwokatka".
Język się zmienia razem ze społeczeństwem
I rzeczywiście, tak się stało. Z tym że mieliśmy w tej przemianie małą przerwę (wojna, czasy PRL-u). Dziś to kobiety dominują wśród absolwentów (absolwentek) szkół średnich, a od drugiej połowy lat 90. mają też przewagę, jeśli chodzi o wyższe wykształcenie. Mamy więc studentki, adiuntki, doktorantki i profesorki. Jednak nadal, choć kobiety częściej są lepiej wykształcone, to zarabiają średnio 20-30 proc. mniej niż ich koledzy na równorzędnych stanowiskach.
W ostatnich badaniach ponad 80 proc. kobiet zgodnie stwierdziło, że nazwy stanowisk powinny być używane na równi z męskimi odpowiednikami tych zawodów. Dlaczego jest to ważne? Bo określają konkretną funkcję zawodową na takich samych zasadach jak profesje panów, a kobiety chcą być tak samo nagradzane za pracę jak mężczyźni. Czy jest w tym coś dziwnego?
Przeczytaj także: IT męską branżą? To przeszłość. Kobiety w nowych technologiach
Profesorka czy pani profesor?
Wielu z nas wciąż uważa, że mówienie na panią profesor "profesorka" czy na panią prezes "prezeska" umniejsza jej roli oraz jest zbyt potoczne i mniej poważne od męskiej formy, a co za tym idzie taka osoba może być mniej poważana. Dlaczego? Nie mamy problemu z mówieniem sekretarka, studentka czy lekarka, a trudno przychodzi doktorka czy chirurżka.
Wynika to co najmniej z dwóch przyczyn. Po pierwsze, niektóre zawody do niedawna były zarezerwowane dla mężczyzn (jak np. chirurg), stąd pojawienie się w nich kobiet, a co za tym idzie określeń na ich profesję, może budzić u niektórych zaskoczenie. Po drugie - wiele wyższych stanowisk (dyrektorów, kierowników, prezesów czy innych szefów) nadal piastują przeważnie mężczyźni, co jest naszą spuścizną po komunizmie i niedokończonej emancypacji. W efekcie kobiety na męskich stanowiskach często nadal wchodzą w męskie buty, aby się odnaleźć w męskim środowisku.
Funkcjonalność i logika języka
Jak jednak zapewniają językoznawcy, z czasem się to zmieni. "Formy typu profesorka, prezydentka, ministerka (jednak nie: ministra!) stracą swe nacechowanie potoczne i ideologiczne i staną się równoprawnymi nazwami oficjalnymi. Wymaga tego funkcjonalność języka" - twierdzi Katarzyna Kłosińska z Uniwersytetu Warszawskiego. Podobnie profesor Jan Miodek uznał, że "profesorka i dyrektorka są słowami znacznie mu bliższymi niż zwroty pani profesor czy pani dyrektor".
Dlaczego? Dlatego że nazywanie kobiety "prezesem" jest niezgodne z logiką naszego języka. Kiedy mówimy "prezes", wyobrażamy sobie mężczyznę (ostatnie badania wśród dzieci potwierdziły tę teorię). By to skorygować, dodajemy określenie "pani", w efekcie czego powstaje absurdalna forma, w której nie zgadza się rodzaj - pani (ona), prezes (on).
Polszczyzna jest kobietą
Feminatywy nie są wymysłem feministek, tylko reakcją języka na konkretną potrzebę społeczną. Feminatywy są poprawne, zgodne z historią polszczyzny, a także z funkcjonalnością i logiką naszego języka. Feminatywy są naturalnymi formami naszego języka, który jest fleksyjny (odmienny), złożony z 3 rodzajów (męski, żeński i nijaki). Feminatywy to rzeczowniki, zatem się deklinują. Feminatywy są precyzyjne i dzięki nim nasza komunikacja jest sprawniejsza i szybsza (prezeska zamiast pani prezes).
- Językowi nie da się jednak niczego narzucić, przyjęcie żadnej regulacji prawnej w tym zakresie nie spowoduje, że Polki i Polacy zaczną masowo używać form inżyniera bądź inżynierka, docentka bądź docenta, ministra bądź ministerka, maszynistka pociągu, sekretarza stanu czy jakichkolwiek innych tego rodzaju - oświadczała kilka lat temu Rada Języka Polskiego.
Dzisiejsze stanowisko Rady Języka jest takie:
- Polszczyźnie potrzebna jest większa, możliwie pełna symetria nazw osobowych męskich i żeńskich w zasobie słownictwa. Stosowanie feminatywów w wypowiedziach, na przykład przemienne powtarzanie rzeczowników żeńskich i męskich (Polki i Polacy), jest znakiem tego, że mówiący czują potrzebę zwiększenia widoczności kobiet w języku i tekstach.
Codziennie używany język kształtuje naszą rzeczywistość i ją wyraża. Kształtuje też naszą świadomość, czyli to, jak widzimy świat. Sięganie po żeńskie formy rodzajowe wynika z dbałości o język ojczysty, o jego tradycję i logikę. Natomiast używanie wyłącznie form męskich ugruntowuje patriarchalny układ rzeczywistości.
Odpowiedź na pytanie: "czy feminatywy są potrzebne?" może być tylko twierdząca. Warto podkreślić, że zainteresowanie żeńskimi rzeczownikami osobowymi, czyli feminatywami, ma długą historię. Już na początku XX wieku trwała ożywiona dyskusja na ten temat. Zapoczątkowała ona tendencję do regularnego tworzenia feminatywów. W połowie XX w. zwyciężyła jednak moda przeciwna, zaznaczająca żeńskość za pomocą rzeczownika "pani". Dyskusja, która wzmogła się na początku XXI wieku, spowodowała powrót do tworzenia form żeńskich. Jest to całkowicie zgodne z normą językową, co więcej - wzbogaca język. Do kwestii feminatywów odniosła się także Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN, która w 2019 r. uznała, że "w polszczyźnie potrzebna jest większa, możliwie pełna symetria nazw osobowych męskich i żeńskich w zasobie słownictwa." Trzeba tylko pamiętać, że tworzenie żeńskich rzeczowników osobowych nie może łamać reguł gramatycznych, odnoszących się do języka polskiego w ogóle.
Prof. dr hab. Ewa Graczyk, Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej Uniwersytet Gdański:
Pomiędzy językiem a rzeczywistością społeczną jest wzajemna interakcja - język kształtuje rzeczywistość, a ona kształtuje język. Feminatywy są bardzo potrzebne. Wyrażamy się w języku i powinniśmy w nim mieć swoją reprezentację. Zwłaszcza młode osoby, dziewczynki i dziewczyny, muszą mieć świadomość, że można być uczoną, ministrą, profesorą, pisarką. Jeśli zablokujemy się językowo, pewne zmiany nie zajdą i te młode kobiety nie znajdą poparcia w języku dla swoich ambicji i swoich planów. Polska kultura ma zresztą bardzo długą tradycję feminitywów, były one powszechnie używane w okresie międzywojennym - lekarka, nauczycielka, posełka - to były słowa codzienne i wcale nieśmieszne. Dziś kobieta mówiąca "jestem lekarką" czuje, że się zdegradowała. Jednak nawet jeśli kobieta się dowartościuje, mówiąc "jestem profesorem" albo "jestem lekarzem", to na dłuższą metę sankcjonuje lekceważenie kobiecej pozycji. Ten element pomniejszenia jest stawką w grze o jutro, i warto ją zapłacić. Nie zamieniajmy drobnej satysfakcji na dziś dla uczestnictwa w walce, która ma sens dla naszych córek, wnuczek i młodszych przyjaciółek.
Dr hab. Józef Majewski, prof. UG, kierownik Zakładu Dziennikarstwa i Mediów Uniwersytet Gdański:
Jestem za feminatywami, sam ja stosuję zarówno na co dzień, jak i podczas zajęć na uczelni, w tekstach naukowych i w artykułach publicystyczno-dziennikarskich, chociaż niestety redakcje, dla których piszę, nierzadko je eliminują. To dla mnie sprawa dziejowej sprawiedliwości i sumienia. Staram się być wierny słowom: "Mowa to więcej niż krew" - jak w 1929 roku w języku niemieckim napisał w liście do matki żydowski filozof Franz Rosenzweig. Frazę tę żydowski językoznawca Wiktor Klemperer umieścił jako motto w książce "LTI. Notatniku filologa", pisanej podczas II wojny światowej na podstawie nazistowskiej prasy tamtego czasu.
Miejsca
-
Uniwersytet Gdański Gdańsk, Jana Bażyńskiego 8
Opinie (667) ponad 100 zablokowanych
-
2023-01-31 15:48
Opinia wyróżniona
popieram i dziwię się, że niektórzy nie (10)
Popieram i upowszechniam. Zauważyłam, że nie popierają ich faceci, skostniałe starsze panie i ignoranci.
- 10 68
-
2023-12-17 10:42
Onkolog
Wolę być skostaniałą starszą panią (btw dzięki za starszą, mam 50 lat i mówię wszystkim że jestem stara a nikt się za mną nie zgadza ️) niż onkolożką gościnią kierowczynią bo to po prostu brzmi durnie.
- 2 0
-
2023-01-31 22:47
(7)
Nie niektórzy, tylko wielu ludzi, w tym kobiet. Jestem filologiem, a nie filolożką i tak zostanie.
- 15 5
-
2023-02-01 18:08
Opinia wyróżniona
(6)
A ja jestem filolożką i nie życzę sobie nazywania mnie jak faceta
- 10 38
-
2023-12-08 11:15
Ja jestem kobietą i psychologiem i nie życzę sobie aby nazywano mnie psycholożką.
- 2 0
-
2023-07-01 09:56
Onkolog (2)
A ja jestem onkologiem i nie zycze sobie wyzywania mnie od onkolozek. A w drodze do pracy od kierowczyn. Kierowca jestem jak jade samochodem.
- 2 0
-
2023-09-20 13:06
Kierowca to forma żeńska (1)
Niech faceci będą nazywani kierowczykiem czy kierowaczem, bo kierowca to ewidentnie forma żeńska
- 1 0
-
2024-03-24 09:42
kierowiec bo kierowca
- 1 0
-
2023-02-01 21:46
(1)
Filolożka brzmi mało poważnie. Ale może o to ma właśnie chodzić...
- 16 2
-
2024-03-27 17:54
touche
- 0 0
-
2023-01-31 15:51
Wróć do szkoły
- 13 1
-
2023-01-31 08:18
Opinia wyróżniona
Jestem kobietą i zgadzam się z K. Nosowską (17)
Czy w kraju gdzie wyrocznią jest K Godek i gdzie kobieta w ciązy nie może czuć się bezpiecznie, bo chłopcy w sukienach dyktują warunki naszym największym problemem są na siłę wprowadzane feminatywy? Czy naprawdę kobieta, która ma dokonania naukowe, zawodowe i zna swoją wartość poczuje się urażona, że ktos powie do niej Pani profesor lub Pani
Czy w kraju gdzie wyrocznią jest K Godek i gdzie kobieta w ciązy nie może czuć się bezpiecznie, bo chłopcy w sukienach dyktują warunki naszym największym problemem są na siłę wprowadzane feminatywy? Czy naprawdę kobieta, która ma dokonania naukowe, zawodowe i zna swoją wartość poczuje się urażona, że ktos powie do niej Pani profesor lub Pani doktor? To prawda, że język jest żywy i ulega zmianom ale co innego gdy naturalnie na przestrzeni lat zmienia się wymowa czy zostaja wprowadzone nowe słowa, ponieważ śmiat sie zmienia, a czym innym jest na siłę, wręcz na hurrra wprowadzanie do języka dziwacznych form, czasem budzących śmiech a czasami wręcz zażenowanie.
- 240 77
-
2023-02-14 15:29
na siłę wprowadzono w 1936 roku szereg zmian, które też były początkowo torpedowane
Marja - Maria, Bułgarja - Bułgaria, paznogieć - paznokieć
- 1 3
-
2023-01-31 22:06
xxx
A dziecko tej kobiety, może czuć się bezpiecznie?;)
- 7 2
-
2023-01-31 18:12
Gdzie, kiedy i kto stwierdził że to największy problem? (2)
Serio pytam. Nie chcesz używać to sobie nie używaj ale nie wciskaj innym kitu że wymazywanie kobiet z przestrzeni społecznej za pomocą takiej "drobnostki" jak język jest nieważne. Jakby się trzeba było z nami liczyć to nikomu nie przyszłoby do głowy decydować w sprawie naszych ciał (vide prawa rozrodcze) a tak to: sprzedawczyni, sprzątaczka, fryzjerka ok spoko, ale już prezeska, chirurżka, dyrektorka - hola hola...
- 9 7
-
2023-01-31 23:14
stolarka!!! (1)
:))))
- 11 2
-
2023-01-31 23:45
stolarka budowlana, stolarka meblowa, stolarka przemysłowa...
- 9 2
-
2023-01-31 16:04
(3)
Niestety ale Kasia Nosowska, nie jest w żadnej dziedzinie jakimkolwiek autorytetem, ale bardzo wiele to mówi o Nas gdy wolimy słuchać prostej baby bez większych osiągnieć intelektualnych zamiast ekspertów, którzy zajmują się daną dziedziną
- 11 21
-
2023-01-31 19:18
A moze ekspertek?
- 4 2
-
2023-01-31 19:18
Akurat Kasia Nosowska się może sukcesami pochwalić, nie to co Ogórek z Jakimowiczem.
- 15 3
-
2023-01-31 17:03
Chyba raczej samozwańczych ekspertów, którzy świetnie żyją z tworzenia takich problemów i późniejszej "walki" z nimi.
- 15 4
-
2023-01-31 15:45
(3)
Niestety ale to same kobiety dążą do takich nazw. Znajoma jest wiecznie obrażona gdy nazywam ją psychlog a nie jak ona sobie życzy ,,psycholożka" To różnego rodzaju feminiski wymyślają te głupoty. Meteorolożka, biolożka, psycholożka itp. Co do sukienkowych to bardzo dobrze że są przeciwni przerywania ciąży. Taka jedna z drugą wiecznie zażywają
Niestety ale to same kobiety dążą do takich nazw. Znajoma jest wiecznie obrażona gdy nazywam ją psychlog a nie jak ona sobie życzy ,,psycholożka" To różnego rodzaju feminiski wymyślają te głupoty. Meteorolożka, biolożka, psycholożka itp. Co do sukienkowych to bardzo dobrze że są przeciwni przerywania ciąży. Taka jedna z drugą wiecznie zażywają antykoncepty, różnego rodzaju chemię, śpią z kim popadnie, a potem się dziwią że dziecko chore. Za rozpustę i rozwiązły tryb życia trzeba prędzej czy później zapłacić. Ale przecież kobiety to takie świętoszki, że biada im cokolwiek powiedzieć.
- 18 31
-
2023-01-31 19:25
To nazywaj ją tak jak życzy sobie być nazywana. W czym jest problem? Chciałbys/ chciałabyś aby zamiast twojego imienia bylo imię meskie/ żenskie inne niz to ktore nosisz?
- 5 6
-
2023-01-31 17:12
A co ci do tego jak kto chce być tytułowany, z kim sypia i co robi że swoim ciałem?!
- 8 7
-
2023-01-31 16:05
zachęcam do czytania ze zrozumieniem
- 10 4
-
2023-01-31 15:35
Język zmienia rzeczywistość (3)
A co z kobietami, które nie mają dokonań naukowych, zawodowych i nie znają swojej wartości albo mają z tym problem? Nie każda kobieta jest silna, niezależna i sobie poradzi np. w męskim środowisku. Nie chodzi o to, czy ktoś czuje się "urażony", ale większą zmianę, o której mowa w artykule.
- 9 26
-
2023-01-31 23:22
Wydaję mi się
że jeśli ktoś nie zna swojej wartości to feminatywy nie pomogą.
- 25 3
-
2023-01-31 18:57
Musicie się leczyć skoro obraża was "Pani doktor" (1)
- 29 12
-
2023-01-31 20:01
W którym miejscu jest napisane że to kogoś obraża?
- 6 6
Wszystkie opinie
-
2023-01-31 07:01
Kogo denerwują feminatywy? (14)
Wszystkich rozsądnych ludzi
- 255 49
-
2023-01-31 07:09
Celem marksizmu jest zniszczenie języka (13)
Tutaj widzimy podręcznikowy przykład
- 45 24
-
2023-01-31 07:16
(6)
Celem marksizmu jest zniszczenie społeczeństwa.
Zniszczenie języka jest jedynie środkiem.- 40 9
-
2023-01-31 09:04
niszcząc język niszczy się jednostki - rodziny - społeczeństwo. nie dotyczy to jedynie mowy i języka ale i moralności, gospodarki, kultury, nauki. słowem - wszystkiego.
- 20 4
-
2023-01-31 09:14
(4)
Problemem jest jeszcze to, że jeśli szerszej się przyjemnie forsowanie feminatywów we wszystkich możliwych odmianach (nawet tam, gdzie obecnie nie są popularnie używane), to zaraz głośniejsze się zrobi w pewnych środowiskach stosowanie neuratywów. Wszyscy zwolennicy niebarności będą to forsować. Dlatego należy znać umiar, bo takie głupie spory ani nie pomagają kobietom, a mogą jeszcze pogorszyć relacje społeczne. Spójrzmy chociażby, jak wzrosła liczba nastolatków identyfikujących się jako trans, którzy w tej dziwnej społeczności szukają pomocy przez problemy, których nie maja szansy normalnie rozwiązać. Albo nikt im nie chciał pomóc.
- 17 4
-
2023-01-31 13:46
Znać umiar? (3)
Czyli co- niektóre kobiety możemy ewentualnie z powrotem wprowadzić do ról/funkcji które już pełnią -np. dyrektorka, ale już np prezeska niech się nie wychyla i zna swoje miejsce w szeregu
- 2 7
-
2023-01-31 13:54
Po pierwsze (2)
Nie kaleczyć języka, niech każdy sobie żyje jak chce
- 9 1
-
2023-01-31 17:52
Po pierwsze (1)
To nie jest kaleczenie tylko poprawne formy. Doucz się.
- 2 7
-
2023-07-01 10:11
Tak jaki i prostytut ( a nie meska prostytutka)
- 0 0
-
2023-01-31 07:36
(1)
Nie używaj słów, których nie rozumiesz.
- 3 20
-
2023-01-31 07:44
Oho wielkie działa argumentacji wytaczasz XD
- 14 5
-
2023-01-31 07:50
(1)
Czyli przywracanie czegoś co marksiści usuneli z języka jest marksizmem. Id z z tymi bredniami gdzie indziej.
- 9 18
-
2023-01-31 07:54
Widzę że jest Ci obce pojęcie
Marksizmu kulturowego
- 12 4
-
2023-01-31 10:41
"Celem marksizmu jest zniszczenie języka"
Paradoksalnie masz rację, gdy oskarżasz marksistów o manipulowanie językiem, ale obawiam się, że ta konkluzja nie jest Ci na rękę ;) Bo to faktycznie marksiści, ale ci rządzący w Polsce po 1945 roku, wyrugowali z polszczyzny słowa, które wcześniej były w niej czymś naturalnym - co udowodniła autorka na licznych przykładach ;)
Faktem jest, że obecnie nowe-stare feminatywy wracają do polszczyzny za sprawą mediów i środowisk lewicowych. I z tego powodu konserwatyści tak je zwalczają. Dlatego obecna niechęć do niektórych (bo przecież ogromna większość nie budzi sprzeciwu!) feminatywów ma dwa żródła: 1. naturalna niechęć ludzi do zmieniania starego na nowe 2. spór polityczny.
Zapewniam Cie jednak, że przyjęcie i zaakceptowanie tych nowych-starych słów, nie zmienia mózgów, nie sprawia, że wszyscy będziemy głosować na lewicę i wszyscy wrócimy do czytania Gazety Wyborczej. Bo tak się oczywiście nie stanie ;)- 7 2
-
2023-01-31 11:04
W
Lech Wałęsa twierdzi ze Marks Lenin Engels to madrzy ludzie. Dosłownie tak mówi. I co wy na to ?
- 3 1
-
2023-01-31 07:08
Odpowiadam (11)
Mnie.
- 145 12
-
2023-01-31 08:12
a kobieta nurek to jak? (10)
nurczyni?
- 20 2
-
2023-01-31 08:32
(9)
nurnica ;)
poza tym równouprawnienie działa w dwie strony - domagam się aby wszyscy politpoprawni wprowadzili również męskie odmiany zawodów typu przedszkolanka (przedszkolan?), a przede wszystkim zamiast mężczyzna mówmy TEN mężczyzn ;)- 21 1
-
2023-01-31 09:11
Przedszkolnik?
- 13 0
-
2023-01-31 12:01
(5)
Nie ma takiego zawodu jak przedszkolanka - jest nauczycielka wychowania przedszkolnego i uwaga, uwaga ma tez męską formę - nauczyciel wychowania przedszkolnego. Nie dziękuj
- 3 12
-
2023-01-31 12:58
(4)
No a kobieta nurek? Nurkini, nurczyni czy nurczynka?
Psycholożka czy psycholożczyni, bo spotkałem obie formy?
A co z kierowcą? Przecież to forma żeńska! Jak kobieta kierowca to mężczyzna kierowiec! A może zróbmy formę podwójnie żeńską - kierowczyni, bo i z takim potworkiem się spotkałem.
Nie wspomnę już o pokracznych tworach typu ministerka - już prędzej pani ministra skoro pan minister.
Jest miejsce na feminatywy, ale róbmy to z głową a nie na siłę i pod dyktando politpoprawności.- 9 1
-
2023-01-31 13:48
nurek- nurka
Słowo kierowczyni jest już dość powszechnie stosowane. A tak w ogóle to słowo członek powinno być zastąpione dla obu płci feminatywem bo w męskiej wersji skojarzenie jest dość jednoznaczne
- 2 4
-
2023-01-31 13:49
Na całe szczęście głupota ma tylko jeden rodzaj !!! (1)
Bo głupotą jest udziwnianie języka stosowanego powszechnie .
- 6 2
-
2023-01-31 17:53
O panie
Nieskończona twa mądrość
- 0 1
-
2023-02-01 09:28
To można jeszcze z łaciny przetłumaczyć minister/ka (brr) na język polski: służący i służąca; nie dziękujcie.
- 0 0
-
2023-01-31 14:18
(1)
A znasz jakieś faceta pracującego w polskim przedszkolu?
- 0 2
-
2023-01-31 17:54
To na serio pytanie?;)
- 1 1
-
2023-01-31 07:11
(2)
Język polski jest bardzo bogaty i zadowoli wszystkich. Byłem zafascynowany językiem, którym posługiwał się urodzony w czasie zaborów Melchior Wańkowicz. To język polski ocalił naszą tożsamość. Pamiętajmy o tym w mowie codziennej.
- 72 5
-
2023-01-31 11:08
A osiem gwiazdek ta nowo moda tez ocali wasza tozsamosc
- 1 4
-
2023-01-31 12:40
Wańkowiczowie to byla cenioną rodzina-
oprócz Melchiora. Źródło Mieczysław Jalowiecki - ,,Na skraju imperium". To przez Melchiora, właściciela wydawnictwa ROJ, nie miał z czego żyć na emigracji Sergiusz Piasecki.
- 1 1
-
2023-01-31 07:13
(7)
W tego typu tematach to kłócą się Ci którym się nudzi w życiu. Zaraz się odezwą niebinarni czy inne wynalazki i trzeba będzie mowìć " Panie doktoro"
- 148 16
-
2023-01-31 07:19
Jakie "Panie" doktoro?
Czy wlasnie okresliles plec wynalazku? Samo doktoro ;)
- 20 0
-
2023-01-31 07:27
Argumentum ad absurdum. Widzę, że wśród przegrywów dalej poziom prowadzenia dyskusji na poziomie małp. Nic się nie zmienia.
- 9 31
-
2023-01-31 08:13
,,najwaŻnieszy krajowy'' obwiścił był , że po 18,00 jest kobieto N , piSłany brawa biły .
- 4 3
-
2023-01-31 09:32
(2)
Co gorsza, w internecie już są miejsca, gdzie to przechodzi w tekstach. Np. Filmweb i niesławny artykuł o aktorze imieniem Ezra Miller. Na szczęściem odrzucono np. zmianę tekstu w Wikipedii o Demi Lovato, kiedy ogłosiła się niebinarną. Wyglądało to masakrycznie.
- 12 3
-
2023-01-31 18:25
(1)
Jakim trzeba być cymbałem żeby oceniać czyjąś tożsamość płciową? Co ci w ogóle do tego?
- 0 4
-
2023-01-31 19:08
Czy ty nie powinnxx odwiedzić lekarza w celu diagnozy ogólnego samopoczucia mentalno-społecznego?
- 2 0
-
2023-07-01 10:02
Lekarzo
No wlasnie. Powiedzmy ze moja orientacja to moja sprawa i prosze mnie mnie nie nazywac lekarzem ani lekarka tylko lekarzo. Ani panie ani pani bo to zdradza plec a ja mam obojetna wiec pole do popisu dla zwolennikow i**otyzmow, niech cos wymysla
- 0 0
-
2023-01-31 07:17
(8)
Mnie denerwują, osobę, którą profesor Graczyk uczyła swego czasu na filologii polskiej. Uważam się za filologa polskiego, nie za filolożkę polską, a już broń Boże za polonistkę.
- 121 26
-
2023-01-31 07:27
A ja jestem fililożką angielską i mi to pasuje, nie mam problemu. Mam koleżankę filolożkę romańska, też jest za. (3)
- 19 28
-
2023-01-31 11:19
A gdzie pracujecie (2)
Jako filo lozki?
- 11 4
-
2023-01-31 11:29
Biedra
- 12 3
-
2023-02-01 09:17
Wiesz, co, nie. Nie pracujemy w Biedrze, choć jakie to ma znaczenie? Tam pracuje mnóstwo zacnych ludzi.
- 1 0
-
2023-01-31 07:30
(1)
I po tej filologii nie potrafisz napisać zdania złożonego poprawnie po polsku i odmieniać czasowników poprawnie? To w zasadzie nic dziwnego, że uważasz się za filologa. : )
- 26 15
-
2023-01-31 08:16
dziwolągi zauwaŻasz ?
- 0 6
-
2023-01-31 21:41
Przecież nikt nie ma z tym problemu, że identyfikujesz się jako mężczyzna.
- 0 2
-
2023-01-31 22:50
Tragedia!
Jesteś nauczycielem, czy nauczycielką? Jedne zawody mogą być rodzaju żeńskiego inne nie? Strach pomyśleć, kogo dziś uczysz.
- 0 5
-
2023-01-31 07:18
to jest (3)
sztucznie narzucany i przyśpieszany proces, bo wymienione panie autorytetki z UG na genderowaniu budują swoje kariery
- 147 21
-
2023-01-31 08:21
bo ideolo, podobnie jak wszystkie inne podobne (1)
to substytut działań i osiągnięć. Oczywiście nie przeszkadza to tym ludziom hejtować np. religii, co czyni ich irytującymi dla społeczeństwa hipokrytami.
- 13 4
-
2023-02-01 05:59
Moim zdaniem to zwykłe wyrachowanie
Ewentualnie zwykłe płynięcie z prądem. Sam jestem krytykiem wszelkiej zinstytucjonalizowanej religii, z pewnych powodów.
Zamienić jednak stare zło na te nowe, lewackie? Stare zło wprowadzało pewien porządek.
Nowe to, pardon, totalny roz****dol społeczno-moralny.- 1 1
-
2023-02-04 00:30
To prawda.
- 0 0
-
2023-01-31 07:19
(7)
Feminatywy to jedynie "opakowanie" tego co jest w środku :) a tam czyha samo zło :)
Lewicujące domorosłe psycholożki z instagrama. Specjalistki od emocji, relacji i kochania samej siebie, niezależne silne wojowniczki, kocie mamy pijący wieczorami wino same ze sobą i ze swoim kotem.- 159 32
-
2023-01-31 07:24
Uważaj, żeby wąsy ci nie odpadły.
- 16 24
-
2023-01-31 07:27
(1)
Kobiet nie trzeba się bać. Naprawdę.
- 21 8
-
2023-02-01 05:39
Bać się to nie
Ale ostrożność jest wysoce wskazana, albowiem kobiety nie mają skrupułów.
- 5 0
-
2023-01-31 07:32
ważne, ze pod spodem nie ma (2)
Inceli i patriarchatu.
Nie chce robić tego mojej żonie i córce.
Niech je widać,niech są szczęśliwe- 11 25
-
2023-01-31 07:46
Julka wiemy że to Ty (1)
- 22 4
-
2023-01-31 18:28
Serio, dorosłą osobę ciężko tak obrazić
Ale próbuj dalej, kolego
- 1 7
-
2023-01-31 07:42
hehe w punkt
- 7 2
-
2023-01-31 07:23
(3)
> Dziś kobieta mówiąca "jestem lekarką" czuje, że się zdegradowała.
Bo to prawda. Jest to pewna degradacja.
Wystarczy porównać odcień znaczeniowy słowa "kucharz" - kojarzącego się z wykwitną restauracją, z określeniem "kucharka" przywołującego szkolną stołówkę czy bar mleczny ;)- 112 16
-
2023-01-31 10:58
czyli jesteś uprzedzony (2)
czyli jednak chodzi o uprzedzenia, a nie logiczne argumenty, super że się do tego przyznajesz. Bo jeśli żeńska forma od kucharza czy lekarza - zmiana dwóch literek, jest dla Ciebie degradująca, to znaczy, że masz problem z kobietami. To uprzedzeni ludzie nadają temu wydźwięk negatywny. To kwestia umowna, jak sygnalizacja świetlna. Łapiesz? ;)
- 11 20
-
2023-01-31 13:31
(1)
Ty niestety nie łapiesz, że porównanie odcieni znaczeniowych słów "kucharz" i "kucharka" nie wynika z moich osobistych uprzedzeń a po prostu funkcjonuje w społeczeństwie. Ja jedynie to dostrzegam i o tym napisałem .
- 11 1
-
2023-01-31 17:55
To o czym piszesz i ten cały ściek niektórych komentarzy świadczy o tym jak długa droga przed nami.
- 1 7
-
2023-01-31 07:23
Jak się nie ma nic do zaoferowania (1)
To się robi zmiany pozorne.
- 130 11
-
2023-01-31 11:18
Tym bardziej, że tuż obok strzelają cywilom w plecy
a my oczywiście jesteśmy tak wspaniałymi ludźmi, że mamy w d... tysiące realnych trapiących ten świat problemów - bo te problemy to pewnie domena jakiś maluczkich, my, światli i inkluzywni bojownicy mierzymy się tylko i wyłącznie z wytworami własnej paranoi haha
Bo jak bardzo odklejonym od rzeczywistości trzeba być, by wjeżdżając w ...tą dzisiaj dziurę w jezdni twierdzić, że największym problemem jest sfastyka?
Ludzie liczą pieniądze na buciki dla dzieci a wy im wciskacie, że największy problem to brak starbunia - wstydźcie się!- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.