• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła

Body Works - wystawa i zdarzenia wokół ciała (1 opinia)

BODY WORKS to tytuł letniej interwencji w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie wyboru prac kilkudziesięciu artystek i artystów. Wystawa i seria zdarzeń konfrontujące szereg postaw twórczych i formatów dedykowana jest ludzkiemu ciału umieszczonemu w różnych kontekstach związanych z cenzurą i polityką.

2 - 30 kwietnia 2024, godz. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny
BODY WORKS wystawa i zdarzenia wokół ciała

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Współkuratorowane przez: Gosia Golińska, Romuald Demidenko

Otwarcie wystawy: Czwartek 13 czerwca, godz. 19:30
Wystawa: 14 czerwca - 11 sierpnia 2019

Widok ciała w epoce zacierającej się granicy pomiędzy tym, co publiczne i prywatne, stał się sztandarowym narzędziem manifestowania potrzeby akceptacji, równych praw i wolności, również artystycznej. Łatwość wypowiedzi, którą współcześnie oferują media społecznościowe, działa w dwie strony, a zmieniająca się rzeczywistość narzuca przedstawieniom ciała wciąż inne interpretacje, często radykalne, uwarunkowane politycznie i światopoglądowo. Przekraczanie granic intymności stawia ciało pod pręgierzem opinii i ocen. Interwencja w PGS jest kontynuacją jednego z wątków wystawy 'Somewhere in Between. Contemporary Art Scenes in Europe' w BOZAR Centre for Fine Arts w Brukseli (2018). Wystawa przez swój otwarty format i miejsce nawiązuje również do indywidualnej prezentacji prac Gosi Golińskiej zatytułowanej 'M/Morze' w PGS Sopot (2017), która przybrała formę performatywnego zimowiska, do którego artystka zapraszała publiczność.

Artystki i artyści: Adam Smolana, Agata Bogacka, Alina Żemojdzin, Anna Nizio, Doireann O'Malley, Dom Mody Limanka, Dorota Kozieradzka, Dorota Nieznalska, Emeline Depas, Ewa Konieczna-Pilachowska, Gosia Golińska, Grupa Sędzia Główny, Hana Miletić, Honorata Martin, Izabela Chamczyk, Izabella Berwertz-Smolana, Jaanus Samma, Jacqueline Livingston, Jean Samuel N'Sengi, Justyna Kuklo, Józef Czerniawski, Kacper Szalecki, Kamil Sipowicz, Karol Radziszewski, Karolina Mełnicka, Kazimierz Ostrowski, Laura Pawela, Magdalena Łapińska-Rozenbaum, Mariola Brillowska, Mikołaj Sobczak & Nicholas Grafia, Monika Drożyńska, Przemek Branas, Simone Gad, Teresa Miszkin, Teresa Pągowska, Włodzimierz Wieczorkiewicz, Zbigniew Libera, Zuza Golińska
Wystawie towarzyszą: publikacja z tekstami m.in. Agaty Araszkiewicz, Gosi Golińskiej, Patrycji Ryłko, Kamila Juliana i Romualda Demidenko, wykład Marioli Balińskiej, oprowadzania, warsztaty, performance i rezydencje.

Przez ostatnie dwie dekady technologia w znacznym stopniu wpłynęła na naszą codzienną komunikację, kładąc nacisk na natychmiastową wymianę treści. Rzadko rozstajemy się z urządzeniami a ich bliskość wyrażają obrazy wyświetlane na połyskujących ekranach przypominających lustra.
Internet nie sprawił, że zamknęliśmy się w przestrzeni wirtualnej, czego się obawiano na początku. Sprowokował nas raczej do tego, by aktywnie dzielić się z innymi. Nasze konta w mediach społecznościowych wręcz puchną od różnego rodzaju dokumentacji umieszczanych w sieci. Rosnąca ilość obrazów szczególnie ostatnio pobudziła dyskusję o tym, co wolno a czego nie powinniśmy pokazywać. Patrzymy dziś na narcystyczne, jak się je często określa, wizerunki nas samych w postaci pierwszych zdjęć typu selfie, i odkrywamy ich nowe funkcje. Samojebki, jak początkowo były nazywane, utraciły swój prywatny charakter wraz z nadejściem mediów społecznościowych, prowokując do nowych odczytań ciała, zarówno oswajając je, jak i kwestionując jego obecność. Powszechny dostęp do obrazów z przeszłości i swoista rewizja ciał, jaka ma miejsce obecnie, prowadzi do paradoksu odkrywania oraz jednoczesnego ograniczania ich obecności w przestrzeni publicznej czy nawet cenzurowania.
Mimo braku anonimowości przestrzeń wirtualna przestała być tylko miejscem eksploracji obrazów i wymiany informacji, zapewniając sposób do łatwego wyrażania m.in. lęków i narracji prawicowego radykalizmu. Dziś w jednym z największych krajów Europy, czyli Polsce, dochodzi do bagatelizowania praw mniejszości, marginalizowania praw kobiet, jawnego wyrażania homofobicznych postulatów przez osoby publiczne i polityków a nawet cenzurowania dzieł sztuki. Petycje, wydarzenia na Facebooku oraz marsze osób przeciwko wykluczeniom stały się nową codziennością. Narzędzia w dłoniach maszerujących to najczęściej transparenty i smartfony natychmiastowo transmitujące przebieg wydarzeń dostępny po chwili w dowolnym miejscu. Dzięki odruchowi autoportretowania zdjęcia pojawią się za chwilę na ekranach użytkowników, wyświetlone pośród treści sponsorowanych i innych manifestacji ciała.

Podziękowania: Zespół PGS, Muzeum Narodowe w Gdańsku
Współpraca redakcyjna: Jacek Foromański
Projekt graficzny: Marcel Kaczmarek

Szczegóły dotyczące wydarzeń
www.pgs.pl @pgs sopot
Państwowa Galeria Sztuki
#bodyworks2019

Opinie (1)

  • Moje odczucia

    Oglądałam wystawę z wielkim zażenowaniem i zdziwieniem. Opis wystawy jest całkowicie nieadekwatny do zaprezentowanych eksponatów. Ja i moi przyjaciele zastanawiamy się czy prawdziwa sztuka jeszcze istnieje.????

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Gdzie mieszka Magdalena Grzebałkowska?