Festiwal "Back to the Beckett Text. Beckett na plaży" jest organizowany we współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, Sopockiej Sceny Off de BICZ oraz Towarzystwa Przyjaciół Sopotu między 10 a 16 maja 2010 roku w Sopocie.
Jest to pierwsza próba połączenia wysiłków naukowców i artystów, by w jak najszerszym wymiarze przyjrzeć się rozmaitym kontekstom twórczości irlandzkiego noblisty. Łączymy otwartą formułę pokazów, prezentacji teatralnych, warsztatów i wykładów kierowanych do szerokiej publiczności, przede wszystkim miłośników teatru, artystów, doktorantów i studentów, ze ściśle akademickim międzynarodowym seminarium naukowym, w którym udział potwierdzili specjaliści z całego świata. Odwiedzą nas między innymi goście ze: Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii, Japonii, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Izraela, Irlandii, Indii, Brazylii, Cypru i Francji. Do Sopotu przyjedzie, między innymi, Stanley Gontarski - wybitny znawca twórczości Becketta, dla którego pisarz napisał jeden z utworów.
Naszym celem jest połączenie wysiłków akademickich i artystycznych w propagowaniu twórczości Samuela Becketta i pogłębienie wiedzy o jego trudnym języku teatralnym.
Na uwagę zasługuje, również fakt, że niniejszy projekt jest jednym z nielicznych w naszym kraju przykładów bliskiej współpracy uczelni wyższej (Uniwersytetu Gdańskiego) oraz jednostki samorządu terytorialnego (miasto Sopot) przy organizacji wspólnego przedsięwzięcia.
W programie festiwalu znajdują się między innymi:
Seminaria naukowe:
- analizy tekstowe - ścieżka A i B;
- konteksty interpretacyjne - ścieżka A i B;
- konteksty estetyczne, filozoficzne i etyczne;
- wykłady plenarne: H. Porter Abbott , Jerzy Limon, Tomasz Wiśniewski,
Enoch Brater, Antonia Rodriguez Gago, Antoni Libera, Stan Gontarski, Shimon Levy, Mark Nixon;
Warsztaty i spotkania:
-warsztaty dyskusyjne z Jean Ward, Davidem Malcolmem, Joanną Lisiewicz, Arkadiuszem Misztalem, Tomaszem Wiśniewskim, Katarzyną Ojrzyńską, Olgą Kubińską
-warsztaty translatorskie prowadzone przez Charlesa Krance'a
-warsztaty teatralne - prowadzone przez: Stana Gontarskiego, Shimona Levy'ego, Douglasa Rintoula, Robsona Correa de Camargo, Patricio Orozco, Antoniego Liberę, Ewę Ignaczak, Joannę Czajkowską
- spotkania: Antoni Libera rozmawia z Pawłem Huelle
Prezentacje:
- VOZ, CZYLI TOWARZYSTWO NA EKRANIE - projekcja filmu oraz spotkanie z reżyserem Javierem Aguirre
- SZCZĘŚLIWE DNI - pokaz spektaklu Teatru Telewizji oraz spotkanie z jego reżyserem Antonim Liberą
- KWADRAT. WERSJA 6 - spektakl Sopockiego Teatru Tańca, powstały z inspiracji Kwadratem Becketta
- NIE JA/KOŁYSANKA - przedstawienie Jednoosobowego Teatru Poezji Ireny Jun
- OSTATNIA TAŚMA - gościnne przedstawienie Teatru Miejskiego w Gdyni
Miejsce: Sopocka Scena Off de BICZ, Dworek Sierakowskich
Honorowy patronat:
JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego - prof. dr hab. Bernard Lammek
Prezydent Miasta Sopotu - dr Jacek Karnowski
Organizatorzy:
Uniwersytet Gdański
Sopocka Scena Off de BICZ
Towarzystwo Przyjaciół Sopotu
Opieka teatralna i organizacyjna: Ida Bocian, Ewa Ignaczak
Opieka naukowa: Jerzy Limon, David Malcolm, Tomasz Wiśniewski
Pomysłodawca i organizator projektu BTTBT/BnP: Tomasz Wiśniewski
Promocja i PR: Emilia Orzechowska
Projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Sopotu oraz Uniwersytetu Gdańskiego.
www.topos.com.pl/beckett
Szczegółowy program:
PONIEDZIAŁEK 10 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna A
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
9.00-9.30 - Rejestracja
9.30 - Otwarcie konferencji - David Malcolm i Tomasz Wiśniewski
10.00-11.30 - Analizy tekstowe A (prowadzenie: David Malcolm)
1. Does Language Change? The Setting of Come and go - Aleksandra Wachacz (Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
2. "Happy Chatters" in Happy Days: An Analysis of Communicative Tensions - Agnieszka Pelkowska (UWM, Olsztyn)
3. Beckett's Ping as a Musicalised Text - Joanna Barska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
12.00-13.00 - Analizy tekstowe A - kontynuacja (prowadzenie: Ludmiła Gruszewska-Blaim)
4. Dirt and Defilement at the Duchess: An Analysis of the Complicite Production of Beckett's Endgame - Micah Coston (University of Birmingham, Wlk. Bryt.)
5. Event, or on the Beckettian Fragment - Xymena Synak-Pskit (Uniwersytet Gdański)
14.30-15.30 - Konteksty interpretacyjne A (prowadzenie: David Malcolm)
1. Beckett's Radio Dramaturgy in All That Fall: Jung's Effect on Beckett - Munetaka Kume (Uniwersytet Waseda, Tokio, Japonia)
2. The Plastic Stitch: Self-contraction and Consciousness in Beckett's Molloy - Megan K. Fernandes (University of California, Santa Barbara, USA)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
wstęp wolny - wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
Sopocka Scena Off de BICZ
10.00-13.00 - Mierząc się z Końcówką: rytm, przestrzeń i aktor - warsztaty teatralne prowadzone przez Douglasa Rintoula z teatru Complicite (ENG)
13.00-18.00 - Tańcząc Becketta - warsztaty taneczno-teatralne inspirowane Kwadratem - prowadzenie Sopocki Teatr Tańca
19.30 - Beckett czytany na głos - prof. David Malcolm, warsztaty pracy nad prozą (EN; O)
Klub Atelier
12.00-13.30 - Głosy z ciemności: Beckett vs Auster - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Arkadiusza Misztala (ENG)
14.00-15.30 - Z nadzieją w rozpaczy. Czytanie Końcówki - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Tomasza Wiśniewskiego (ENG)
16.00-17.30 - Beckett oczami J.M. Coetzeego - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Jean Ward oraz Tomasza Wiśniewskiego (ENG)
WTOREK 11 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna A
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
9.00-10.00 - Konteksty interpretacyjne B (prowadzenie: Tomasz Wiśniewski)
1. Beyond the Suffering of Being: Desire in Leopardi and Beckett - Roberta Cauchi Santoro (University of Western Ontario, London, Kanada)
2. First Things First - Beckett's Universe of Objects - Michał Lachman (Uniwersytet Łódzki)
10.30-11.30 - Konteksty interpretacyjne B - kontynuacja (prowadzenie: Mark Nixon)
3. The Happiness of How It Is: Beckett, Badiou and Bersani - Paul Stewart (The University of Nicosia, Cypr)
4. Beckett's Whoroscope as a Framework for Understanding Joyce - Steven Bond (Uniwersytet w Limerick, Irlandia)
12.00-13.00 - Wykład plenarny: (prowadzenie: Enoch Brater)
H. Porter Abbott (Uniwersytet of California, USA)
The Syntactical Poetics of Gertrude Stein and Samuel Beckett
14.30-15.30 - Analizy tekstowe B (prowadzenie: David Malcolm)
1. "I shall tell myself stories": On the Narrative Voice in Malone Dies - Bartosz Lutostański (Uniwersytet Gdański)
2. Integrating the Outside with the Inside: The Structure of View in Beckett's Ghost Trio - Noboru Kataoka (Uniwersytet Waseda, Tokio, Japonia)
15.45-17.15 - Globalny Beckett (prowadzenie: Mirosława Modrzewska)
1. Oriental Beckett - Priyanka Chatterjee (University of Calcutta, Indie)
2. Company. A Brazilian performance at the IV Buenos Aires Beckett Festival 2009 - Robson Correa de Camargo (Universidade Federal de Goiás, Brazylia)
3. Beckett Choreographs - Patricio Orozco (Argentyna)
17.45-19.00 - Po prostu Film - film Samuela Becketta z Busterem Keatonem - warsztaty prowadzone przez Aleksandrę Wachacz (PL; O)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
wstęp - wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
Sopocka Scena Off de BICZ
9.00-12.00 - Końcówka wpisana w Kwadrat (1)- pierwsza część trzydniowego warsztatu teatralnego prowadzonego przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian (PL)
14:30-17:00 - Footfalls na ekranie - warsztaty dyskusyjne prowadzone przez Katarzynę Ojrzyńską (ENG)
Footfalls - etiuda filmowa przygotowana przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego (ENG; O)
19.30 - Voz, czyli Towarzystwo na ekranie - projekcja filmu oraz spotkanie z reżyserem Javierem Aguirre, prowadzenie - Antonia Rodriguez Gago (SP/ENG) - wstęp wolny, otwarty dla publiczności
Klub Atelier
14.00-15.30 - Wizyta w rekwizytorni. Szczęśliwe dni vs. Tymon Ateńczyk i Tytus Andronikus - warsztaty analizy porównawczej prowadzone przez Olgę Kubińską (ENG)
15.45-17.15 - Beckett po polsku, angielsku i francusku - warsztaty translatorskie prowadzone przez Charlesa Krance'a (University of Chicago, USA) (PL/ENG)
ŚRODA 12 maja
Dworek Sierakowskich
17.30 - Company - zamknięta dyskusja przy okrągłym stole prowadzona przez Enocha Bratera (ENG) - wstęp tylko dla gości i uczestników festiwalu
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
Dzień wykładów plenarnych
wstęp: 25 zł
9.00-10.00 - Prowadzenie: Andrzej Ceynowa
Czekając na teatr - Jerzy Limon (Uniwersytet Gdański)
Powrót do tekstu Becketta - Tomasz Wiśniewski (Uniwersytet Gdański)
10.15 - 11.15 - Prowadzenie: David Malcolm
Przewrotne ingerencje Becketta - Enoch Brater (University of Michigan, USA)
11.30 - 13.00 - Prowadzenie: H Porter Abbott
Głos, przestrzeń i ciało w Towarzystwie - problemy przekładu i adaptacji filmowej - Antonia Rodriguez Gago (Universidad Autonóma de Madrid, Hiszpania)
Antoni Libera Wprowadzenie do Towarzystwa
14.30-15.30 - Prowadzenie: Tomasz Wiśniewski
Beckett / Teatr / Teksty - S.E. Gontarski (Florida State University, USA)
15.45-16.30 - Prowadzenie: Marek Wilczyński
Kto przychodzi, a kto odchodzi? - Shimon Levy (Tel Aviv University, Izrael)
Hotel Rezydent
19:30 - Readings from Samuel Beckett - dyskusja wokół odczytań miniatur Becketta w czterech językach (Charles Krance - jęz. francuski, Antoni Libera - jęz. polski, Hans Moltrecht - język niemiecki, David Malcolm - jęz. angielski) (O) - wstęp tylko dla gości i uczestników festiwalu
CZWARTEK 13 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna B
sesja zamknięta, wstęp tylko dla uczestników i gości festiwalu
9.00-11.00 - Analizy tekstowe: głos - dźwięk - cisza (prowadzenie: L. Gruszewska-Blaim)
1. Beckett's Voice and Its Meaning - Dr Tomasz Wiśniewski (Uniwersytet Gdański)
2. An Attempt at a Phonosemantic Analysis of Stirrings Still and what is the word - Dr Sławomir Studniarz (UWM, Olsztyn)
3. Eloquence and Apophasis in Shakespeare and Beckett - Dr Olga Kubińska (Uniwersytet Gdański)
4. Fictional Space and Its Limit in First Love - Keiko Kikuchi ( Uniwersytet Waseda, Tokio, Japonia)
11.30-13.00 - Pomiędzy językami (prowadzenie: Antonia Rodriguez-Gago)
1. Beckett in Transition: Pour faire remarquer moi? - Dr Seán Lawlor
(University of Reading, WIk. Bryt.)
2. 'Of Course He Has No Story' - Textes pour rien / Texts for Nothing - Dr Monika Szuba (Regent College, Elbląg)
3. 'Handicapped by my ignorance of Spanish': Samuel Beckett's Notes for His Translations of Mexican Poetry - María José Carrera (University of Valladolid, Hiszpania)
14.30-15.15 - Wykład plenarny: (prowadzenie: SE Gontarski)
Dr Mark Nixon (Reading University, UK):
'All I knew' - Beckett's Unpublished Short Story 'Echo's Bones'
15.30-16.30 - Pomiędzy mediami. Pomiędzy gatunkami (prowadzenie: Jerzy Limon)
1. Stillness and Movement in Embers by Samuel Beckett - Anna Suwalska-Kołecka (PWSZ, Płock, Poland)
2. Rough for Radio II - A Neglected Text - Dr Julie Campbell (University of Southampton, Wlk. Bryt.)
17.00-18.00 - Pomiędzy mediami. Pomiędzy gatunkami-kontynuacja (prowadzenie: M. Lachman)
3. Mediated Breath - Sozita Goudouna (Royal Holloway University of
London, Wlk. Bryt.)
4. Between Written and Spoken Word: Intermedial Strategies in Samuel Beckett - Dr Lea Sinoimeri (Université du Havre, France)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
11.00 - Katastrofa - warsztaty dla reżyserów i aktorów prowadzone przez Antoniego Liberę (PL) - wstęp: 20 zł
13.00 - Końcówka wpisana w Kwadrat - druga część warsztatów teatralnych prowadzonych przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian (PL) - wstęp wolny - wymagana wcześniejsza
rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
19.30 - Szczęśliwe dni - pokaz spektaklu Teatru Telewizji oraz spotkanie z jego reżyserem Antonim Liberą (PL) - wstęp wolny, otwarty dla publiczności
PIĄTEK 14 maja
Dworek Sierakowskich
Sesja konferencyjna B
sesja zamknięta, wstęp tylko dla uczestników i gości festiwalu
9.00-10.30 - Konteksty literackie (prowadzenie: Jerzy Jarniewicz)
1.The Irish Attitude towards the Body and the Beckettian Dramatic Oeuvre - Katarzyna Ojrzyńska (Uniwersytet Łódzki)
2."... you never meet place names in Beckett's books": Getting Through in Short Fiction - Samuel Beckett and John McGahern - David Malcolm (Uniwersytet Gdański)
3.Literary Intertextual References in Samuel Beckett's Happy Days - Jadwiga Uchman (Uniwersytet Łódzki)
11.00-12.30 - Sesja Uniwersytetu Bostońskiego wokół dramatu Kroki (prow: M. Wilczyński)
1.Noh/No, Footfalls/Pas: The Art of Stepping Forward and Back - Carrie Preston (Uniwersytet Bostoński, USA)
2.Samuel Beckett's Dramatic Mamalogue: Staging Capable Negativity in
Footfalls/Pas - John Paul Riquelme (Uniwersytet Bostoński, USA)
14.30-15.30 - Konteksty estetyczne, filozoficzne i etyczne (prowadzenie: Enoch Brater)
1.Beckett, Proust, and the Promise of Figurality - Michael D'Arcy (St Francis Xavier University, Kanada)
2.'Grey Dust of Words' in Samuel Beckett's Late Performance Texts. Evanescent Meaning of Human Language as a Medium - Piotr Dobrowolski (UAM, Poznań)
16.00-17.30 - Konteksty estetyczne, filozoficzne i etyczne - kontynuacja (prow. J. Uchman)
3."What we cannot speak about we must pass over in silence" - Samuel Beckett's Watt - Małgorzata Janik (IBL, Polish Academy of Sciences, Warsaw, Poland)
4.Parataxis and Torture: Towards an Ethics of the Void in Samuel Beckett's How It Is - Christopher Langlois (University of Western Ontario, Kanada)
5.Recentering into No Sourse. Narrative Self and Liminal Mind in Beckett's Company - Marco Bernini (Universytet w Parmie, Włochy)
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
10.30 - Pisarze w teatrze - spotkanie z młodzieżą - Paweł Huelle rozmawia z Antonim Liberą (PL) - wstęp: 15 zł
12.00 - Pisarze w teatrze - spotkanie z młodzieżą - Paweł Huelle rozmawia z Antonim Liberą (PL) - wstęp: 15 zł
13.00 - Końcówka wpisana w Kwadrat - trzecia część warsztatów teatralnych prowadzonych przez Ewę Ignaczak i Idę Bocian (PL) - wstęp wolny, dla wcześniej zapisanych
chętnych
19.30 - Kwadrat. Wersja 6 - spektakl teatralny Sopockiego Teatru Tańca, inspirowany "Kwadratem" Becketta - wstęp: 20 zł (spektakl i dyskusja)
Następnie
Beckett w XXI wieku - rozmowa S. E. Gontarskiego, H. Portera Abbotta oraz Enocha Bratera, prowadzenie - Tomasz Wiśniewski
SOBOTA 15 maja
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
Warsztaty teatralne
10.00 - Grając Becketta (według Stanleya Gontarskiego) - warsztaty teatralne prowadzone przez S.E. Gontarskiego - wstęp: 25 zł - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
13.00 - Kto przychodzi, a kto odchodzi? - warsztaty teatralne prowadzone przez Shimona Levy'ego - wstęp: 25 zł - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
13.00-14.30 - Beckett na scenie - (na sposób brazylijski) - warsztaty teatralne prowadzone przez Robsona Correa de Camargo - wstęp wolny - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
14.30-16.00 - Beckett na scenie - (na sposób argentyński) - warsztaty teatralne prowadzone przez Patricio Orozco - wstęp wolny - wymagana wcześniejsza rejestracja (liczba uczestników ograniczona)
19.30 - Nie ja / Kołysanka - przedstawienia teatralne w wykonaniu Jednoosobowego Teatru Poezji Ireny Jun (PL) - wstęp: 20 zł
NIEDZIELA 16 MAJA 2010
Dworek Sierkawoskich
Sesja otwarta dla publiczności (prowadzona w języku polskim)
wstęp wolny, otwarty dla publiczności
12.00 - Beckett - Różewicz - dyskusja wokół odczytu Joanny Lisiewicz (UG)
13.00 - Goście Toposu - prowadzona przez Krzysztofa Kuczkowskiego rozmowa z redakcją Tekstualiów oraz redakcją Kwartalnika Artystycznego
14.30 - Beckett czytany na głos - warsztaty prowadzone przez Davida Malcolma
15.30 - Beckett a tradycje literackie (zaproszeni goście: Jan Ciechowicz, Marek Wilczyński, David Malcolm)
17.00 - Ostatnia taśma Krappa - Teatr Polskiego Radia i spotkanie z reżyserem Januszem Kukułą
Teatr na Plaży (siedziba Sopockiej Sceny Off de BICZ i Klubu Atelier)
19:30 - Ostatnia taśma - przedstawienie teatralne Teatru Miejskiego w Gdyni, wyk: Eugeniusz Kujawski; reż: Katarzyna Deszczwstęp: 20 zł