Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Ariadna na Naxos (24 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
30 października 2009
czas trwania:
2 godz. 20 min. (1 przerwa)
Ariadna na Naxos
7.3 41 ocen 1 10
Richard Strauss
Ariadna na Naxos

prapremiera:
I wersja: Stuttgart, 25 października 1912 roku
II wersja: Wiedeń, 4 października 1916 roku

Libretto: Hugo von Hofmannsthal
Reżyseria i inscenizacja: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: Jose Maria Florencio
Scenografia: Hanna Szymczak

Jedna z najtrudniejszych do wystawienia oper w historii całego gatunku. Jej akcja dzieje się w domu najbogatszego człowieka Wiednia, ale może to także być bogacz z Moskwy, Londynu czy Gdańska. To metaforyczna postać właściciela nas - artystów. Płaci, wymaga i chce decydować o zawartości naszych dzieł sztuki. Zawsze byliśmy niewolnikami mecenasów i zawsze potężnym motorem sztuki był nasz bunt wobec tej zależności. Dzisiaj, w świecie powszechnego materializmu, nie jest on tak widoczny, ale wciąż są tacy, którzy nawet wobec tak "sprawiedliwego" mecenasa jakim jest demokratyczne społeczeństwo, buntują się i walczą o kreowanie tych wartości, jakie sami wyznają.
Opera Bałtycka należy dzisiaj do wąskiego grona tych buntowników. Jesteśmy przekonani, że przymus zaspakajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Jej głos jest elitarnym luksusem w świecie elitarnej konsumpcji. Próby podawania na jednym talerzu efektownych bredni na modłę powszechnych gustów, razem z poezją bezkompromisowych myślicieli, prowadzi do skażenia duszy i zamienia nasz świat w dom wariatów. O tym opowiada ten spektakl.


Obsada:
MAJORDOMUS - Ryszard Ronczewski
NAUCZYCIEL MUZYKI - Zbigniew Macias
KOMPOZYTOR - Ariana Chris
TENOR (Bacchus) - Patric Bladek
OFICER - Łukasz Wroński
TANCMISTRZ - Ryszard Minkiewicz
PERUKARZ - Krzysztof Rzeszutek
LOKAJ - Taras Kuzmych
ZERBINETTA - Julia Iwaszkiewicz
PRIMADONNA (Ariadna) - Katarzyna Hołysz
ARLEKIN - Bartłomiej Misiuda
SCARAMUCCIO - Paweł Skałuba
TRUFFALDIN - Piotr Lempa
BRIGHELLA - Adam Zdunikowski
NAJADA - Anna Fabrello
DRIADA - Monika Fedyk-Klimaszewska
ECHO - Anna Mikołajczyk
oraz
Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Jose Maria Florencio

Przeczytaj także

Opinie (24)

  • Brawo! (1) (opinia sprzed 11 lat)

    Byłem wczoraj na "Ariadnie". Fajne przedstawienie, siedziałem w I rzędzie. Wiele słyszałem od kolegów ze środowiska muzycznego, że mają strasznego dyrygenta i wczoraj miałem okazję się o tym przekonać. To co wyprawiał ten pan w drugiej części nie da się opisać. Wymachiwał jak opętany, sapał i rżał. Soliści byli świetni, nie wiem o co chodziło. Przy oklaskach słychac było krzyki z widowni. Czy to krzyczał ten dyrygent???

    • 8 4

    • (opinia sprzed 11 lat)

      Ciekawe kto z widowni krzyczał - może z zachwytu????????

      • 0 0

  • akustyka (opinia sprzed 11 lat)

    Czemu w tej operze baltyckiej jest taka kiepska akustyka??? Soliści sa słabo słyszalni. Czy nie można ich trochę nagłośnić??? Byłby o wiele lepszy odbiór, a oni nie musieliby się tak wysilać. Byłem dziś na spektaklu i miałem niedosyt. Wiem, że artyści operowi nie używają mikroportów, ale są przecież nagłośnienia scen. Orkiestra brzmiała, ale głosy solistów były jakby w tyle. Szkoda...

    • 2 2

  • Szkoda! (opinia sprzed 11 lat)

    Taka szkoda, że nie mogłam zobaczyc tym razem "Ariadny" (żałoba). Byłam jesienią na premierze i to była rewelacja. Chciałam jeszcze raz to przeżyć. Ale do czerwca juz niedaleko. To najpiękniejszy spektakl opery bałtyckiej.

    • 3 2

  • (opinia sprzed 11 lat)

    rewelacja!

    • 1 1

  • Ariadna na medal (opinia sprzed 12 lat)

    Wielkie brawa dla Pań - Kompozytor , Ariadna i Zerbinetta świetne, Bladek trochę blady przy nich, ale daje rade.. Mocny spektakl, widziałam też w Mezzo TV i nawet było super. Muzycznie opera trudna, pierwszy akt przewrotny i z czystym przesłaniem, drugi akt magiczny, piękny. Super scenografia, kostiumy. Orkiestra, tak mówili fachowcy, genialna... i nareszcie wyszli na scenę po spektaklu, dobry pomysł, zwłaszcza, że opera diabelnie trudna do zagrania. Wielkie brawa dla orkiestry!!! I dla wszystkich.

    • 6 1

  • (opinia sprzed 12 lat)

    Oczywiście że AUF, czyli NA, a nie AUS czyli Z!! Jeszcze nie byłem ale znam dzieło i ukłon dla realizatorów chociażby z to, że wzięli na siebie ten trud

    • 2 0

  • (opinia sprzed 12 lat)

    polemizował bym w tej kwestii czy daleko zostawiła wszystkich solistów w tyle... Uważam równie rewelacyjna a nawet lepsza była Aleksandra Buczek i Katarzyna Hołysz. Zaśpiewały i zagrały fenomenalnie. Obydwie partie są ogromnie trudne.

    • 7 0

  • genialne (opinia sprzed 12 lat)

    gratulacje i szacunek. wielkie, piekne przedstawienie. bilety powinny byc wyprzedane, a wszelkie mozliwe nagrody trafiac w rece wykonawców i realizatorów. jestem pod ogromnym wrażeniem inscenizacji, wykonania i dzieła, którego wczesniej nie znałem. dobrze, ze orkiestra wychodzi do ukłonów bo zasłuzyła

    • 7 1

  • (opinia sprzed 12 lat)

    Ariana Chris rewelwcyjna!!!Daleko w tyle zostawiła resztę damskiego składu!Talent i osobowość co potwierdziła również publiczność,którą nie da się dzięki Bogu manipulować!Spektakl również mi się podobał,piękna muzyka.

    • 3 4

  • NA (2) (opinia sprzed 12 lat)

    Nie chodzi o to, że ta grecka ksiżzniczka pochodzi z wyspy Naxos. Jej pochodzenie nie mam w jej historii zadnego znaczenia. Istotą mitu (bo to historia z greckiej mitologii) jest to, że została porzucona przez Tezeusza NA wyspie Naxos. Zachęcam do lektury czegoś więcej niz ulotki Lidla, ogladania czegosc wiecej niż "Na Wspólnej", rozmawiania o czymś więcej niż kolor majteczek. A wówczas świat (a także tytuły) stanie się bardziej zrozumiały. To takie proste! Plakat intrygujący - serce chronione przed uczuciem? Zimne serce? Serce, które mówi "nie" miłości? A może nieszczęśliwa miłość, która doprowadziła do nałogu?

    • 4 2

    • weź wyluzuj (1) (opinia sprzed 11 lat)

      .....

      • 2 0

      • (opinia sprzed 11 lat)

        co????

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery