stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Ale jazz! Wspomnienie o Ogólnopolskich Festiwalach Muzyki Jazzowej '56 i '57 (1 opinia)

Wystawa pokazuje przełomowy moment, jakim były I i II Ogólnopolski Festiwal Muzyki Jazzowej w 1956 i 1957 r. w Sopocie, w organizację których zaangażowały się późniejsze wybitne postaci kultury polskiej w dziedzinie muzyki, filmu, literatury, publicystki i sztuk wizualnych, takie jak Franciszek Walicki, Leopold Tyrmand, Stefan Kisielewski, Marian Eile, Jerzy Skarżyński czy Jerzy Skolimowski. Muzycy, którzy występowali na obu festiwalach, weszli do historii muzyki: Krzysztof Komeda, Jerzy Matuszkiewicz, Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Jerzy Milian, Witold Sobociński i wielu innych. Ekspozycja ukazuje także portret zbiorowy społeczeństwa, którego spontaniczny udział uczynił z festiwali wielką demonstrację karnawałowej wolności.

Zapraszamy od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00-18:00.

Fotografia przedstawia Wybory Miss Sopot, które odbyły się w ostatnim dniu I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Jazzowej 12.08.1956 r. w Sopocie. Tytuł Miss zdobyła Elżbieta Sosińska z Wrocławia, obok niej na scenie Franciszek Walicki. Fot. Erich Lessing, własność Erich Lessing Photo GmbH
Fotografia przedstawia Wybory Miss Sopot, które odbyły się w ostatnim dniu I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Jazzowej 12.08.1956 r. w Sopocie. Tytuł Miss zdobyła Elżbieta Sosińska z Wrocławia, obok niej na scenie Franciszek Walicki. Fot. Erich Lessing, własność Erich Lessing Photo GmbH
Ówczesne wydarzenia miały szczególny charakter ze względu na kontekst czasów. Po tragicznych wydarzeniach Czerwca '56 w Poznaniu, na fali rosnących nastrojów kontestacji festiwale stały się nie tylko miejscem zamanifestowania entuzjazmu dla nowych prądów muzycznych, ale były także wyrazem poczucia zbiorowej tożsamości i przejawem niezgody na system oraz demonstracją potrzeby zmian o charakterze obyczajowym. Zaproszenie najważniejszych muzyków polskich i zagranicznych było niewątpliwie sankcjonowane przez władzę i miało być narzędziem zmiany jej wizerunku. Społeczeństwo jednakże wykorzystało sytuację odwilży, by zademonstrować swój stosunek do politycznego i obyczajowego rygoru lat 50.

Festiwale były niewątpliwie wydarzeniem przełomowym w historii jazzu w Polsce. Gatunek ten - traktowany nieprzychylnie przez władze ze względu na powiązania z kulturą zachodnią - początkowo rozwijał się przede wszystkim w przestrzeni kultury klubowej. Dzięki festiwalom z roku 1956 i 1957 jazz znalazł się w sferze powszechnego odbioru. Wystawa zwraca uwagę na znaczenie festiwali dla demokratyzacji muzyki jazzowej w Polsce. Co więcej, zdynamizowały one jeszcze bardziej dotychczasowe środowisko trójmiejskie, które było jednym z najważniejszych centrów powojennej kultury jazzowej. Trójmiasto stało się kuźnią talentów i do dziś muzycy wywodzący się z tego środowiska znajdują się wśród najważniejszych postaci gatunku. Co nie mniej ważne, II Ogólnopolski Festiwal Muzyki Jazzowej w 1957 r. był także początkiem narodzin muzyki rockowej w Sopocie i w Polsce.

Przeczytaj także

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Gdzie przechowywany jest obecnie księgozbiór Johanna Uphagena?