• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Agnieszka Brzeżańska. Cała Ziemia Parkiem Narodowym

Zapraszamy do Gdańskiej Galerii Miejskiej (GGM2) przy ul. Powroźniczej na wystawę Agnieszki Brzeżańskiej "Cała Ziemia Parkiem Narodowym". Będzie można ją oglądać od 27.10 do 02.12.2018, od wtorku do niedzieli od 12.00 do 19.00.

30 stycznia - 29 marca 2024, godz. 18:00

Wstęp wolny

15 lutego - 31 grudnia 2024, godz. 9:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Artystka/Artist: Agnieszka Brzeżańska
Kuratorka/Curator: Agnieszka Tarasiuk
Koordynator/Coordinator: Andrzej Zagrobelny

FOR ENGLISH VERSION SCROLL DOWN

"Cała Ziemia Parkiem Narodowym" to piękny slogan, ale czy na pewno zrozumiały? Jak to "cała Ziemia", a nasze miasta, autostrady i lotniska, a pola uprawne, obszary zajęte wojną i klęską ekologiczną? Jak to "Narodowym", którego narodu? Czy autorka hasła zakłada podbój całej Ziemi, dokonany przez któryś z istniejących narodów, czy raczej wieszczy zjednoczenie wszystkich Ziemian pod jednym kosmicznym sztandarem?

Takie właśnie, uwodzicielskie lecz kłopotliwe w interpretacji komunikaty tworzy Agnieszka Brzeżańska, malarka, konceptualistka, ceramiczka, performerka, a także zielarka i sterniczka motorowodna. Pochodząca z Gdyni artystka jest obecna na międzynarodowej scenie artystycznej od ponad dwóch dekad, mimo to, bardzo trudno przypisać jej sztukę do któregoś z rozpoznanych nurtów. Każda jej wystawa to osobny system znaczeń. Malowanie czy rzeźbienie poprzedzone jest zwykle badaniem teoretycznych źródeł, a zasięg zainteresowań artystki jest bardzo szeroki. Od archeologii po futurologię, od botaniki i ewolucjonizmu po ezoterykę i wielkie systemy filozoficzne wschodu. Z dezynwolturą porusza się pomiędzy pracami uznanych autorytetów naukowych, a wizjonerskimi ideami intelektualnych buntowników.

Czasem badania zmieniają się w osobisty udział w praktykach rozmaitych kultur i tradycji. Brzeżańska maluje batiki na Javie, wypala ceramikę w tradycyjnym japońskim piecu na wyspie Kyushu, praktykuje psychodeliczne podróże z szamankami w Peru. Zbiera grzyby i zioła na łące pod Mławą, produkuje żakardowe tkaniny w łódzkiej fabryce tekstylnej i ceramiczne kafle w warsztatach dawnej Szkoły Rzemiosł w Łysej Górze. Lato spędza pływając galarem po Wiśle. Bezkres nieba i wody jest przestrzenią wspólnej pracy artystów, a sztuka aktem obywatelskiego zaangażowania w ochronę dzikiej przyrody. Kapitalizm i rozwój sztucznej inteligencji rozpoznaje jako wrogą siłę zagrażającą organicznemu życiu na Ziemi. Ratuje więc planetę śpiewając ekologiczne mantry i malując graficzne zaklęcia. Projektuje rzeźbę która podpiera gałęzie starej jabłoni, a z owoców smaży konfitury.  I nikt nam nie podpowie jak reagować na jej prace; ze śmiertelną powagą kontemplować zapowiadaną katastrofę, czy śmiać się z jej żartów i z naszego własnego zagubienia. Nikt zwiedzającemu wystawę Brzeżańskiej nie pomoże rozstrzygnąć dylematu, czy prezentowane obrazy to, sprawnie namalowana zakorzeniona w historii sztuki abstrakcja, czy portrety tajemniczych istot, roślin, zwierząt i duchów zamieszkujących całą Ziemię.

Wystawa w Gdańskiej Galerii Miejskiej, rości pretensje do poważnego słowa retrospektywa a tym samym próbuje prześledzić artystyczne i intelektualne podróże artystki od wczesnych lat 90. XX-wieku. Po raz pierwszy zestawiono ze sobą najnowsze jej prace, z seriami portretów, wizerunków koni i zachodów słońca malowanymi jeszcze podczas studiów w Gdańsku, Warszawie i Tokio. Centralnym punktem wystawy jest jednak wyprodukowana specjalnie na gdańską ekspozycję monumentalna rzeźba/fontanna o silnej eko-feministycznej wymowie. Jej życiodajna energia pomoże nam przetrwać ciemne jesienno-zimowe miesiące. W sztuce, podobnie jak w roślinach zawarte są związki halucynogenne i lecznicze.

Druga odsłona wystawy będzie miała miejsce w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Odział Muzeum Narodowego w Warszawie w 2019 roku. 

-ENGLISH -

Agnieszka Brzeżańska
The National Park All Over The Earth
Venue: Gdańsk City Gallery, Podrożnicza 13/15
Opening: 26.10.2018, Friday at 19:00
Exhibition: 26.10.2018 - 26.08.2018
Curator: Agnieszka Tarasiuk

"The National Park All Over The Earth" is a beautiful catchphrase, but is it understood for sure? How come the "whole Earth", what about our cities, motorways and airports, cultivated fields, war-torn regions and those touched by ecological disaster? How "National", of which nation? Does the author consider conquest of Earth done by one of existing nations or rather predicts all Earthlings united under one cosmic banner?
Those seductive, yet troublesome for interpretation alerts are creations of Agnieszka Brzeżańska, painter, conceptualist, ceramist, performer, and also herbalist and motorboating helmsman. Born in Gdynia, the artist has been present at international scene for over two decades, nevertheless it is very difficult to assign her art to any of existing trends. Her every exhibition is its own system of meanings. Painting or sculpture are both preceded by research of theoretical sources and spectrum of artist's interests is wide. From archeology to futurology, from botany and evolutionism to esoterics and eastern philosophy. Nonchalantly does she move between works of scientific authorities and visionary ideas of intellectual insurgents.
At times research turns into personal contribution in various cultures and traditions. Brzeżańska paints batiks on Java, calcinates ceramics in traditional japanese furnace on Kyushu island, takes part in psychodelic trips with shamans in Peru, Gathers herbs and mushrooms in grasslands near Mława, produces jaquard cloth in textile mill in Łódź and ceramic tiles in workshops of former craft school in Łysa Góra. She spends summer sailing a scow on Vistula river. Vastness of sky and water is common space for artists and their work, their art being an act of civic involvement in protection of wildlife. Capitalism and development of artificial intelligence are recognized as an evil force threatening all organic life on Earth. Thus the artist saves the planet by singing ecological mantras and painting graphic spells. She designs a sculpture that upholds branches of an old apple tree, and makes jam from its fruit. And nobody will tell us how to react to her work, contemplating foreseen doom with sheer seriousness or rather laugh at her ironic jokes and our own confusion. No one will help the viewer settle exhibition of Brzeżańska, if the images presented are swiftly painted, rooted in art history abstraction, or are they portraits of mysterious entities, plants, animals and spirits inhabiting Earth.
Exhibition in Gdańsk City Gallery claims a very serious word Retrospective while at the same time tries to track artistic and intellectual trips of an artist since early 90's. For the first time ever, the newest works of Brzeżańska are arranged with her series of paintings, images of horses and sunsets painted during her studies in Gdańsk, Warsaw and Tokyo. However, central point of exhibition is a monumental sculpture/fountain, made specifically for Gdańsk exposition, with strong eco-feminist meaning. Its life giving energy will help us prevail through dark fall-winter months. There are both psychedelic and remedial compounds contained within art, as well as within plants.
---
Partner: 
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie

Opinie

Sprawdź się

Noblista z Wrzeszcza, autor "Blaszanego bębenka", którego imię nosi galeria miejska to: