• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rytmy Afryki oczami tancerki z Gdańska

Mateusz Groen
2 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Taniec afrykański jest pełen ekspresji. Można wyróżnić wiele jego rodzajów, jednak wszystkim towarzyszy rytmiczne bicie bębnów i na co dzień niespotykanych instrumentów. Taniec afrykański jest pełen ekspresji. Można wyróżnić wiele jego rodzajów, jednak wszystkim towarzyszy rytmiczne bicie bębnów i na co dzień niespotykanych instrumentów.

Afryka to dla niej miejsce, które kojarzy się ze słońcem, muzyką, tańcem, a także kolorowymi strojami. Zakochana w tamtejszych brzmieniach i klimatach gdańszczanka Maja Kurant "po taniec" i muzykę wyruszyła specjalnie do Gwinei. Opowiedziała nam o swojej wyprawie i magii afrykańskiej kultury.



Wystawy w Trójmieście


Czy uczysz się jakiegoś tańca?

Zafascynowana kulturą Afryki, tancerka afro z Gdańska, Maja Kurant odbyła kilka fascynujących podroży. O swoich subiektywnych doświadczeniach zdobytych podczas wizyt opowie 18 lutego podczas spotkania online z cyklu "Na krańcach świata", organizowanego we współpracy z Plamą Gdańskiego Archipelagu Kultury.

Mateusz Groen: Jakie były twoje początki z tańcem afrykańskim?

Maja Kurant: Zakochałam się w afro od pierwszych warsztatów, tj. prawie osiem lat temu. Afryka jest dużym kontynentem z dużą różnorodnością muzyczną. To, co ja poczułam, to rytmy Afryki Zachodniej. Jest mnóstwo rodzajów tańca, a charakterystycznym dla Gwinei są m.in. rytmy z rodziny dununba, czyli "taniec silnych mężczyzn", albo dla kontrastu guine fare - "taniec kobiet". Nikt nie ma jednak problemu z tym, by tańce te były tańczone przez obie płcie.

  • Dla Mai wycieczka do Afryki była również niesamowitą przygodą pod względem tanecznym.
  • Dla Mai wycieczka do Afryki była również niesamowitą przygodą pod względem tanecznym.
  • Dla Mai wycieczka do Afryki była również niesamowitą przygodą pod względem tanecznym.
  • Dla Mai wycieczka do Afryki była również niesamowitą przygodą pod względem tanecznym.
Afrodance jest dla mnie najbardziej pierwotną formą tańca. W końcu tańczymy go boso - w kontakcie z ziemią, stabilnie - nisko na kolanach, a jednak lekko. Przede wszystkim zaś - w ciągłej, wzajemnej uważności na rytm i djembe solistę, który akcentuje, podbija i dzieli sekwencje tańca. To taniec pełen energii, ekspresji, z ciekawym flow.

Czytaj też: Muzyka gdańszczanina w kampanii Victorii Beckham

Jaki był cel twojej wyprawy do Afryki?

Pojechałam "po taniec", uczyć się u boku świetnych nauczycieli, a jak zwykle przywiozłam dużo więcej. Mieszkałam u cudownych ludzi, dotknęłam różnic pomiędzy stolicą Konakry a sielskim rytmem wioski oddalonej od cywilizacji. Poznałam wodza, szamana i dyrektora szkoły tej wioski, ale przede wszystkim spędziłam godziny nad rzeką tętniącą prawdziwym życiem.

Czy uważasz, że w tańcu odbija się kultura regionu?

Taniec towarzyszy ludziom w najważniejszych dla nich momentach, nie może go zabraknąć na weselach, zaręczynach, inicjacjach, narodzinach czy pogrzebach.

Wyjechałaś na wyprawę sama?

"[...]Spędziłam godziny nad rzeką tętniącą prawdziwym życiem." -opowiada Maja. "[...]Spędziłam godziny nad rzeką tętniącą prawdziwym życiem." -opowiada Maja.
Nie, było nas ośmioro, mała grupa zaprzyjaźniona z zespołem City Bum Bum z Łodzi. To oni podróżują do Afryki od ponad 10 lat i przyjaźnią się z rodzinami cudownych artystów, z którymi byli w stanie zorganizować ten wyjazd. Nie wyobrażam sobie tej wyprawy bez nich!

Czy w Trójmieście można nauczyć się tańca afrykańskiego?

Przez lata prowadziliśmy zajęcia gry na bębnach i tańca afrykańskiego w Gdańskiej Scenie Muzycznej GAK. Obecnie pozostają tylko warsztaty - głównie wyjazdowe i festiwale, tj. Noc żywych Bębnów w Łodzi czy Freaky Afryki we Wrocławiu.

Gdzie możemy doszukiwać się kolebki tańca afrykańskiego?

Gwinea na pewno jest jedną z kolebek tańca Afryki Zachodniej, jest jeszcze Mali, Burkina Faso czy Senegal, z którego pochodzi dynamiczny sabar. To jednak zupełnie inna jakość.

Pstryk i jest. Aparaty natychmiastowe i polaroidy wciąż popularne



Czy wyjazd zmienił coś w twoim myśleniu?

Rok wcześniej byłam w Senegalu. Zrobiliśmy sobie tygodniowego "tripa" do Dakaru, ale głównie czas spędziliśmy w rajskiej wiosce Abene położonej nad oceanem. Zjeżdżają się tam ludzie z całego świata, chcący uczyć się tańca i muzyki afrykańskiej, stąd wioska ma charakter wakacyjny. Podczas tej wyprawy dotknęliśmy bardziej codziennego życia.

Czytaj też: Nowa epka od zespołu Byty. Elektronika w sensualnym wydaniu

Co jest kluczowe podczas takiej podróży?

Przede wszystkim ludzie. Bez Nory i Wojtka z City Bum Bum ten wyjazd by się nie odbył. Oni czują się w Afryce jak u siebie, a Afrykańczycy traktują ich jak swoich. Wojtek ma nawet przydomek "Mamady Keita z Polski".

City Bum Bum w Gwinei:

Wydarzenia

ONLINE: Po taniec, czyli o mojej podróży do Gwinei - spotkanie z Mają Kurant

wykład / prezentacja

Miejsca

  • GAK Gdańsk, Dworcowa 9
  • Plama Gdańsk, Pilotów 11

Zobacz także

Opinie (58)

  • Najlepiej by sie wyprowadziła do afryki na stałe,tylko dlaczego ludzie z afryki z niej uciekaja do europy własnie. (4)

    • 21 11

    • (2)

      Wiesz, latwo osobie ktora ma ciepla wode w kranie, jedzenie na stole, ciepla kolderke, generalnie - wygodne zycie, moze jakas kase na koncie - wyjechac do Afryki i "szukac" sensu zycia. Bylem kilka razy w Afryce, i pomijajac super tance, to rowniez widzialem biede tak wielka ze sumienie mi nie pozwalalo wyjac telefonu z kieszeni by zrobic zdjecie. Dzieci ktore bawily sie puszkami, lalkami bez nog i rak, brodzace w blocie... Zle mi bylo z tym ze moje jeszcze wtedy mlodsze dzieci moglyby zabawkami ze swoich pokoi uszczesliwic kilka wiosek. To jest moi drodzy cos czego nie da sie "odzobaczyc" - ale moze to i lepiej.

      • 7 2

      • Bo w afryce jest epoka średniowiecza zatrzymali sie w rozwoju .Afryka powinna by zamknięta dla wszystkich (1)

        Temat jest wałkowany od lat setki miliardów dotacji zmarnowane!!
        Nikt nie chce zmian w afryce a przede wszystkim jej mieszkańcy.
        Niemaja kasy na studnie ale maja kase na karabimy i na maczety bys ie zabijac.
        Afryka jest najbardziej bogatym kontynentem na swiecie .Dlaczego nie chcą demokracji dlaczego nie chca walczyc o lepsze dla siebie!!
        Za to chca najlepiej wszystko zadarmo Dostaja sie do europy bo im przemytnicy wmawiają ze bedą nic nie robic i dostawać kase .
        Ikazdy naiwniak zachwyca sie folkrorem afryki jej dzikoscią a to zwykłe zacofanie bieda i glupota jest !!

        • 14 8

        • Epoka średniowiecza, zwłaszcza późnego, to bardzo rozwijający cywilizacyjnie okres- nauka, uniwersytety, filozofia, wynalazki (np. Młyny wodne). Uwierz że oni to średniowiecza się nie umywają.

          • 0 0

    • Bo panstwa kolonialne zniszczyly kraj?

      A dlaczego polacy w latach '80 uciekali do USA czy RFN?

      • 2 6

  • (2)

    Jak to mowia - "Tolerancja jest cnota ludzi bez przekonan" ;-)

    • 14 10

    • (1)

      Jak to mówią - "Tolerancja jest cnota ludzi bez uprzedzeń" ;-)

      • 2 5

      • Kto tak mówi? PS akurat z doświadczenia wiem że najbardziej nietolerancyjni są ci co najwięcejnkrzyczą o tolerancji.

        • 0 0

  • Risercz życzeniowy

    Instrumentalistka i tancerka? Hobbystycznie to okej. Ale na pewno nie zawodowo.

    • 23 5

  • Uwielbiam podroze po Afryce

    Zachodnia czy wschodnia, centralna czy polnocna- kazda ma cos do pokazania, nizej jeszcze nie pojechalem ale wszystko przede mna..Polecam

    • 6 6

  • Przywlaszczenie kulturowe! (1)

    Tak, traktujmy inne kultury jak dekoracje, zwłaszcza w celach autopromocyjnych.

    • 8 6

    • nie powtarzaj jak papuga za amerykańskim twitterem....

      • 1 1

  • Afryka powinna by zamknięta dla wszystkich (2)

    Wiesz, latwo osobie ktora ma ciepla wode w kranie, jedzenie na stole, ciepla kolderke, generalnie - wygodne zycie, moze jakas kase na koncie - wyjechac do Afryki i "szukac" sensu zycia. Bylem kilka razy w Afryce, i pomijajac super tance, to rowniez widzialem biede tak wielka ze sumienie mi nie pozwalalo wyjac telefonu z kieszeni by zrobic zdjecie. Dzieci ktore bawily sie puszkami, lalkami bez nog i rak, brodzace w blocie... Zle mi bylo z tym ze moje jeszcze wtedy mlodsze dzieci moglyby zabawkami ze swoich pokoi uszczesliwic kilka wiosek. To jest moi drodzy cos czego nie da sie "odzobaczyc" - ale moze to i lepiej.

    • 7 7

    • rzeczywiście, odetnijmy im wpływy z turystyki, to na pewno im pomoże

      • 1 3

    • Jak to mozliwe ze kopiuj w klej ten sam tekst jest kilka razy publikowany tylko z innym podpisem

      I nie wyskakuje mu blokada anty spamowa .

      • 2 1

  • Instrumentalistka (1)

    A w jakim instrumencie Pani się specjalizuje?

    • 5 2

    • W żadnym się nie specjalizuje za to pozuje na specjalistkę...

      Bębni sobie ma bębenku, ale poprawia sobie ego opisując się jako instrumentalistka.

      • 8 3

  • Bez maseczek ...

    • 0 2

  • Super babka (1)

    I te miłe nie naburmuszone,uśmiechnięte twarze ludzi aż przyjemnie popatrzeć

    • 4 6

    • Leserka

      • 2 1

  • Warto spojrzeć na świat z otwartym umysłem i życzliwie, a nie przez pryzmat swoich uprzedzeń i wszędobylskiego bezpodstawnego (2)

    Ludzie! Co wy wypisujecie??? Co za podejście? Ktoś tu zarzuca rasizm, a raczej te komentarze są pełne rasizmu i uprzedzeń. Afryka to wielki kontynent, to nie tylko bieda, błoto i dzieci z lalkami bez rąk i nóg, tam jest wszystko, jak wszędzie! Taniec i muzyka to jeden z setek tysięcy aspektów tego kontynentu. I tylko na nim skupia się ten wywiad. Niespodzianka! O dziwo w mitycznej "afryce" też są zespoły muzyczne i taneczne i to jest coś z czego akurat te (akurat właśnie te, może inne nie, i nie wszyscy ludzie w Afryce) grupy ludzi/wioski są dumne i robią to właśnie, żeby prezentować swoja kulturę szerzej, poza Afryką, którą proponujecie zamknąć.
    Jest wielu mistrzów gry na bębnach djembe, mistrzów tańca, którzy jeżdżą po całym świecie prowadząc warsztaty, żeby ludzie z innych stron świata mogli chociaż "liznąć" ich kultury.
    Dajcie spokój z tymi durnymi nadinterpretacjami, zainteresujcie się najpierw czymś, poznajcie, a potem wysnuwajcie wnioski. Warto spojrzeć na świat z otwartym umysłem i życzliwie, a nie przez pryzmat swoich uprzedzeń i wszędobylskiego bezpodstawnego krytykanctwa. Pozdrawiam

    • 6 4

    • Kolejny oswiecony :) W Polsce gdybysmy mieli takie zacofanie jak oni i tylko masowo bzykali sie jak króliki

      to tez byśmy mieli tylko folkrol i taka muzyke. Ty najwyraźniej chciałbyś się cofnąc do średniowiecza .Oni tam kompletnie nie robią nic wegetują tylko by przeżyć a folkrol jest dla turystów i to ich jedyne płatne zajecie .A ty najwyraźniej prezentujesz zamknięty umysł bo wiedza odbija się od ciebie jak od ściany .I taki chce pouczać innych ha..

      • 2 0

    • Gdzie masz krytykę?

      Pani tytułuje się instrumentalistka i tancerka a nią nie jest. I tym ściąga na siebie komentarze, nie krytykę. Ta pani ma generalnie problem z tym, że chce być kimś kim nie jest, bo ma kompleks jednego z członków swojej rodziny. Wyjazd low budget i pobycie chwile na innym kontynencie, obserwując autochtonów, nie oznacza że jesteś jak Tony Halik. Ale tej pani wydaje się, że tupiąc bosą nogą w sali w Gdańsku i uderzając w bębenek jest tym kim się tytułuje. Bezpodstawnie tytułuje. PS. Nie pozdrawiam cię Maja.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie przechowywany jest obecnie księgozbiór Johanna Uphagena?

 

Najczęściej czytane