Państwowa Galeria Sztuki zaprasza na wystawę Adama Harasa pt. "Od palety do zapisu cyfrowego".
Podobne wydarzenia
14 grudnia 2023 - 26 maja 2024
ulgowy 23 zł
15 lutego - 31 grudnia 2024, godz. 9:00
Patrząc na dzieło Adama Harasa z perspektywy lat, jawi się ono jako przejaw konsekwentnej drogi artysty, badającego związki między zasadami natury a modelem sztuki, która autonomicznymi środkami odtwarza analogiczne procesy, postrzegane w przyrodzie. Ich ukryta, niemal matematyczna kombinatoryka stała się pierwowzorem i źródłem inspiracji artysty w poszukiwaniu ekwiwalentów w języku wizualnym. Poszczególne etapy drogi do sformułowania własnego kodu artystycznego miały ścisły związek przyczynowo-skutkowy, determinujący logikę dalszych przemian artystycznych. Główną strategią jego warsztatu są systemowe powtórzenia i przekształcenia. Początkowo materiałem wyjściowym był rysunek i fotografia a także formy przestrzenne. Każda z przestrzeni ujawniała charakter użytych mediów, a uzyskane deformacje ekspresję, przynależną działaniom podświadomym i niekontrolowanym. Działania te opierały się na obserwacji zjawiska anamorfizmu w przestrzeniach przynależnych różnym dyscyplinom sztuki. Systemowa, logiczna kontynuacja wątku nałożeń, doprowadziła Harasa do zagadnienia subtrakcji w malarstwie. Dało to kolejny cykl kompozycji malarskich, opartych o zasadę subtraktywnego mieszania barwników przezroczystych. Uwaga artysty koncentrowała się tym razem na zagadnieniu systematyki barw. Jako punkt wyjścia stosował koło barw z sześcioma podstawowymi kolorami. Zasada wielokrotnych nałożeń barwnych transparentnych farb, tworzyła coraz to inne układy form i harmoniczne zestawienia kolorów. Tę samą zasadę zastosował w obrazach cyfrowych. Rozwinął ją o problematykę światła, jego wpływu na kolor i kształtowanie obrazu. Choć skupiony na fizycznych, matematycznie wymierzalnych, aspektach koloru, nie może wykluczyć jego roli fizjopsychologicznej, a także przestrzeni dla doznań czysto zmysłowych. Z założenia laboratoryjny i pozbawiony osobowych cech proces powstawania obrazów nie eliminuje jednak przypadku oraz powiązania efektu z doznaniami estetycznymi, które są wynikiem indywidualnego zastosowania i rozwinięcia klarownego ze swej natury i logicznego kodu systematyki barwnej, co nadaje kompozycjom Harasa autorski charakter i rozpoznawalne piętno - Zofia Watrak.