• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat Opery Bałtyckiej - podziel się wspomnieniem

Łukasz Rudziński
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Opera Bałtycka z okazji 70-lecia tworzy internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej. W tym celu zbiera pamiątki związane z Operą. Opera Bałtycka z okazji 70-lecia tworzy internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej. W tym celu zbiera pamiątki związane z Operą.

28 czerwca to dla Opery Bałtyckiej data szczególna. Tego dnia, w 1950 roku, miała miejsce premiera "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiktora Brégy, pod kierownictwem muzycznym Zygmunta Latoszewskiego. To jednocześnie data, którą uznaje się za początek istnienia Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Z tej okazji Opera tworzy internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej, do którego każdy z widzów może dołożyć swoją cegiełkę.



Trzy premiery Opery Bałtyckiej w tym roku



Opera Bałtycka w 2020 roku obchodzi swój jubileusz 70-lecia. Niestety przypada on w trudnym dla wszystkich czasie, co uniemożliwia uświetnienie w należyty sposób czerwcowej rocznicy.

- Sytuacja na szczęście się zmienia, a my przygotowujemy się na kolejne spotkania z naszą publicznością. Od drugiej połowy sierpnia do końca grudnia zaplanowaliśmy szereg spektakli i wydarzeń muzycznych, jak premiery oper "Wehikuł czasu" Francesco Bottigliero, "Fidelio" Ludwiga van Beethovena czy cykl koncertów "Wtorki na fali". W kontekście roku jubileuszowego to jednak listopadowa premiera zasługuje na szczególną uwagę.

Będzie to wyjątkowy wieczór, na który złożą się trzy tytuły, gwarantujące widzom pełną przeżyć wędrówkę przez muzyczne estetyki i tematy. Od starotestamentowej historii o "Judycie", poprzez na wskroś pogańskie "Święto wiosny", kończąc na nowotestamentowej przypowieści o "Synu marnotrawnym" - muzyka Honeggera, Strawińskiego i Debussy'ego do literackich pierwowzorów wnoszą nutę niepokoju, jednocześnie uwypuklając niejednoznaczność ich problematyki - mówi Anna Niwińska z Opery Bałtyckiej.

Plakat pierwszej premiery Opery Bałtyckiej, od której uznaje się początek istnienia Opery jako instytucji. Plakat pierwszej premiery Opery Bałtyckiej, od której uznaje się początek istnienia Opery jako instytucji.
Za stronę muzyczną całego wieczoru odpowiada maestro José Maria Florêncio, reżyserem operowych jednoaktówek "Judyty" i "Syna marnotrawnego" jest Romuald Wicza-Pokojski, natomiast choreografię do "Święta wiosny" przygotowuje Ewa Wycichowska.

Z okazji jubileuszu powstaje też internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej.

- Chcielibyśmy go stworzyć wspólnie z naszymi widzami. 70 lat to bowiem nie tylko tysiące spektakli, koncertów i innych wydarzeń muzycznych, ale również miliony widzów i jeszcze więcej emocji, wzruszeń, wspomnień. Często podczas rozmowy z naszymi widzami okazuje się, że mają oni do opowiedzenia piękne operowe historie, a nierzadko też są posiadaczami unikatowych zdjęć, autografów artystów występujących lata temu na naszej scenie czy innych pamiątek związanych z Operą Bałtycką. Chcielibyśmy zebrać ich jak najwięcej! Dlatego też zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami, anegdotami, zdjęciami, pamiątkami związanymi z Operą Bałtycką i osobami współpracującymi z nią przez te wszystkie lata - wyjaśnia Marta Boleska-Romanek z Opery Bałtyckiej.

Zaplanuj wizytę na wydarzeniu w najbliższych dniach


Opera Bałtycka będzie je publikować na swojej stronie, a najciekawsze z nich mogą trafić do okolicznościowej publikacji, przygotowywanej z okazji 70-lecia Opery. Wspomnienia, zdjęcia, pamiątki można wysłać e-mailem (marta.boleska@operabaltycka.pl), pocztą (Opera Bałtycka, al. Zwycięstwa 15, 80-219 Gdańska, koniecznie z dopiskiem 70 lat Opery) lub przynieść je osobiście (prośba o wcześniejszy kontakt telefoniczny: 58 763 49 12 w. 336). Pamiątki można zgłaszać do końca sierpnia 2020 roku.

Miejsca

Opinie (57)

  • Opera niszcząca życie muzykow (4)

    Wielu z nich , którzy tam grają, oddali swoje całe życie muzyce. Budzą się gdy mija czterdziestka ,a oni nie mają dzieci, stałego partnera i pieniędzy lecz tylko wspomnienia z wieczna gonitwa za pieniędzmi i mają też alkohol. Wielu z nich to alkoholicy niestety . Smutne ich życie ,a wszystko przez zupełne oddanie się muzyce.

    • 13 4

    • Nie każdy chce mieć dzieci :) (3)

      Czy stałego partnera :) Daj im spokój, to są wolni ludzie, jak Ty.

      • 6 3

      • Ja nie jestem wolna, też jestem uzależniona , to innego przedmiotu uzależnienie. Masz rację , samotność jest do zniesienia ale tylko w trzeźwości. A myślisz ,że nie chcieliby mieć dzieci, dom . Najgorsze ,że na pewne sprawy natura z wiekiem nieodwracalnie odcina możliwość. Ból świadomości dotrze prędzej lub później ale dotrze.

        • 4 1

      • nie każdy jest gejem. (1)

        • 2 2

        • Geje mają dzieci :)

          Z kobietami :)

          • 0 1

  • O o o opera baltycka

    To najlepsze z tego badziewia art.

    • 1 1

  • Gdzie to? (1)

    Mieszkam w GD 30lat
    Nie znam budynku

    • 1 8

    • tylko Nowy Port ?

      • 2 0

  • Rury, opera, Max.

    Opera Max Rury premiera.

    • 1 0

  • Późne lata 70. (1)

    Jeszcze POiFB, Cztery pory roku i Maksymiuk w Gdańsku. Szaleństwo. Wejściówki i siedzenie na schodach w przejściu. Takie mam wspomnienia.

    • 7 0

    • Kocham Maksymiuka!

      • 3 0

  • (1)

    Mały kominiarczyk, Romeo i Julia z Magdą Wałęsą i koncerty z Jerzym Maksymiukiem. To moje dziecięco młodzieńcze zachwyty. Potem już było coraz gorzej. A potem przyszła Izadora i zabiła to miejsce.

    • 9 1

    • Koncerty z J. Maksymiukiem zawsze były genialne

      Poziom niestety z roku na rok coraz gorszy.

      • 5 0

  • Moje obecne skojarzenie (1)

    To to badziewne nagranie tramwajowe jak sie mija budynek opery. Zniecheca do pojscia na koncert.

    • 5 1

    • To śpiewał kierownik orkiestry z chóru

      • 1 0

  • Wspomnienia moje są takie,

    Że nigdy tam nie byłem

    • 2 2

  • Najlepszy okres był za Pana Dyrektora Maestro Warcisława Kunca (1)

    Teraz opera stacza się w rejony spektaklów nieznanych, niszowych. Dlaczego dyrekcja boi się klasyki?

    • 7 4

    • Klasyki to już powoli wszyscy się boją

      Obniżają poziom specjalnie, bo sami nie potrafią. Ludzi, którzy potrafią nie chcą dopuścić, a głupimi łatwiej sterować.

      • 3 1

  • Po co nam opera,? Przecież w Bydgoszczy jest. (1)

    Po co nam lotnisko , przecież w Berlinie jest. Mam wrażenie ,że do tego zmierzają.

    • 4 3

    • Gdańsk robi się strasznym miastem do życia

      Tylko kasa i turyści.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym w Polsce przeglądem spektakli musicalowych w Polsce jest...?

 

Najczęściej czytane