• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

2 zmiana performensu - Wach/Tuka

Zapraszamy serdecznie na nową odsłonę "2 zmiany perfomensu". Jest to cykl prezentacji szeroko pojętej sztuki performance zapoczątkowany w Dwóch Zmianach w Sopocie. 

cze 3

poniedziałek, godz. 18:00

bilety 60 - 80 zł
Kup bilet
WSTĘP: 20 ZŁ

Założeniem cyklu jest prezentacja nowych, interesujących zjawisk z pogranicza performensu, tańca, instalacji, poezji, dźwięku. Idea promocji tego rodzaju akcji performatywnych zrodziła się z potrzeby przybliżenia mieszkańcom Trójmiasta tej wciąż mało popularnej formy sztuki. A performens współczesny jest tak szeroką dziedziną i uprawiany jest nie tylko przez artystów związanych z ASP ale także przez muzyków, tancerzy, poetów. Dlatego chcielibyśmy zaprosić do prezentacji swoich akcji twórców zajmujących się tańcem, dźwiękiem, poezją, artystów prezentujących swoje dokonania zarówno na scenach teatralnych, galeriach jak i w klubach, w przestrzeniach nieoczywistych takich jak parki, opuszczone hale itp.

W Ziemskiej odsłonie zobaczymy 2 performensy:

"National Body Art". Polish Women's Confession of Faith 
work-in-progress: Anita Wach i Magda Tuka

"Jak Umiera Zając" 
Chew, swallow (instalacja)
Performance: Magda Tuka

--

"National Body Art". Polish Women's Confession of Faith -

Aby zbudować naród, należy stworzyć ogromne dzieło sztuki wykonane z ciał, umysłów i mitów. Ale naprawdę ważną częścią tego stworzenia jest uczestnictwo jednej osoby, indywidualnego członka danego narodu, kogoś, kto chętnie stawia siebie w szerszej perspektywie, decyduje się na wspólny ruch, chce mówić w wielkim wspólnotowym stylu.

To, co chcemy zbadać, to moment, w którym jedna istota ludzka jest w momencie przejścia, by stać się częścią wielu organizmów ludzi pod jednym imieniem, jedną formą i jednym tańcem. National Body Art jest asymbolicznym aktem transformacji indywidualnego (dualnego) ciała w zbiorowe, 38,5 milionów obywateli, którzy deklarują się jako przedstawiciele czystej narodowości polskiej. 

Jak Umiera Zając 

Zadając sobie to pytanie otwieram przestrzeń nieznanego lub utraconego. Zając ma niezwykle bogatą mitologię w różnych kulturach. W starożytnym Egipcie hieroglif w postaci zająca oznaczał czasownik 'być'. Dlatego choć na parę chwil próbuję wcielić się w to zwierzę, by dzięki niemu nawiązać realny kontakt z widzem? Sobą? By 'Być' razem. Wrócić do poczucia 'Bycia'.

To co każdy wie o zającu, to jego sposób poruszania się. Zając skacze. I ten rodzaj dynamiki jest logiką dramaturgii, to gwałtowne zmiany, pozbawione sensu, to wiara w intuicję i... samo-ofiarowanie. Zając ma naturę łagodną i jak powiedział jeden z widzów po spektaklu: 'w naszych czasach potrzebujemy więcej Zajęcy'.

Performans dedykowany jest niemieckiemu artyście Josephowi Beuysowi, który wierzył w rewolucyjną, uzdrawiającą moc sztuki.

Praca jest kontynuacją przemysleń i doświadczenień na temat prywatnych Rytuałów Przejścia. Zejścia do podstawowych pytań: kim jestem?

BIO:

Magda Tuka performerka, dramaturg 
Ukończyła studia magisterskie na warszawskiej Akademii Teatralnej, otrzymała dyplom Aktora Dramatu w ZASPie, przez 10 lat pracowała w warszawskiej grupie Studium Teatralne jako aktorka i prowadząca warszaty, spektakle ST pokazywane były w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej. Po odejściu ze Studium pracowała z interaktywną grupą teatralną The Other Way Works pokazując spektakle w Anglii, następnie ze słoweńskim kolektywem artystycznym Via Negativa, jest stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Wyszehradzkiej, rezultatem czego było powstanie jej dwóch ostatnich przedstawień, które znajdują się obecnie w repertuarze TukaWach. 

Anita Wach performerka, choreografka 
Anita przez 7 lat pracowała jako tancerka w jednym z pierwszych, profesjonalnych grup tańca współczesnego w Polsce - Śląskim Teatrze Tańca, następnie głównie z warszawskim teatrem tańca Bretoncaffe oraz jako niezależna tancerka i performerka z innymi grupami i artystami. Była rezydentką PACT Zollverein, Centrum Choreografii w Essen, stypendystką Swiss Arts Council, Pro Helvetia oraz Ministerstawa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Anita jest członkiem słoweńskiego kolektywu artystycznego Via Negativa.

Opinie

Sprawdź się

Anna Sakowicz napisała książkę “Czas grzechu”, która jest pierwszym tomem rodzinnej sagi zatytułowanej: