• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 firm chętnych na przejęcie Mevo

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

12 potencjalnych operatorów zgłosiło się do dialogu technicznego będącego pierwszym krokiem do reaktywacji roweru metropolitalnego Mevo. We wtorek rozpoczęły się pierwsze spotkania z poszczególnymi firmami. Wśród nich jest także spółka Nexbike Polska, dotychczasowy operator zawieszonego pod koniec października systemu. Nextbike Trójmiasto twierdzi, że zwrócił już abonamenty części klientów.



Czy uda się uruchomić Mevo 2.0 już w 2020 r.

Trwający od przeszło dwóch tygodni dialog techniczny ma dać odpowiedź Obszarowi Metropolitalnemu na pytanie: jak ma wyglądać Mevo 2.0?

Czy będzie to system w pełni elektryczny? Konwencjonalny? A może mieszany? Jak wykorzystać rowery z I etapu (1224 sztuki)? Ile powinny kosztować abonamenty, a ile minuta jazdy poza nimi?

Zadanie nie jest łatwe, bo pytania można mnożyć, a urzędnicy we współpracy z potencjalnymi wykonawcami muszą w krótkim czasie wypracować rozwiązanie, które z jednej strony zapewni, że Mevo 2.0 będzie systemem sprawnym, niezawodnym i powszechnym, a z drugiej - rentownym dla nowego operatora.

- Będziemy rozmawiać m.in. o liczbie rowerów, ich rodzajach, sposobach wypożyczania, serwisowania i finansowania - wymienia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Potem przyjdzie czas na przygotowanie przetargu i wyłonienie nowego operatora. To w rozmowach z operatorami wyklaruje się także potencjalne rozszerzenie systemu. Dialog techniczny nie jest osobnym trybem postępowania, w wyniku którego zostanie dokonany wybór wykonawcy. Pozwoli natomiast na opracowanie dokumentacji przetargowej, która uwzględni obecnie dostępne na rynku rozwiązania i w największym zakresie będzie odpowiadać potrzebom mieszkańców metropolii.
  • Chętnym do przejęcia roweru Mevo jest m.in. GeoVelo, operator roweru miejskiego w Rybniku.
  • Inną z firm zainteresowanych współpracą z Obszarem Metropolitalnym jest Comdrev, twórca oprogramowania systemu roweru publicznego Filfri Bikes w Jastrzębiu Zdroju.
  • Freebike - to operator rowerów elektrycznych m.in. w Londynie.

12 chętnych na przejęcie Mevo



Do dialogu przystąpiło 12 firm. Wśród nich są w zasadzie wszyscy najwięksi operatorzy tzw. systemów sharingowych w Polsce i w Europie:
  • Comdrev (twórca oprogramowania systemu roweru publicznego Filfri Bikes),
  • Orange (ma w ofercie m.in. rowery elektryczne Kawasaki),
  • Arkus&Romet (producent m.in. rowerów miejskich),
  • Freebike (operator rowerów elektrycznych m.in. w Londynie),
  • Vooom Sp. z o.o. z partnerami Jeden ślad i innogy Polska
  • spółka T-mobile Polska,
  • gdańska spółka Royal Energy,
  • Spółdzielnia Socjalna Heca,
  • GeoVelo (operator roweru miejskiego w Rybniku),
  • Clear Channel (agencja reklamowa),
  • Green Electricity (operator platformy Blinkee.city).

Wśród nich jest także właściciel dotychczasowego operatora Mevo - spółka Nextbike Polska. Przypomnijmy, że po zawieszeniu systemu spółka NB Tricity złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy fakt, że Nexbike usiadł ponownie do stołu, by rozmawiać o Mevo 2.0, oznacza, że rozliczył się już z Obszarem z kar umownych?

- Połowa kary od NB Tricity za niezrealizowanie Mevo jest już na naszym koncie. Jest to 4,02 mln zł z gwarancji bankowej. Ponadto OMGGS ma jeszcze roszczenia wobec NB Tricity o zapłatę kar umownych, ponad kwotę gwarancji bankowej - wyjaśnia Alicja Mongird.

Wiele pytań o to, jak ma wyglądać Mevo 2.0



Wśród pytań, jakie padną, pojawią się m.in. te o sposób, w jaki nowy wykonawca uruchomi flotę rowerów będącą własnością Obszaru, jak będą w nich ładowane baterie, czy i kiedy oraz za ile powstaną stacje ładujące rowery, a także, czy nowy operator zamierza wykorzystać do zarządzania Mevo 2.0 system informatyczny będący już własnością Obszaru?

Wśród innych niewiadomych są też m.in.:

  • W jaki sposób nastąpi integracja systemu informatycznego będącego własnością zamawiającego z systemem operatora?
  • W jaki sposób operator włączy dodatkowe rowery do systemu roweru metropolitalnego?
  • Czy operator zamierza dokonać zmian w konstrukcji roweru będącego własnością zamawiającego?
  • W jakim czasie operator uruchomi 1224 rowery będące własnością zamawiającego?
  • Jakie normy/standardy spełniają poszczególne elementy roweru będące w ofercie operatora?
  • Na jakim elemencie roweru będzie umiejscowiony terminal umożliwiający dokonanie wypożyczenia?
  • Jaki sposób wypożyczania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym może zaproponować operator?
  • W jaki sposób zapewniona zostanie kompatybilność 1224 rowerów i obecnego systemu IT z rozbudowaną częścią systemu roweru metropolitalnego?

W drugim bloku pojawią się pytania m.in o taryfę za wypożyczenie roweru, sposób i czas relokacji rowerów, a także sposoby na zapobieganie aktom wandalizmu. Obszar chce też wiedzieć, jaki powinien być minimalny zapas rowerów, by zapewnić wymaganą liczbę udostępnionych użytkownikom rowerów, a także, gdzie nowy operator przewiduje powstanie zaplecza technicznego, ile czasu potrzebuje na naprawę niesprawnego roweru oraz jakie ma on doświadczenie w zarządzaniu i eksploatacji rowerami z napędem elektrycznym. Pod uwagę ma być brana również możliwość włączenia do systemu kolejnych gmin.

Dialog potrwa co najmniej do drugiej połowy grudnia. Przetarg na wyłonienie nowego operatora planowany jest na pierwszą połowę roku. Ostrożnie szacuje się, że ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego mogłoby nastąpić jeszcze w przyszłym roku.

Będą konsultacje społeczne



Dialog techniczny z potencjalnymi operatorami systemu nie będzie jedynym etapem przygotowania do przetargu. Jak zapewniają urzędnicy, ważny głos na temat tego, jak będzie wyglądać Mevo 2.0, będą mieli także mieszkańcy, aktywiści rowerowi i pozostałe osoby zainteresowane systemem roweru miejskiego.

- Na warsztatach dla mieszkańców będziemy zbierać opinie o systemie, a także pomysły i oczekiwania dotyczące systemu po wznowieniu. O szczegółach będziemy informować na naszej stronie i w mediach społecznościowych - dodaje Mongird.
Nextbike: część zobowiązań wobec użytkowników została spłacona

- Część użytkowników roweru Metropolitalnego Mevo, których wypowiedzenia zostały przeanalizowane i uwzględnione do 22 listopada 2019 r., otrzymała tego dnia zwrot środków z ich kont w systemie Mevo. Tego samego dnia do sądu został złożony wniosek o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Oznacza to, że dalsze zobowiązania tej spółki będą rozpatrywane i regulowane w odpowiedniej procedurze, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego - poinformowała we wtorek spółka Nextbike Polska.
W komunikacie mowa jest też o tym, że zwrócone zostały środki z kont klientów, których wartość w dniu wypowiedzenia umowy przekraczała saldo 0 zł. Decyzje w sprawie kolejnych wypowiedzeń umowy i zwrotu środków będą podejmowane w postępowaniu upadłościowym, tak jak w odniesieniu do wszystkich innych zobowiązań spółki NB Tricity. Czy to oznacza, że wszyscy klienci odzyskają swoje pieniądze? Przypomnijmy, że kapitał zakładowy NB Tricity wynosi minimalne 5 tys. zł, więc z prawnego punktu widzenia może być to trudne do zrealizowania.

Jak tłumaczy Nextbike, decyzja o ogłoszeniu upadłości NB Tricity była konsekwencją braku zgody OMGGS na zaproponowane postępowanie restrukturyzacyjne - pomimo zgody pozostałych wierzycieli - oraz ostatecznie odstąpieniem przez OMGGS od umowy dostaw i obsługi projektu Mevo. OMGGS wypowiedział umowę NB Tricity 28 października 2019 roku.

- Nextbike Polska nie był stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem było "Świadczenie polegające na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu roweru metropolitalnego OMGGS". Nie jest więc zasadne kierowanie do Nextbike Polska przez Zamawiającego jakichkolwiek roszczeń w oparciu o zapisy powyższej umowy. Nextbike Polska udostępnił NB Tricity, jako wykonawcy umowy, zasoby w obszarze tzw. zdolności zawodowej w postaci doświadczenia zdobytego podczas realizowanego wcześniej zamówienia publicznego oraz w zakresie zdolności finansowej i ekonomicznej. Nie ponosi solidarnej odpowiedzialności względem NB Tricity w zakresie umowy z OMGGS - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Pytanie o kase

    Ciekawe, jak zostaną spożytkowane pieniądze z kar ???
    Jak zwykle ?
    Przeje...dzone

    • 0 0

  • tylko i wylacznie polska firma (1)

    musimy wspierac swoich, inaczej sie nigdy nie rozwiniemy

    • 3 0

    • Tylko nie blinkee

      Oni są z Polski ale jest wiele opinii, że nie są słowni i od inwestorów pieniądze biorą lecz nie dają możliwości zarobienie a nawet zwrotu kapitału

      • 0 0

  • Blinkee jak będzie zarządzać rowerami to (1)

    to proszę aby uczciwie podchodził do inwestorów oraz klientów. Mnie oszukali o 37000 PLN.

    • 1 0

    • Też oszukany/okradziony

      Okradziony na mniejszą kwotę.
      Miała być inwestycja życia a jest lekcja życia. Oby nie dostali Mevo w swoje ręce bo zabiorą pieniądze i tyle ich będziemy widzieć

      • 0 0

  • Czyli rozumiem że nie odzyskam (3)

    swoich 16 zł. Wciąż są widoczne na koncie u tych oszustów z nextbike.

    • 20 3

    • 37 tysięcy PLN zabrane przez Blinkee

      Cieszę się, że tylko 16 PLN masz w stratach a nie wiele tysięcy jak ja. Zaufałem Panu Dariuszowi G. pracującego w firmie Blinkee. W lutym 2019 przelałem 37 tys PLN. Miały jeździć skutery a do stycznia 2020brak pieniędzy oraz skuterów.

      • 0 0

    • u mnie 1,65 (1)

      to razem mają 17,65

      • 10 0

      • U mnie 20 zł, a więc już 37,65 zł.

        • 3 0

  • (14)

    Hmm... A tamte 10 milionów złotych ? Ktoś za to odpowie ? Ktoś miał przedstawione zarzuty defraudacji albo niegospodarności ? Wkurza mnie to bardzo że kilkanaście milionów zostało wydanych w błoto z moich i Państwa wpływów do miasta. A i tak znów siega się do naszej kieszeni (wzrost opłat za śmieci itp)
    Pani dulkiewicz. Głosowałem na panią. Ale to był bardzo duży błąd.

    • 188 33

    • to w koncu 10mln czy kilkanascie? (4)

      z tego co mi wiadomo to dostali 9mln. 4 zostało już zwrocone z gwarancji.

      • 6 2

      • Groszowa sprawa (3)

        A, no skoro tylko 5 baniek przepadło to spoko. Niech będzie, że stawiamy. A coooo, stać nas!

        • 14 0

        • zdajesz sobie sprawe ze na poczet tego zobowiazania miasto zajeło rowery, stacje i oprogramowanie?? i wiesz ze rowerow jest 1120 ... i wiesz ze 5 baniek dzielone na 1120 to wychodzi ok 4500 tysia za rower a reszta jest gratis? i dalej uwazasz ze "przepadlo" ?? nie bronie nikogo , nie uwazam ze bylo to dobrze zrobione czy zorganizowane ale naprawde moglo sie skonczyc duuuuzo gorzej ... a tak w sumie wyszlo w miare i teraz ktos bedzie mogl to sensownie poprowadzic...

          • 0 1

        • Bo to było 5 baniek za testy (1)

          Teraz zaczynamy drugi akt - Mevo dwa zero

          • 6 1

          • A jak ukradną kolejne 5 mln

            To się zrobi mevo 3 zero

            • 7 0

    • ja też żałuję że na Dulkiewicz głosowałem :( (3)

      Pionek pani Adamowicz która nic nie robi dla Gdańska. Same podwyżki marazm w Gdańsku.

      • 32 11

      • Nie ma to jak prymitywny hejt

        • 0 1

      • (1)

        Glupi byliscie I takimi zostaniecie, pelni nadziei, w monotonii . Ona ma Was w nosie, nigdy sie nie nauczycie:-)

        • 18 2

        • bo polityków i urzedników trzeba zmieniac tak czesto jak skarpetki

          elektorat jest za głupi, by pojąc tą prawdę zyciową. Tylko nielicznych, naprawdę wybitnych zostawia sie na extra kadencję

          • 8 0

    • Ojtam, ojtam głupie 5 baniek - na waciki

      Co się ludzie czepiacie? Cieszcie się, że ktoś się raczył schylić po te drobne 5 baniek. W Gdańsku swojacy grają o dużo większą kasę.

      • 3 0

    • To nie błąd, to d**ilizm.

      • 7 0

    • A dobrze ci tak. Aby na złość pisowi to se noge odgryziecie.

      S teraz wielkie oburzonko.
      Płać i nie piszcz.

      • 11 2

    • ale przecież nikt nie mógł przewidzieć

      że ludzie będą wypożyczać te rowery - według oferty miały stać na stacjach i być wypożyczane kilka razy w tygodniu
      tak samo jak nie możemy od 20 lat zrozumieć że śmieci śmierdzą i mieszkanie na szadółkach ma swoje minusy
      albo że oddawanie miejskiej infrastruktury zagranicznym firmom nie jest gwarantem jej utrzymania w należytym stanie (patrz saur)...

      • 34 2

    • A czy ktoś odpowiedział za lotnisko Kosakowo czy inne inwestycje rodem z najlepszych filmów Barei? Odpowiemy my,brakiem inwestycji w infrastrukturę, szkoły itp. Ci, którzy mieli zarobić, to już zarobili.

      • 18 3

  • Rowerzysci.... (1)

    Codziennie jezdze samochodem ale od dwoch.miesiecy nie ma na sciezkach i drogaavh rowerzystow! Wszystkie nowe puekne sciezki zabrane kierowcom i pieszym sa puste .

    • 0 1

    • napisz jeszcze piekne sciezki "zrabowane","zagrabione", "skradzione" kierowcom

      i powiedz, kiedy odstawiłeś leki, śrubko

      • 0 0

  • A gdzie reszta z wyprodukowanych rowerów dla Mevo w liczbie 4 tysięcy?

    • 0 0

  • W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mevo-przestalo-dzialac-Operator-zlozy-wniosek-o-upadlosc-n139270.html#tri

    Czy OMGGS odda pieniądze, których nie oddało NB Tricity, jak obiecał prezydent Karnowski?

    • 1 0

  • Spółdzielnia Socjalna Heca (9)

    jak można poważnie rozmawiać z firmą o takiej nazwie?

    • 121 14

    • Mnie bardziej zastanawia... (2)

      ...jak można przyjąć do stołu rozmów spółkę, która już zrujnowała Mevo za pierwszym razem, nahapała się mamony po czym ogłosiła upadłość spółki zależnej, a kary umowne płacą banki zamiast nich. To złodzieje i kombinatorzy, pogonić w pi..du a nie rozmawiać o ponownym przejęciu Mevo. Mało się nachapali unijnych dotacji i pieniędzy samorządu?!

      • 21 1

      • lepiej zweryfikuj swoje informacje (1)

        No właśnie tak się nachapali, że stracili możliwość regulowania swoich zobowiązań, i gdyby nie dofinansowanie ze strony akcjonariusza tj. Nextbike GmBH to musieliby ogłosić upadłość spółki-matki.

        • 1 2

        • Oficjalnie stracili płynność a nieoficjalnie??

          • 0 0

    • A moim zdaniem właśnie oni brzmią poważniej niż inni (4)

      Tmobile? Orange? To są dopiero znane łapserdaki...

      • 20 10

      • T Mobile, Orange (3)

        Mnie też zastanawia czego oni tam szukają? Miejsca na nowe wieże telefonii ?
        Może mają pomysł na mobilne nadajniki na rowerach...;)

        • 23 3

        • (1)

          temu że w rowerach są karty sim nie występującego u nas operatora
          takie pieniądze robi się tylko 'w europie wschodniej'
          i że, albo te rowery wsadzimy sobie w d.
          albo wrócimy grzecznie do naszego Wielkiego Brata i poprosimy o 'przebaczenie'
          bo deal to oni dawno zrobili

          • 4 1

          • Aha, to o to chodzi...

            • 0 0

        • wszędzie darmowa reklama, sami będziecie ja roznosić jadąc

          a nawet jak zepsute - to tez walają się w miejscach uczęszczanych. Miejsce na reklamę jest na tym pseudo rowerze.

          • 16 0

    • Turystę-wandala niszczącego automaty

      Hecolegium skazało na miesiąc łaskotania i pozbawienie praw publicznych do śmiechu.

      • 4 1

  • A gdzie abmlzn?

    pod jaką nazwą się ukryli?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka była pierwsza wystawa w Żaku w Gdańsku, podczas której pokazano m.in. wykopane karabiny z czasów wojny?

 

Najczęściej czytane