Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

100-letni zegar / Kei Ishikawa - spektakl gościnny

teatr tańca
kasy:
58 344-05-73 w. 117
wystawia:
Klub ŻAK
Tenku-Yoran Company (Japonia)
Daisuke Yoshimoto - Kei Ishikawa
Ritsuko Takahashi - 100-letni zegar

Spektakl Ritsuko Takahashi to podróż po krajobrazie pamięci ciała. Poetycka i poruszająca mozaika wspomnień, z którychtancerka buduje swoją historię.

Ritsuko Takahashi jest uczennicą Daisuke Yoshimoto i reprezentuje młode pokolenie japońskiego butoh. Wspomnienie dryfowało przez 100 lat. Unosząc się lekko i opadając... Ruch oczu. Krótki moment, w którym serce przestaje bić. Świetlik. Dźwięk kół pędzącego samochodu... Jakie jest twoje najstarsze wspomnienie? [Ritsuko Takahashi]

Beyer o swoim spektaklu "Kei Ishikawa" powiedziała, że rezonuje echem śmiechu i rosy. "Kei Ishikawa", która od wielu lat współpracuje z Daisuke Yoshimoto, stworzyła swój własny niepowtarzalny styl butoh, mocno osadzony w charakterystycznym dla Yoshimoto operowaniu ostrymi kontrastami. Jej osobisty i intymny spektakl z pewnością poruszy widownię. W swoim najnowszym spektaklu mistrz Daisuke Yoshimoto po raz kolejny podejmuje temat śmierci. Spektakl Kyoukatabira of body zbudowany jest wokół koncepcji "ciała-kimona", które Yoshimoto dla nas "założy" i zatańczy. Kyoukatabira to kimono w kolorze białym, zwykle z lnu lub bawełny, w które ubiera się zmarłych do pogrzebu w obrządku buddyjskim.

Łaskawa pani, jeśli pani jest doświadczonym lekarzem, to ja jestem doświadczonym chorym. To ja jestem pacjentem z butoh - zakażonym nieznaną bakterią, zwaną właśnie "butoh". Istotą butoh jest próba zaproszenia widzów do odzwierciedlenia swojego serca, a ekstremalne zwolnienie ruchu zmusza ich do zagłębienia się w nie, nie pozwalając na zatrzymanie się na powierzchni... Butoh nie jest czymś, co odwołuje się do pewnej idei, czy wyraża określone emocje, nie jest także medytacją.

Jednak po jego zakończeniu widzom dane jest zaznać ciszy, pokoju w sercu i piękna. Pragnę podobnie jak medium wyrażające coś, co odkłada się w głębi człowieka, zostać kawałkiem sceny "butoh-ującej", czyli tańczącej upływ czasu. Pragnę konfrontować się ze samym sobą, a nie z dziełem; rozmawiać swoim sercem ze swoim ciałem. Tańczę taniec skrajnie osobistego "ja", tańczę upływ czasu, który może być jedynie ułamkiem utkanym przez 30 lat. Kyokatabira of body jest utkane z nitek takich jak prawda, groteska, ruina, chwała i nędza, głupota, godność ciała, niezdarność, pragnienie, piękno, wygląd, fałszerstwo, nieznane, ambicja, mrok, bakteria, Eros, sacrum i profanum, do góry nogami, elegancka okrutność, trzynastokrotne pogrzebanie Daisuke w 2012, urojenie, idiota, bieg, szał, napięcie. Chora tancerka|księżna (yameru maihime)*, godność ciała, zdrada, samotność, itd... Gdy zmieni się percepcja, gdy osłabią się dusza i ciało, wtedy powłóczmy się w środku trumny. [Fragment tekstu, który do przedstawienia napisał Daisuke Yoshimoto w języku japońskim, w przekładzie Miho Iwaty]

Wizyta Daisuke Yoshimoto i jego zespołu odbywa się we współpracy ze Stefanią Gardecką, Instytutem Teatralnym im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Klubem Winda (GAK) oraz Stowarzyszeniem Amareya Art.

-----
BUTOH TENKU-YORAN COMPANY - japoński zespół butoh prowadzony przez mistrza butoh - Daisuke Yoshimoto. Podczas dwóch wieczorów w Żaku zobaczymy spektakle solowe tancerek Kei Ishikawy oraz Rituko Takahashi, które współtworzą z nim grupę teatralną pod nazwą Butoh Tenku-Yoran. Mistrz Yoshimoto zaprezentuje swój najnowszy spektakl Kyoukatabira of body, który powstał po trzęsieniu ziemi i tsunami w marcu 2011 roku.

DAISUKE YOSHIMOTO - tancerz, choreograf, pedagog. Zaczął tańczyć w wieku czterdziestu lat, by stać się jednym z najwybitniejszych twórców współczesnej sceny butoh. Współpracował z Ohno Kazuo, Iwakim Hisayo i Kojimą Shojim. Występował w wielu krajach, m.in. w Holandii, Francji, Austrii, Włoszech. W latach 1990. wielokrotnie gościł w Polsce z cyklem spektakli inspirowanych rytuałami funeralnymi i tematyką śmierci. Spektakle Yoshimoto, z którymi tancerz występuje w ostatnich latach w Japonii i poza jej granicami to między innymi: Yuri Kaitai Su (1999), A Wedding Dance Party of Gala Chew Duchess (Weselna uroczystość taneczna księżnej Gali | Chew 2000), Eros and Thanatos (2005), Ten ku Youran (Kołyska nieba | 2006). Wielokrotnie gościł w Polsce, gdzie oprócz Klubu Żak, występował także w Centrum Sztuki Japońskiej Manggha w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Teatru Kana w Szczecinie, Stowarzyszenia Tratwa w Olsztyn, Teatru Ósmego Dnia w Poznaniu oraz kilkakrotnie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu.

Opinie

Walczymy z przemocą słowną

Kasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Twoja opinia

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery