• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

10. Gdański Festiwal Tańca (10 opinii)

Gdański Festiwal Tańca to jeden z najważniejszych festiwali tańca współczesnego w Polsce i pierwszy w Trójmieście międzynarodowy festiwal tańca na skalę europejską. GFT jest jednocześnie kontynuacją i poszerzeniem formuły festiwalu Gdańska Korporacja Tańca, nawiązuje także do tradycji festiwali i zdarzeń promujących trójmiejskie środowisko taneczne takich jak Bałtycki Uniwersytet Tańca czy Dance EXplosions.

Rok 2002 to narodziny Trójmiejskiej Korporacja Tańca, jako niezależnego zrzeszenia tancerzy i choreografów pracujących w Trójmieście, bądź z niego się wywodzących. Pod koniec lat 90-tych i na początku XXI wieku, pod względem aktywności oraz dużej ilości grup i artystów indywidualnych, Trójmiasto stanowiło wyjątek w polskim krajobrazie teatralno-tanecznym. Z inicjatywy tancerzy, przede wszystkim Leszka Bzdyla oraz Klubu Żak w 2002 roku odbył się po raz pierwszy przegląd twórczości tego niezwykle zróżnicowanego środowiska tanecznego, właśnie pod nazwą Trójmiejskiej Korporacji Tańca.

Z czasem przegląd przyjął formułę festiwalu, ze zmienioną nazwą na Gdańską Korporację Tańca, a na scenie Sali Suwnicowej Żaka pojawiły się teatry z Polski i zagranicy, by ostatecznie w 2009 przyjąć nazwę Gdański Festiwal Tańca. Wtedy też po raz pierwszy częścią Festiwalu był konkurs Baltic Movement Contest na spektakl z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego, który przekształcił się w realizowany do dzisiaj Solo Dance Contest, międzynarodowy konkurs dla tancerzy cieszący się ogromnym zainteresowaniem (rocznie aplikuje ponad 170 tancerzy z całego świata, nawet z odległych rejonów Azji). Na przestrzeni lat kuratorami festiwalu byli tancerze, między innymi: Anna Haracz, Anna Steller, Joanna Czajkowska, Leszek Bzdyl, Katarzyna Pastuszak. Od 2016 roku kuratorkami Festiwalu są Maria Miotk i Agnieszka Fortenbach.

Tegoroczna jubileuszowa 10. edycja Gdańskiego Festiwalu Tańca odbędzie w dniach 8 - 17 czerwca 2018. W programie Festiwalu znajdą się spektakle z Polski, Finlandii, Węgier i Hiszpanii. Młodzi polscy tancerze specjalnie na Festiwal przygotowali nowe spektakle, premiery odbędą się także w ramach międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest. Warto przypomnieć, że w ramach konkursu także publiczność festiwalowa przyznaje swoją nagrodę. Dla tancerzy przygotowaliśmy warsztaty, nie zabraknie też przedstawienia dla dzieci.

Powroty

Z okazji 10. rocznicy Festiwalu, na otwarcie zaprezentujemy dwa spektakle artystów, którzy współtworzyli trójmiejskie środowisko tańca współczesnego w latach 90-tych: Wojciecha Mochnieja i Magdaleny Reiter. Wojciech Mochniej współtworzył Gdański Teatr Tańca (ówcześnie rezydujący w Klubie Żak), który był wówczas obok Teatru Dada von Bzdülöw prawdziwym inkubatorem tanecznych talentów. To GTT był pomysłodawcą Dance EXplosions. Dzisiaj Wojciech Mochniej wraz z Melissą Monteros prowadzą w Kanadzie W&M PHYSICAL THEATRE, którego przedstawienia w przeszłości gościliśmy w Żaku. Na Gdańskim Festiwalu Tańca Wojciech Mochniej zaprezentuje pełny rozmachu, wieloobsadowy spektakl WE_SELLE z udziałem polskich tancerzy. Magdalena Reiter przez wiele lat współtworzyła Teatr Dada von Bzdülöw, a obecnie mieszka i pracuje w Lublanie w Słowieni, tworząc tam autorski teatr tańca, który także kilkakrotnie prezentowała na poprzednich edycjach GFT. To jej spektakl otworzy 10. Gdański Festiwal Tańca. 8 czerwca zaprezentuje poetycki, liryczny duet z Milanem Tomasikiem SOLO FOR TWO VOICES.

Międzynarodowy konkurs Solo Dance Contest

Po raz dziewiąty odbędzie się międzynarodowy konkurs dla tancerzy Solo Dance Contest. W tym roku zgłosiło się 173 tancerzy z całego świata. Wśród aplikujących znaleźli się laureaci zarówno polskich, jak i zagranicznych prestiżowych konkursów tańca współczesnego. Ostatecznie do konkursu zakwalifikowano 35 tancerzy, których będzie oceniać międzynarodowe Jury w składzie: Bojana Cvejić (Serbia/Belgia) doktor filozofii, autorka licznych książek, w tym napisanej wspólnie z Anną Teresą De Keersmaeker Drumming & Rain: A Choreographer's Score; Palle Granhøj (Dania) tancerz i choreograf, twórca obstruction technique; Anastasio Koukoutas (Grecja) pisarz, wykładowca historii tańca i asystent reżysera; Inbal Pinto (Izrael) nagradzana choreograf, scenograf, była tancerka Batsheva Dance Company oraz Ewa Wycichowska (Polska) kierownik Zakładu Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, była dyrektor Polskiego Teatru Tańca. W Konkursie przewidziano 3 nagrody przyznawane przez Jury: I nagroda - 3.000 EUR, II nagroda - 2.000 EUR i III nagroda - 1.000 EUR oraz Nagrodę Publiczności. Konkurs odbędzie się w dniach 11-15 czerwca (od poniedziałku do piątku).

Premiery młodych


W ramach kolejnej edycji projektu rezydencja/premiera w tym roku do współpracy zaprosiliśmy tancerzy z Polski oraz uczestników poprzednich edycji Solo Dance Contest. Pod okiem mentorów (wybitnych choreografów) doskonalili swój taneczny warsztat i przygotowali własne spektakle. W trakcie Festiwalu zostaną zaprezentowane dwie premiery. DRUŻYNA B (BODY BUILDING) to spektakl zainspirowany superbohaterami oraz kinem akcji lat 80-tych. W wymagające fizycznie rolę wcielą się tancerze wywodzący się z kultury hip-hopu, tworzący w Austrii: Hygin Delimat, Łukasz Czapski, Marcin Denkiewicz i Voland Szekely. Opiekę artystyczną sprawuje nad nimi Athanasia Kanellopoulou. W PONIŻEJ POZIOMU MORZA artyści tańczący na co dzień w Operze Bałtyckiej zmierzą się z tematem depresji. Sayaka Haruna-Kondracka, Agnieszka Wojciechowska i Bartosz Kondracki będą tworzyli pod okiem Joshuy Montena z USA.

Polska Scena Tańca

W ramach prezentacji sceny polskiej pokażemy najnowszą produkcję Krakowskiego Teatru Tańca. MyIWy to spektakl bazujący na polskiej kulturze ludowej, zarówno w warstwie ruchowej jak i muzycznej. Przetwarzając narodowe tradycje przez pryzmat nastrojów społecznych zadaje pytanie o specyfikę polskiej wspólnotowości.

"Spektakl MyIWy to próba dialogu z tym, co jego twórczyniom i twórcom wydaje się konstytutywne dla nadwiślańskiej wspólnoty, która staje się ciekawsza - zarówno choreograficznie, jak i dramaturgicznie - jeśli spojrzy się na nią jako na opowieść nie tyle o Polsce, ile o mechanizmach działania samej idei communitas. Co ciekawe, w takiej perspektywie polska technika tańca współczesnego, (...) okazuje się dobrym narzędziem do opowiadania o świecie i tworzenia uniwersalnych narracji, niekoniecznie o Polakach."
Alicja Müller, taniecPOLSKA.pl , 24.01.2018

Podczas jubileuszowej edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca nie mogło zabraknąć teatru Dada von Bzdülöw, który w ubiegłym roku obchodził swoje 25-lecie. W wykonaniu tancerzy Dady zobaczymy spektakl DZISIAJ,WSZYSTKO. Łukasz Rudziński (trojmiasto.pl) pisał: "Choć przekaz werbalny został zredukowany do minimum, a ruch jest dość hermetyczny, nietrudno wskazać punkt w jakim znajdują się obecnie twórcy Dady. To świadoma, refleksyjna dojrzałość artystów, którzy świadomi są przemijania (sugestywna finałowa scena "wygaszania" tańca) i własnych ograniczeń, ale nie patrzą wstecz by rozpamiętywać minione, tylko cieszą się tym, co mają obecnie. Choć gdzieś w tym wszystkim pobrzmiewają słowa Eklezjastesa i nieuchronność końca, Dada przygotowała spektakl-afirmację życia, gloryfikację "tu i teraz"."

Teatry zagraniczne


Dni weekendowe wypełnią prezentacje spektakli zagranicznych teatrów tańca. DREAMS OF REPLAY, Susanny Leinonen z Finlandii, to spektakl minimalistyczny: proste światło i autorska muzyka są tłem dla niezwykle precyzyjnej choreografii.
"Każdy ruch, od czubków palców po detale pozycji został przemyślany i wypracowany. Piątka artystów tworzy wirtuozerski skład, w którym każdy tancerz jest jednocześnie skupiony i daje miejsce innym. Charakterystyczny dla Leinonen styl bazujący na balecie, żyje w ich tańcu, jednocześnie kontrolowany i pełen energii." (A. Alku / Demokraatti 11.09.2017)

Młoda hiszpańska choreografka Lali Ayguadé zaprosiła do swojego spektaklu KOKORO czwórkę artystów, z których każdy wyróżnia się językiem ruchu i ciekawą osobowością. Wspólnie tworzą niezwykle sugestywny, teatralny obraz ciągłej transformacji ciała i duszy. Jak pisała Marta Cervera (El Periodico): "Urodzić się, uczyć, kochać, nienawidzić, starzeć - ciągła transformacja ciała i duszy to inspiracja tej świetnej choreografii. Czwórka tancerzy pochodzących z różnych światów, od hip-hopu i cyrku do tańca współczesnego, z wielką siłą interpretuje malowniczy wszechświat Lali Ayguadé."

Spektakl WAITING FOR SCHRÖDINGER węgierskiego zespołu Timothy and the Things jest pełnym gagów, autoironicznym przedstawieniem, które rozśmieszy do łez każdego amatora tańca współczesnego.

"Szukają prostych, banalnych obrazów, a te obrazy pękają jak balony gagów, latają w powietrzu, w górę i w dół, w górę i w dół. Są wciągane bez żadnego pardonu na scenę, nie trafiają, wpadają w dziury. Tancerze, podobnie jak klauni, są żonglerami, ich kroki i ruchy są lekkie. Pozostawiają miękkie ślady w przestrzeni." (Zsuzsa Komjáthy)

Od kilku lat staramy się zadbać o najmłodszą publiczność teatru tańca. W tym roku zaprosiliśmy ponownie hiszpański zespół Da.Te Danza, który dwa lata temu oczarował trójmiejską widownię spektaklem RIO DE LUNA. Tytuł najnowszej produkcji - AKARI - oznacza po japońsku światło.
"Tancerzom udaje się wyrazić przez ruch to wewnętrzne światło, które w każdym z nas świeci w specjalny, unikalny sposób." (Cope Alcoy 28.05.2017)

Spektaklom towarzyszą także warsztaty. Dla zaawansowanych i profesjonalnych tancerzy przygotowaliśmy dwie propozycje: masterclass obstruction technique prowadzone przez twórcę tej techniki - Palle Granhøj, oraz warsztat Csaby Varga, węgierskiego tancerza który zdradzi tancerzom tajniki swojego treningu. Dla dzieci w wieku 8-12 lat proponujemy warsztat wprowadzający w świat improwizacji i teatru tańca.

Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca jest Klub Żak, a Festiwal realizowany jest ze środków Miasta Gdańsk i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Mecenasa Festiwalu Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej.


10. GDAŃSKI FESTIWAL TAŃCA PROGRAM

8.06.2018 / otwarcie / dzień powrotów

G.19.00 / SOLO FOR TWO VOICES / Magdalena Reiter, Milan Tomasik / Słowenia / 45 min. / polska premiera
G.20.30 / WE_SELLE / chor. Wojciech Mochniej / wyk: Katarzyna Pawłowska, Katarzyna Kubalska, Monika Witkowska, Daniela Komędera, Wojciech Mochniej, Wojciech Kaproń, Tomasz Ciesielski, Paweł Urbanowicz, Odessa Johntson  / Polska/Kanada / 60 min.

9.06.2018
G.11.00 / AKARI / Da.Te Danze / wyk.: Ines Garcia, David Barrera / Hiszpania / spektakl dla dzieci / 45 min. / polska premiera
G.20.00 / DREAMS OF REPLAY / Susanna Leinonen Company / wyk.: Tiia Huuskonen, Sara Kovamäki, Liisa Pietikäinen, Elisa Tuovila, Erika Vilander / Finlandia / 60 min. / polska premiera

10.06.2018
G.19.00 / MyIWy / Krakowski Teatr Tańca / wyk.: Paulina Dziuba, Monika Godek, Paweł Łyskawa, Filip Meyer-Lüters, Magdalena Skowron, Mateusz Ulczok, Katarzyna Węglowska-Jamroz, Katarzyna Żminkowska- Szymańska / 60 min.

11 - 14.06.2018 / Międzynarodowy Konkurs SOLO DANCE CONTEST
G.18.00 / pokazy konkursowe

14.06.2018
G.20.30 / DRUŻYNA B (BODY BUILDING) / wyk.: Łukasz Czapski, Hygin Delimat, Marcin Denkiewicz, Voland Székely / rezydencja/premiera / 45 min. / PREMIERA

15.06.2018
G.20.30 / PONIŻEJ POZIOMU MORZA / wyk.: Bartosz Kondracki, Sayaka Haruna-Kondracka, Agnieszka Wojciechowska / rezydencja/premiera / 45 min. / PREMIERA

15.06.2018 / Międzynarodowy Konkurs SOLO DANCE CONTEST
G.18.00 / pokazy finalistów
G.21.30 / ogłoszenie werdyktu

16.06.2018
G.18.00 / KOKORO / Lali Ayugadé Company / wykonanie: Anna Calsina Forrellad, Nicolas Ricchini, Sergi Parés, Diego Sinniger de Salas / Hiszpania / 60 min. / polska premiera
G.20.30 / DZISIAJ, WSZYSTKO / Teatr Dada von Bzdülöw / wyk.: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek, Jakub Truszkowski / 60 min.

17.06.2018
G.19.00 / WAITING FOR SCHRÖDINGER / Timothy and the Things / wyk.: Anna Biczók, Emese Cuhorka, Dóra Furulyás, Patrik Kelemen, László Fülöp, Csaba Varga / Węgry / 60 min. / polska premiera



Pełen program: www.gdanskifestiwaltanca.pl
Aktualności i relacje: facebook.com/GdanskiFestiwalTanca

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    5 - 40 zł
  • Bilet ulgowy
    3 - 10 zł
BILETY / SPEKTAKLE
Pokazy konkursowe Solo Dance Contest, spektakl dla dzieci
3 zł – zniżka na KARTĘ TANCERZA
5 zł – zniżka* na KARTĘ DUŻEJ RODZINY
10 zł
Spektakle w dniach 14 – 15.06.2018 (G.20.30)
5 zł – zniżka na KARTĘ TANCERZA
10 zł – zniżka* na KARTĘ DUŻEJ RODZINY
15 zł – ulgowe* dla uczniów, studentów oraz seniorów
25 zł – zniżka* na KARTĘ DO KULTURY
35 zł
Pozostałe spektakle
10 zł – zniżka na KARTĘ TANCERZA
15 zł – zniżka* na KARTĘ DUŻEJ RODZINY
20 zł – ulgowe* dla uczniów, studentów oraz seniorów
30 zł – zniżka* na KARTĘ DO KULTURY
40 zł

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje należy odebrać (opłacić) w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 10 miejsc na dany spektakl.

Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Liczba biletów i karnetów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Liczba miejsc siedzących jest ograniczona, miejsca nie są numerowane. Na przedstawieniach obowiązuje zakaz rejestracji i fotografowania profesjonalnym sprzętem.

Opinie (10) 2 zablokowane

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Przed nami jubileuszowy Gdański Festiwal Tańca

    Czy wystąpi ?

    Pierwszy tancerz RP A.Duda.

    • 13 6

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Przed nami jubileuszowy Gdański Festiwal Tańca

    no i dobra

    No i dobrze, ze jest taka mieszanka zagranicznych i polskich i że bedzie można zobaczyć coś zupełnie innego, że będzie można porównać jak tam u nas z tańcem na tle Euuuuuuropy:-)))
    Bravo, bo do niedawna jedyne tance jakie można było sobie obejrzeć, to Isadora i takie same układy do każdego spektaklu w OBałtyckiej- dlatego przestaliśmy tam chodzić.
    Oby więcej w gdań takich MIESZANEK!!!!!
    Podoba mi się do tego cena i niektóre tancerki wiec idę

    • 12 1

  • Idź sie leczyć

    do "Jarek"

    • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Przed nami jubileuszowy Gdański Festiwal Tańca

    Drużyna B

    Spektak zupełnie, ale tak strasznie o niczym.

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Gdański Festiwal Tańca wizytówką i hegemonem

    Oprócz Rimy Pipoyan III miejsce zajął Yi-En Cheng z solo "Shame". "Oh boy!" ma wykrzyknik w tytule i dobrze by było dodać choreografa - Antonin Rioche.

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Gdański Festiwal Tańca wizytówką i hegemonem

    balerina (2)

    Można chodzić tylko czy trzeba?
    To jest takie tanecznne tarzanie "się po scenie
    Taniec?? mniej !
    bardziej tzw sceniczne środki wyrazu różne ,ale nie zawsze taneczne

    Szkoda czasu, szkoda kasy dla mnie
    Dotowane troche na siłe takie taneczne "disco polo"

    tancerze na to nie przyjdą
    amatorzy kochają
    bo się nie znają .

    ale pozostawiam bez oceny
    chcecie - oglądajcie.Jak w życiu

    Ja nie chcę.Nie rozwija , nie wzrusza nic mi nie daje ten rodzaj ruchu na scenie

    jest zbyt płytki i zbyt do" popatrzenia tylko"

    To nie ma nic wspólnego ze sztuką
    To moje zdanie. Ale chcecie ? Nie zabraniam

    • 7 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Gdański Festiwal Tańca wizytówką i hegemonem

      W pełni się zgadzam

      Wielu ludzi kocha, bo się nie zna. Podobnie ze sztuką jest nie tylko w obszarze tańca, ale również muzyki czy sztuk wizualnych czy fotografii.

      • 1 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Gdański Festiwal Tańca wizytówką i hegemonem

      Ha ha,

      Coś podobnego o jednym z dokonań lokalnych sław tańca off nagradzanych przez lokale władze powiedział ktoś, kto współpracował swego czasu Merce Cunninghamem. Zaproszono Go tu dwa lata temu, a nikt z trójmiejskich "ekspertów" od tańca, mimo że siedzieli obok niego, nawet nie zauważył jego obecności (mimo że to legendarna postać). Jest kasa na off, a nie ma jej na balet z prawdziwego zdarzenia, jaki mógłby zaistnieć w OB.

      • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Gdański Festiwal Tańca wizytówką i hegemonem

    (1)

    Jaka wizytówka i czyim hegemonem?
    Jakim tańcem i jakimi jego " wymiarami"? O co tu chodzi?
    Czy ten taniec ma jakieś perspektywy rozwoju bo ja widzę to samo od 10 lat.
    Szkoda oczu i uszu. I zgadzam się z poprzedniczka.
    Constans i zero rozwoju.

    • 3 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Gdański Festiwal Tańca wizytówką i hegemonem

      Przykra prawda...

      ale warto o tym mówić głośno, warto podnieść poziom.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Od kiedy Muzeum Narodowe w Gdańsku funkcjonuje pod obecną nazwą?

 

Najczęściej czytane