kalendarz

maj»
PnWtSrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

wiadomości kulturalne

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Zamień odpady na kulturalne wypady

Bilet na koncert lub spektakl otrzymamy np. za 5 kg makulatury lub 10 butelek plastikowych lub słoików.

fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Bilet na koncert lub spektakl otrzymamy np. za 5 kg makulatury lub 10 butelek plastikowych lub słoików.

Zamiast w nieskończoność przetrzymywać w piwnicy niedziałający telewizor, chować po szafkach stare słoiki czy składować obok kanapy dawno przeczytane gazety, lepiej zamień je na bilety na imprezy kulturalne. W sobotę, 17 września, na Targu Węglowym w Gdańsku odbędzie się akcja "Zamień odpady na kulturalne wypady".



Jesteśmy społeczeństwem świadomym ekologicznie?

raczej tak

5%

powoli się nim stajemy

20%

jest nieco lepiej niż kilka lat temu, ale wciąż nie jest dobrze

56%

zdecydowanie nie

19%

łącznie głosów: 576

Zeszłoroczna odsłona imprezy przyciągnęła tłumy mieszkańców. W ciągu kilku godzin do kontenerów podstawionych przez firmy zajmujące się recyklingiem trafiło prawie 10 ton plastików, szkła, makulatury, baterii i elektro-śmieci. Każdy, kto przyniósł ze sobą surowce wtórne, otrzymywał bilet do wybranej przez siebie instytucji kulturalnej. Teraz będzie podobnie.

- W tym roku przygotowaliśmy blisko 2 tysiące biletów - mówi Marta Szadowiak z Fundacji Projekt Kultura, organizatora akcji "Zamień odpady na kulturalne wypady". - Obowiązuje zasada, kto pierwszy, ten ma większy wybór, jednak część biletów będzie można wcześniej zarezerwować na stronie www.recykling.org.pl.

Do akcji zaproszono dwadzieścia trójmiejskich instytucji kulturalnych. Do wyboru będą bilety na koncerty w klubie Żak, wystawy Muzeum Narodowego czy CSW Łaźnia, wizytę w Akwarium Gdyńskim czy Centrum Hewelianum, spektakle Opery Bałtyckiej i Filharmonii Bałtyckiej, seanse filmowe Kina 5D Extreme i wiele innych.

Nie wystarczy jednak przynieść jedną plastikową butelkę i wyjść z zaproszeniem.
Bilet będzie można otrzymać np. za 10 słoików, puszek, kartonów, baterii i butelek czy 5 kg makulatury. Warto również opróżnić piwnicę z zalegających elektro-śmieci. Wejściówkę dostaniemy za pięć małych sprzętów (np. suszarki, świetlówki, czajniki) lub jeden duży (lodówka, komputer, telewizor). Trzeba jednak pamiętać, ze jedna osoba może otrzymać tylko jeden bilet, niezależnie od ilości przyniesionych odpadów.

Dlaczego warto segregować śmieci, tłumaczy Anna Szałkowska z Fundacji PlasticsEurope Polska, która zajmuje się promocją recyklingu: - Takie odpady, jak plastiki, w ogóle nie powinny trafiać na wysypiska, bo to surowiec, który można przerobić na inne produkty. Mało kto wie, że z plastikowych butelek można wyprodukować bluzę polarową, a z pudełek po proszku do prania ławkę parkową. Żeby to jednak się stało, odpady najpierw trzeba zebrać, a o to może zadbać każdy z nas, segregując śmieci na co dzień.

Akcja "Zamień odpady na kulturalne wypady" odbędzie się w sobotę, 17 września, w godz. 10-14 nieopodal Katowni zobacz na mapie Gdańska na Targu Węglowym w Gdańsku.

Zbiórce towarzyszyć będzie konkurs dla szkół - klasa, która przyniesie najwięcej odpadów wygra zajęcia edukacyjne w Operze Bałtyckiej lub Muzeum II Wojny Światowej. Zbierane będą również plastikowe zakrętki w celu wymiany na wózek inwalidzki dla potrzebującej osoby.

Tak wyglądała zeszłoroczna odsłona imprezy. Zainteresowanie mieszkańców było ogromne.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 73)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819956 2011-09-14 06:29 (3)

Miejsce fatalne na tego rodzaju akcję. Wiadomo, że większość musi pojechać samochodem. Nia ma miejsc do parkowania, a ciężko dźwigać na grzbiecie.Lepszy byłby pas startowy na Zaspie. Sama akcja ok.

popieram opinię 76 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 3819964 2011-09-14 07:52 Na pasie startowym trwa budowa apartamentowców

więc tam raczej odpada ;)

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819974 2011-09-14 08:59 podjeżdżasz, wyładowujesz, zgarniasz bilet i wypad... (1)

...nie musisz się tam szwendać godzinami i miejsca na parkingu zajmować.

balcerek

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3820020 2011-09-14 20:49

chrzanisz

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819957 2011-09-14 07:11 propaganda ekologiczna (30)

Ciekawe ile okazów kolekcjonerskich, wręcz przedmiotów zabytkowych padnie ofiarą tej i innych podobnych akcji. Wszechobecna histeria ekologiczna już nie tylko zawyżyła nam koszty codziennego życia, ale jeszcze pozbawia nas (w sensie ludzkości) materialnych pamiątek przeszłości. A za kilkanaście lat obudzimy się z ręką w nocniku, ze nie ma czego wstawić do muzeów... Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków każde urządzenie techniczne powyżej 25 lat jest zabytkiem i podlega prawnej ochronie. Ilu zaślepionych ekologów przestrzega tych przepisów?

Kolekcjoner

popieram opinię 26 / nie zgadzam się 44
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819966 2011-09-14 08:27 A kto Ci każe to na siłę przynosić?? (11)

Jak chcesz sobie zostawić TV z lat 70-tych w piwnicy, to sobie zostaw, ale nie wyrzucaj na śmietnik, bo to szkodzi nam wszystkim.Trochę zainteresowania w ekologię.POPIERAM AKCJĘ ! Oby więcej osób zaczęło segregować śmieci!!!

Koniec&Kropka

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819967 2011-09-14 08:37 Ogłupianie ludzi (10)

- to właśnie ta cała ekologia. I nie chodzi o to, że ja nia przyniosę tam starego okazu. Chodzi o to, że ogłupieni perzez propagande "ekologiczną" ludzie przyniosą zabytki do zniszczenia, zamiast oddac to albo sprzedac kolekcjonerom, muzeom, izbom pamięci, domom kultury itp.

kolekcjoner

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 13
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819972 2011-09-14 08:54 Ależ zabytki się ostaną. (9)

A obudzeniu się z ręką w nocniku to właśnie ekolodzy mówią dużo.

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819975 2011-09-14 08:59 masz rację (8)

Rzeczywiście ekolodzy mówia duzo. Nawet bardzo duzo. I mają zadziwiajacą zbieżnośc interesów z koncernami - producentami (wszystko musi być NOWE!!!!, NOWOCZESNE!!!!), i z politykami (niebotyczne podatki i opłaty za wszystko).

Kolekcjoner

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819978 2011-09-14 09:29 Tu nie chodzi tylko o sprzęt z ubiegłego stulecia (3)

ale o zwykłe odpady: plastikowe butelki i siateczki (swoją drogą, to to drugie powinni już dawno wycofać z obiegu), makulatura, baterie, opony itp., które w znacznym stopniu używa się codziennie i to one zanieczyszczają nam środowisko. Wystarczy, żeby ludzie włożyli trochę pracy i zaczęli segregować, a nie wrzucać wszystko do jednego.

Koniec&Kropka

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3819980 2011-09-14 09:52

Tylko nie rozumiem, czy te plastikowe butelki i bateryjki mam gromadzić w domu przez 6 miesięcy, żeby zgłosić się na tą akcję?

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3819983 2011-09-14 10:10 Owszem, ale...

...przy okazji wylewa się dziecko z kapielą. Bo przeciętny obywatel jest zalewany propganda :ekologiczną" i nawet nie wie, ze niszczy coś cennego. Na zniszczenie idą też przedmioty, które sa juz pamiatkami dawniejszej epoki, chronionymi prawem. A to jest przestępstwo. Ile przestępstw zostanie popełnionych w sobotę w imie "ekologii"...?

Kolekcjoner

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 3820008 2011-09-14 13:51 Chyba nie doczytałeś apelu.

Stary satyr

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820001 2011-09-14 13:24 jako ekolog jestem wręcz przeciwna NOWEMU (3)

bo NOWE to przymiotnik związany z przeciwnym ekologii konsumpcjonizmem. Ale niedziałająca lodówka nie może ani dalej służyć (trzeba ją wymienić na nową nie ze względu na to, że jest niemodna, ale po prostu nie spełnia już swojej funkcji) ani nie jest zabytkiem. Chętnie ci ją oddam, jeżeli znajdziesz dla niej miejsce w kolekcji zbieracza staroci albo w muzeum. Ale wątpię, że ktoś ją przyjmie, więc zwyczajnie zaniosę ją na targ węglowy.

staroczesna

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3820009 2011-09-14 13:58 lodówka

A ta popsuta lodówka ma ponad 25 lat?

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820011 2011-09-14 14:07 NOWE = "ekologiczne" (1)

NOWE lodówki sa "ekologiczne", bo spełniają jakies tam normy zuzycia energii. Nowe świetlówki sa "ekologiczne" z tego samego powodu - choc zawieraja wyjatkowo toksyczne składniki, wymagają specjalnej utylizacji. NOWE samochody emitują ileśtam mikrogramów czegośtam mniej - więc sa "ekologiczne", choć choć w tym celu pakuje sie do nich... tony elektroniki, czyli potencjalnych "elektro-śmieci". NOWE przedmioty codziennego użytku sa zasilane bateriami, choć przez całe dziesięciolecia można było się bez nich obejść (zegary na przykład). I to wszystko NOWE jest oczywiscie dużo droższe, bo ich produkcja więcej kosztuje i NOWE jest "ekologiczne", więc MODNE. I w ten znakomity sposób ekologia sie nakręca nawzajem z konsumpcjonizmem.

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3820030 2011-09-16 12:52

Dlatego trzeba żyć i ekologicznie, i świadomie. Nie można wiązać każdego typu ekologii z propagandą lub czyjąś chęcią zysku. W każdym temacie znajdą się ludzie, którzy chcą na czymś zarobić. Wśród księży są inteligentni faceci, którzy szczerze chcą twojego dobra i próbują ci pomóc; są też życiowi nieudacznicy, którzy nie znaleźli innej pracy; są też szumowiny, które zwyczajnie chcą na tym trzepać kasę. Podobnie z wiernymi - są różni. Podobnie jest z ekologią. Obecnie jest to rzeczywiście wielka moda, a sposób jej promowania jest żałosny (np. Iza Miko reklamująca maszynkę do zgniatania butelek...). Ale to nie znaczy, że możemy się przeciwko temu debilizmowi buntować totalnym przeciwieństwem i stając się antyekologami. W moim rozumieniu szczera, świadoma ekologia to przede wszystkim ograniczenie przedmiotów konsumpcji, świadoma rezygnacja ze zbędnych przedmiotów (nie nie potrzebnych, tylko totalnie zbędnych, jak np. siatka foliowa na zakupy, które zmieszczą mi się w torebce).Co do akcji na Targu Węglowym, to mam wrażenie że masz młodych ludzi za idiotów. A nie powinieneś, krótko mówiąc, bo ci są świadomi wartości zabytków, ekologii i biletów na wydarzenia kulturalne ;)

Pat

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819984 2011-09-14 10:14 propaganda ekologiczna?! (17)

Ludzie ..mylicie pojęcia!. Wydaje mi się że właśnie zbyt mało jest takich akcji dlatego większość śmieci trafia do lasów albo zbiorników wodnych. Ludzie chcąc uniknąć płacenia za odpady w skupach(bo tak się dzieje że zamiast dostawać pieniądze trzepa zapłacić za utylizację) porzucają wszędzie gdzie popadnie. Pozbawianie ludzkości?! człowieku o czym Ty mówisz?! Skoro masz taki zapał do tworzenia muzeów to droga wolna. Zawsze można zorganizować akcję zbierania cennych gratów ze strychów i stworzyć prawdziwą galerię. Tymczasem statystycznego zjadacza chleba, który pracuje od rana do późnych godzin popołudniowych nie interesuje dbanie o zachowanie pamiątek starszych niż świat a tym bardziej o środowisko.Zalezy mu jedynie na tym aby w jego otoczeniu było czysto. Dlatego trzeba dać im okazję, żeby zachowali się pro-ekologicznie i pro-kulturalnie zarazem.

obserwator

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819985 2011-09-14 10:26 Tak, to propaganda (16)

powoduje, że ludzie nie są swiadomi tego, że niszczą coś, czego niszczyć nie wolno. Na takich własnie "akcjach. Bo nie spodziewam się, żeby na tej akcji był ktoś, kto zechce odłozyc na bok przedmioty, które nie powinny być niszczone. Stare urządzenia, książki. Wszystko pójdzie na przemiał w ramach "akcji ekologicznej". Owczy pęd.

Kolekcjoner

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819989 2011-09-14 10:52 propaganda ekologiczna?! (5)

widzę, że jest Pan zaślepiony swoją dziwną wizją. Ok, nie będę się sprzeczała, bo w porównaniu do Pana widzę inne możliwości. Według mnie nie ma Pan racji. W takiej sytuacji radzę zastanowić się nad akcją uświadamiania ludzi co mają w domach, a nie komentować inicjatyw pozytywnych. Każdy ma wybór. Jeżeli ktoś podejrzewa że ma coś cennego to wie jakie działania podjąć. W większości przypadków to jednak stare niepotrzebne i bezcenne rupiecie. Polska jest na szarym końcu jeżeli chodzi o ekologię. Nasza mentalność sprawiła że nie myślimy o przyrodzie. Minie wiele lat zanim cokolwiek się zmieni. Widzę, że tacy właśnie ludzie jak Pan tworzą rzeczywistość w której środowisko nie ma nic do powiedzenia. Pomijam skrajne wypadki chęci zarobku na tego typu akcjach bo nie można udawać że tego procederu nie ma. Ale są również ludzie którzy naprawdę próbują coś zmienić. Są jednak szufladkowani. A ich akcje krytykowane przez takich jak Pan. Może zamiast komentować i odpowiadać na bieżąco zająłby się Pan czymś naprawdę konstruktywnym. Np. akcją społeczną"uświadom sobie co masz na strychu"

obserwator

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819990 2011-09-14 11:02 szufladka (4)

To Pani własnie mnie zaszufladkowała i obwiniła za degradację środowiska. A skąd Pani wie, że ja włąsnie nie zajmuje się takimi sprawami jak mi Pani sugeruje? Owszem zajmuje się tym na miare swoich mozliwości - ale mam przeciw sobie bardzo modną i kosztowną histerię ekologów. Która nadzwyczaj łatwo znajduje posłuch, bo to takie piekne chwytliwe hasełka, o ziemi, przyrodzie i powietrzu. A ile dóbr kultury materialne przy tym się niszczy to juz niewazne, bo to przeciez stare, syfiące, złe. Owszem, własnie próbuje uswiadomic ludzi - choćby w tej dyskusji. I w róznych innych działaniach, o których Pani nie wie - ale juz mnie Pani była łaskawa zaszufladkować.

Kolekcjoner

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 3819991 2011-09-14 11:24 nie szufladkujemy

chcemy sie jedynie dowiedziec o jakie konkretnie przedmioty panu chodzi...jakie przedmiotu dorobku kulturalnego kraju niszcza ekolodzy? ja osobiscie pamiatek po dziadkach np nigdy bym nie oddala na zaden smietnik badz recycling bo poprostu ich meble, ksiazki, czasopisma, ubrania i sprzety maja ogromna wartosc sentymentalna. oczywiscie staram sie odroznic rzeczy ktore maja jakakolwiek wartosc od tych ktore naprawde sa zbedne i ze tak powiem nawet moja babcia nie mialaby pojecia ze cos takiego miala. ja mysle ze pan blednie spostrzega takie akcje. Ta akcja ma na celu uswiadomienie mieszkancom ze pewne rzeczy ktorymi otaczamy sie na codzien, a potem wyrzucamy na smietnik mozna zagospodarowac lepiej anizeli poprostu skladowac na wysypiskach (ktore swoja droga tez sa bardzo drogie i beda jeszcze drozsze z racji przepisow o ograniczaniu skladowania odpadow na wysypiskach narzuconych przez UE). Nie widze nic zlego w tym ze majac stary odbiornik tv i chcac wymienic go na plazme badz lcd pomysle dwa razy zanim ten stary na smietnik wyrzuce. lepiej oddac go na czesci. Takie praktyki nie sa nowoscia dla Polski przeciez. przypominjmy sobie jak z gazetami latalismy do skupu makulatury zeby w zamian papier toaletowy otrzymac. to nie sa wieksze koszta dla nas, a zdecydowanie lepsze wyjscie z ekologicznego punktu widzenia. niestety obawiam sie ze takie akcje nie skolaniaja ludzi do oddawania rzeczy wartosciowych. nawet jesli tak sie dzieje w niektorych przypadkach, to trudno. na ignorancje nie ma sily, a tacy ludzie i tak ten przedmiot by wyrzucili na smietnik i tez juz by pan go nigdy nie zobaczyl. wiec moze lepiej ze bedzie z recyclingowany anizeli biednial gdzies na stercie smieci?

olek

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819992 2011-09-14 11:30 propaganda ekologiczna?! (2)

Degradacja środowiska? Ja tego tak nie określiłam tylko Pan tak to odebrał. Histeria ekologów?! coraz lepiej. To zwykła akcja lokalna- porządkowanie własnego otoczenia. Histeria jest wtedy gdy przykuwają się do drzew aby je uchronić przed wielką inwestycją jaką jest budowa autostrady. Wtedy to jest bezmyślne, bo uważają że uratują naturę. Tymczasem nie biorą pod uwagę faktu, że ogromne korki w środku lasu mogą spowodować niesamowite natężenie spalin zawierających substancje bezlitosne dla wszystkiego co żyje. W takim razie według Pana co powinno się zrobić, żeby nie było rzekomej propagandy? Niech lepiej Pan o tym lepiej napisze a nie wmawiać ludziom, że pewne działania których powinni się uczyć są złe. Próbuje Pan uświadomić- ale co?

obserwator

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819993 2011-09-14 11:44 Własnie to (1)

Właśnie to próbuje uswiadomić, ze w owczym ekologicznym pedzie nie nalezy niszczyć tego, do czego Pani ma sentyment. Bo nie kazdy taki sentyment ma, większośc ludzi nie szanuje niczego, co jest stare, zabytkowe. Mają to gdzieś. Ja we współpracy z Muzeum Techniki zajmuje się popularyzacją dawnej techniki, głównie samochodów - i w tej dziedzinie własnie widze ile zła rozmaici lobbyści czynia w imię "ekologii". A młodzi idealistyczni ludzie łatwo sie dają nabierac na te bzdury.

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 3819995 2011-09-14 12:23

obawiam sie niestety ze niezwykle ciezkie zadanie stawia Pan sobie. Szacunek do naszej histori i przeszlosci to raczej cechy nabyte, wyniesione z domow rodzinnych...tak jak szacunek do innych ludzi. Szczegolnie ciezko wpoic takie wartosci mlodym ludziom w dzisiejszym konsumpcyjnym swiecie. Aczkolwiek, mysle ze mlodziez ktora tak czynnie bierze udzial w takiej akcji, mlodziez ktora juz na tym etapie wykazuje dosc duze zainteresowanie trudnymi i dosc abstrakcyjnymi zagadnieniami (recycling, ochrona srodowiska) jest swiadoma tych wartosci i rzeczy cennych (dla nich osobicie badz z historycznego punktu widzenia) nie odda...bo wydaje mi sie ze sa to ludzie inteligentni. Pozdrawiam serdecznie!

olek

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820003 2011-09-14 13:28 " Bo nie spodziewam się, żeby na tej akcji był ktoś, kto zechce odłozyc na bok przedmioty, które nie powinny być niszczone. " (9)

ty możesz być kimś takim. Jestem pewna, że jeśli tylko zgłosisz się na ochotnika do organizatora, ten z przyjemnością skorzysta z twojej pomocy. Jestem bardzo ciekawa, ile cennych staroci tam znajdziesz :) jeśli chcesz, możemy te wszystkie zabytki przywieźć do ciebie. podaj tylko adres

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3820004 2011-09-14 13:31 Człowiek wyrzucający na ślepo, może stracić. Czytałem o facecie, który spalił jakieś 50.000 dolarów.

Ale nie banknotów, lecz cygara o tej wartości. Znalazł na strychu, skosztował 2/3 pudełka, zanim ktoś mu powiedział ile mógł sobie za nie kupić.

Kelnerka (była)

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820006 2011-09-14 13:41 celem imprezy jest utylizacja... (7)

...tak zwanych "elektro-śmieci" a nie zachowanie przedmiotów zabytkowych. Nie nalezy się spodziewać, że organizator "z przyjemnością" skorzysta z takiej pomocy - bo w mysl ustawy o zabytkach powinien zadbac o to sam z siebie. A nie ma o tym mowy w artykule. Niestety, nazywając przykładowo kilkudziesięcioletnie radio "elektro-śmieciem", jasno się określa swoja pogardę dla takich rzeczy. Na tej samej zasadzie klasyczne samochody są nazywane "złomem". a zabytkowe budowle "ruderami".

Kolekcjoner

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820010 2011-09-14 14:02 Brałam udział juz w takich akcjach nie raz (6)

i musze przyznać, że nie było ani jednej osoby, która wyrzucała pamiątkowe, stare przedmioty. Generalnie w 90 % były to gazety, plastikowe butelki, baterie i jakieś współczesne urządzenia techniczne (klawiatury, myszki, telefony komórkowe). Więc nie rozumiem tej całej dyskusji.

Izzis

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820012 2011-09-14 14:12 a pozostałe 10%?

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820015 2011-09-14 15:07 Byłaś kiedyś w muzeum techniki? Nie byłoby ich, gdyby 100 lat temu (4)

ludzie robili to samo. Nie zostawiamy prawnukom żadnych eksponatów dla przyszłych muzeów.

Stary satyr

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820024 2011-09-15 11:41 bo sie takich juz nie produkuje (3)

oczywiscie ze nie zostawiamy bo dzisiejsze przedmioty produkowane sa na masowa skale z naciskiem na jak najnizszy koszt produkcji. z tego tytulu produkuje sie szmelc jednorazowego uzytku. Nie ma szans zeby moje wnuki korzystaly z mojej suszarki bo nawet ja moge sie nia cieszyc jak dobrze pojdzie ze dwa lata o ile szybciej sie nie spali. Kiedys rzeczy produkowane byly z naciskiem na dlugowiecznosc, meble byly drewniane i trwale, sprzety elektroniczne tez, ubrania nie wygladaly jak szmaty po pierwszym praniu. Dzisiaj niestety jest inaczej, i wlasnie zagospodorowaniem tych bubli zajmuje sie ta akcja. bo prosze mi uwierzyc kazdy z nas produkuje ich srednio 400kg na osobe na rok.

olek

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820025 2011-09-15 12:41 Eksponaty w muzeum techniki nie są do używania. Tylko do bycia źródłem archeologicznym. (2)

Zepsuty, czy nie, ma być źródłem archeologicznym. Mało który archeolog wydobył niepotłuczoną wazę. To znaczy, że ma ją automatycznie wyrzucić? Nie myślisz o wnukach.

Stary satyr

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3820029 2011-09-16 00:05 Mysle o wnukach (1)

i ciekawa jestem czy polskie muzea maja pojemnosc odpowiednia by przyjac kazda niedzialajaca suszarke? i lokowke, i mikser i tv i odkurzacz....oto jest pytanie :)! mysle ze we wszystkim trzeba umiec znalezc umiar. I tak, zasypujmy dalej wysypiska smieci tymi przedmiotami to moze za 1000000 lat jakis archeolog to odkopie, sklei i do muzeum wstawi. bo to jedyne sluszne wyjscie!

olek

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820031 2011-09-16 15:16 zabytek to nie "każdy" przedmiot

Wyraźnie była mowa o przedmiotach, urządzeniach technicznych powyżej 25 lat. Nie o współczesnych. Istnieje swoista "naturalna" selekcja, która powoduje, że po tych dwudziestu paru latach te rzeczy staja sie już rzadkimi okazami - i dlatego są chronione prawem. Niemniej ludzie na ogół mają to gdzieś - co widać po komentarzach dotyczących wszelkich tematów związanych z zabytkami.

Kolekcjoner

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819958 2011-09-14 07:12 A mentalność w naszym kraju jest zupełnie inna niż na zachodzie (8)

Ludzie nie chcą segregować śmieci, uważają "no bo po co", sęk w tym że minimalnej dobrej woli możemy uzyskać dla naszego środowiska wiele.

Włącz myślenie - segerguj śmieci

popieram opinię 28 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 3819970 2011-09-14 08:47 bzdura

Jak sa mozliwości to segregują. Za to niekoniecznie to jest wywożone z pojemników. A jak mam segregować, kiedy 90% opakowań jest zrobionych z plastiku i tektury jednoczesnie, przy czym za nic nie da się tego rozdzielić? Gdzie są ci wszyscy "ekolodzy", skoro wszyscy producenci robia co moga, zeby się nie dało segregowac smieci?

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3819971 2011-09-14 08:53 gdzie sa pojemniki do segregacji?

No owszem są, ale nie wszędzie. Co gorsza rzadko sa oprózniane. A już pojemnika na odpady aluminiowe to wcale nie widziałem - a opakowań aluminiowych tez jest mnóstwo. Torebki po zupkach, puszki, folie. Więc nie zwalaj winy na "leniwych" ludzi.

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819981 2011-09-14 09:59 (2)

Mieszkałam w brzeźnie. Bez kuchni (wspólna, z której nie korzystałam), w "mieszkaniu" umywalka obok prysznica, na przeciwko drzwi i pokój. Mała toaleta (nie można się w niej obrócić). Ale pojemniki na segregację były. Oczywiście miejsca by segregować nie było, ale to szczegół. Mieszkam w Sopocie. Duża kuchnia, miejsce by segregować, ale brak pojemników. Niedługo przeprowadzam się na Orunię. Miejsce mogę od biedy wygospodarowac, ale znów pojemników brak. No i jak mam segregować?

ona

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819999 2011-09-14 13:15 (1)

Na Oruni są pojemniki, jeżeli nie będzie, to pisz do: Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o.80-180 Gdańsk, ul. Jabłoniowa 55Dział Eksploatacjii oni bezpłatnie ustawiają pojemniki (musisz tylko wskazać miejsce, gdzie mają stanąć, oraz uzyskać zgodę np. wspólnoty mieszkaniowej czy innej instytucji, która jest właścicielem terenu)

Sebastian

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820018 2011-09-14 16:21

Dobrze, że mi mówisz, na pewno skorzystam.

ona

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3819996 2011-09-14 12:39 To nie o mentalność chodzi, Tylko o KASĘ !!!

Na zachodzie(Niemcy, Holandia) każda plastikowa butelka wrzucona do maszyny do sortowania śmieci to FORSA. Gdyby w Polsce za każdą jednorazową (!!!!) butelkę z PET płacili 1zł to nie byłoby problemu i potrzeby takiej "uświadamiającej " akcji. Tak na prawdę na sortowaniu śmieci (w Polsce) przez obywateli najbardziej zarabiają firmy wywożące śmieci, bo wszędzie w ęuropie opłata za wywóz śmieci nieposortowanych jest wielokrotnie wyższa, niż za wywóz śmieci posortowanych. (a w POlsce ???)

Phil

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820000 2011-09-14 13:19 Segreguję, mimo pewnej trudności. Kiedyś w Gdyni specjalne kible do segregowania było pi razy drzwi co 300 metrów.

Dzisiaj trzeba się naprawdę namęczyć, by je znaleźć. A 2/3 z nich jest na podwórkach i ludzie grożą strażą miejską, jak widzą, że ktoś spoza osiedla wrzuca tam, choćby patyk po lizaku. Segreguję, mimo to. Byłoby nas więcej, gdyby tych kibli było tyle ile w 2003 r.

Stary satyr

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820034 2011-09-17 09:32

Segregacja śmieci w Polsce wydaje mi się być bezzasadna, bo nawet posegregowane śmieci trafiają do jednej śmieciarki, w której się mieszają.Chyba, że się nie znam i owa śmieciarka ma jakieś przegródki czy coś w tym rodzaju.

ala

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819959 2011-09-14 07:16 Dlaczego w Gdyni nie takiej akcji :/ (3)

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3819960 2011-09-14 07:25 W zasadzie....

...ciągle wjazd mieszkańców Gdyni do Gdańska odbywa się bez okazania przepustki, więc - zapraszamy ;)

trollencio

popieram opinię 14 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3819969 2011-09-14 08:42 Jest

W okolicy stadionu

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820027 2011-09-15 13:21 W Gdyni...

za elektrośmieci mozesz dostac drzewko lub iglaka. To akcja ekodoliny. Najbliższa przy Tesco w Chylonii 17.09. Chcesz wiedziec wiecej wejdz na www.ekodolina.pl.

pinezka

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819961 2011-09-14 07:40 Czy ktoś wie (4)

czy można przynieść opony. Mam stare w piwnicy i tylko miejsce zajmują...

J.

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3819965 2011-09-14 08:17 Wyłącznie....

...opony mózgowe. Pora zmienić na zimowe!

trollencio

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819968 2011-09-14 08:41 juz po herbacie (1)

W sobotę w Sopocie zbierali. Dawali sadzonki drzewek za to. W ramach festynu Nadleśnictw.

Kolekcjoner

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3819973 2011-09-14 08:58 szkoda

u mnie też wala się zestaw :(

sp0q

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820022 2011-09-14 21:49

Można zostawić w wulkanizacji przy moście siennickim niedaleko nowej straży pożarnej. Za free ale inni jeszcze sobie za to każą płacić :D

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819962 2011-09-14 07:43 szkoda ze nie daja biletow do multikina czy krewetki (1)

popieram opinię 9 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 3820005 2011-09-14 13:33

to raczej nie miałoby nic wspólnego z kulturą ;)

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3819976 2011-09-14 09:01 dobrze, że jest akcja

ale lepsza byłaby stała możliwość oddawania elektrośmieci, świetlówek, chemikaliów (np. starych farb) itp. Takie punkty powiiny być w każdej dzielnicy, żeby nie było daleko i powinny być czynne zwłaszcza po poludniu i wieczorem, kiedy ludzie mają czas. Objazdowa zbiórka dwa razy do roku to stanowczo za mało i trudno się wstrzelić w te wyznaczone 20 min

m

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819979 2011-09-14 09:37 co za ludzie (2)

zawsze musza znalezc sie wieczni malkontenci. narzekanie to chyba cecha narodowa polakow. najlepiej zeby do domu po smieci przyszli, dom posprzatali i dali bilety, najlepiej na caly rok. inicjatywa swietna. jak bedzie odzew to bedzie pewnie w wielu miejscach.

flip

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 3820013 2011-09-14 14:43 Zapewnisz mi transport?

flip - może umknęło to Twojej uwadze, ale niektóre elektrośmieci są cieżkie, a nie wszyscy mają samochody. Inicjatywa oczywiście jest świetna, ale zamiast biletów wolałabym możliwość oddania odpadów w swojej dzielnicy.

ac

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3820014 2011-09-14 15:05 Malkontent to taki, którego powody do narzekania są liche. W muzeach techniki nie brakuje maszyn sprzed 100 lat.

Za 100 lat w muzeach techniki nie będzie eksponatów wyprodukowanych dzisiaj. Bo wszystko zostanie zamienione na sadzonki.

Stary satyr

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819982 2011-09-14 10:03 Trochę macie problem z brudem i higieną brudasy. (2)

Trochę macie problem z brudem i higieną. Wy coś robicie ale wszystko nowe co zrobicie to zaraz jest takie brudne i umęczone od syfu i brudu jaki macie w okolo. Wasze cechy to brud smrud smieci nierubstwo brakorubstwo brak gospodarnosci brak szacunku dla pieniedzy brak szacunku dla ludzkiej pracy - w was wszystkich to tylko zazdrość zawiść nienawiść Polak jest Polakiem Polak nie nawidzi Polaka Polak nie nawidzi Polski. U was sa tylko klotnie awantury tematy z magla rynsztoka i nikt nie bierze sie do roboty oraz nie sprzata tego kraju.

czystosc

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 15

zgłoś do moderacji opinię 3819986 2011-09-14 10:35 Ojojoj! A w tobie ileż żółci!!!

Jesteś obcokrajowcem, że o Polakach piszesz "wy"? Chyba tak, bo i z ortografią u Ciebie słabiutko! W każdym razie - bardzo Cię proszę, nie generalizuj tak: wszyscy, nikt... Nie ma takiego narodu, w którym wszyscy byliby aż tak bardzo be.

Wanda

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3819987 2011-09-14 10:37 z twoją higieną języka polskiego jest o niebo gorzej niż z higieną polaków

zz

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3819997 2011-09-14 13:04 kolejna bzdura... (1)

nie pojmuje.tyle mowi sie o ekologi a co sie robi,nic.to co proponujecie to malutki ruch lecz trzeba zaczynac od bardziej zdecydowanych przedsiewziec.pytam gdzie sa automaty do skupu plastykowych opakowan,gdzie jest rozwinieta siec punktow do przyjmowania smieci nie ekologicznych.na koniec jak segrgujemy smieci juz e naszym domu?jezeli my posegrgujemy to ci co zbieraja smieci na wysypisko i tak to wszystko zmieszaja.zacznijmy nareszcie robic cos coma sens.taka inicjatywa musi jednak wyplynac z gory od rzadzacych.tylko czy nam sie to oplaca,napewno nie mamy na to pieniedzy-to normalne w tym kraju...

bolon

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3820007 2011-09-14 13:50 Zgadzam się

Ciągle mnie fascynują na osiedlach (między innymi moim) śmietniki zbiorcze postawione obok tych na szkło, makulaturę czy plastik. I tak zapłacimy za segregację, więc mało kto się wysila, żeby wyjąć ze swojego worka te dwie butelki po wodzie mineralnej. O wiele sprawniej działają zbieracze puszek. Dla nich wolę wyjąć puszki po imprezie do jednej siatki, na pewno zabiorą i zaniosą na skup przy okazji nie rozgrzebując reszty śmieci.

Jaki_kraj_taka_ekologia

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię