- 1 Dobra robota! Młodzi aktorzy błysnęli (14 opinii)
- 2 Szukają małego aktora do kultowej roli (11 opinii)
- 3 Na tę imprezę niektórzy czekają cały rok (21 opinii)
- 4 Co czytać w wolnej chwili? (20 opinii)
- 5 Rozdano ważne nagrody w Gdańsku (13 opinii)
- 6 Gdańsk: kto dostał pieniądze na kulturę? (43 opinie)
Zagłosuj i wybierz operę na Targu Węglowym
Małą tradycją letnich projekcji wybitnych dzieł operowych na Targu Węglowym jest głosowanie na projekcję, która pokazana zostanie latem w reprezentacyjnym miejscu Gdańska. W tym roku impreza odbędzie się 15 lipca. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl zadecydują, czy będzie to "Cyganeria", "Król Roger", "Napój miłosny", "Bal maskowy" czy "Orfeusz". Głosowanie potrwa od 9 maja do 15 maja włącznie. Zachęcamy do wzięcia udziału w naszej ankiecie.
Pierwsze dwie edycje opery na Targu realizowane były w ramach dużego, europejskiego projektu "Viva Europa" i były to transmisje na żywo oper wystawianych w Walencji. W roku 2012, choć zawieszony został projekt europejski, IKM zdecydował się kontynuować pokazy oper i wybrał inscenizację "La Traviaty" Verdiego ze znanymi kreacjami Anny Netrebko i Rolando Villazona. W czerwcu 2016 roku już po raz siódmy zaprezentowano w ten sposób operę szerokiej publiczności.
Wyboru tytułu dokonają czytelnicy Trojmiasto.pl, głosując w ankiecie umieszczonej obok w artykule. Do tegorocznej projekcji Jerzy Sankowski proponuje następujące tytuły:
"CYGANERIA" Giacomo Pucciniego, Metropolitan Opera House w Nowym Jorku (USA)
"Cyganeria" Metropolitan Opera House
Dyrygent: Stefano Ranzani
Reżyseria: Franco Zeffirelli
W głównych partiach: (Mimě) Kristine Opolais, (Rodolfo) Vittorio Grigolo, (Musetta) Susanna Phillips, (Marcello) Massimo Cavalletti
Spektakl z 2014 roku
Czas trwania: 124 minuty
Metropolitan Opera w Nowym Jorku nie lubi eksperymentów scenicznych, za to kocha gwiazdy. "Cyganeria" z proponowanego nagrania jest taka, jaką ją Pan Bóg i Puccini stworzyli. Pod reżyserią podpisał się sędziwy mistrz Franco Zeffirelli, co gwarantuje bogatą, realistyczną scenografię, dynamiczne sceny zespołowe i pełne niuansów aktorstwo. Do głównych partii zaproszono śpiewaków, którzy spełniają wyśrubowane wymagania współczesnej publiczności - doskonale grają, znakomicie wyglądają i bardzo dobrze śpiewają - seksowną Kristinę Opolais i broniącego honoru włoskich tenorów (gatunek na wymarciu) Vittoria Grigolo. On czaruje swymi frazami i wysokimi dźwiękami, a ona umiera tak pięknie, że czeka nas seans zbiorowego popłakiwania. Nic tylko sycić oko i ucho.
---
"KRÓL ROGER" Karola Szymanowskiego, The Royal Opera House w Londynie (Wielka Brytania)
"Król Roger" Royal Opera House
Dyrygent: Sir Mark Elder
Reżyseria: Kasper Holten
W głównych partiach: Georgia Jarman (Roksana), Mariusz Kwiecień (Król Roger), Kim Begley (Edrisi)
Muzyka: Wiener Symphoniker, Hendricks, Pasychnik, Graham-Hall, Hartmann, The Katowice city Singers´ Ensemble-Camerata Silesa, Polish Radio Choir Krakow
Spektakl z 2010 roku
Czas trwania: 89 minut
Marzenie o tym, by rozpropagować na świecie polską operę wbrew oczekiwaniom zrealizował nie Stanisław Moniuszko, a Karol Szymanowski. Jego "Król Roger" od kilkunastu lat szturmem zdobywa światowe sceny i serca melomanów. Niedawno zaprezentował go jeden z najważniejszych teatrów operowych świata - londyńska Opera Królewska Covent Garden. Dzieło zrealizowali jej szefowie artystyczni - dyrygent Antonio Pappano i reżyser Kasper Holten. W partii tytułowej wystąpił najlepszy Roger naszych czasów - Mariusz Kwiecień. Tytułowy władca stoi na straży dawnych praw i wiary. Tymczasem w jego świecie pojawia się Nowe, uosabiane przez młodego, pięknego Pasterza, głoszącego kuszące hasła. Król przeżywa rozterki - trwać przy dawnych obyczajach, czego domaga się lud i kapłani, czy ulec pragnieniom i poddać się nowym prądom.
---
"NAPÓJ MIŁOSNY" Gaetano Donizettiego, Metropolitan Opera House w Nowym Jorku (USA)
"Napój miłosny" Metropolitan Opera House
Dyrygent: Maurizio Benini
Reżyseria: Bartlett Sher
W głównych partiach: (Adina) Anna Netrebko, (Nemorino) Matthew Polenzani, (Belcore) Mariusz Kwiecień, (Dr. Dulcamara) Ambrogio Maestri, (Giannetta) Anne-Carolyn Bird
Spektakl z 2012 roku
Czas trwania: 142 minuty
Historia dziewczyny i chłopaka, którzy choć bardzo się kochają, to marnują czas i życie na głupiutkie gierki. Ona udaje, że on jest jej obojętny, a on poszukuje cudownego napoju, który rozbudziłby w niej miłość. Nawet udaje mu się takowy zdobyć u wędrownego szarlatana, jednak jego spożycie powoduje nowe kłopoty. Bo to żaden eliksir tylko mocne wino. Donizetti przyoblekł opowiastkę o Nemorinie i Adine w dziesiątki ujmujących melodii, a tenorom sprezentował jedną z najpiękniejszych arii - "Una furtiva lagrima". W głównych partiach występują gwiazdy Metropolitan Opera - Anna Netrebko, Mattheu Polenzani i, z racji manier i wokalnego stylu nazywany "polskim księciem", Mariusz Kwiecień.
---
"BAL MASKOWY" Giuseppe Verdiego, Bayerische Staatsoper w Monachium (Niemcy)
"Bal maskowy" Bayerische Staatsoper
Dyrygent: Zubin Mehta
Orkiestra: Bayerisches Staatsorchester
Reżyseria: Tiziano Mancini
W głównych partiach: Piotr Beczala, George Petean, Anja Harteros, Okka von der Damerau, Sofia Fomina
Spektakl z 2017 roku
Czas trwania: 149 minut
Ta historia wydarzyła się naprawdę - w czasie balu maskowego opozycyjni działacze zabili króla Szwecji Gustawa III. Verdi dodał do historycznych faktów melodramatyczny wątek - króla zabija jego przyjaciel-baryton, któremu wydaje się, że władca uwiódł mu żonę. Owszem, między tenorem i sopranem wybucha gorące uczucie, jednak do niczego zdrożnego nie dochodzi, nie licząc namiętnego duetu miłosnego. Historia opowiedziana jest niezwykle efektownie, trzyma w napięciu jak najlepszy thriller. Muzyka, jak to u Verdiego - piękna, soczysta, dramatyczna i śpiewna. Niezwykle interesująca jest inscenizacja Bawarskiej Staatsoper przenosząca akcję z upudrowanego wieku XVIII w epokę czarno-białego filmu i takich div ekranu jak Rita Hayworth. Na szczególną uwagę zasługuje występ Piotra Beczały - bez wątpienia najlepszego obecnie wykonawcy partii kochliwego Szweda.
---
"ORFEUSZ" Claudio Monteverdiego, Komische Oper Berlin (Niemcy)
"Orfeusz" Komische Oper Berlin
Dyrygent: André de Ridder
Orkiestra: Orchester der Komischen Oper Berlin
Reżyseria: Peter Schönhofer / Stage Director: Barrie Kosky
W głównych partiach: Dominik Köninger, Julia Novikova, Peter Renz, Theresa Kronthaler
Spektakl z 2012 roku
Czas trwania: 113 minut
Od niego wszystko się zaczęło. Pierwsza opera! Niektórzy uważają, że jest tak piękna, że na niej historia opery się zaczyna i na niej mogłaby się zakończyć. To tu wykluły się takie oczywiste oczywistości jak aria, duet, scena baletowa, scena chóralna. Zawdzięczamy to muzycznemu wizjonerowi Claudio Monteverdiemu. Proponowana inscenizacja, urzekająco piękna i mądra, to dzieło innego, współczesnego nam wizjonera, australijskiego reżysera Barrie Kosky'ego - śpiewacy-aktorzy stapiają się z lalkami, giną w gąszczu scenografii, przenikają na widownię i wnikają w naszą wrażliwość. To dzieło i inscenizacja dla czułych na piękno. Acz nie polecamy ortodoksyjnym wielbicielom muzyki baroku - partytura Monteverdiego została wzbogacona nowymi, zaskakującymi brzmieniami.
Miejsca
Zobacz także
Opinie (23)
-
2017-05-10 15:47
Cyganeria z Metropolitan Opera z niezwykle piękną scenografią Franco Zefirellego
grana jest od lat bez przerwy (zmieniają się tylko obsady ) . Widzowie oglądają Paryż sprzed lat bez żadnych udziwnień i "unowocześnień" przywołany genialną wyobraźnią Zefirellego . W takim pięknym otoczeniu rozgrywa się tragiczna historia pewnej miłości .
- 1 0
-
2017-07-13 10:06
w Polsce nie ma szlagierow
spójrzmy prawdzie w oczy, brak sponsorów powoduje, że oglądamy drugą ligę. Najwieksze dzieła operowe i operetkowe oraz musicale nie są wystawiane z powodu oplat licencyjnych.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.