• Zdjęcie 1/1 - Wyspa Ołowianka Gdańsk 4
 

TV Filmy

Nocna parada smoczych łodzi na Motławie
4288

Nocna parada smoczych łodzi na Motławie

O nas

Ołowianka to gdańska wyspa, którą opływa z jednej strony Motława, a z drugiej Kanał na Stępce. Udana rewitalizacja zrujnowanej częściowo poprzemysłowej zabudowy wyspy jest elementem projektu powrotu miasta "frontem do rzeki".
Ołowianka to gdańska wyspa, którą opływa z jednej strony Motława, a z drugiej Kanał na Stępce. W ramach projektu powrotu miasta „frontem do rzeki” dawne wnętrza Elektrociepłowni Ołowianka zostały z sukcesem zaadoptowane przez Polską Filharmonię Bałtycką. Tuż za wyspą, za mostem nad Kanałem na Stępce umiejscowiona jest gdańska marina. Pomiędzy ekspozycjami wystawowymi Centralnego Muzeum Morskiego na wyspie i Głównym Miastem kursuje prom MS Motława.

Najstarsza, utrwalona w dokumentach z 1404 roku nazwa okolic Ołowianki brzmiała Szafarnia. Z leżącym po drugiej stronie Motławy zamczyskiem łączył ją najpierw most, a od 1417 roku prom. Ołowianka nie była jeszcze wówczas wyspą. Została nią dopiero po przekopaniu w roku 1576 kanału Na Stępce. Obecną swoją nazwę zawdzięcza magazynom, służącym do przechowywania ołowiu.

W latach 1897-1898 na Ołowiance wybudowano kompleks elektrowni miejskiej – dzieło berlińskiej firmy Siemens & Halske. Ruszyły całą parą turbiny i kotły. Wkrótce barki nie nadążały z dostarczaniem węgla, przerzucono więc przez kanał Na Stępce most kolejowy.

Wedle pierwotnych planów Ołowianka miała zasilać oswietlenie ulic Gdańska i Wrzeszcza (łącznie kilka tysięcy lamp). Zastąpiono na początku gazowe oświetlenie na dzisiejszej Alei Zwycięstwa. W roku 1907 długość ówczesnej sieci nadziemnej nie przekraczała jeszcze 170 km. Był to dopiero początek gdańskiej elektryfikacji.

W ostatnich miesiącach II wojny światowej zakład doznał potężnych zniszczeń. Zburzona została nie tylko efektowna fasada nadmotławska, wielki przemysłowy komin, ale i stropy elektrowni. Uszkodzenia samego zakładu usunięto bardzo szybko, tak, że już w sierpniu 1945 roku popłynął z niej prąd.

Obecnie dojazd na Ołowiankę możliwy jest dwoma mostami przerzuconymi przez Kanał na Stępce: Mostem Kamieniarskim (w przeszłości zwodzonym) z ul. Szafarnia po wschodniej stronie, oraz mostem od strony ul. Na Stępce, budowanym ok. 1916 r. jako most kolejowy. Planowana jest ponadto budowa zwodzonej kładki pieszo-rowerowej nad Motławą, mającej połączyć Ołowiankę ze Starym i Głównym Miastem w okolicy Targu Rybnego. Inwestycja zrealizowana ma zostać do lata 2008.

Na Ołowiance znajduje się Centralne Muzeum Morskie, Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina oraz Spichrz Królewski (przekształcony w Hotel Królewski). Przy nabrzeżu Motławy cumuje statek muzeum SS Sołdek.

Obiekt prezentowany w Przewodniku po Trójmieście