• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Veronika Holcová - Homo Spiritualis

Veronika Holcová
Homo Spiritualis
04.12.2015-31.01.2016, wernisaż: 04.12.2015, godz. 18.00


Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 1
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk - Dolne Miasto
kurator: dr Agnieszka Wołodźko

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie odbędzie się 17.01.2016, godz. 18.00

Mimo sąsiedztwa naszych krajów sztuka czeska nieczęsto gości w polskich salonach wystawienniczych. Tym razem CSW Łaźnia prezentuje malarstwo wybitnej praskiej malarki Veroniki Holcovej. Osoby, które czują przesyt zredukowanym językiem sztuki konceptualnej, na tej wystawie będą mogły odetchnąć. Satysfakcja estetyczna gwarantowana. Niemniej jednak wartości zawarte w pracach czeskiej artystki nie ograniczają się bynajmniej do tej warstwy. Równie ważne są zawarte tu treści. Tych z kolei, którzy odnoszą wrażenie, iż sztuka współczesna utknęła na dobre w obszarze racjonalności, również czeka spora niespodzianka. Veronika Holcová odwołuje się bowiem do snów, marzeń, przeczuć i symboli zaczerpniętych z wielu kultur. Na jej obrazach postacie są symbiotycznie połączone z krajobrazem, byty "nie-ludzkie" - rośliny, minerały, zwierzęta - koegzystują z człowiekiem. Natura jest przeniknięta duchowością. Znaczącą rolę w dokonanym przez malarkę odczycie rzeczywistości odgrywa podświadomość.

Holcova przyznaje się do inspiracji malarstwem symbolistów. Zorganizowana latem tego roku w praskim klasztorze św. Agnieszki wystawa Mysterious Distances. Symbolism in the Bohemian Lands 1880-1914 prezentowała ten interesujący i niezwykle znaczący dla czeskiej tożsamości kulturowej styl. Przypominała ona, iż artyści wypowiadający się za jego pomocą, m.in. Alfons Mucha, Max Švabinský, František Bílek, Josef Váchal, Bohumil Kubišta, Jan Zrzavý i inni, świadomie sytuowali się w opozycji do współczesnego im gwałtownego rozwoju technologicznego, industrializacji i towarzyszącej im w sferze idei - racjonalizacji. Manifestując swoją krytyczną postawę wobec otaczającej rzeczywistości postanowili w swojej sztuce oddawać to, co nieuchwytne, indywidualne, duchowe i niepoddające się racjonalnej analizie.

Obecnie postęp technicyzacji życia następuje w nieporównanie szybszym tempie niż sto lat temu. Niemniej niepokoje z nią związane pozostają te same. Jak obronić swoją podmiotowość, w dobie cyfryzacji i obcowania z rzeczywistością, w wysokim stopniu podległą procesom projektowanym przez maszyny? Jak w tych warunkach uchronić to, co w nas indywidualne, duchowe i nieuchwytne intelektem? I, w końcu, jaką wartość w dzisiejszej dobie przedstawiają sny i marzenia?
Nowojorski historyk sztuki Jonathan Crary w swojej książce 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, która właśnie ukazała się w języku polskim, pisze o śnie jako o zjawisku intensywnie naładowanym politycznie i nieprzystawalnym do wymogów globalnego kapitalizmu. Autor ten wskazuje, iż dzisiaj mamy do czynienia z tendencją, by działać 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Sen zatem jest postrzegany jako okres zmarnowany, bo bezproduktywny. Co więcej, pojawiające się w czasie snu marzenia dotyczą czegoś innego niż zdobywanie kapitału. Stąd jest to obszar, do którego odnosimy się z podejrzliwością.

Sen to jednak obszar intensywnie eksplorowany przez Veronikę Holcovą. W przypadku jej twórczości można mówić o ekologii wyobraźni, w tym sensie, że jest to próba przywrócenia znaczenia treściom duchowym, przeczuciom i marzeniom. Artystka sama lubi odkrywać w sobie zdolności mediumiczne: wyobrażone motywy z jej obrazów niekiedy znajdują swój odpowiednik w świecie rzeczywistym.

Veronika Holcová P - ur. w 1973 r. w Pradze. Od 2015 r. mieszka w Ottawie. W latach 1993-2000 studiowała rysunek, malarstwo i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Czechach i zagranicą. Jej prace znajdują się w kolekcji Galerii Narodowej w Pradze, w prywatnych i publicznych kolekcjach w Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Wlk. Brytanii i USA.

www.veronikaholcova.cz

Wystawa jest organizowana we współpracy z andel's Hotel Łódź oraz Czeskim Centrum w Warszawie. Po zakończeniu prezentacji w Gdańsku zostanie przeniesiona do hotelu andel's w Łodzi realizującego projekt Andel's Art (andelsart.com).

Opinie

Sprawdź się

Ze spektaklem "Brzydkie kaczątko" Teatr Miniatura poleciał za granicę. Na Harmony World Puppet Carnival uznano go za najlepszy zespół teatru lalkowego. W jakim mieście został wystawiony?