• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

VIII R@Port najskromniejszy w historii

Łukasz Rudziński
26 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Festiwal R@Port otworzy 17 listopada premiera Teatru Miejskiego w Gdyni "Joanna Szalona; Królowa" w reż. Waldemara Raźniaka. Poprzedzi ją ogłoszenie wyników Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Festiwal R@Port otworzy 17 listopada premiera Teatru Miejskiego w Gdyni "Joanna Szalona; Królowa" w reż. Waldemara Raźniaka. Poprzedzi ją ogłoszenie wyników Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Tylko sześć spektakli, w tym zaledwie pięć propozycji konkursowych. Tak wygląda tegoroczny Festiwal R@Port, który potrwa od 17 do 22 listopada. Festiwal poprzedzi R@Port Prolog - finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.



"Bitwa Warszawska 1920" prezentowana będzie poza konkursem tegorocznego R@Portu. Pokaz w piątek 22.11 o godz. 18. "Bitwa Warszawska 1920" prezentowana będzie poza konkursem tegorocznego R@Portu. Pokaz w piątek 22.11 o godz. 18.

Jak odbierasz skromny program tegorocznego R@Portu?

Do niedawna Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port oznaczał prawdziwy maraton teatralny, w którym na porządku dziennym były trzy a niekiedy nawet cztery propozycje teatralne jednego dnia i około dziesięciu spektakli w konkursie głównym. Teraz jeden z najważniejszych festiwali teatralnych, diagnozujący stan polskiej dramaturgii współczesnej na deskach teatru, zredukowany został do kilku propozycji, które coraz trudniej nazywać wymiernym raportem z realizacji polskiej dramaturgii.

- Wąski program R@Portu wynika z dwóch powodów. Po pierwsze budżet tegorocznego festiwalu jest o 30 proc. mniejszy od ubiegłorocznego. Po drugie - na scenach wystawia się w ostatnich dwóch latach mniej polskich tekstów dramatycznych - tłumaczy Bogdan Ciosek, dyrektor festiwalu. - Zaznaczam, że chodzi o sztuki współczesne, a nie adaptacje, których jest więcej, jednak my jako festiwal jesteśmy redutą broniącą gatunku literackiego jakim jest polski dramat.

W konkursie zobaczymy pięć przedstawień, w tym otwierającą festiwal "Joanną Szaloną; Królową" Jolanty Janiczak w reżyserii Waldemara Raźniaka z Teatru Miejskiego w Gdyni. To nowoczesna fantazja historyczna na temat Joanny Kastylijskiej, zwanej Szaloną. Charyzmatyczna bohaterka próbuje znaleźć swoje miejsce w okrutnym świecie politycznych i erotycznych intryg dworskich i... zaskakująco dobrze sobie w nim radzi. To drugie wystawienie tekstu Janiczak (wcześniej w Kielcach zrealizował ten tytuł Wiktor Rubin) co jak na młoda polską dramaturgię jest wynikiem bardzo dobrym. Spektakl odbędzie się w niedzielę, 17 listopada na Dużej Scenie Teatru Miejskiego, o godz. 19.

Dzień później (18.11, godz. 19, Duża Scena) pokazany zostanie spektakl Teatru Nowego w Łodzi - "Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego Maksa i Szai magnata" Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba. Spektakl odwołuje do niezwykle barwnej postaci Maksa Bornsztajna, łódzkiego rzezimieszka z Bałut, gangstera przyrównywanego w Łodzi do Janosika i Robin Hooda.

Z kolei Agnieszka Glińska w Teatrze Studio w Warszawie przygotowała "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" Doroty Masłowskiej. Sztuka, którą poznać można było podczas drugiego R@Portu, przybliża dwójkę bohaterów pod wpływem niejasnego impulsu udającą się w niezamierzoną frenetyczną podróż życia po Polsce. Liczne przygody, jakie staną się ich udziałem, powoli przestają być śmieszne... Spektakl pokazany zostanie we wtorek 19 listopada o godz. 19 na Scenie YMCA w Gdyni.

Tematykę religijnego fanatyzmu po raz kolejny poruszy Teatr Wierszalin z Supraśla, który do Gdyni przywiezie "Wszystkich świętych. Zabłudowski cud" w reżyserii Piotra Tomaszuka. "Cud zabłudowski" (niewyjaśnione zjawiska w okolicach miasta Zabłudów w 1965 roku położonego niedaleko Białegostoku - dziewczynka Jadwiga Jakubowska twierdziła, że miała widzenie Matki Boskiej, w czasie którego zapowiedziane zostało kolejne objawienie) nigdy nie został uznany przez kościół katolicki. Uczestnikom zgromadzeń oczekujących nadejścia Matki Boskiej zarzucano ciemniactwo i uleganie zbiorowej sugestii. Przedstawienie zobaczyć będzie można na Dużej Scenie Miejskiego w środę 20 listopada o godz. 19.

Zestaw festiwalowych propozycji zamknie "Upadek pierwszych ludzi" Antoniego Ferencego - tekst z wąskiego finału ostatniej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Spektakl wyreżyserowała Iwona Kempa w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. To historia biblijnych Adama i Ewy rozgrywająca się na nieczynnej stacji warszawskiego metra. Mit raju utraconego pomieszany został z realnością współczesnego, podziemnego świata w budowie. Spektakl prezentowany będzie w czwartek 21 listopada o godz. 19 na Scenie YMCA.

Na koniec festiwalu (piątek 22 listopada, godz. 18) na Dużej Scenie pokazany zostanie poza konkursem spektakl Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki "Bitwa Warszawska 1920". Produkcja Narodowego Starego Teatru w Krakowie nie jest freskiem historycznym analizującym przyczyny i następstwa tak zwanego cudu nad Wisłą, dzięki któremu Polacy powstrzymali Armię Czerwoną. To raczej pytanie o motywacje naszych rodaków i próba opowiedzenia na tym przykładzie o współczesnej Polsce i świecie.

R@Port poprzedzi finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, rozgrywający się w dniach 15-17 listopada. W formie czytań zaprezentowane zostaną sztuki wytypowane do finału Nagrody - 15 listopada posłuchać można dramatu "Krzywicka/krew" Julii Holewińskiej w reż. Kuby Kowalskiego (godz. 17) i "Mój niepokój ma przy sobie broń" Mateusza Pakuły w reżyserii Pawła Świątka (godz. 19). W sobotę 16 listopada o godz. 15 przedstawiony zostanie tekst Ewy Madeyskiej "Pętla" w reż. Julii Mark. O godz. 17 "Carycę Katarzynę" Jolanty Janiczak wyreżyseruje Ewelina Marciniak, zaś o godz. 19 dramat Artura Pałygi "W środku słońca gromadzi się popiół" przygotuje Wojciech Faruga.

Wstęp na wszystkie czytania w ramach Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej jest bezpłatny. Ceny biletów na spektaklu R@Portu wahają się między 30 a 60 zł.

Wydarzenia

VIII Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (8 opinii)

(8 opinii)
30-60 zł
spektakl dramatyczny, festiwal teatralny

Miejsca

Zobacz także

Opinie (16) 1 zablokowana

  • Jednymi słowy...

    ...dramat w temacie dramatu!

    • 5 0

  • (4)

    Jako współautorka R@Portu informuję, że nigdy nie myślałam o tym festiwalu w kategoriach ostatniego bastionu dramatu rozumianego jako gatunek literacki. To podejście skrajnie anachroniczne, nie uwzględniające zupełnie przemian w obrębie współczesnego dramatu i teatru.
    Czy teksty Pawła Demirskiego i Jolanty Janiczak mieszczą się wobec tego w kategorii "gatunku literackiego". W tak wąskim rozumieniu, jakie prezentuje Bogdan Ciosek, chyba nie...

    • 23 2

    • Urzekła nas Twoja historia.

      Patrząc z punktu widzenia na aspekt tej sprawy, w szerszym mniemaniu oraz anachronicznie widząc to z oderwanego od rzeczywistości świata teatru.

      • 4 10

    • Słusznie! W pełni popieram Pani punkt widzenia i doceniam, że zabrała Pani tutaj głos!

      • 0 0

    • Pani R@port... (1)

      Był inspirujący, interesujący i mile go wspominam. Na R@port2013 raczej się nie wybiorę, wolę wydać te pieniądze na podróż do teatru, który zachwyci moje serce. Pozdrawiam

      • 1 0

      • Dziękuję! I też pozdrawiam - JP

        • 1 0

  • Chudy Raport, bo pieniądze

    poszły na lotnisko w Kosakowie, Infoboks i idą na Arkę.

    • 11 2

  • czy będzie coś o problemach genderowych?

    to są ważne sprawy milionów ludzi

    • 1 4

  • A na fotografiach kadry z następnego gniota. (4)

    • 2 4

    • Już to wiesz?? (3)

      Byłeś? Widziałeś? wstydź się hejterze !!!! Byłam, widziałam - bardzo dobry spektakl !!!!

      • 1 1

      • dziecko drogie - widziałam to już w czwartek na próbie (2)

        • 0 1

        • kłamstwo (1)

          czwartkowa próba była zamknięta dla widzów

          • 0 0

          • poza tym przedstawień nie ocenia się na próbach

            • 0 0

  • rozumiem, że fundusze okrojone

    ale dobór spektakli w tym roku zadziwiająco kiepski. witamy na kulturalnej pustyni.

    • 2 0

  • Kolejna kupa w Miejskim. Jeżeli dalej kolesiostwo będzie rządzić kulturą w tym mieście - ten Festiwal padnie. Ciosek kumpel Grzechnika nabija mu kieszeń i kółko się zamyka i chodzący na smyczy Grzechnika piesek Dyrektor naczelny Teatru - żenada.

    • 3 0

  • "Upadek pierwszych ludzi" napisał Antoni Ferency, a nie Adam!

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się kolorowa, modułowa instalacja, która znajduje się na Bulwarze Nadmorskim w Gdyni?

 

Najczęściej czytane