• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ujawniamy plany Teatru Szekspirowskiego

Łukasz Rudziński
15 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Poprzednie, 449. urodziny Williama Szekspira Gdański Teatr Szekspirowski świętował w Centrum św. Jana koncertem flamandzkiej artystki Caroll Vanwelden. Okrągła 450. rocznica urodzin wróci na teren budowy teatru - po raz pierwszy publicznie otworzony zostanie dach. Poprzednie, 449. urodziny Williama Szekspira Gdański Teatr Szekspirowski świętował w Centrum św. Jana koncertem flamandzkiej artystki Caroll Vanwelden. Okrągła 450. rocznica urodzin wróci na teren budowy teatru - po raz pierwszy publicznie otworzony zostanie dach.

O planach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, przesuniętym na wrzesień Festiwalu Szekspirowskim oraz działalności teatru po jego otwarciu mówi jego dyrektor Jerzy Limon.



Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Czy zamierzasz odwiedzić Teatr Szekspirowski?

Łukasz Rudziński: Jak obchodzicie 450. urodziny Szekspira?

Jerzy Limon: Późnym wieczorem chcemy zrobić imprezę pt. "Pierwsze publiczne otwarcie dachu". Ten nasz dach jest symboliczny, wielowarstwowy - architekt wymyślił teatr jako szkatułę (na skarb, którym jest sztuka) z otwieranym wiekiem. Otwarcie dachu jest symbolicznym otwarciem teatru, obudzeniem wielowiekowej tradycji drzemiącej w jego wnętrzu, ale też otwarciem teatru na nowe, różnorodne działania artystyczne. Robimy spektakularną imprezę artystyczną z udziałem tancerzy, z paradą teatralną na murach teatru, oraz z niespodzianką, która nastąpi po otwarciu dachu. W wydarzeniu weźmie udział 80, może 100 artystów z trójmiejskich teatrów oraz studenci Zarządzania Instytucjami Artystycznymi z UG. Choreografię parady przygotuje Wojciech Misiuro, kostiumy Zofia de Ines, muzykę ułoży Olo Walicki, światła ustawi Justyna Łagowska, a Maciej Szupica zadba o projekcje. Wszystko odbędzie się 23 kwietnia.

To pierwszy dzień naszych działań, prowadzących do otwarcia naszego teatru, ale i pierwszy, który chcemy poświęcić, przynajmniej częściowo, rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Gdyby nie działania i możliwości finansowania z UE, Teatru Szekspirowskiego by nie było. Dlatego 1 maja chcemy przeprowadzić szereg działań miejskich, organizowanych przez Krzysztofa Grabowskiego oraz zaprosić gdańszczan na pierwszy spacer po murze okalającym nasz teatr.

Kiedy będzie gotowy Teatr Szekspirowski?

Spodziewamy się, że budynek wykończony zostanie do końca maja lub na początku czerwca. Termin oddania budynku do użytkowania jest trudny do dokładnego określenia, ale wierzymy, że odbiory potrwają przez miesiące letnie i bez większych problemów otworzymy teatr 19 września.

To dlatego przenieśliście Festiwal Szekspirowski na koniec września?

Tak. Uznaliśmy, że skoro za miesiąc mamy otwarcie teatru to lepiej festiwal przesunąć i zaprosić gości festiwalu do nas. Działalność artystyczną zainaugurujemy cyklem działań teatralnych. Najpierw odbędzie się Tydzień Brytyjski, a po nim Festiwal Szekspirowski.

Czego można się spodziewać w trakcie Tygodnia Brytyjskiego?

Ze względu na tradycję wydało nam się zasadne otwarcie naszego teatru pokazami teatru z ojczyzny Szekspira, oddającego realia i ducha teatru Williama Szekspira. Goszczony już przez nas wcześniej Szekspirowski Teatr Globe przyjeżdża ze spektaklem "Hamlet", który będziemy pokazywać przez trzy dni. Oprócz niego zaprezentujemy spektakl Teatru Gecko - bardzo ciekawego teatru, operującego plastycznymi instalacjami. Spektakle zawierają pantomimę, elementy teatru tańca czy teatru dramatycznego. Zaprezentujemy też wystawę starych rycin i dokumentów, ukazujących tło kulturowe i politycznie w czasach, kiedy aktorzy zaczęli do Gdańska przyjeżdżać i kiedy powstał tu teatr. Planujemy też wiele działań alternatywnych - Maciej Szupica z didżejką z Londynu przygotuje projekcje połączone z muzyką, sygnalizujące otwarcie naszego teatru nie tylko w sensie administracyjnym, ale też nakreślające wizję tego, co chcemy tu robić.

Zaraz potem odbędzie się Festiwal Szekspirowski. Co zobaczymy na festiwalu?

Na samym festiwalu nie przewidujemy akcentów z Wielkiej Brytanii. Interesującą konfrontację będziemy mieli w przypadku "Hamleta". Pokażemy niezwykle ciekawy, jak sądzę, dla widzów z Trójmiasta spektakl "Hamlet" z Schauspielhaus Bochum w reżyserii Jana Klaty, z aktorami niemieckimi i Marcinem Czarnikiem. Nowego "Hamleta" Jana Klaty pokażemy dokładnie 10 lat po premierze "H." Klaty w Stoczni Gdańskiej [Czarnik w tamtym spektaklu grał tytułową postać, teraz jest duchem ojca Hamleta - przyp. red]. To będzie ciekawa konfrontacja z poprzednim spektaklem tego reżysera, w innej estetyce, z inną perspektywą widzenia świata. Znajdziemy tu kilka przejmujących, wspaniałych estetycznie scen.

Bardzo atrakcyjnie zapowiada się również przyjazd Teatru Narodowego z Sofii. Teatr bułgarski jest w Polsce krainą nieznaną. Zaprezentujemy "Hamleta" z Teatru Narodowego z Sofii w reżyserii Javora Gardeva - jego spektakl znajduje się w nurcie teatru mówiącego współczesnym językiem teatralnym, ale jest również interpretacją tekstu Szekspira. Z Bułgarii przewieziemy prawdopodobnie również spektakl związany z Hamletem - "Wizyta w Wittenberdze". Chcemy też pokazać najnowsze dzieło Roberta Sturuy - "Juliusza Cezara". To sztuka polityczna z natury, w wydaniu gruzińskim z pewnością będzie bardzo aktualna. Spektakl będzie opowiadał o współczesności poprzez Szekspira. Jego premiera planowana jest na lipiec. Bardzo liczymy też na świetny holenderski zespół Toneelgroep Amsterdam. W tym wypadku też chodzi o spektakl, którego jeszcze nie ma - "Hamlet versus Hamlet" w reżyserii Guya Cassiersa - premiera ma się odbyć w drugiej połowie marca.

Jak silnie obecny będzie polski teatr na festiwalu?

Chcemy zaprosić trzy polskie przedstawienia w ramach Konkursu o Złotego Yoricka, przyznawanego najlepszej polskiej inscenizacji sztuk Szekspira ostatniego sezonu. Tegorocznym selekcjonerem jest, podobnie jak w zeszłym roku, Łukasz Drewniak. Poza tym planujemy mniejsze formy pokazywane w Teatrze w Oknie. Wprawdzie nie będziemy przez dwa tygodnie pokazywać samych gwiazd, ale proszę nam to wybaczyć. Gwiazdą naszego otwarcia ma być nasz teatr. I ukazanie jego możliwości dzięki różnorodnym przedstawieniom w różnych aranżacjach przestrzennych.

Festiwal Szekspirowski odbywać się będzie tylko w waszym teatrze?

To niemożliwe z uwagi na napięty program i czas montażowy oraz możliwości techniczne sceny. Nie mamy w teatrze na przykład sceny obrotowej - dlatego musimy korzystać z uprzejmości innych scen. Poza tym, podczas festiwalu, często gramy spektakle równolegle na dwóch scenach. W przyszłości również chciałbym, żeby pokazy festiwalowe prezentowane były w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. W tym roku Opera Bałtycka i Teatr Wybrzeże zaistnieją na festiwalu - nowa premiera Wybrzeża "Maria Stuart" w reż. Adama Nalepy pokazana zostanie w trakcie naszego Tygodnia Brytyjskiego, a  w Operze prezentowany będzie spektakl "Sen nocy letniej" Bałtyckiego Teatru Tańca w choreografii Izadory Weiss.

Co planujecie na "Sezon Otwarcia Teatru Szekspirowskiego"?

Teatr Szekspirowski jest teatrem impresaryjnym, nastawionym na najciekawsze zjawiska w teatrze polskim, niekoniecznie związane z twórczością Szekspira. Twórczości naszego patrona poświęcamy festiwal i działalność w czasie Lata z Szekspirem. Oprócz teatrów polskich chcemy przynajmniej cztery razy w roku robić minifestiwale krajów europejskich. To nie ma być kilkukrotny pokaz spektaklu jakiegoś teatru, ale prezentacja paru produkcji z danego kraju. Chcemy, by odbywało się to w towarzystwie różnych innych działań artystycznych - z wystawami, konferencjami, koncertami, przeglądami filmów na czele. Myślimy też o szerokim programie edukacyjnym. Więcej szczegółów na razie nie zdradzę.

Wydarzenia

Festiwal Szekspirowski (10 opinii)

(10 opinii)
20-80 zł
spektakl dramatyczny, festiwal teatralny

Miejsca

Zobacz także

Opinie (66) 1 zablokowana

  • (2)

    Czyli wszsystko tylko nie szekspir. Zadnych nowych dzialan ani twarzy wszystko w towarzystwie wzajemnej adoracji. Co ma wspolnego konferencja z tetatrem? Chyba tylko scene. No co coz zycze powodzenia ja wole sprawdzone teatry warszawskie.

    • 40 15

    • Idiota (1)

      • 2 9

      • oto "kultura" urzedowych trójmiejskich "teatrow" czarno na bialym

        • 5 3

  • po co to komu? (11)

    • 46 42

    • A na jakim levelu jesteś? (10)

      Level 1: Potrzeby fizjologiczne
      Jesz, śpisz, trawisz, wydalasz. W międzyczasie przeglądanie demotów, joemonstera czy innego badziewia.

      Level 2: Potrzeba bezpieczeństwa
      Wydajesz kasę by jeść. Boisz się o swoją przyszłość. Siły zewnętrze rządzą twoim życiem (fatum, "wola nieba", rząd) i je obwiniasz za swoje niepowodzenia. Skupiasz się na otoczeniu w znaczeniu drogi, przedszkola, szpitale, SKM... Trynkiewicz to wróg numer jeden. Każda inność (symboliczna tęcza/kibol) zaburza twoje niezbyt trwałe poczucie bezpieczeństwa. Wierzysz, że szczepionki to zagrożenie. Czytasz Trójmiasto Korki/Kryminalne.

      Level 3: Potrzeba przynależności i miłości
      Czasami wychodzisz na meczyk/mszę/sylwestra, żeby poczuć stadne życie. Masz "swoją kobietę"/"swojego faceta". Wyznajesz "tradycyjne wartości"/"nowoczesne pojmowanie rodziny" w grupie (samo)poparcia. Jeśli bojkotuszesz walentynki - nie dotarłeś do tego levelu. Czytasz Trójmiasto Zdrowie i felietony redaktora Borysa.

      Level 4: Potrzeba szacunku i uznania
      Liczysz lajki na FB. Przeżywasz każdą porażkę sportową jak własną. Wygrana Stocha i Kowalczyk napełniła Cię dumą. Z wypiekami czytasz sylwetki trójmiejskich biznesmenów. Czytasz Trójmiasto Biznes i ekscytujesz się Trójmiasto Sport.

      Level 5: Potrzeba samorealizacji
      Hasło: spłodzić syna, zasadzić drzewo, wybudować dom to szczyt marzeń. Prowadzisz firmę/zajmujesz stanowisko swoich marzeń. Zastanawiasz się, czy pojechać kolejny raz na wakacje do Dubaju. Czytasz Tojmiasto deluxe i komentujesz aranżacje w trójmiasto Dom.

      Level 6: Potrzeba wiedzy i estetyki
      Wyjście to teatru, opery, na wernisaż nie dla lansu, ale z wewnętrznej potrzeby. Chęć zrozumienia mechanizmów działania świata. Rozumienie różnorodności i dynamiki zjawisk społecznych, psychologicznych i biologicznych. Nie tylko klikasz, ale również ROZUMIESZ, co napisano w rubryce Trójmiasto Kultura/Relacje/Spektakle oraz Trójmiasto Historia.

      Uwaga: na każdym kolejnym stopniu jest coraz mniej ludzi czego dowodem jest średnia liczba komentarzy.

      • 24 16

      • Level 7 (1)

        Pretensjonalny bałwan, przedstawiciel samozwańczej elity, protekcjonalnie traktujący klasy w jego mniemaniu niższe.

        • 11 8

        • To Twoja interpretacja opisu rzeczywistości.

          A Maslow pewnie by się obraził za nazwanie go "pretensjonalnym bałwanem"...

          • 2 5

      • (1)

        A co wybudowanie takiego czernobylskiego sarkofagu ma wspolnego z estetyka? A co teatr bez zespolu ma wspolnego za sztuka?

        • 11 5

        • Kretyn, który

          pozowlił to wybudować w takiej postaci powinien beknąć.

          • 2 2

      • (1)

        oto yntelektualizm samozwaczej "elyty"
        zawiera się on wsłowie "level"

        • 7 4

        • Uderz w stół a nożyce się odezwą

          Naprawdę masz tak niskie mniemanie o sobie, że ten prześmiewczy tekst Cię tak rusza?

          • 5 4

      • (1)

        pewnie ze subiektywne ale ciekaewe zestawienie:-) wg niego lacse dwa levele 2, jestem architektem wiec zarabiam niewiele, z drugiej strony level 6. Okazuje sie, ze mozna je laczyc:-)

        • 0 0

        • Ciekawa obserwacja

          ale niekoniecznie prawidłowe wnioskowanie. Niewiele o Tobie wiadomo, ale myślę, że wystarczy by udowodnić, że pozostałe potrzeby w mniejszym lub większym stopniu też masz zapewnione.

          Jako architekt przynależysz do określonej grupy. Nie jesteś społecznie wykluczony dlatego, że masz wyższe wykształcenie. Ludzie nie plują Ci w twarz dlatego, że jesteś mężczyzną. Osiągnąłeś poziom 3.

          Jako że twoja praca to praca twórcza łatwo o dowody, że robisz coś dobrze. Najprawdopodobniej grałeś już udział w projekcie, który został zrealizowany przez inwestora. Osiągnąłeś poziom 4

          Skończyłem wymagające studia. Pokonałeś wielu w drodze na dostanie się na uczelnie, zdawania bardzo trudnych egzaminów i zaliczenie projektu końcowego. Poziom 5 jest Twój.

          Podsumowując, jesteś na lepszej pozycji niż Ci się wydaje...

          • 4 0

      • Czy to jest " credo" portalu trojmiasto.pl pisane przez naczelnego ? (1)

        Doprawdy wystarcza mi jeszcze inteligencji aby się szczerze pośmiać.
        Przypomnijmy Sobie kto obalił komunę . Nie profesorowie , artyści i celebryci ale tak zwany lud pracujący level 10.

        • 0 1

        • To HOROSKOP

          Taka wierszówka pisana dla beki.
          Ale, jak to bywa z horoskopami, i tu ukryło się ziarno prawdy sądząc po odezwie utraconych.

          Wpisz w wyszukiwarkę "piramida potrzeb Maslow" i poczytaj o tej teorii.

          • 0 0

  • Jedyni wolą plasytkową Marylę na Sylwestra, inni Szekspira (1)

    • 43 7

    • co ma Szekspir wspólnego z tym budynkiem?

      patrzysz tylko na etykietki - jak przeciętny klient w sklepie

      • 9 5

  • Dobrze że będzie nowy teatr, szkoda tylko że budynek to bunkier (2)

    W czasach gdy miasta budują budowle, które szybko staja się ich symbolami, w Gdańsku budują bunkry typu teatr szekspirowski lub jeszcze gorsze centrum solidarności

    • 52 19

    • A skąd wiesz że nie staną się symbolem...? (1)

      Paryżanie nigdy nie lubili wieży Eiffla, miała być wielokrotnie rozbierana, muzeum historyczne w Ningbo na pierwszy rzut oka jest potworem, który otrzymał nagrodę Pritzkera (bardziej jego arch., ale prawdopodobnie ten projekt przesądził).

      ECS jako przykład dekonstruktywizmu spełnia swoją rolę, bo przede wszystkim wzbudza emocje, ludzie obok niego obojętnie nie przechodzą. Szekspirowski jest nowoczesnym podejściem do gotyckiej przeszłości miasta i tradycji teatrów elżbietańskich, a czarna cegła, taka niby toporna ma właśnie ten budynek wyróżnić na tle czerwonego Gdańska. Właśnie takie działania czynią symbole.
      Żyjesz w czasach praktycznie nieograniczonych możliwości budowlanych. Obecna architektura opiera się na symbolice i przekazie artystycznym, nie tak bardzo na funkcjonalności, czego niestety niewyedukowani artystycznie polacy, wychowani na wielkiej płycie, badziewiu baszty teściowej i szarościach szczerze nie rozumieją co autor miał na myśli.

      Chwila namysłu(takiego głębszego) nad budynkiem może doprowadzić do całkowitej zmiany zdania o nim. ;3

      • 1 1

      • A szczerze mam już dosyć tych symboli z ręki O'Gehrego i Hadid, ta to się już sprzedała i wszystko na jedne kopyto

        • 0 0

  • teatr (1)

    A jak będzie otwierany ten dach ? z publicznością pod nim ?? a jak coś spadnie na głowę to kto będzie odpowiadał ? a może deszczyk pokropi bo przecież polska to nie dalekie suche południe... a co z estakadą zamkniecie ruch na niej aby nie było aut słychać ? a tramwaj piszczący na zakręcie ? a co z wiatrem który będzie hulał po tych wielkich żaglach po otwarciu dachu ?

    a ile razy otworzycie ten dach ?? może 3 razy : próba przed odbiorem, na odbiór i na inauguracje... potem już nigdy... głupi pomysł.. kasa zmarnowana trzeba było jakieś przedszkole wybudować.

    • 25 16

    • Bo teatr moze i fajny ale miejsce fatalne ..tak jak i Muzeum 2 Wojny Sw.

      Powstal by taki teatr i to muzeum obok ECS -U na nowym miescie .Tam od ulicy jest spory kawalek,nie ma raczej podmoklego gruntu i lokalizacja umozliwia spacer ,turystom nie zawezony do ruchu konika szachowego -czyli ulica Dluga i pobrzeze Motlawy. A jako atrakcja mogli by jeszcze wybudowac linie kolejki waskotorowej w tamte rejony.W sezonie byl by to hit..Waskotorowke mozna by tez odbudoac laczac Gdansk z koleja Zulawska.

      • 3 2

  • Nie interesuje mnie otwieranie dachu czy zwiedzanie murów, ale twórczość Szekspira

    Czy Teatr Szekspirowski w Gdańsku podzieli los "impresaryjnej" Opery Leśnej w Sopocie , gdzie "nic się nie dzieje " z wyjątkiem występów wiewiórek ?
    A może wspomnimy setki milionów wydanych na budynek Filharmonii Bałtyckiej , gdzie "kultura niska spotyka się z wysoką" jak twierdzi dyrektor Roman Perucki.
    A może niedługo zaleje nas multimedialny kisiel do muzyki Olo Walickiego i "Sen nocy letniej" będzie dostępny tylko na obozie harcerskim w Borach Tucholskich ?
    Ciekawe.......

    • 32 8

  • teatr to artyści i repertuar - tutaj cały power poszedł w skorupę (1)

    wiadomo, chodzi o stołki

    • 28 12

    • ciekawe...

      pewnie, że najpierw w skorupę, bo trzeba mieć gdzie zapraszać artystów i robić teatr...

      • 3 1

  • A co z budowa Opery Baltyckiej !!! (1)

    O wszystkim sie mowi i pisze

    a budynek Opery to prawdziwy

    SKANDAL!! Czas najwyzszy pomyslec

    Panowie rzadzacy o tym.

    To wstyd dla trojmiasta!

    • 30 7

    • Najpierw

      trzeba reaktywować operę w Operze.....

      • 16 1

  • dopiero dzisiaj przyjrzałem się koncepcji budynku teatru szekspirowskiego... (2)

    ...przydałby mi się jeszcze dokładniejszy opis koncepcji ale to co zauważyłem i potwierdza to wygląd budowanej bryły to to, że teatr oddzielił się od miasta. W tym miejscu nie ma przestrzeni wokół głównego wejścia a dodatkowo główna bryła jest oddzielona od miasta murem - warownym? Czyżby to symbol odcięcia się tego co dzieje się w budynku od szarej codzienności dookoła?

    • 19 7

    • cz ty nie wiesz

      człowieku bez książki ,ze komediantów zawsze trzymano za murami?
      ,że tam kiedyś stała drewniana szkoła fechtunku,gdzie z Londynu przyjeżdżali komedianci grać Szekspira?
      Boże co za nieuki ta młodzież!

      • 3 0

    • Zgadzam się z Tobą. A co więcej, teatr stoi na styku dwóch dzielnic, które i tak są już mocno od siebie oddzielone przez trefną inwestycję drogową, i jedna z nich popada w ruinę między innymi przez owo odcięcie... :(
      (Co nie zmienia faktu, że sam pomysł wybudowania w Gdańsku takiego teatru to pomysł zacny i godny uwagi!)

      • 5 0

  • Brać kasę od miasta i zatrudniać znajomych?

    • 21 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z polskich noblistów doczekał się w Sopocie upamiętnienia w postaci „własnego” kamienia?

 

Najczęściej czytane