• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Triumf sztuki nad człowiekiem. Widowisko na 450. urodziny Szekspira

Łukasz Rudziński
24 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kłopotliwa elewacja Teatru Szekspirowskiego

Jak otwiera się dach Teatru Szekspirowskiego? Zobacz relację z widowiska "Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu".

Jubileuszową 450. rocznicę urodzin Williama Szekspira w Teatrze Szekspirowskim uczczono widowiskiem poświęconym narodzinom - zarówno człowieka, jak i sztuki oraz samego teatru, który za pół roku stanie się jedną z wizytówek kulturalnych Trójmiasta.



Spektakl plenerowy zaaranżowany przez dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Jerzego Limona i zaproszonych przez niego artystów, pomyślany został jako alegoria narodzin sztuki i ludzkiego dojrzewania. I to począwszy od rozwoju płodowego, po rozwój duchowy, dzięki któremu dostrzegać umiemy niuanse i - zgodnie z przesłaniem widowiska "Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu" - potrafimy lepiej i skuteczniej funkcjonować.

W roli symbolicznego herosa, najsilniejszego człowieka na świecie, wystąpił Mariusz Pudzianowski, który w światowych zawodach strongmanów osiągnął właściwie wszystko i dziś może "zajmować się" walkami w formule MMA. Właśnie w stylu walk MMA Mariusz "Pudzian" Pudzianowski wywołany został na scenę, gdzie podejmuje próbę otworzenia za pomocą 40-metrowej liny jednej z dwóch połaci otwieranego dachu (każda waży około 45 ton). Oczywiście zderzenie ludzkiej siły i najnowszych technologii, użytych do zbudowania otwieranego dachu teatru (perełki architektonicznej Teatru Szekspirowskiego) jest dla człowieka z góry skazane na niepowodzenie. Dopiero magia teatru "wyzwala" siły byłego strongmana, by podołał zadaniu.

W rolę alegorycznych "duchów teatru" wcielili się aktorzy Teatru Miniatura i Teatru Muzycznego oraz studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni i Uniwersytetu Gdańskiego oraz przyjaciele choreografa, Wojciecha Misiuro. Wszyscy oni wzięli udział w barwnej, choć zbyt statycznej paradzie po murach teatru, przywdziewając kostiumy z różnych sztuk teatralnych, wybrane (i w większości zaprojektowane) przez Zofię de Ines.

Samo otwarcie dachu nieco rozczarowało. Sporą atrakcją okazali się za to tancerze gdyńskiego Akrobatycznego Teatru Tańca Mira-Art, ubarwiający wejście Pudzianowskiego w stroju starożytnego gladiatora, jak i wykonujący efektowne ewolucje na ścianach i sznurowni teatru. Nad wszystkim górowała żywa, pogodna muzyka Olo Walickiego. Cała przestrzeń teatru świetnie oświetlona została przez Justynę Łagowską (jedną z najlepszych polskich scenografek teatralnych).

Organizatorom szyki nieco pokrzyżowała pogoda. Z uwagi na silne porywy wiatru, balon będący kontynuacją finału niezwykle efektownej wizualizacji Macieja Szupicy nt. życia i narodzin, nie mógł wzbić się powyżej połaci dachu, przez co dla publiczności widoczny był jedynie na telebimach (dzięki kamerom transmitującym wydarzenie). Problemy techniczne nie ominęły także akrobatów (jedno ze stanowisk na ścianie teatru nie nadawało się do ewolucji). Nie zakłóciło to oczywiście głównego przekazu spektaklu - ukazanie publiczności teatru i "ożywienie go" za pomocą symbolicznego otwarcia jego dachu. Sama impreza skończyła się nagle, pozostawiając spory niedosyt, tym bardziej, że artyści nie wyszli do braw. Szkoda, że prof. Limon nie zabrał głosu przed ani po przedstawieniu, by opowiedzieć widzom zgromadzonym w liczbie ok. dwóch i pół tysiąca osób o teatrze i jego działalności.

Teatr Szekspirowski, którego dzienne utrzymanie będzie kosztować ok. 10 tys. zł, ma zapewniony byt dzięki obu samorządom: miejskiemu i marszałkowskiemu. Finansować będą one bieżące funkcjonowanie instytucji (o środki na wydarzenia artystyczne teatr będzie musiał zadbać samodzielnie). Nawiązujący do tradycji teatru szekspirowskiego sprzed czterystu lat budynek wyróżniać będzie wyjątkowa technologia budowy otwieranego dachu i możliwość układu sceny w stylu elżbietańskim, włoskim (pudełkowa) oraz układu areny, z widownią umieszczoną dookoła sceny.

Otwarcie siedziby Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego planowane jest na 19 września 2014 roku. Inwestycja będzie kosztować 95,5 mln zł, z czego 51 mln zł pochodzi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przyznanych zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego; po 13,5 mln zł dokładają Gdańsk i województwo pomorskie.

Zobacz jak Teatr Szekspirowski obecnie wygląda od wewnątrz.

Wydarzenia

450 Urodziny Szekspira: Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu (17 opinii)

(17 opinii)
widowisko / show

Miejsca

Opinie (85) 1 zablokowana

  • SZtuka (4)

    wieś śpiewa i tańczy. próba wykreowania czegoś poważnego przez niepoważnych ludzi...

    • 104 41

    • BEZNADZIEJA

      jeden wielki niewypal zaczynajac od lektora ktory powinien na peronie zawiadamiac o ktorej pociag ma przyjechac. nastepnie pudzian mogl sie bardziej postarac on nawet tej liny nie naprezyl tylko trzymal delikatnie na barkach. Organizator tego otwarcia powinien ponies konsekwencje, otwarcie nowego ORLIKA jest robione z wieksza pompa i owiele bardziej widowiskowe.

      • 20 10

    • Przecież ten sarkofag jest jeszcze nieskończony,

      a już zaczyna się tzw. "perfumowanie gó...a". Ciekawe kiedy odbędzie się pierwsze publiczne otwarcie toalety (itd.) w tym okropnym budynku?

      • 16 10

    • -:) (1)

      Kolego powinno być wieś tańczy i śpiewa -:) ale było fajnie podeszli do tego z dystansem -:P

      • 4 0

      • racja racja

        Racja Olo, ale czy w teatrze szekspirowskim wszystko będzie z dystansem czy to ma być poważna inwestycja ? :)

        • 1 0

  • Czekamy na nowy obiekt

    Proponuje teraz zbudować Centrum Medytacji Konfucjusza. Podobnie jak Szekspir tez nigdy nie był w Gdański.

    Koszt - kolejna stówwka
    Bajer - porcelanowa fasada
    Zatrudnienie - kolejne kilkadziesiąt osób, w tym 5 osobowa dyrekcja i 10 osobowa rada programowa

    • 135 27

  • Fajne, gratulacje.

    • 27 43

  • otwarcie dachu

    Brawo Nowy Teatr!

    • 31 30

  • na początku pomyslalłem "ale wies"

    ale jak pudzian sobie usiadl to zaczelo sie robic ciekawie. generalnie dobrze ze zrobiono ten pokaz, troche to przyblizylo formule tego teatru, a teatr szekspirowski patrzac po aktorach i kreacjach to bedzie niezly cyrk. na pewno sie wybiore tam.

    p.s. trumna nadal okropna i bedzie okropna w dzien, w nocy zapewne bedzie efektowanie podswietlona wiec bedzie troche lepiej

    • 31 14

  • dzienne utrzymanie będzie kosztować około 10 tyś zł ...!?! (1)

    toć to szok

    • 78 8

    • Miesiąc 300 tys

      50 etatów średnio 3 tys / mc brutto
      Drugie tyle pójdzie na prąd pewnie

      No nieźle, nieźle... Przemysł muzealniczy #1 w budyńLandzie
      i ciągle idzie do przodu
      O-take-Polske-walczyłem jakby powiedział Bolesław

      • 4 3

  • Wybacz mi Brunhildoooo (1)

    Kiedy na budynku pojawiła się kukła z dużą głową w oparach dymu i smugach świetlnych na tle antracytowych ścian teatru, to skojarzenie było jednoznaczne: "Wybacz mi Brunhildoooo..." z Wakacji z Duchami. Przedstawienie sprawiało wrażenie przypadkowej zbieraniny strojów i kukieł: co było w magazynach "się przydało". Spidermany u gladiator bez sensu, żeby nie powiedzieć kiczowaci. Muzyka nie do zniesienia... masaaaakra. Ale... sam teatr jako budynek - WSPANIAŁY!!!. Gratulacje dla p. profesora i wszystkich osób, które z nim pracowały. Czekam na pierwsze przedstawienie.

    • 34 10

    • tam było przebacz a nie wybacz, tak gwoli ścisłości

      • 5 1

  • Widz (2)

    A teraz proszę sobie wyobrazić spektakl przy otwartym dachu i nagle zaczyna padać... kto weźmie odpowiedzialność za zamykanie dachu nad pełną widownią ???

    A co z hałasem tramwaju i estakady ??? będzie wyłączany ruch na czas grania ???

    Architektura betonowego kloca lub bunkra - jak wygląda ewakuacja ludzi w razie co ??? mało tych drzwi ewakuacyjnych ??? taka mała trumienka.

    • 44 26

    • Widz = maruda

      Widzu zadałeś (aś) w swoim poście 5 pytań i bez uzyskania odpowiedzi wysnułeś (aś) wniosek "taka mała trumienka" - nielogiczne!
      1. Odpowiedzialność bierze projektant, wykonawca, nadzór budowlany. (jak we wszystkich obiektach)
      2. Hałasu wewnątrz nie słychać.
      3. Ruch nie będzie wyłączany.
      4. Ewakuacja wygląda imponująco - 10 minut i teatr pusty.
      5. Skąd wiesz że mało jest drzwi ewakuacyjnych? szerokość wyjść ewakuacyjnych jest unormowana przez Prawo budowlane i teatr spełnia te normy.
      Reasumując piszesz głupoty, wyciągasz wnioski w oparciu o pytania na które nie znasz odpowiedzi - czyli tak po swojsku = po naszemu = po polsku!

      • 7 4

    • kto był w Londynie??

      the Globe jest w środku miasta i jakoś londyńczycy nie narzekają na deszcz ( nie maja dachu) i hałas, przepisy ppoż obowiązują też w budowie obiektów imprez masowych, proponuje poszukać innych "trumienek", np wieżowce budowane w Gdańsku ( czy straż pożarna dotrze go górnych pięter w razie potrzeby????)
      oj straszni z nas malkontenci!!!

      • 3 3

  • ok

    wszystko ladnie pieknie ale jakies pozegnanie, na zakonczenie tego przedstawienia.. jakies dziekuje wszystkim za przybycie to gdzie wydaje sie tear=tr kultura i wychowanie a czegos tu zabraklo dla mnie troche zunujace wladze teatru nie dopatrzyly. Wszyscy siedzieli czekali a tu nagle jedni wychodza drudzy sie patrza szok brak organizacji jesli chodzi o wpuszcania na trybuny totalny haos

    • 47 7

  • kolejny obiekt

    z przerostem ambicji. Szpeci gdańską panoramę formą i kolorem. No i trzymajmy się za kieszenie, bo jak stadion "sam na siebie zarobi" to pewne.
    Szwarceneger na prezydenta, będzie kolorystycznie pasował.

    • 60 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jan Paweł II odbył osiem podróży apostolskich do Polski. Ile razy odwiedził Trójmiasto?

 

Najczęściej czytane