• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Taśmy gdańskie (8 opinii)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 341-94-83, 601-628-377
wystawia:
Miejski Teatr Miniatura
data premiery:
6 listopada 2016
5.9
7 ocen
Taśmy gdańskie
Wojtek Zrałek-Kossakowski na podstawie wspomnień i materiałów rodzinnych, materiałów archiwalnych oraz z wykorzystaniem książek "1945. Wojna i pokój" Magdaleny Grzebałkowskiej, "Gdańsk. Miasto od nowa" Piotra Perkowskiego

Spektakl dla widzów 13+.

Kim jesteśmy? Jaka jest historia naszej rodziny? Jak to się stało, że mieszkamy akurat w tym miejscu na ziemi? Jakie było życie w Gdańsku, kiedy nasi dziadkowie byli nastolatkami? Wojtek Zrałek-Kossakowski i grupa pomorskiej młodzieży postanowili dowiedzieć się więcej o swoich rodzinach w powojennych latach. Niektórzy mieli szczęście - mogli porozmawiać ze swoimi dziadkami i nagrać ich wspomnienia. Inni, jak sam reżyser, musieli szukać informacji w materiałach archiwalnych, rodzinnej korespondencji i doniesieniach prasowych.

Spektakl jest oparty na zebranych przez nich historiach, ale też odwołuje się do znakomitych publikacji opisujących powojenną rzeczywistość: "1945. Wojna i pokój" Magdaleny Grzebałkowskiej i "Gdańsk. Miasto od nowa" Piotra Perkowskiego. "Taśmy gdańskie" to opowieść o odkrywaniu rodzinnych tajemnic i dowiadywaniu się, skąd pochodzimy, ale też o trudnych czasach i niejednoznacznych wyborach.

- Spektakl to świetny punkt wyjścia do rozmowy o genealogii - badaniu historii naszej rodziny, jej pochodzenia, losów naszych krewnych.
- Pokazuje osobiste historie na tle wielkiej historii - w odwołujący się do wyobraźni sposób przedstawia podstawowe fakty na temat życia w powojennym Gdańsku
- Na podstawie historii życia dziadka Wojtka Zrałka-Kossakowskiego, Stanisława Zrałka - działacza społeczno-politycznego, wojewody gdańskiego od lutego 1946 do maja 1950 roku - pokazuje postawę obywatelskiego zaangażowania w czasach budowania Gdańska od nowa po wojnie.

Scenariusz i reżyseria: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka i dźwięk: Marcin Lenarczyk

Obsada:
Jolanta Darewicz, Jakub Ehrlich, Wioleta Karpowicz, Wojciech Stachura i Andrzej Żak.

W spektaklu wykorzystano materiały powstałe podczas warsztatów, w których udział wzięli: Julia Barsow, Mikołaj Potocki, Emilia Stolc, Weronika Targońska, Zofia Żwirblińska.

-----

Wojtek Zrałek-Kossakowski - scenariusz i reżyseria
Artysta pogranicza teatru i muzyki, animator kultury. Jako dramaturg współpracował m.in. ze Zbigniewem Brzozą, Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Jest też autorem i reżyserem muzycznych (od)czytań dramatów "Austria" Cecilie Løveid i "Mżawka Górna" Salki Guðmundsdóttir. Zdobywca - razem z Natalią Korczakowską - nagrody w I edycji konkursu Klasyka Żywa za adaptację "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Laureat - wraz ze Zbigniewem Brzozą - Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego za scenariusz i ideę zrealizowanego w gdańskim Teatrze Wybrzeże spektaklu "Sprawa operacyjnego rozpoznania", nagrody dziennikarzy i Nagrody im. Zygmunta Duczyńskiego dla Indywidualności Artystycznej Festiwalu Kontrapunkt, nagrody za oryginalny polski tekst dramatyczny lub adaptację na Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji "Dwa Teatry" za scenariusz przedstawienia "Obwód głowy" z poznańskiego Teatru Nowego. Oba spektakle znalazły się także w finałach 18. i 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Twórca słuchowisk - m.in. z djLenarem (Marcin Lenarczyk) i Marcinem Maseckim. Uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych głównie z muzyką. Kurator muzyczny Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie, gdzie odpowiadał za cykl koncertów Wolne niedziele. W ramach 7. Berlin Biennale tworzył program MUSICACTION. W RadioJAZZ.FM prowadził poświęconą muzycznej awangardzie audycję "Wolna Polska". Okazjonalnie DJ (nieregularny kolektyw ZRALEX, z którym występowali m.in. Ray Dickaty, Marcin Masecki, Sean Palmer, Wojtek Sobura, Kamil Szuszkiewicz, Marcin Zabrocki, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler). Jako producent muzyczny współpracował m.in. z Candelarią Saenz Valiente i Marcinem Maseckim. Członek zespołu Krytyki Politycznej. W 2013 roku zastępca dyrektora artystycznego i współautor programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur (dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Zbigniew Brzoza). Od roku 2016 dramaturg warszawskiego Teatru Studio. Także tłumacz i publicysta, poza "Krytyką Polityczną" publikował m.in w "Gazecie Wyborczej", "Glissando" "Kulturze Popularnej", "Nowej Fantastyce".

Anna Met - scenografia i kostiumy
Absolwentka wydziału scenografii na ASP w Warszawie. Stale współpracuje z Natalią Korczakowską, z którą zrealizowała: "Verklarte nacht" i "Natana Mędrca" Gottholda Ephraima Lessinga (Teatr Narodowy w Warszawie), "Smycz" (Teatr Polski we Wrocławiu), "Elektrę" (Teatr w Jeleniej Górze) "Nelly" na podstawie "Skrzywdzonych i poniżonych" Fiodora Dostojewskiego oraz "Dynastię. Sclerosis multiplet" (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), "Pasażerkę" Zofii Posmysz (Teatr Współczesny we Wrocławiu), "Solaris. Raport" na podstawie "Solaris" Stanisława Lema (Teatr Rozmaitości w Warszawie), "Dziady III" (Teatr Dramatyczny w Białymstoku), "Przedwiośnie" (Teatr Wybrzeże). Współpracowała także z Grażyną Kanią ("Nordost" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy), Anną Smolar ("Bullerbyn" w Teatrze i. Kochanowskiego w Opolu i "Pinokio"w Nowym Teatrze w Warszawie), Wojtkiem Klemmem ("Dzienniki Majdanu" w Teatrze Powszechnym w Warszawie) oraz Iwanem Wyrypajewem ("Iluzja" w Teatrze Starym i "Ożenek" w Teatrze Studio). Projektowała performatywne zdarzenia w ramach Festiwalu Niewinni Czarodzieje - Tyrmand, Komeda, Polański. Asystowała Bertowi Neumannowi przy spektaklu Rene Pollescha w Teatrze Rozmaitości. W roku 2011 zadebiutowała jako twórczyni scenografii i kostiumów do opery "Jakob Lenz" Wolfganga Rihma w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, gdzie zrealizowała również scenografię do "Halki" Stanisława Moniuszki w reżyserii Natalii Korczakowskiej.

Marcin Lenarczyk - muzyka i dźwięk
Kompozytor, muzyk, reżyser dźwięku. Autor instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu "Hotel Polonia. Budynków życie po życiu" nagrodzonego Złotym Lwem na 11. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Jego utwór nagrany przez 2. Program Polskiego Radia w ramach Ars Acustica (corocznej fuzji radiostacji z całej Europy poświęconej sztuce dźwięku) został wydany na składance "Community Scratch Games". Jest twórcą muzyki do przedstawień teatralnych i słuchowisk. W filmie udźwiękawiał m.in. "15 stron świata", "Efekt domino", "Polskie gówno", "Córki dancingu" czy "Ucho wewnętrzne". Wybrane publikacje muzyczne: djLenar RePRES, Frederic Blondy&djLenar play Mauricio Kagel Ludwig van, Sisters The Mono.

Przeczytaj także

Opinie (8) 2 zablokowane

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Powojenny Gdańsk oczami jego mieszkańców. Recenzja spektaklu "Taśmy gdańskie"

    Toto jest fatalne! (opinia sprzed 7 lat)

    Zainteresowany tematyką liczyłem na jakąkolwiek treść, a tak złego artystycznie i historycznie przedstawienia jeszcze nie widziałem.
    Na początku mamy wzruszyć się niedolą Niemców, którzy uciekają na, czy do Gotenhafen (!). Później wraz z okropnym hałasem pojawiają się w Gdańsku źli Rosjanie. W końcu mamy być świadkami odbudowy Gdańska i PRLu, co przedstawiono w stylu Rejsu i Misia. Owa pajacada przelała czarę, a wątek komunistycznego notabla nikogo nie wzruszył.
    Główna teza tego khm spektaklu - wszyscy są równo pokrzywdzeni. Moja rodzina tworzyła historię tych ziem i nie mogę się na to zgodzić. Tak nie było. Ogólnie wiele zdarzeń pozbawionych jest kontekstu, przez co są kompletnie nieczytelne dla młodego widza, a scenografia srebrnych ścian, bez choćby jednego historycznego zdjęcia to porażka.
    W pewnym momencie mamy dość pustej gadaniny, od czapy dobranych cytatów, odtwarzanych niewyraźnie wspomnień, krzyków ze szczekaczek i chcemy tylko wyjść.
    Szczerze odradzam!

    • 0 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Powojenny Gdańsk oczami jego mieszkańców. Recenzja spektaklu "Taśmy gdańskie"

    (opinia sprzed 7 lat)

    Teatr dla dzieci? Gdzie ten stary repertuar? Obecny dyr. nie zdaje sobie sprawy jak niszy dziecieca wyobraznje przez takie spektakle. Moze ktos z urzedu by sie temu przyjzal

    • 5 10

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Powojenny Gdańsk oczami jego mieszkańców. Recenzja spektaklu "Taśmy gdańskie"

    ludzie (2) (opinia sprzed 7 lat)

    Nie mieli takich dylematòw jak dzisiaj.Pan Kaczyński przekłada inne wartości A w czasach powojennych się wychowywal

    • 2 6

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Powojenny Gdańsk oczami jego mieszkańców. Recenzja spektaklu "Taśmy gdańskie"

    nie byłem... (1) (opinia sprzed 7 lat)

    nie będę...
    artykułu nie czytałem...
    czytał nie będę...

    a spektakl oceniam jako fatalny

    • 15 8

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Powojenny Gdańsk oczami jego mieszkańców. Recenzja spektaklu "Taśmy gdańskie"

    Tytuł (opinia sprzed 7 lat)

    artykułu dobry.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery