• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Tajemnice kolorów. Od kamienia do obrazu, czyli rzecz o pigmentach mineralnych (2 opinie)

Zapraszamy na wystawę "Tajemnice kolorów. Od kamienia do obrazu, czyli rzecz o pigmentach mineralnych", prezentowaną w Muzeum Bursztynu.

9 kwietnia - 21 czerwca 2024, godz. 10:00 - 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny

13 - 26 września 2024

Gdańsk,
Wstęp wolny
Czas wystawy: 25 kwietnia - 31 października 2015 r.
Miejsce: Sala Sądowa, Katownia, Muzeum Bursztynu, Oddział Muzeum Historycznego Miasta Gdańska

Godziny otwarcia:
Poniedziałek - nieczynne
Wtorek: 10:00 - 13:00
Środa : 10:00 - 16:00
Czwartek: 10:00 - 18:00
Piątek: 10:00 - 16:00
Sobota: 10:00 - 16:00
Niedziela: 11:00 - 16:00
Wtorek jest dniem wolnego wstępu.

Na wystawie zgromadzono ponad 40 naturalnych okazów minerałów i skał stosowanych od pradziejów, jako pigmenty i farby mineralne. Pochodzą ze zbiorów Muzeum Mineralogicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Naturalne okazy minerałów i skał występują we właściwych im formach skupień, tj. kryształy, konkrecje i ziemie. Drugi typ obiektów to naturalne pigmenty malarskie uzyskiwane z tych minerałów i skał. Duża część
z nich jest współcześnie mało popularna i rzadko stosowana.

Jednakże są one wytwarzane do dzisiaj przez duże firmy zajmujące się produkcją artystycznych pigmentów malarskich. Ogromnym walorem wystawy jest zestawienie naturalnego piękna barwy i formy minerałów z twórczością powstałą przez ich wykorzystanie, jako pigmentów malarskich. Farby bowiem, to pigmenty w połączeniu ze spoiwem. Najbardziej znanym pigmentem jest ultramaryna, znana od starożytności. Uzyskiwana z lazurytu, głównego składnika lapis lazuli, ma dużą intensywność, dobrze kryje, jest odporna na światło słoneczne. Największą popularnością cieszyła się w Europie w XIV i XV wieku, osiągając cenę równą złotu.
Na 13 kopiach dzieł sztuki możemy obserwować, jak barwniki zostały przetworzone przez dawnych mistrzów.

Na szczególną uwagę zasługują kopie wykonane przez dr hab. Danutę Stępień, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Wszystkie zostały namalowane
z użyciem wyłącznie naturalnych pigmentów. Autorka, specjalizująca się w dawnych technikach malarskich, z wielką drobiazgowością odzwierciedla nie tylko obraz, ale i pieczołowicie odtwarza sposób w jaki został namalowany. Rekonstruując technikę i echnologię oryginałów w zaprezentowanych kopiach zastosowała, jako spoiw do pigmentów: kazeinę, żółtka, olej, gumę i żywicę. Nawet osoby mające mały kontakt
ze sztuką, bez trudności dostrzegą różnice w kopiach z różnych epok malarskich. W ramce cyfrowej, prezentowanej w zaaranżowanym warsztacie kopisty można prześledzić kolejne fazy powstawania kopii obrazu Nicolaesa van Geldera ( 1636 - 1675/7 ) Martwa natura z homarem. Pozostałe kopie są dziełami studentów Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Basiul, prof. UMK i dr hab. Jarosława Rogóża, prof. UMK. Prezentujemy zatem ciekawy, nieco ekscentryczny wybór kopii: od ikon, poprzez malarstwo tablicowe, Botticellego, Veermera, po XIX-wieczny pejzaż.

Łącznikiem między dawnymi technikami malarskimi, pigmentami i skałami a miejscem prezentacji jest bursztynowy werniks. Zarówno bursztyn, jak i inne żywice kopalne znalazły swoje zastosowanie w malarstwie, co znajduje potwierdzenie w dawnych traktatach dotyczących malarstwa. Stosuje się je, jako składnik werniksów oraz jako spoiwo do farb. Dawniej, żywicę dodawano do farby, aby nadać jej różnych właściwości: połysku, spowodować jej szybsze wysychanie oraz aby chronić farby przed zawilgoceniem.
Przedtem jednak, musiała ona zostać przetworzona w formę ciekłą - werniks, którego oprócz ożywienia farb używa się aby chronić malowidło przed wpływami atmosferycznymi
i wilgocią.

Anna Stankuć, konserwatorka w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska, namalowała dwie wersje fragmentu obrazu Petera Paula Rubensa (1577-1640 ) Zjednoczenie Ziemi i Wody albo Alegoria Antwerpii i Skaldy ze zbiorów Ermitażu w Sankt Petersburgu. Jedną pokryła werniksem bursztynowym, drugą damarowym. Zwiedzający sami ocenią różnicę. Żywicę gotowano najczęściej w oleju lnianym lub rzadziej, w orzechowym,
w temperaturze ok. 300° C, uzyskując werniks olejny, który wolno schnie i ma ciemny kolor. Obrazy wykonane farbami z dodatkiem werniksu olejnego z czasem ciemnieją, zwłaszcza, gdy są przechowywane w ciemnych pomieszczeniach. Gdy działa na nie światło słoneczne, warstwy farby się łuszczą. Pokrycie obrazu werniksem powoduje jego trwałe połączenie z farbą, co po wyschnięciu uniemożliwiało naniesienie przez malarza poprawek. Werniksu bursztynowego używano również do zabezpieczania instrumentów muzycznych. O sposobie uzyskania bursztynowego werniksu oraz jego właściwościach pisał żyjący na przełomie XVI i XVII w. Théodore Turquet de Mayerne, autor dzieła dotyczącego malarstwa oraz technik malarskich.

Prezentowany na wystawie film sfinansowany został przez firmę KEIM FARBY MINERALNE Sp. z o.o.

Autorzy wystawy:
mgr Joanna Girulska - Michalik- Muzeum Mineralogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego,
dr Roman Michalik - Szkoła Wyższa Rzemiosł Artystycznych i Zarządzania we Wrocławiu,
dr hab. Danuta Stępień prof. ASP - Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Autorzy pozostałych kopii:
studenci Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Basiul prof. UMK i dr hab. Jarosława Rogóża prof. UMK.

Kuratorzy MHMG:
Joanna Grążawska, Ewa Pawlęga.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    10 zł
  • Bilet ulgowy
    5 zł
  • Kontakt
    514-222-205
Normalny: 10 zł
Ulgowy: 5 zł
Rodzinny (do ośmiu osób, w tym dwoje dorosłych): 20 zł
Normalny grupowy (co najmniej 10 osób): 9 zł
Ulgowy grupowy (co najmniej 10 osób): 4 zł
Punkt widokowy: 5 zł
Szkolny: 1 zł

Opinie (2)

  • Polecam

    Bardzo interesująca wystawa.

    • 2 0

  • warto obejrzec, zaczal sie sezon zmiana godzin otwarcia moze by ktos zaktualizowal

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

W 2018 roku powołano Pomorską Nagrodę Literacką dla twórców związanych czynnie z Pomorzem oraz tych, którzy piszą o naszym regionie. Jaką nazwę nosi ta nagroda?