kalendarz

wiadomości kulturalne

dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Skandal w Łaźni, czyli o pokazie, który się nie odbył

Tak wyglądają kosmetyki wyszczuplające Aliny Żemojdzin - przedmiot sporu trójmiejskich artystów.

mat. prasowe

Tak wyglądają kosmetyki wyszczuplające Aliny Żemojdzin - przedmiot sporu trójmiejskich artystów.

Reklama kosmetyków wyprodukowanych z ludzkiego tłuszczu.

mat. prasowe

Reklama kosmetyków wyprodukowanych z ludzkiego tłuszczu.

W Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 6 marca ruszyły projekty pod zbiorczym tytułem "Dzień Kobiet Awansem". Największe emocje wzbudził jednak pokaz, który się nie odbył.



Chodzi o pokaz nietypowej linii kosmetyków aLine, wyprodukowanych przez artystkę Alinę Żemojdzin, jako jej pracę dyplomową na ASP. Studentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych zaprezentowała kosmetyki wyszczuplające, które stworzyła na bazie... ludzkiego tłuszczu, uzyskanego po liposukcji, czyli usunięciu nadmiaru tłuszczu z ciała.

Pomysł wywołał burzę w trójmiejskim środowisku artystycznym. Zarzucono artystce inspiracje metodami nazistów, którzy, jak opisany przez Zofię Nałkowską w "Medalionach" profesor Spanner, z ludzkiego tłuszczu produkowali mydło.

Konflikt wybuchł w dniu pokazu, po jego opisaniu na łamach "Gazety Wyborczej". Zapowiedź wywołała silne protesty niektórych artystów, chociaż zdania na temat pokazu Aliny Żemojdzin były podzielone. W konsekwencji dyrektorka CSW Łaźnia, Jadwiga Charzyńska, zrezygnowała z przygotowanej na ten dzień prezentacji kontrowersyjnych kosmetyków.

- Zanim odbył się pokaz, gazeta już zrobiła wokół niego aferę kryminalną, że dziewczyna biegała ze słoikiem po dworcu, by zdobyć ludzki tłuszcz - mówi Jadwiga Charzyńska. - Na takie działania stanowczo się nie zgadzam, dlatego podjęliśmy decyzję o odwołaniu pokazu. Sprawą zainteresowała się policja, a dziewczyna, przez reakcję gazety w stylu znanych tabloidów, może mieć kłopoty.

Dyrektorka Łaźni zapewnia, że jej instytucja nie boi się podejmować tematów ryzykownych, czy dyskusyjnych. - Niedawno prezentowaliśmy wystawę poświęconą transgenicznemu Króliczkowi GFP autorstwa Eduardo Kaca. Pod koniec kwietnia zaprezentujemy projekty-instalacje Mireii Sallarès pod tytułem "To Have & To Lose [Mieć i stracić]", w którym trzy kobiety, będą mówić o swoim życiu intymnym i rolach do jakich zostały przeznaczone.

Jadwiga Charzyńska nie kryje również pretensji wobec macierzystej uczelni Aliny Żemojdzin. - To wina uczelni, która nie przygotowała właściwie artystki na konsekwencje jej wystawy. Trzeba mieć świadomość, jak przygotowywać podobne tematy, aby nie łamać prawa. Tak jak zrobił to Eduardo Kac.

Ze stanowiskiem dyrektorki CSW Łaźnia nie zgadza się Grzegorz Klaman, promotor artystki. - Praca Aliny Żemojdzin została oceniona celująco. Dyplom oceniało zróżnicowane grono pracowników ASP, w tym przedstawiciele klasycznego rzeźbiarstwa, i nie wzbudził on żadnych kontrowersji. Jest to bardzo dobrze przeprowadzona symulacja kampanii promocyjnej, w zamyśle stworzona na pograniczu fikcji i realności. To, że Łaźnia odwołała pokaz jest żałosne i żenujące, a zachowanie dyrektorki Łaźni jest skandaliczne. To Łaźnia jest odpowiedzialna za cały ten konflikt.

Grzegorz Klaman ostro krytykuje też przeciwników wystawy, w tym Pawła Huellego, który nie krył oburzenia promocją kosmetyków z ludzkiego tłuszczu. - Zadziwiające, że autorytetem w sprawie sztuki w Trójmieście jest Paweł Heulle, który nie ma o niej pojęcia. Huelle kolejny raz serwuje prostackie opinie na temat sztuki i wszędzie ciągle węszy ślady nazizmu - mówi zbulwersowany kierownik Pracowni Intermedialnej ASP w Gdańsku i kurator Instytutu Sztuki Wyspa.

Kosmetyki linii aLine zostaną jednak pokazane, tyle że nie w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia a w Instytucie Sztuki Wyspa. - Chcemy zaprezentować większą wystawę prac studentów ASP, w tym pracę Aliny Żemojdzin, ale w innym kontekście, niekoniecznie z perspektywy ludzkiego tłuszczu - kończy Grzegorz Klaman. - W ciągu 2-3 tygodni przygotujemy tę wystawę.
autor

więcej na ten temat:

dodaj zdjęcie dodaj swoją opinię

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 295)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123238 2009-03-10 07:04 (2)

Łeeeee, taki tytuł a tu o sztuce? A można by pomyśleć, że mydło ktoś z rąk wypuścił:-)

ja

popieram opinię 11/nie zgadzam się 15

zgłoś do moderacji opinię 1124046 2009-03-10 13:34 chyba zaraz zwymiotuje

na ogol jestem odporny na takie bzdury, ale przyznam ze zrobilo mi sie niedobrze

Moriarty

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1125101 2009-03-11 08:02 afera najlepszą promocją

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123241 2009-03-10 07:09 (2)

Hile powinien się zamknąć i siedzieć cicho w swoim mieszkaniu i dalej pić. to mu najlepiej wychodzi:)

mg

popieram opinię 26/nie zgadzam się 10

zgłoś do moderacji opinię 1123260 2009-03-10 07:21 I zajadać czosnek i macę

swoje narodowe potrawy.

obserwator

popieram opinię 5/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1124189 2009-03-10 14:40 Pan Hile

niech ocenia sztukę w Izraelu ,on szkodzi Polakom

marek

popieram opinię 7/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123251 2009-03-10 07:16 (7)

Sztuka a robienie kosmetyków z ludzkiego tłuszczu to rzeczy, które nie mają ze sobą nic wspólnego. Strach się bać, co jeszcze wymyślą "artyści"...Żenada po prostu.
Zadziwiające, że taka praca w ogóle została uznana jako dyplom.

21

popieram opinię 48/nie zgadzam się 38
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123507 2009-03-10 09:16 (1)

Wiekszosc oburzonych zatrzymuje sie na pierwszym skojarzeniu z ludzkim tluszczem z II wojny swiatowej. Ten projekt pokazuje nowe skojarzenie jaki ten temat wywoluje we współczesnym świecie i jest zwiazany z nowymi trendami w modzie. Dla tych ktorzy zatrzymali sie na tym pierwszym polecam artykul poszerzajacy ich horyzont: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/zamieszanie_wokol_pokazu_aliny_zemojdzin_90821.html
Bo "(...)sztuka jest świadectwem swoich czasów i wyraża to, czego być może nie umie w innej formie wyrazić dyskurs publiczny. Sztuka jest tworem żywym i zmiennym(...)"

hnk

popieram opinię 6/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1123669 2009-03-10 10:14 TO JEST CHORE!

popieram opinię 3/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123584 2009-03-10 09:44 (2)

tez nie widze w tym zadnej sztuki
chyba, ze chodzilo o same opakowania...
ja tam nie wiem co sie tak oburzacie o nazistow
tylko ja ogladalem Podziemny Krag?

Ja

popieram opinię 2/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124568 2009-03-10 19:11 (1)

no właśnie, ja też odrazu pomyślałam o "Podziemnym Kręgu"

m

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124675 2009-03-10 20:12

to tylko film, a ta wystawa to prawdziwe zyciePodziemny krąg i co w zwiąku z tym?

21

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124398 2009-03-10 16:55

kosmetyki z ludzkiego tłuszczu, embriony segregowane (eugenika), klonowanie ludzi , to jest sztuka i nauka? podpatrzone u nazistów! Popieram pana Pawła Huelle - ma wyobraźnię , subtelność i wiedzę.

czytelnik

popieram opinię 4/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1125122 2009-03-11 08:08

żenada......

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1123263 2009-03-10 07:22 Widzę że ...

...G. Klaman jako wyrocznia jest promotorem skandali dla swoich faworyt. Inaczej nie potrafi. Mimo że w łaźni a się błaźni.

zgredek

popieram opinię 20/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123264 2009-03-10 07:22 kolejny raz "światli" Polacy wypowiadaja się o "dziele"/książce nie bez jej obejrzenia/przeczytania (32)

zaczęło się za komuny kiedy gremia akademickie na zebraniach POP potępiały w czambuł "archipelag gułag" sołżenicyna, nie znając tej książki, gdyż była ona na liście książek zakazanych
a potem to już POszłoooooooo
"wałęsa a SB", raport WSI itd itp
macie możliwość, kolejną, zobaczyć czym kierują się owe "autorytety" - ARTYKUŁEM ZE SZMATŁAWCA
pytanie brzmi - czy te "kosmetyki"/specyfiki naprawde działają i czy powiedzmy, załóżmy teoretycznie, gdyby trafiły do obrotu, to informacja iż sa na bazie tłuszczu ludzkiego z liposukcji byłaby umieszczona w opisie
pamietam kuracje polegającą na piciu własnego moczu
jeżeli pobiera sie organy z nieboszczyków i nastepnie przeszczepia się je żywym ludziom ratując im zdrowie i życie, to dlaczego akurat tłuszcz ludzki ma być dyskryminowany?
bo pani nałkowska w dość tendencyjny i odbiegający od prawdy opisała profesora spannera?
idąc tą drogą należałoby zakazać używania pieców co:-)

g@llux

popieram opinię 51/nie zgadzam się 18

zgłoś do moderacji opinię 1123277 2009-03-10 07:32 I gazu w zapalniczkach:-)

...

ww

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123286 2009-03-10 07:40 (8)

ratowanie zycia poprzez przeszczepy a robienie kosmetyków z tłuszczu to to samo? to ja proponuję jeszcze robić biżuterię z kości i ubranka ze skóry...

21

popieram opinię 5/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123305 2009-03-10 07:50 wiele kobiet, które przytyły, cierpi psychicznie, uważa się za mniej atrakcyjne itd itp (7)

stąd np dość drastyczna kuracja jaką jest odsysanie tłuszczu
moim zdaniem specyfik który wyszczupla kobiete jest lekiem poprawiającym kobiecie jej stan psychiczny i wart jest chociaz dyskusji jak np o in vitrio, a nie potepiania go tylko dlatego, że pan huelle jest Żydem i ma takie, a nie inne skojarzenia
pewnie przeszkadza mu niekoszerno.ść specyfiku
ale już zakłócanie spokoju sąsiadom pijackimi burdami uważa za normalne:-)

g@llux

popieram opinię 5/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123334 2009-03-10 08:06 (6)

co ma piernik do wiatraka??
to że tłuszcz jest odsysany, nie znaczy, że powinien być wykorzystywany do produkcji kosmetyków. obrzydliwe...korzystać z kosmetyków robionych z czyjegoś tłuszczu, który być może "istniał" kilka lat...
Hitler byłby dumny zapewne.
Tylko czy na tym to polega?
Kompletny upadek moralności, a już na pewno brak jakichkolwiek hamulców moralnych.

21

popieram opinię 4/nie zgadzam się 10
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123362 2009-03-10 08:23 ale rogówke z trupa gdyby ci groziła ślepota łyknąłbyś jak karp kulke ryżu, co?? (5)

co za mentalność:-) kalego - sam nie weźmie i drugiemu nie da
mieszanie w to hitlera jest normalnym nadużyciem
koniec dyskusji

g:-)

popieram opinię 13/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124078 2009-03-10 13:51 (4)

Jeżeli nikt tutaj nie widzi że przeszczepy a robienie kosmetyków z człowieka tosą 2 RÓŻNE sprawy, to o czym tu dyskutować. Miłego smarowania tłuszczem z człowieka życzę!

21

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124314 2009-03-10 16:03 Nie rozumiem. (3)

Jeśli można odsysać tłuszcz, żeby się odchudzić, to czemu nie można tego tłuszczu użyć do tego samego celu?

wasago

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124335 2009-03-10 16:18 (2)

Bo to obrzydliwe i naprawdę zastanawiające, że współczesna sztuka ma polegać na takich rzeczach.
I dla mnie naprawdę niemoralne i niesmaczne, ale chyba jestem tu wyjątkiem.

21

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124833 2009-03-10 22:15 żałosne... (1)

Dzieciaku ile masz 21 lat? a moze 21 kiblowales w podstawowce?

dziwne ze tluszcz zwierzecy wpierniczasz az Ci sie uszy trzęsą! to dopiero obrzydliwe.. jedzenie żoładków istot zywych! itd. itp.

Wyjdz ze swojej lepianki, otwórz oczy. świat nie konczy sie na neostradzie i radiu Ma Ryja, czy czego tam jesteś wyznawcą...

świetny pomysl, ale niestety nie na nasza mentalnosc.. wspolczuje autorce i zycze wytrwalosci i nie poddawania sie!!

Piotrek

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1125016 2009-03-11 06:06

bez komentarza

21

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123396 2009-03-10 08:37 sztuka (2)

nie myślałem,że przyjdzie taki dzień, ale muszę się z tym zgodzić w całości

popieram opinię 5/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123409 2009-03-10 08:42 ja tez (1)

popieram gala calkowicie

szy

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124061 2009-03-10 13:40

no to ta "artystka" powinna się cieszyć, jak widać, będzie miała z czego robić te swoje cudowne kosmetyki, skoro ma aż takie poparcie...

21

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123420 2009-03-10 08:46 Gallux, ja nie wiem co się dzieje, ale po raz kolejny nie mogę się z tobą nie zgodzić. To prowokacja jakaś, czy zmieniłeś leki, czy jak? Bo jest to kolejny stosunkowo rozsądny post z twojej strony. Wyjaśnij mi to zjawisko, bo przyznaję że mnie ciekaw (15)

Pamiętam twoje posty na temat prac np. Kozyry czy innych artystów wystawiających w Gdańsku obrazoburcze dzieła, pisałeś wtedy coś dokładnie odwrotnego.
Do wszystkich "cnotków", co to im się tyłki marszczą na wieść o kosmetykach z ludzkiego tłuszczu: po pierwsze, to nie są kosmetyki do używania, tylko do (ewentualnego) obejrzenia - artystka chce w ten sposób coś przekazać, zmusić do zastanowienia się. Nie powiem żebym była wielką fanką tego rodzaju sztuki, ale nie ma powodu się oburzać. Po drugie, nie wyobrażacie sobie nawet, z jakich ohydztw robione są kosmetyki powszechnie dostępne na rynku. Z tłuszczu zwierzęcego, chrząstek zwierzęcych, produktów ropopochodnych... Lepiej się nad tym nie zastanawiać.

popieram opinię 8/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123594 2009-03-10 09:48 kosmetyki do patrzenia? (6)

Na jej wystawie nie stoją atrapy, służace przekazowi o sztuce reklamy, upiększania itp. Z tego co o niej piszą, ona wyprodukowała kosmetyki.

e.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123598 2009-03-10 09:50 Cały czas mowa jest o tym, że była to PREZENTACJA kosmetyków, że kosmetyki zostaną POKAZANE etc. (5)

Chcesz sprawdzić, to napisz do autorki wystawy czy można kupić któreś z nich.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123683 2009-03-10 10:18 jeszcze mi zdrowie miłe (4)

nie interesuje mnie ani kupno, ani prezent z kosmetyków produkowanych przez artystke.
Do pokazu sztuki reklamy nie sa potrzebne prawdziwe produkty.

e.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123725 2009-03-10 10:36 Chodziło mi o to, że możesz w ten sposób SPRAWDZIĆ czy kosmetyki są faktycznie na sprzedaż, czy tylko do obejrzenia na pokazie, łosiu, a nie że masz kupować. (3)

Matko, jakie toto tępe.
PS. Kosmetyków na cellulit nie wypada kupować w prezencie ;) Chcesz wiedzieć dlaczego? Kup teściowej i poczekaj na reakcję ;)

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123747 2009-03-10 10:47 Tępe strasznie (2)

nie chce mi się po raz n-ty powtarzać tego samego, bo i tak do ciebie nie dociera..

e.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1124320 2009-03-10 16:07

czyli czego powtarzać?

www

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1124953 2009-03-11 00:18

ależ to do ciebie nie dociera.
kosmetyki nie są na sprzedaż, ani na prezent (wbrew pozorom "prezentacja" nie ma nic wspólnego z "prezentem")
Najpierw zrozum to, a potem postaraj się znaleźć w tej pracy artystyczny wątek ......będzie trudno ale może się uda ;)

Pat

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123601 2009-03-10 09:52 ciekawość jest w naturze kobiety i niech tak zostanie - niezaspokojoną:-P (7)

może się starzeję? a może to brak zioła na rynku? a może ty mnie widzisz przez pryzmat moich poglądów i orientacji politycznej??

g@llux

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123629 2009-03-10 09:59 a pani kozyra to jest zupełnie inny temat (6)

tam mieliśmy do czynienia z tanim "skandalem" i obrazą uczuć religijnych osób wierzących, a tutaj mamy do czynienia z atakiem na podstawie samego artykułu, bez zadania sobie krzty trudu dotarcia do choćby intencji autorki lub sprawdzenia skąd owy tłuszcz jest pozyskany
troche mnie dziwi fakt, że kosmetyki wyszczuplające tworzy się na ASP, bardziej pasowałoby mi tutaj połączenia pracy młodej chemiczki z PG i do tego akcji promocyjnej specyfiku w wydaniu młodej artystki z ASP
ale i tak uważam, że nic w tym zdrożnego i nagannego

g@llux

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123651 2009-03-10 10:06 A ja myślę, że jedna i druga sprawa rozbija się o to samo (5)

o rzekome "obrażanie" kogoś, kto nawet tej wystawy/ prezentacji nie obejrzał. W jaki sposób obrażać mnie może coś, czego nie widziałam? Ja rozumiem, żeby te genitalia czy kremy wystawili gdzieś w publicznym miejscu, gdzie mimowolnie byłabym narażona na taki czy inny widok, ale przecież zarówno w tamtej sprawie, jak i w tej, trzeba na taką wystawę/ pokaz specjalnie pójść, zapłacić za wstęp, wejść, obejrzeć... Kto nie chce, ten nie ogląda - proste.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123720 2009-03-10 10:35 jak pisałem ów cudowny specyfik czemuś konkretnie służy (4)

nawet gdyby jednej kobitce miał pomóc, to niech będzie w myśl biblijnego - nawet jeżeli nawróci się jeden grzesznik, to całe Niebo sie raduje
natomiast praca pani kozyry nie służyła niczemu, sztuka żadna, instalacja taka sobie, a skutek opłakany

g@llux

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123731 2009-03-10 10:38 Służy? (3)

Przecież to nie jest ani na sprzedaż, ani do faktycznego używania...
Ot, takie wyśmiewanie komerchy i idiotyzmu dzisiejszego przemysłu kosmetycznego. Że tu się odsysa, tam wciera, w naturze nic nie ginie, nieustający cykl życia i śmierci, itede, itepe. Przynajmniej ja to tak zrozumiałam.

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124958 2009-03-11 00:23 (2)

no i podejrzewam, że w tych słoiczkach jest zwyczajna wazelina bez żadnego tłuszczu ludzkiego. . bo w sumie po co miałaby go szukać i tam go wlewać? i tak nie chodzi o tłuszcz tylko o jego..tłuszczowość, pomysł, związek z przeszłością i ludzką moralnością (lub pseudomoralnością).

Pat

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124961 2009-03-11 00:26 (1)

a skutek nie jest opłakany,,,, nie widzisz co się dzieje?
artysta nie szuka rozgłosu dla siebie ale dla swojej sztuki i problemów, które się w niej zawierają.
jeżeli jest z ASP to wiadomo, że robiąc krem nie chodziło o superwyszczuplający specyfik, na którym można zrobić karierę. Gdyby była z PG..........ale nie jest!

Pat

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1124971 2009-03-11 00:39 btw niech każdy to przeczyta

http://www.wiadomosci24.pl/artykul/zamieszanie_wokol_pokazu_aliny_zemojdzin_90821. html

Pat

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1123843 2009-03-10 11:39 dobre

świetna wypowiedź G@llux. Udowodniłeś, ze jednak ten przez "@" to nie dawny Gallux.

Piotr I

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124629 2009-03-10 19:46 a ty?

czy zadałeś sobie trud aby dowiedziec sie co chciała artystka przekazać w tej pracy? bo piszesz cos o produkcji kosmetyków a to nie o to chodzi...

ssssssssssssss

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1126251 2009-03-11 14:42 sens wystawy

Wydaje mi się, że sens tej wystawy jest zupełnie inny. Nie wydaje wam się, ze tłuszcz nie może wyszczuplać? Ale to przecież tłuszcz z zabiegu wyszczuplającego! Może przejął jego magiczne właściwości? - tak teoretycznie mogłaby łudzić się spora część kobiet gdyby taki kosmetyk rzeczywiście istniał. Ale to tylko wystawa. "Rzeźba". To tak jakby artystka wlała do butelek mocz ludzi z chorym pęcherzem i nazwała to lekarstwem na chorobę pęcherza. Do tego udawane reklamy na "pograniczu realności i fikcji". Nie widzicie, że to jest właśnie sztuka? Owszem, gdyby takie coś weszlo na rynek byłoby obrzydliwe, ale jeżeli stoi na półce w galerii to ma zupełnie inne znaczenie. ZUPEŁNIE!

Dorotka

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1123266 2009-03-10 07:24

Mnie to nie oburza, raczej obrzydza.

jana

popieram opinię 19/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123282 2009-03-10 07:38 taaa... (15)

Tylko z badań historycznych przeprowadzonych pod koniec XX w wynikało, że "robienie mydła z ludzi" to było kłamstwo komunistów aby oczernić nazistów... A "Medaliony" tylko je powtórzyły...

Ble

popieram opinię 13/nie zgadzam się 14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123398 2009-03-10 08:38 (4)

obozów koncentracyjnych też nie było? Może w ogóle nie było II wojny światowej? Wszystko zostało przecież wyreżyserowane w holywood.

stefan

popieram opinię 5/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123470 2009-03-10 09:04 ale jesteś inteligentny, ło ho ho (3)

A widzisz gdzieś żebym kwestionował obozy koncentracyjne? Jak piszesz to się zastanów najpierw, ok?

Obozy to jedno zło, które zostało wyrządzone. Eksperymenty na więźniach kolejne - są to sprawy udokumentowane i bezsporne.

Co innego właśnie wyrób mydła z ludzkiego tłuszczu. Tutaj aktualnie wskazane dowody wykazują co innego.

Ble

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123514 2009-03-10 09:19 (2)

Historyk się znalazł. Rozumiesz co to jest ironia?

Stefan

popieram opinię 1/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124636 2009-03-10 19:50 głupawa ironia (1)

sugerująca coś innego

pirek

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1126741 2009-03-11 19:18

HALO! Przecież właśnie to ma na celu ironia!
Ironia – sposób wypowiadania się, oparty na zamierzonej niezgodności, najczęściej przeciwieństwie, dwóch poziomów wypowiedzi: dosłownego i ukrytego

Stefan

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123442 2009-03-10 08:53 pracujesz dla dziennika bałtyckiego? (4)

to oni, jak przeszli w niemieckie ręce zaczęli kwestionować fakt robienia mydła z ludzkiego tłuszczu.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123476 2009-03-10 09:06 nie, nie pracuję... (2)

No to pokaż dowody, ze robili - przekonywujące.

Ble

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1123520 2009-03-10 09:21

http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34308,3666650.html?skad=rss

Masz głupcze

Stefan

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124718 2009-03-10 20:43 przekonujące albo przekonywające

ci gimnazjaliści tyle szumu robią, ale zawsze wyjdzie, że z ortografią na bakier ;)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124613 2009-03-10 19:37 luege

nalkowska to byla przezarta komunizmem sowieckim straszna babunia a o gdansku nie wiedziala nic bo przylazla ze sciany wschodniej

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123817 2009-03-10 11:25 cały czas... (4)

mówię, proszę - aby zwracać uwagę na wypisane słowa.
Powiem ci prosto co zostało wykazane w publikacjach o "mydle Spannera" i niech wszyscy to zapamiętają !
Mydło z ludzkiego tłuszczu nie było produkowane w zakładzie przy AMG - MYDŁO BYŁO WYTWARZANE.

Piotr I

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124388 2009-03-10 16:48 (3)

Weź sobie spokojnie usiądź, pomyśl, a potem napisz o co Ci chodzi?

Benny

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124531 2009-03-10 18:49 (2)

Nie było żadnej produkcji mydła, większość z Was opiera się na Medalionach Nałkowskiej. Spanner robił preparaty miedzy innymi z kości(na potrzeby atlasu anatomicznego). W tym wypadku tłuszcz-("mydło" jak tu określacie) był efektem ubocznym wygotowywania kości (do których wcześniej wstrzykiwano specyfik, który w czasie gotowania zbrylał tłuszcz) Skoro Spanner rzekomo dopuścił się takich zbrodni, to dlaczego nie dostał wyroku? dlaczego wtedy do końca zycia pracował jako szanowany lekarz? W pewnym wieku trzeba przestać wierzyć w bajki,a swoje wypowiedzi opierać na faktach , a nie mitach.

$-ek

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1126734 2009-03-11 19:15 (1)

To ciekawe. To po co ten IPN, skoro ciągle kłamie?

Benny

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1126737 2009-03-11 19:16

"W tym gmachu faszyści niemieccy w latach II wojny światowej używali zwłok ofiar zbrodni przeciwko ludzkości, osób straconych w więzieniu w Królewcu i Gdańsku, pacjentów okręgowego zakładu zdrowotno-opiekuńczego w Kocborowie i więźniów obozu koncentracyjnego Stutthof jako surowca do produkcji mydła. Ludzie ludziom zgotowali ten los". Treść wg. IPN

Benny

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123283 2009-03-10 07:38 (2)

Proponuje zajrzec do rzezni, zakladaow miesnych itp - wtedy mozna mowic o obrzydzeniu.
Robienie kupy, tez jest obrzydliwe, nieludzkie i oburzajace
a
Gnojówka jako nawóz natruralny - nigdy w zyciu !

c-kasky

popieram opinię 18/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1123415 2009-03-10 08:45 a ja dzis przeczytalem

ze hinduska organizacja nacjonalistyczna zamierza wypuscic napoj z krowiego moczu majacy zastapic wstretna, amerykanska coca-cole w indiach... to juz wolalbym sie smarowac tym tluszczem

szy

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1123462 2009-03-10 09:01

Perfumy z wycietego pecherzyka żółciowego? Czemu nie?Obrzydliwe? alez skad, robienie kupy jest naturalne, ale na tyle intymne ze raczej sie o tym nie gada, kosmetyki z ludzkiego tłuszczu? to moze od razu wysmarujmy sie gównem

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123287 2009-03-10 07:40 Nagonka środowiska żydowskiego (12)

Obecnie nawet sztuka nie może się rozwijać bo środowiskom żydowskim wszystko się jednoznacznie kojarzy. Polska to nie Izrael. Autorka ma pecha że nie jest żydówką bo wtedy jej sztuka po namaszczeniu przez żydów byłaby eksponowana wszędzie. Niestety jest Polką i zostanie napiętnowana przez pseudo artystów, zamknie się w sobie a za kilka lat będzie wystawiała pejzaże na deptaku.
Żydzi zrozumcie że to SS mani czyli Niemcy robili mydło z waszych przodków a nie Polacy. Więc wara od polskich artystów!

popieram opinię 29/nie zgadzam się 24
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123341 2009-03-10 08:09 milenko (8)

zamiast szukać teorii spiskowych proponuję zastanowić się choć przez chwile nad wartością tej tzw. sztuki, do prezentacji której nie doszlo. Bo myślę, że powinniśmy tu dyskutować nad jej sensem, a nie jakimiś protestami, które były nieuniknione i pewnie zamierzone.
Mi trudno zrozumieć, jak kosmetyk z ludzkiego tluszczu może być uznany za dzieło sztuki.
pozdrawiam.

k.

popieram opinię 6/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123426 2009-03-10 08:47 a tobie proponuje (2)

nauczyc sie czytac ze zrozumieniem. sztuka polegala na symulacji kampanii promocyjnej, a nie na stworzeinu kosmetyku

szy

popieram opinię 5/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123684 2009-03-10 10:19 (1)

szkoda w takim razie, że zamiast skupić się na przedmiocie wystawy wysuwasz jakieś dziwne oskarżenia podszyte spiskową teorią dziejów.

k.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1123690 2009-03-10 10:23

sorry, myślalem ze odpowiadam milence.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123436 2009-03-10 08:51 Sensem? Nie ma czegoś takiego jak SENS sztuki. (2)

Sztuka nie może być oceniana pod kątem jej utylitarności, sensu itp. Właśnie na tym polega sztuka, że jest - hehe - sztuką dla sztuki, igraszką z odbiorcą, z praktycznego punktu widzenia kompletnie nieprzydatną. To coś, co ma podrażnić mózgownicę, w pozytywny, czy - hm - mniej pozytywny sposób. Z prób zaprzężenia sztuki do jakichś utylitarnych celów narodziły się moralizatorskie koszmarki.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1123679 2009-03-10 10:17

nie chodziło mi o utylitarność czy przesłanie. rozumiem założenia hasła 'sztuka dla sztuki', ale buntuję sie trochę gdy dochodzimy do miejsca, gdzie sztuką można nazwać dosłownie wszystko. w tym przypadku widzę więcej prowokacji niż sztuki - tak to odbieram.

k.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1124653 2009-03-10 19:58 oczywiście, że jest sens w sztuce

albo go nie ma u niektórych słabych "artystów" bez talentu, którzy palą głupa udając "niezrozumiałych", "trudnych" itp bzdury dla naiwnyc jeleni.

pirek

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1124966 2009-03-11 00:31 to może to ci pomoże coś zrozumieć:

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1124967 2009-03-11 00:32 to może to ci pomoże coś zrozumieć:

"Sztuka (...) nie powstaje dla dekoracji ścian, ale przede wszystkim jest świadectwem swoich czasów i wyraża to, czego być może nie umie w innej formie wyrazić dyskurs publiczny. (A. Szyłak, G. Klaman)"

Pat

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123395 2009-03-10 08:36 Przyzaję pani rację po raz drugi (2)

gdyż pierwsza moja opinia nie wiedzieć czemu została usunięta przez jakiegoś starszego w wierze brata z portalu trójmiasto.

ww

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1124303 2009-03-10 15:56 jesteście antysemitami (1)

nie wiem czemu ale chyba dlatego ze podoba mi sie ten termin. Kurde zagadałem się i zamoczyłem pejsy w piwie.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1124327 2009-03-10 16:10 Jak ktoś was nie lubi i się z wami nie zgadza to jest odrazu jest antysemitą

Nie lubię również koloru żółtego,małych samochodów,jedzenia z fast food,chamstwa itd,itp.......

alik

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123297 2009-03-10 07:47 ale to juz było... (3)

Niemcy wyrabiali z ciala ludzkiego różne przydatne rzeczy , w Oświecimiu przeprowadzano masowe eutanazje (nie mylic z jakims holocaustem ).Świat zatoczył koło...

cuda ogłaszaja

popieram opinię 6/nie zgadzam się 10
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123367 2009-03-10 08:25 byłeś w Oświęciumiu czy tylko znasz to miejsce z wybiórczej? (2)

ja byłem

g@llux

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1123633 2009-03-10 10:00 Nie istotne jest to czy bylo sie w muzeum w oswiecimui istotne jest to co sie wie z literatury z opowiadan osob ktore to przezyly,moj diadek tam trafil przezyl i to co opowiedzial,co widzial i co przezyl to nie raz moze byc komedia ale wiekszosci to (1)

xxxx

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1123641 2009-03-10 10:03

horro ludziom na zywca odcinano rece nogi i czekano ile wytrzyma w bolu lub otwierano kore muzgowa w palni przytomnemu czlowiekowi i wycinano poszczegolne elementy muzgo doprowadzajac do paralizu a w koncu do smierci i tego kolego w muzeum nie zobaczysz bo dla nie jedenej osoby z opowiadan dziadka bylo lepiej isc do komory gazowej niz umierac w takim cierpieniu

xxxxx

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię