Zapraszamy na wystawę "REWOLUCJONIŚCI SZTUKI Emil Nolde (1867-1954). Dzieła z Muzeum Narodowego w Gdańsku." do Muzeum Narodowego w Gdańsku (Oddział Sztuki Dawnej).
Podobne wydarzenia
czwartek, godz. 11.00
Gdańsk Nowy Port,
Łaźnia 2
Wstęp wolny
10 lutego - 31 grudnia 2024
Gdynia,
Muzeum Miasta Gdyni
Wstęp wolny
Termin wystawy: 15.03.2017 - 21.05.2017
Godziny otwarcia:
od 1 października do 30 kwietnia:
wtorek - piątek: 9.00 - 16.00, sobota - niedziela: 10.00 - 17.00
od 1 maja do 31 maja:
wtorek - niedziela: 10.00 - 17.00
Ceny biletów:
bilet normalny - 10 zł
bilet ulgowy - 6 zł
bilet dla uczniów i studentów do 26. roku życia - 1 zł
Grafika i rysunek były często dziedzinami, w których artyści, wolni i niezależni od wymogów zleceniodawców, mogli w pełni zrealizować swój twórczy zamysł.
Cykl REWOLUCJONIŚCI SZTUKI będzie kolejną okazją do zapoznania się z dziełami z Pracowni Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Gdańsku. Ich twórcy poprzez bezkompromisowe poszukiwanie własnych środków wyrazu pokazali nieznane dotąd możliwości sztuki i jej nowe role.
Pierwszym prezentowanym artystą będzie Emil Nolde - jeden z najwybitniejszych przedstawicieli ekspresjonizmu. Należał do tych wielkich w dziejach sztuki, którzy do końca pozostali wierni wewnętrznej twórczej sile, niezależnej od wszelkich okoliczności i wpływów. Był samotnikiem i indywidualistą. Mimo że na krótko związał się z ekspresjonistycznym ugrupowaniem Die Brücke (1906-1907), berlińską Neue Sezession (1908), wystawiał z Der Blaue Reiter (1912-1913), to jego twórczość pozostała zjawiskiem odosobnionym i wyjątkowym. Nie uległ wpływowi kubizmu i futuryzmu jak większość ekspresjonistów po 1910 roku, a najważniejszym środkiem wyrazu pozostała dla niego nasycona, fakturalna plama barwna.
W swojej autobiografii Jahre der Kämpfe (Lata walki, 1934) napisał: "intelektualiści piszący o sztuce nazywają mnie ekspresjonistą. Nie podoba mi się takie ograniczenie". Mimo przejawianych przez artystę nacjonalistycznych sympatii (w 1933 roku został członkiem duńskiej sekcji NSDAP), głoszenia wyższości kultury germańskiej i wyznawania antysemickich poglądów, spotkał się z potępieniem jego dorobku i zakazem twórczości, co jednak ze zdumieniem przyjął. W 1934 roku usunięto go z Pruskiej Akademii Sztuk w Berlinie. Jego dzieła zostały zarekwirowane i usunięte z muzeów niemieckich. Kilkadziesiąt z nich zostało co prawda pokazanych na monachijskiej wystawie "Entartete Kunst" ('Sztuka zwyrodniała') w 1937 roku, zorganizowanej przez NSDAP, ale jej celem było wyszydzenie sztuki awangardowej. Wedle prymitywnej oceny rosnących w siłę nazistów tego typu prace stanowiły "sztukę zdegenerowaną", faworyzowano za to kiczowate sielskie kompozycje, wpisujące się w pseudopatriotyczną ideologię "krwi i ziemi". W tym kontekście prezentowane dzieła są odzwierciedleniem preferencji kolekcjonerskich ówczesnych władz muzealnych, gromadzących konsekwentnie − wbrew panującym wtedy nastrojom politycznym − dzieła niemieckich ekspresjonistów. W Muzeum Narodowym w Gdańsku zachowało się, poza wieloma dziełami innych twórców awangardowych, dwanaście prac Emila Noldego wykonanych jeszcze przed II wojną światową: dziesięć rycin, akwarela i obraz.
Kuratorki: Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Baran
Patronat Honorowy: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk
https://www.facebook.com/MuzeumNarodoweGdansk
Godziny otwarcia:
od 1 października do 30 kwietnia:
wtorek - piątek: 9.00 - 16.00, sobota - niedziela: 10.00 - 17.00
od 1 maja do 31 maja:
wtorek - niedziela: 10.00 - 17.00
Ceny biletów:
bilet normalny - 10 zł
bilet ulgowy - 6 zł
bilet dla uczniów i studentów do 26. roku życia - 1 zł
Grafika i rysunek były często dziedzinami, w których artyści, wolni i niezależni od wymogów zleceniodawców, mogli w pełni zrealizować swój twórczy zamysł.
Cykl REWOLUCJONIŚCI SZTUKI będzie kolejną okazją do zapoznania się z dziełami z Pracowni Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Gdańsku. Ich twórcy poprzez bezkompromisowe poszukiwanie własnych środków wyrazu pokazali nieznane dotąd możliwości sztuki i jej nowe role.
Pierwszym prezentowanym artystą będzie Emil Nolde - jeden z najwybitniejszych przedstawicieli ekspresjonizmu. Należał do tych wielkich w dziejach sztuki, którzy do końca pozostali wierni wewnętrznej twórczej sile, niezależnej od wszelkich okoliczności i wpływów. Był samotnikiem i indywidualistą. Mimo że na krótko związał się z ekspresjonistycznym ugrupowaniem Die Brücke (1906-1907), berlińską Neue Sezession (1908), wystawiał z Der Blaue Reiter (1912-1913), to jego twórczość pozostała zjawiskiem odosobnionym i wyjątkowym. Nie uległ wpływowi kubizmu i futuryzmu jak większość ekspresjonistów po 1910 roku, a najważniejszym środkiem wyrazu pozostała dla niego nasycona, fakturalna plama barwna.
W swojej autobiografii Jahre der Kämpfe (Lata walki, 1934) napisał: "intelektualiści piszący o sztuce nazywają mnie ekspresjonistą. Nie podoba mi się takie ograniczenie". Mimo przejawianych przez artystę nacjonalistycznych sympatii (w 1933 roku został członkiem duńskiej sekcji NSDAP), głoszenia wyższości kultury germańskiej i wyznawania antysemickich poglądów, spotkał się z potępieniem jego dorobku i zakazem twórczości, co jednak ze zdumieniem przyjął. W 1934 roku usunięto go z Pruskiej Akademii Sztuk w Berlinie. Jego dzieła zostały zarekwirowane i usunięte z muzeów niemieckich. Kilkadziesiąt z nich zostało co prawda pokazanych na monachijskiej wystawie "Entartete Kunst" ('Sztuka zwyrodniała') w 1937 roku, zorganizowanej przez NSDAP, ale jej celem było wyszydzenie sztuki awangardowej. Wedle prymitywnej oceny rosnących w siłę nazistów tego typu prace stanowiły "sztukę zdegenerowaną", faworyzowano za to kiczowate sielskie kompozycje, wpisujące się w pseudopatriotyczną ideologię "krwi i ziemi". W tym kontekście prezentowane dzieła są odzwierciedleniem preferencji kolekcjonerskich ówczesnych władz muzealnych, gromadzących konsekwentnie − wbrew panującym wtedy nastrojom politycznym − dzieła niemieckich ekspresjonistów. W Muzeum Narodowym w Gdańsku zachowało się, poza wieloma dziełami innych twórców awangardowych, dwanaście prac Emila Noldego wykonanych jeszcze przed II wojną światową: dziesięć rycin, akwarela i obraz.
Kuratorki: Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Baran
Patronat Honorowy: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk
https://www.facebook.com/MuzeumNarodoweGdansk