Wydarzenie

Rewolucjoniści sztuki: Emil Nolde (1867-1954). Dzieła z Muzeum Narodowego w Gdańsku

UWAGA! Impreza już się odbyła

data:
15 marca - 21 maja 2017
miejsce:

Muzeum Narodowe  mapa

adres:
Gdańsk, Toruńska 1
bilety:
10 zł , ulgowy 6 zł
PATRONAT

Zapraszamy na wystawę "REWOLUCJONIŚCI SZTUKI Emil Nolde (1867-1954). Dzieła z Muzeum Narodowego w Gdańsku." do Muzeum Narodowego w Gdańsku (Oddział Sztuki Dawnej).



Termin wystawy: 15.03.2017 - 21.05.2017

Godziny otwarcia:
od 1 października do 30 kwietnia:
wtorek - piątek: 9.00 - 16.00, sobota - niedziela: 10.00 - 17.00
od 1 maja do 31 maja:
wtorek - niedziela: 10.00 - 17.00

Ceny biletów:
bilet normalny - 10 zł
bilet ulgowy - 6 zł
bilet dla uczniów i studentów do 26. roku życia - 1 zł

Grafika i rysunek były często dziedzinami, w których artyści, wolni i niezależni od wymogów zleceniodawców, mogli w pełni zrealizować swój twórczy zamysł.

Cykl REWOLUCJONIŚCI SZTUKI będzie kolejną okazją do zapoznania się z dziełami z Pracowni Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Gdańsku. Ich twórcy poprzez bezkompromisowe poszukiwanie własnych środków wyrazu pokazali nieznane dotąd możliwości sztuki i jej nowe role.

Pierwszym prezentowanym artystą będzie Emil Nolde - jeden z najwybitniejszych przedstawicieli ekspresjonizmu. Należał do tych wielkich w dziejach sztuki, którzy do końca pozostali wierni wewnętrznej twórczej sile, niezależnej od wszelkich okoliczności i wpływów. Był samotnikiem i indywidualistą. Mimo że na krótko związał się z ekspresjonistycznym ugrupowaniem Die Brücke (1906-1907), berlińską Neue Sezession (1908), wystawiał z Der Blaue Reiter (1912-1913), to jego twórczość pozostała zjawiskiem odosobnionym i wyjątkowym. Nie uległ wpływowi kubizmu i futuryzmu jak większość ekspresjonistów po 1910 roku, a najważniejszym środkiem wyrazu pozostała dla niego nasycona, fakturalna plama barwna.

W swojej autobiografii Jahre der Kämpfe (Lata walki, 1934) napisał: "intelektualiści piszący o sztuce nazywają mnie ekspresjonistą. Nie podoba mi się takie ograniczenie". Mimo przejawianych przez artystę nacjonalistycznych sympatii (w 1933 roku został członkiem duńskiej sekcji NSDAP), głoszenia wyższości kultury germańskiej i wyznawania antysemickich poglądów, spotkał się z potępieniem jego dorobku i zakazem twórczości, co jednak ze zdumieniem przyjął. W 1934 roku usunięto go z Pruskiej Akademii Sztuk w Berlinie. Jego dzieła zostały zarekwirowane i usunięte z muzeów niemieckich. Kilkadziesiąt z nich zostało co prawda pokazanych na monachijskiej wystawie "Entartete Kunst" ('Sztuka zwyrodniała') w 1937 roku, zorganizowanej przez NSDAP, ale jej celem było wyszydzenie sztuki awangardowej. Wedle prymitywnej oceny rosnących w siłę nazistów tego typu prace stanowiły "sztukę zdegenerowaną", faworyzowano za to kiczowate sielskie kompozycje, wpisujące się w pseudopatriotyczną ideologię "krwi i ziemi". W tym kontekście prezentowane dzieła są odzwierciedleniem preferencji kolekcjonerskich ówczesnych władz muzealnych, gromadzących konsekwentnie − wbrew panującym wtedy nastrojom politycznym − dzieła niemieckich ekspresjonistów. W Muzeum Narodowym w Gdańsku zachowało się, poza wieloma dziełami innych twórców awangardowych, dwanaście prac Emila Noldego wykonanych jeszcze przed II wojną światową: dziesięć rycin, akwarela i obraz.

Kuratorki: Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Baran
Patronat Honorowy: Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk

Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Dawnej
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk
http://www.facebook.com/MuzeumNarodoweGdansk
Historie gdańskich dzielnic: Chełm - wystawa plenerowa

10 czerwca - 8 października 2017

Gdańsk Chełm, Pasaż Chełmski, dziedziniec...
wystawy, spotkania
Wstęp wolny
wystawy, spotkania
Wstęp wolny

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.