kalendarz

maj»
PnWtSrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

wiadomości kulturalne

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Przedwojenna uliczka odkryta przez archeologów na budowie Muzeum II Wojny Światowej

Dobrze zachowane przedwojenne ulice odkryli archeologowie badający teren pod przyszłą siedzibą Muzeum II Wojny Światowej.



Fragment ulic Małej i Piekarniczej z okresu, gdy Gdańsk był Wolnym Miastem odkryli archeolodzy badający działkę, na której do 2014 roku powstanie Muzeum II Wojny Światowej. Jednak wkrótce ślad po nich zaginie, bo archeolodzy muszą dokopać się do pierwszej warstwy naturalnej.



Okolice kanału dawna ul. Eimermacherhof 2, fotografia z 1940 r.

mat. MIIWŚ

Okolice kanału dawna ul. Eimermacherhof 2, fotografia z 1940 r.

Ul. Karpia biegnąca po drugiej stronie Kanału Raduni.

mat. MIIWŚ

Ul. Karpia biegnąca po drugiej stronie Kanału Raduni.

Przedwojenna mapa terenu gdzie obecnie trwają badania archeologiczne pod siedzibę MIIWŚ.

fot. Trojmiaisto.pl

Przedwojenna mapa terenu gdzie obecnie trwają badania archeologiczne pod siedzibę MIIWŚ.

Obecnie archeolodzy znajdują głównie resztki naczyń kuchennych i złom który został po pożarze z  czasów II wojny.

fot. Trojmiaisto.pl

Obecnie archeolodzy znajdują głównie resztki naczyń kuchennych i złom który został po pożarze z czasów II wojny.

Prace zaczęły się w poniedziałek. - Ruszyliśmy z kopyta, bo mamy bardzo mało czasu na przekopanie 1,7 ha terenu. Mamy już odgruzowany całkiem spory teren jak na cztery dni pracy - podkreśla archeolog Kora Kowalska.

Teren przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska, gdzie ma powstać muzeum, jest dla archeologów dziewiczy. Jeszcze do 1947 roku stały tam ruiny przedwojennych domów, zniszczonych podczas II wojny światowej. Przez ostatnie dziesięciolecia była tam pętla autobusowa.

- W tej chwili odkopaliśmy narożnik dawnej ulicy Backergasse (Piekarniczej) i Kleinegasse (Małej). Bardzo ładnie widać świetnie zachowany stary bruk, płyty chodnikowe z krawężnikiem, który zakręca oraz fragmenty murów budynków mieszkalnych- pokazuje Kora Kowalska.

Fragment ulicy, który odkryto, pokrywa się z planem. Nie wiadomo jednak czy pozostałe ulice także będą tak dobrze widoczne. Niestety, żadna z nich nie zostanie zachowana.

- Konserwator wyraził zgodę na niezachowywanie pierzei ulic, głównie dlatego, że archeolodzy muszą przekopać wszystkie poziomy osadnicze, czyli muszą dojść do pierwszej warstwy naturalnej - wyjaśnia Janusz Marszalec, zastępca dyrektora Muzeum II Wojny Światowej.

- Sądzimy, że będziemy musieli ostatecznie zejść do poziomu 3,5 metra. W tym rejonie nie jest tak głęboko, dominuje tu glina i torf, tu wszystko było zabagnione - podkreśla Kora Kowalska.

Teren, na którym obecnie pracują archeolodzy, był miejscem pracy cechu wiadrowników, którzy mieli tu mieszkania i warsztaty. Była to raczej biedna dzielnica, choć od strony kanału Raduni stały też okazałe pięciokondygnacyjne kamienice. Teren był podzielony na pięć kwartałów zabudowy, główny ciąg komunikacyjny stanowiła ulica Grossegasse.

Co jeszcze ciekawego mogą odkryć tu archeolodzy? - To się okaże, gdy zdejmiemy posadzki piwnic. W tym miejscu przebiegała średniowieczna fosa, jej przebieg był zmieniany. Została zasypana, a w zsypisku mogą się znaleźć bardzo ciekawe zabytki zapowiada archeolog.

Przeczytaj co jeszcze może kryć ziemia przy Wałowej.

Po paru dniach badań odnaleziono też resztki naczyń kuchennych i złom który został po pożarze z  czasów II wojny, a także starą maszynę do szycia Singer czy porcelanowe kapsle od butelek z napisem "Danzig".

- Relikty z okresu II wojny, mówiące o losie tego terenu, trafią z pewnością do naszej placówki. Czekamy jednak na ciekawe eksponaty, ale także z innych, wcześniejszych okresów, m.in. XVII i  XVI wieku. Te ostatnie mogą być eksponowane w innych gdańskich placówkach, a przykładem z zachodu, nawet w którymś z gdańskim hoteli - zapowiada Janusz Marszalec.

Badania archeologiczne prowadzi wyłoniona w przetargu Agencja DART Jacek Gzowski z Gdańsk, która otrzyma za to 4,8 mln zł.

Budowa muzeum rozpocznie się w 2012 roku. Jego otwarcie planowane jest w 75 rocznicę wybuchu II wojny, 1 września 2014 roku. Budynek muzeum będzie miał 23 tys. m kw. powierzchni. Obiekt powstanie według projektu gdyńskiego studia Kwadrat, którego propozycja zwyciężyła w międzynarodowym konkursie architektonicznym.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 106)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715536 2011-07-30 11:03 Należy oddać właścicielom (4)

Co to znaczy, że się wykopuje cudze rzeczy i nie oddaje ich prawowitym właścicielom?Nigdy nie będziemy szanowanym narodem z taką sowiecką mentalnością.

Rychu

popieram opinię 34 / nie zgadzam się 92
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715539 2011-07-30 11:07 finders, keepers (1)

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3715609 2011-07-31 10:18 fingers knoppers

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715566 2011-07-30 14:53 a obrazy skradzione z Polski musimy odkupować na licytacjach by były w muzeum.

Jesteśmy narodem bogatym i stać nas !

bimber

popieram opinię 23 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715626 2011-07-31 20:29 .....

...oj Rychu!- goń do sklepu po dobry olej i wlej go sobie do tego pustego łba.

taktak

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715537 2011-07-30 11:07 ja zrobię takie badania za jedyny jeden milion (5)

4,5 bańki - lekka przEsada

archeolog

popieram opinię 60 / nie zgadzam się 19

zgłoś do moderacji opinię 3715540 2011-07-30 11:11 dosłownie !!!! buahhahhahahahahahh demokracja to złodziejstwo w myśl "po nas choćby potop"

............łyżeczki w ruch......:-)

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 3715541 2011-07-30 11:14 jest nas dwóch ...

może być 2 mln ?!

poagier

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715559 2011-07-30 12:52 (1)

"Teren, na którym obecnie pracują archeolodzy, był miejscem pracy cechu wiadrowników, którzy mieli tu mieszkania i warsztaty". - Czym zajmowali się wiadrownicy? Wyrabianiem wiader?

pepe

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3715617 2011-07-31 12:30 nie

walili wiadra! :D

wiadrownik

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715579 2011-07-30 17:37 Pierdu, pierdu - nie macie pojęcia o czym piszecie

Zawsze można jędolić że "za drogo".

co za naród ...

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715542 2011-07-30 11:15 Swietna sprawa, wie ktoś w jaki sposób można zatrudnić się do takich wykopalisk? (8)

Chętny

popieram opinię 45 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715549 2011-07-30 11:42 (3)

kiedys bylo 5 zl za godzine machania szufla:)

aha

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715553 2011-07-30 12:25 Tu chodzi o pasję, mozliwość obcowania z historią:) Kasa nie jest tak istotna (2)

Chętny

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 3715575 2011-07-30 15:54

no to wtedy Ty kop, a ja biorę kasę.

popieram opinię 18 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3715623 2011-07-31 18:09

chyba mozliwosc obcowania z kilofem

kozlowski pl

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3715584 2011-07-30 17:49 bylo ogłoszenie na trójmiescie.pl ze potrzebuję z tydzie ńtemu

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715592 2011-07-30 20:17 (1)

"Swietna sprawa, wie ktoś w jaki sposób można zatrudnić się do takich wykopalisk?"Skończyć historię ze specjalizacją "archeologia"?Chociaż tylu tu zawsze snuje swe uczone wywody, jak to ponoć dla humanistów nie ma pracy...

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 3715597 2011-07-30 21:26

raczej archeologię samą. To osobne studia

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715616 2011-07-31 11:49

kup wykrywacz i do lasu jeszcze na tym zarobisz....

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 3715544 2011-07-30 11:34 A to ci "odkrycie"!

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 19
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715545 2011-07-30 11:35 moze cos ekstra wykopia? (3)

moze czesc Zamku Krzyzackiego wykopaliby?najlepiej cos jak nawazniejszego-na tyle by konserwator zabronil dalszej budowy Muzeum II Wojny,za oszczedzona kase dołozyc do tunelu pod Martwa Wisła?

piotr.gdansk

popieram opinię 45 / nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715580 2011-07-30 17:37 będzie i Muzeum (najwyższy czas) i tunel. Prędzej czy później ale będą. (1)

I bardzo dobrze.

miejscowy

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3715645 2011-08-01 11:25 Co ty gadasz?

Muzeum można zbudować, ale ze dwa razy mniejsze i nie w tej strasznej formie, którą zaproponowali. Dawne, ważne i piękne budowle w Gdańsku powstawały powoli i z rozwagą. Niektóre z nich albo przetrwały wieki, albo nawet zostały odtworzone właśnie dlatego, że są piękne, dopracowane, mądre i pasują do miasta. To co odwala Adamowicz, to jest budowanie sobie ohydnego pomnika. Bo najłatwiej jest sprzedać lub oddać za bezcen najlepsze grunty w mieście, za europejskie dotacje odlać tam betonowe kloce i potem chwalić swoją tłustą doopę, jak jakiś pawian. A te betonowe koszmarne bunkry niestety bardzo trudno będzie wyburzyć za kilkanaście lat, gdy już uzmysłowimy sobie, że nikogo nie interesuje ani ECS ani MIIWŚ na taką skalę, ani klocowaty teatr szekspirowski. Miasto potrzebuje centrów kultury, sportu i rozrywki, a nie wydumanych farmazonów!Budyń zdecydowanie w annałach historii swoje miejsce będzie miał. Ja twierdzę, że na pewno nie będzie to miejsce pozytywne.

mj

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715586 2011-07-30 18:46

no to dość spory by musiał być ten zamek...

ninurta

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715546 2011-07-30 11:36

super pomysł z tym muzeum.Mieszkam niedaleko i za KUBICKIM to juz nic ciekawego nie ma..a ten teren od dawna służył jako wybieg dla piesków.

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 19

zgłoś do moderacji opinię 3715547 2011-07-30 11:42 krawężniki i bruk

Pozbierać bruk i krawężniki i wykorzystać przy remoncie innej ulicy.

Pio

popieram opinię 46 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715548 2011-07-30 11:42 A to ci "odkrycie"! (6)

Każdy,kto się choć trochę interesuje historią Gdańska wie doskonale,jak wyglądał teren Eimermacherhof w ubiegłych stuleciach.Decyzja o postawieniu w tym miejscu betonowego potwora Muzeum jest BARBARZYŃSKA!!!! Zaprzepaszczono wspaniałą okazję,aby odbudować malowniczy zakątek rodem jak z Amsterdamu lub Wenecji !!! I taka bezmyślność jest całkowicie bezkarna!!!! Pracujemy sobie na "wspaniałą"opinię wśród narodów Europy,oj ,pracujemy!!!

Adam MMXI

popieram opinię 132 / nie zgadzam się 13

zgłoś do moderacji opinię 3715570 2011-07-30 15:09 Przecież te domy nawet werandy miały drewniane, skrzynkowe, stare i brzydkie

Popatrz na zdjęcia. Domy tego typu możesz sobie zobaczyć za wydz. farmacji całe szczęście bez kanału. Beton muzeum jest co prawda jeszcze brzydszy, ale za to podziękujmy Tuskowi przy wyborach :-)

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 3715572 2011-07-30 15:25 BUNT

Popieram komentarz wyżej, brak słów Panowie, zamiast zrobić coś pięknego i malowniczego jesteśmy na poziomie małp... no może trochę wyżej bo potrafimy coś odkopać i postawić beton.

gdansczanin

popieram opinię 14 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 3715581 2011-07-30 17:39 "Odbudować malowniczy zakątek" ? I co dalej ?

Masz w ogóle pojęcie o czym piszesz ?

zdegustowany

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 10
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715618 2011-07-31 14:39 (1)

Ale przecież teraz tam nic nie ma. Stawianie makiet to nie jest rozwiązanie. Amsterdam i Wenecja są autentyczne, na tym polega ich urok. Zresztą zabawne, że podajesz przykład Amsterdamu, gdzie obok starej architektura powstają awangardowe budynki (jak muzeum II wojny). Mamy wreszcie szansę na ciekawą architekturę w naszym mieście. Nie zaprzepaśćmy jej.

s-ss

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 3715620 2011-07-31 15:27 Ładnie byśmy wyglądali w Gdańsku,

gdyby nasi ojcowie nie zbudowali tej"makiety",zwanej Starówką.Amsterdam i Wenecja mają to szczęście,że leżą dalej od tej przeklętej Azji,która zniszczyła wszystko na swojej drodze.NASZĄ JEDYNĄ OBRONĄ JEST STAŁA I KONSEKWENTNA BUDOWA "MAKIET"! A że gdzieniegdzie w miastach prawdziwej Europy jakiś zbzikowany biurokrata postawi betonowego potwora na obrzeżach starej,pięknej zabudowy?Cóż,to tylko wypadek przy pracy.To nie do tych STRASZYDEŁ zjeżdżają turyści z całego świata,aby zobaczyć prawdziwe cuda Amsterdamu,Wenecji,Paryża i Rzymu.

Adam MMXI.

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715639 2011-08-01 06:52 Eimermacherhof

szacunek dla ciebie kolego taka bezmyślność jest całkowicie bezkarna!!!! miejscem na te muzeum jest teren na Westerplatte

Grochall MCMLXX

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715551 2011-07-30 12:10 jak cudnie byłoby się tamtędy przespacerować (6)

dziękujemy tow. kacapom.

popieram opinię 52 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715558 2011-07-30 12:49 tak samo podziękować to możemy niemcom (4)

65% gdańszczan głosowało na NSDAP i Hitlera, to oni chcieli wojny i ją rzopętali.Gdyby jej razem z ruskami nie wywołali to Gdańsk by miał oryginalne Główne Miasto a nie odbudowane atrapy

popieram opinię 12 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 3715561 2011-07-30 13:24

czyli co proponujesz noobie, zaorać?

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715593 2011-07-30 20:32 (1)

95 % gdanszczan czulo sie Niemcami

max

popieram opinię 8 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 3715630 2011-07-31 20:48 Przesadzasz

Tylko 90%

Darek

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 3715642 2011-08-01 09:22 podziekowac !

Jakbys wiedzial to gdasnk zostal zniszony w wiekszosci przez Rosjan, ta okrotna wojana miala jeden plus dla obecnej polski, nie potrzebujesz paszportu zeby zwiedzac tak piekne miasta jak Gdansk i Wroclaw , Szczecin a nawet mozesz powiedziec ze miasta te sa pod polska administracja czy to nie piekne, inaczej bys jezdzil tylko do Warszawy

DA

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 3715606 2011-07-31 02:07 a teraz dziękujemy

tow. architektom i inwestorom za wbity w glebę meteoryt

bowke

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 3715552 2011-07-30 12:25 europa (1)

muzea, centra solidarności, bazyliki...tak duże miasto a nie ma porządnego basenu pływackiego a co dopiero Aquaparku...

Purtk

popieram opinię 72 / nie zgadzam się 12

zgłoś do moderacji opinię 3715589 2011-07-30 19:40

Europa to kultura a nie zgrupowanie radzieckich sporcmenów.

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 5

dodaj swoją opinię