• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Poskromienie złośnicy - spektakl gościnny

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
2 godz. 10 min. (1 przerwa)
w ramach wydarzenia:
Festiwal Szekspirowski
4.0
1 ocena
Poskromienie złośnicy (Polska)
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Premiera: 12 kwietnia 2014

Tegoroczna premiera w kieleckim teatrze, a zarazem zwycięski spektakl 21. Konkursu o Złotego Yoricka. Reżyserka spektaklu, Katarzyna Deszcz, tak argumentuje wybór dramatu, jednocześnie zdradzając własną konwencję: "W tekście Szekspira zapisany jest bardzo ciekawy mechanizm - ścierania się dwóch bardzo silnych osobowości - pary niezależnych ludzi, nie godzących się na rutynę świata, mam tu na myśli głównych bohaterów: Kasię i Petruchia. I to mi się wydaje szalenie współczesne". Nowoczesna jest też sceniczna wersja znanej komedii w reżyserii Deszcz, choć świadomie odwołuje się do wcześniejszych realizacji. W tej interpretacji Katarzyna i Petruchio to życiowi buntownicy, idący zawsze pod prąd, niezgodnie z oczekiwaniami innych ludzi. Lekcja, jakiej udzielają sobie nawzajem, jest nauką strategii przetrwania w międzyludzkich relacjach pełnych cynizmu, brutalności i układów (w nich przodują zwłaszcza przebiegły i chciwy Baptisa Minola, i dość perwersyjna Bianka). Dosadność przekładu Barańczaka wybrzmiewa z podwójną siłą w nowych dekoracjach, a symbole rodem z wiejskiej zabawy, po które momentami sięgają twórcy, tym bardziej obnażają funkcjonowanie nadpsutego już świata.

Reżyserka gra z tradycją - dawniejszą i bliższą - interpretowania tej sztuki. Kostiumy i scenografia (z kanapą w centralnym miejscu) uruchamiają skojarzenia, kierując myśl w stronę ostatnich inscenizacji tej sztuki w polskim teatrze, ale włączenie do przedstawienia prezentacji wideo z "Poskromieniem złośnicy" Franco Zeffirellego chroni widzów przed natręctwem tylko jednego skojarzenia. Piotr Olkusz, Teatralny.pl

Werdykt jury 21. Konkursu o Złotego Yoricka: Na tle konkursowych realizacji jest to spektakl najbardziej konsekwentny stylistycznie, świadomie przenoszący akcenty interpretacyjne i odwracający plany fabularne.

Reżyseria: Katarzyna Deszcz
Tłumaczenie: Stanisław Barańczak
Scenografia: Andrzej Sadowski

Obsada: Teresa Bielińska (Kreator mody), Wiktoria Kulaszewska (Katarzyna), Beata Pszeniczna (Wdowa), Zuzanna Wierzbińska (Bianka), Mirosław Bieliński (Baptista Minola), Marcin Brykczyński (Biondello), Andrzej Cempura (Gremio), Wojciech Niemczyk (Lucencjo), Janusz Głogowski (Vincencjo), Krzysztof Grabowski (Petruchio), Edward Janaszek (Grumio), Dominik Nowak (Tranio), Łukasz Pruchniewicz (Hortensjo), Artur Słaboń (Bakałarz)

-----

Katarzyna Deszcz - jest reżyserką, absolwentką Wydziału Prawa UJ oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. W 1982 roku wraz z mężem Andrzejem Sadowskim założyła w Krakowie grupę teatralną Mandala, która wystawiła prawie dwadzieścia eksperymentalnych przedstawień granych na scenach w trzydziestu czterech krajach. W teatrze repertuarowym pracuje od 1991 roku. Na stałe współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi, realizując głównie teksty klasyczne lub współczesny dramat, zwłaszcza irlandzki i amerykański. W 1995 roku podjęła stałą współpracę z londyńskim teatrem Scarlet. W latach 2003-2006 była dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru im. Mickiewicza w Częstochowie. Poza reżyserią spektakli, zajmuje się również pracą pedagogiczną. Prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów w centrach teatralnych na całym świecie. Aktualnie współpracuje z Central School of Speech & Drama w Londynie.

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie

Pod patronatem

Nadchodzące premiery