• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Podróbka - Die Avantgarde gibt nicht auf (1 opinia)

"L'Avantgarde se rend pas" to tytuł powstałego w 1962 roku dzieła duńskiego sytuacjonisty Asgera Jorna, który zmodyfikował znalezione na pchlim targu obrazy, zamalowując je. Zawłaszczenie poprzez wandalizm posługujące się ekspresyjną gestyką, to artystyczną metoda kreatywnej apropriacji zakorzeniona w historii sztuki, poruszająca się, przede wszystkim w XX wieku, pomiędzy biegunami przyporządkowania identyfikującego przynależność i odrzucenia kontrreakcji. Przypomnę tylko "Erased de Kooning Drawing" Rauschenberga lub "Oxidation Paintings" Warhola.

Lars Breuer, Neoklassizismus (Esplosione), 2014, mural, ca. 10 x 3,20 m
Lars Breuer, Neoklassizismus (Esplosione), 2014, mural, ca. 10 x 3,20 m


Różnorodne teorie artystek i artystów tej wystawy łączy złożony pojęciowy i metodyczny splot kopii, cytatów, montażu i samplingu oraz przeformułowanie wzorów w seriach artystycznych recepcji.

W zachwycie utopią awangard nowoczesności dochodzi jednak dylemat: treści i obrazy świata powiązane z językami form nie mogą już zostać przetransportowane.

Malarz Guido Münch stwierdził: "Jesteśmy fanami abstrakcyjnego, zredukowanego, odmawiającego języka obrazu. Jesteśmy zachwyceni arogancją nowoczesności, egzegetami pustych powierzchni obrazów". W swoich złożonych obrazach językowych Lars Breuer tematyzuje często naiwną i ambiwalentną postępowość różnych awangard, przede wszystkim tę włoskiego futuryzmu, która doprowadziła do wątpliwych aliansów politycznych. Christian Odzuck, który oprócz projektów i instalacji architektonicznych realizował przede wszystkim konstrukcje modułowe, w pomieszczeniach galerii tworzy rzeźbiarski display "Die indische Sonne" ("Indyjskie słońce"). W swoich kolażach z papieru i dywanów Frauke Dannert sięga do materiałów archiwalnych i fotografii architektury. U Sebastiana Freytaga obrazy i pojęcia, które miały swoją funkcję, poprzez nieskończoną reprodukcję zostają zdewaluowane i otrzymują nowe znaczenie. Angela Fette jest malarką i artystką performance. Tworzy działaniami czytelnicze nawiązujące do rytuałów, które przedstawia w osobiście zaprojektowanych proto-awangardowych kostiumach. Razem z Philipem Schulze założyła w 2011 roku Noise-Art-Duo "Weisser Westen".

Jednocześnie na wystawie wyartykułowane zostaje pytanie o to co jest dziś cenione. Czy jest jeszcze możliwa "dobra forma" i sposób życia, które nie są w pierwszym rzędzie ukształtowane ekonomiczne, lecz estetycznie?
Sabine Maria Schmidt

Program wydarzeń podczas wystawy:

piątek, 14.03.2014, 19:30 - Wernisaż

sobota, 15.03.2014, 15:00 - Wykład performatywny z udziałem Larsa Breuera, Sebastiana Freytaga i Guido Müncha,
a następnie rozmowa z artystami
Moderacja: Iwona Bigos i Sabine Maria Schmidt

środa, 07.05.2014, 18:00 - Finisaż

Performance "Weisser Westen", prezentacja katalogu

Weisser Westen jest duetem artystycznym z Duesseldorfu, założonym przez Angelę Fette i Phillipa Schulze. W swoich pracach Fette odnosi się do pojęcia artysty w duchu klasycznej awangardy - łączącego malarstwo, projektowanie kostiumów, poezję i performance. Artysta medialny i kompozytor Schulze tworzy i programuje elektro-akustyczne, rzeźby dźwiękowe i świetlne. Występując w Weisser Westen Angela Fette intonuje absurdalne hymny i manifesty posługując się imperatywnymi gestami, przerywanymi i kształtowanymi przez elektroniczne dźwięki Phillipa Schulze. Grupa występuje przebrana w maski i stroje, przypominając wyglądem konstruktywistów czy dadaistów.

Guido Münch, Descending, spray na płótnie, 80 x 80 cm
Guido Münch, Descending, spray na płótnie, 80 x 80 cm


Podróbka - Die Avantgarde gibt nicht auf
Artyści: Lars Breuer, Frauke Dannert, Angela Fette, Sebastian Freytag, Guido Münch, Christian Odzuck
Wernisaż: 14 marca 2014
Wystawa: 15 marca do 7 maja 2014
Finisaż: 7 maja 2014, Performance "Weisser Westen", prezentacja katalogu
Kurator: Sabine Maria Schmidt (Bremen)
Miejsce: Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw-nie 11-19
WSTĘP WOLNY

Wystawę zorganizowano przy wsparciu finansowym:

Kunststiftung NRW oraz Institut für Auslandbeziehungen

Opinie (1)

  • Czy nie można prościej?

    "Zawłaszczenie poprzez wandalizm posługujące się ekspresyjną gestyką, to artystyczną metoda kreatywnej apropriacji zakorzeniona w historii sztuki, poruszająca się, przede wszystkim w XX wieku, pomiędzy biegunami przyporządkowania identyfikującego przynależność i odrzucenia kontrreakcji. "

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Festiwal Teatru Polskiego i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" w roku 2019 odbył się po raz: