• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

"Pocztówki z miasta". Artystyczne interwencje w przestrzeni Głównego Miasta w Gdańsku.

maj 3

piątek, godz. 16:00 - 18:00

Gdańsk, Przed Domem Browarnika ul....
bilety 45 zł
ulgowy 20 zł
przedsprzedaż 35 zł
maj 4

sobota, godz. 10:00

Wstęp wolny
"Pocztówki z miasta". 24-26.06.2016
Artystyczne interwencje w przestrzeni Głównego Miasta w Gdańsku.


"Pocztówki z miasta" są częścią międzynarodowego projektu "Heros We Love. Ideologia, Tożsamość, i Sztuka Socjalistyczna w Nowej Europie". Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej "Kreatywna Europa" 2014-2020.

Karolina Freino, Blenda
Pocztówki dostępne w wybranych sklepach z pamiątkami od 24.06.


Dwie fotografie wykonane w 1946 zainspirowały Karolinę Freino do stworzenia projektu "Blenda". Pierwsza wykonana w Gdańsku przez Wiesława Gruszkowskiego, jednego z projektantów odbudowy Głównego Miasta, ukazuje fotografa niosącego zwinięty rulon. Towarzyszą mu pomocnicy, w tym osoba w kostiumie białego misia. Razem przemierzają ruiny miasta. Druga, której autorem jest Michael Nash, fotograf Associated Press, pochodzi z Warszawy. Widoczna na niej sytuacja dopowiada resztę historii. Fotograf już rozpostarł rulon, widać na nim idylliczny krajobraz, na jego tle wykonuje zdjęcia mieszkańcom zrujnowanej stolicy. W obydwu fotografiach scena normalności, niewinnej rozrywki kontrastuje z morzem ruin. Gest fotografa tworzy kurtynę, która zakrywa rzeczywistość powojennego miasta i na moment powołuje nową.
Blenda w terminologii architektonicznej to ślepe okno, element dekoracyjny udający coś, czym nie jest. Często wprowadzono go, by nadać rytm, nie zaburzać ładu i harmonii budynku. Projekt "Blenda" Karoliny Freino zakłada luźną rekonstrukcję sytuacji. Artystka postanowiła przenieść miejsce akcji na teren Stoczni Gdańskiej, transformującej obecnie w zupełnie inny byt.

Juozas Laivys, Gogin w Gdańsku
Pocztówki dostępne w wybranych sklepach z pamiątkami od 20.04.


W 2015 roku litewski artysta Juozas Laivys zdecydował się zawiesić swoją czternastoletnią karierę artystyczną i żyć jak słynny post-impresjonistyczny malarz, Paul Gauguin (jeżeli tenże porzuciłby malarstwo). Projekt zatytułowany "Gogin w Gdańsku" to pocztówka, zdjęcie wykonane zostało starym aparatem Polaroid, przedstawia artystę stojącego z walizką na jednej z ulic Gdańska. Nie jest jasne, czy opuszcza on miasto, czy dopiero tu przyjechał, czy gołąb za plecami jest przypadkowym przechodniem, czy długo wyczekiwał żeby zapozować obok znanej osoby. W każdym razie, Juozas Laivys wydaje się żyć w pełni życiem malarza - podróżując i stwarzając nowe dyskursy wokół spuścizny Gauguina, a także wyobrażania sobie, co wielki postimpresjonista zrobiłby teraz, mając cały czas do swojej dyspozycji. Z pewnością, z przyjemnością złożyłby wizytę w Gdańsku.


Diana Larrea, Mity i Prawdy
Plakaty i pocztówki dostępne w wybranych sklepach z pamiątkami od 20.06.


Hiszpańska artystka Diana Larrea w ramach projektu "Mity i Prawdy" stworzyła serię grafik, stylistycznie zainspirowanych estetyką Polskiej Szkoły Plakatu, szczególnie formą prac promujących Polskę jako turystyczny region. Tematem grafik hiszpańskiej artystki stały się cztery miejsca odległe od turystycznych szlaków Gdańska. Co ma wspólnego Napoleon z Nowym Portem? Dlaczego w opowieści o Stoczni obok symbolu Polski Walczącej pojawia się sowiecki sierp i młot? Aby odnaleźć odpowiedź na te pytania, należy zagłębić się w historię miejsca. Każda grafika Larrea to wizualny kalambur odkrywający różne warstwy pamięci, wkraczający w obszar mitów i prawd, często zepchniętych na margines narracji znanej z turystycznego plakatu promocyjnego.


Angelina Merenkova, Sklep z pamiątkami
24-26.06.2016, ul. Mariacka


W ramach projektu "Sklep z pamiątkami" Angelina Merenkova zaprojektowała zestaw gadżetów promujących Gdańsk. Współcześnie miasta często postrzegane są przez odwiedzających przez pryzmat sklepówz pamiątkami. Skomercjalizowany obraz Gdańska jest reprezentowany poprzez zrekonstruowane po wojnie kamienice, fontannę Neptuna i inne idylliczne obrazki, które zdają się być odległe wizerunkiem od historii i prawdziwego życia.
Gadżety zaprojektowane przez rosyjską artystkę dalekie będą od turystycznych obrazków. Gdańsk reprezentowany zostanie z jednej strony przez falowiec, przykład utopii socjalistycznego modernizmu, z drugiej przez fotografie mieszkańców na tle ruin zniszczonego miasta. Architekturę, której przykładem jest falowiec często pomija się w narracji o mieście, odczytać ją można jednak jak coś szczerego, bliższego prawdy o życiu mieszkańców. Z kolei pocztówki ze zdjęciami mieszkańców powojennego Gdańska wśród ruin będą stanowiły nowy rodzaj spojrzenia na budynki, które otaczają nas dzisiaj. Dlaczego mieszkańcy zdewastowanych w czasie wojny miasta tak chętnie robili sobie zdjęcia wśród ruin? Czy to wyraz tego samego uznania jakie odczuwamy w stosunku do pozostałości starożytnej Grecji czy jest to raczej forma dokumentacji historycznej w sekwencji ruin?

Kamila Szejnoch, Rekonstrukcja, Akcja artystyczna
18-19.06.2016 - akcja artystyczna
24-26.06.2016 - podsumowanie akcji
Miejsce: Gdańsk, Główne Miasto


Fotografia Wiesława Gruszkowskiego stała się również punktem wyjścia dla artystycznej interwencji Kamili Szejnoch. Artystka w swojej akcji artystycznej we współpracy z grupą rekonstrukcyjną przywoła powojenną sytuację, odtwarzając historyczne zdjęcie w centrum współczesnego miasta. Powojenna kurtyna fasad kamienic na moment przykryta zostanie inną. Przysłonięte zostanie współczesne turystyczne oblicze miasta, w jego miejsce pojawi się okno przypominające historie i ciąg rekonstrukcji narracji miejsca.

Justyna Wencel&Marcin Chomicki, Pływający Ogród
Interwencja w przestrzeń pozostałości mostu na ul. Szopy


Pozostałości mostu na ul. Szopy stały się miejscem interwencji artystycznej Marcina Chomickiego i Justyny Wencel. Most, który dawniej łączył Spichlerze z obecną ulicą Szopy powstał w 1598 roku. Jego historyczna nazwa Mattenbudener Brücke, Most Matników pochodzi od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach. Pomimo zniszczenia w 1945, w formie prowizorycznej funkcjonował do początku lat 60. XX wieku. Wtedy dopiero rozebrano resztki budowli, pozostawiając dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. Ruiny budowli to swoisty relikt przeszłości, pozostałość autentycznej tkanki architektonicznej. Interwencja Justyny Wencel i Marcina Chomickiego zmienią go w swoisty pomnik. Poprzez interwencje opuszczone ruiny nabiorą znaczeń, ponownie znajdą się w centrum uwagi.

Projekt "Pocztówki z miasta" jest częścią międzynarodowego projektu "Heros We Love. Ideologia, Tożsamość i Sztuka Socjalistyczna w Nowej Europie", dofinansowanego przez europejski program Kreatywna Europa 2014 - 2020. Realizowany w latach 2015 - 2017 będzie odnosił się do dziedzictwa sztuki socjalizmu w Nowej Europie, skupiając się na najważniejszych kwestiach, problemach i potencjale tego okresu w sztuce poprzez serię wystaw, interwencji w przestrzeni publicznej oraz międzynarodowe konferencje i warsztaty.

Opinie

Sprawdź się

Pomysłodawcą Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA jest...?