- 1 Dobra robota! Młodzi aktorzy błysnęli (14 opinii)
- 2 Szukają małego aktora do kultowej roli (11 opinii)
- 3 Na tę imprezę niektórzy czekają cały rok (21 opinii)
- 4 Co czytać w wolnej chwili? (20 opinii)
- 5 Wszyscy sprzedają akcje? On kupuje (25 opinii)
- 6 Gdańsk: kto dostał pieniądze na kulturę? (43 opinie)
Plany artystyczne Opery Bałtyckiej na 100 tys. widzów w sezonie
Opera Bałtycka całkowicie zmienia swoje oblicze. Nowa dyrekcja planuje repertuar przystępniejszy i lżejszy niż dotąd, prezentowany tematycznie w kolejnych sezonach narodowych, grany w gmachu opery i w plenerze. Powstaje nowy zespół baletowy Opery Bałtyckiej, w którym zatrudnienie znalazło 12. tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca. Przyglądamy się planom artystycznym Opery Bałtyckiej na najbliższe cztery sezony pod wodzą Warcisława Kunca.
- Chcę, by opera stała się instytucją otwartą, do której przyjdzie już w przyszłym sezonie 100 tysięcy ludzi - to jeden z głównych moich celów - deklaruje Warcisław Kunc, nowy dyrektor Opery Bałtyckiej. - Wierzę, że będzie to teatr dla tych, którzy kochają operę i taniec, ale odnajdą się w nim również ci, którzy chcą doznać różnych innych wrażeń. Dlatego pracujemy w czterech filarach, prezentowanych przez cztery najbliższe sezony do końca mojego kontraktu. W każdym z sezonów chcemy prezentować kulturę wybranego kraju. Będzie ona pretekstem i nośnikiem wszelkich zdarzeń organizowanych w teatrze. W sezonie włoskim zadbamy o to, by zaistnieli w naszych propozycjach włoscy realizatorzy, włoskie tytuły czy włoscy kompozytorzy, ale znajdziemy miejsce też dla kultury Rzymu, kuchni czy mody kojarzonej z tym państwem.
Sezon zainauguruje 30 września i 1 października "Gala otwarcia" - koncert prezentujący program artystyczny sezonu, w czasie którego zaprezentują się wszystkie zespoły artystyczne: orkiestra, chór i balet. Później, 7-8 października, zaplanowano koncertową wersję opery "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagniniego, którą poprowadzi Sławomir Pietras. Tydzień później (15-16 października) premierę będzie mieć widowisko "Słynne Chóry Oper Włoskich", z partiami chóru oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego w oprawie scenograficzno-kostiumowej. 30 października w jednym z gdańskich kościołów odbędzie się koncert "Requiem dla wszystkich świętych" Verdiego w wykonaniu zespołów Opery Bałtyckiej.
W listopadzie, oprócz widowiska "Słynne Opery Chórów Włoskich", czeka nas wznowienie "Traviaty" w reż. Karoliny Sofulak. Pierwszą premierą operową sezonu będzie zaplanowana na 1 grudnia "La Boheme" (znana też pod tytułem "Cyganeria") Giacomo Pucciniego w reżyserii Karen Stone. To koprodukcja z Theater Magdeburg. Kierownictwo muzyczne obejmie dyrektor Warcisław Kunc, który przyznaje, że ma zapisane w kontrakcie, że może dyrygować maksymalnie 40 procent produkcji Opery Bałtyckiej. 10 i 11 grudnia odbędzie się jubileusz 80-lecia wybitnego barytonu Floriana Skulskiego - "Opera Viva Baritone". Pod koniec grudnia przygotowana zostanie produkcja sylwestrowo-kabaretowa "Włoska Noc", która zagrana zostanie po raz pierwszy 30 grudnia. Pierwszym znanym gościem jest Grażyna Brodzińska.
W 2017 roku czeka nas opera kameralna "Amahl i jego nocni goście" Gian Carlo Menottiego dla młodszych widzów (styczeń), "Pulcinella" Igora Strawińskiego w wykonaniu baletu Opery Bałtyckiej (marzec) oraz opery: "Casanova" Ludomira Różyckiego (kwiecień) i "Nabucco" lub "Aida" Giuseppe Verdiego (lipiec). Ta ostatnia premierę miałaby w Operze Leśnej, z możliwością przeniesienia na deski Opery Bałtyckiej. Dopiero w drugim sezonie spodziewać się można pierwszej operetki.
- Operetki w Operze Bałtyckiej nie będzie dużo, ale będzie dość. Najbliższa to premiera otwierająca sezon francuski w październiku 2017 roku - "Orfeusz w piekle". Kolejną planujemy na sezon niemiecki - będzie to najprawdopodobniej "Wesoła wdówka" - przyznaje Warcisław Kunc.
Filar "Taniec" budowany jest wokół nowo powstałego zespołu baletu Opery Bałtyckiej, kierowanego przez Wojciecha Warszawskiego i Izabelę Sokołowską-Boulton.
- Zmieniamy profil zespołu na balet klasyczny i demi-klasyczny. Pierwsze rozmowy z profesorem Bronisławem Prądzyńskim [dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - przyp. red.], utwierdziły nas w przekonaniu, że musimy wrócić do klasyki, która była tu obecna od lat. Gdańsk był przecież jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków baletowych i ten status Opery Bałtyckiej chcę przywrócić. Chcemy ponownie mieć tu prężny ośrodek baletowy. Jesteśmy po pierwszych audycjach. Nie odżegnujemy się od formy tańca współczesnego, ale z inną estetyką ruchu, w naszym odczuciu bardziej przyswajalną - mówi Wojciech Warszawski.
Na audycję zgłosiło się 80 tancerzy, z czego 15 z nich to byli i obecni etatowi tancerze Opery Bałtyckiej, tańczący w ostatnich latach w Bałtyckim Teatrze Tańca. 12-tka zasiliła zespół baletu Opery Bałtyckiej, pozostałe 11 osób zespołu baletowego to nowi, młodzi tancerze, z których spora część jest absolwentami gdańskiej Szkoły Baletowej.
W ramach filaru "Edukacja" planowane jest stworzenie w Operze działu, który zajmie się edukacją dzieci, młodzieży i dorosłych. Opera ma wychowywać widzów, a temu mają służyć OPERAnki, czyli Niedzielne Poranki w Operze czy warsztaty operowe "Taniec w Operze" i "Operowy Chór Dziecięcy", czyli cykliczne warsztaty artystyczne, prowadzone przez artystów, pedagogów Opery Bałtyckiej. Pozostaną w repertuarze bardzo popularne spotkania z cyklu "Opera? Si!" Jerzego Snakowskiego, a pojawią się też wydarzenia specjalne, jak "Noc w Operze", "Mikołajki w Operze", "Kolędowanie w Operze" czy "Dzień Dziecka w Operze".
Ostatni filar "Tutti" oznacza otwarcie na wszystkich widzów - to dlatego każdy z sezonów obudowany będzie szeregiem działań inspirowanych kulturą i tradycją przybliżanego kraju. W pierwszym sezonie publiczności zaprezentowana będzie szeroko pojęta kultura Włoch, m.in. za kulisami Opery Bałtyckiej - odkrywanie tajników pracy Opery dla różnych grup wiekowych z uwzględnieniem włoskiego rodowodu gatunku i słownictwa operowego, podstawowe informacje o języku włoskim, prezentowanie w siedzibie opery wystaw i artystów, spotkania na temat włoskiej kultury i sztuki, studencka sesja naukowa czy opracowanie wycieczki po Gdańsku "śladami włoskimi".
W planach jest też sezon letni grany w plenerze. W najbliższym czasie prowadzone będą rozmowy z Sopotem, by Opera Bałtycka mogła wystawić premierę letnią ("Nabucco" lub "Aida" w 2017 roku) w Operze Leśnej. W programie letnim znalazłby się się też koncert karnawałowy "Włoska Noc" i inne propozycje koncertowe.
Dyrektor Kunc jasno deklaruje też pracę nad modernizacją gmachu przy alei Zwycięstwa 15.
- Teatr ten, chyba jako jedyny w Trójmieście, nie miał w ostatnich ośmiu latach szansy na modernizację. Widownia dla teatru operowego w ilości 472 krzeseł z punktu widzenia biznesowego jest absurdem, a z punktu widzenia budowania frekwencji i reklamy jest niezmiernie trudna. Przygotowujemy dla Urzędu Marszałkowskiego założenia, które w przeciągu 4-5 lat umożliwią przebudowę i rozbudowę tego obiektu. Oczywiście były plany budowy nowej siedziby, ale nie ma co opowiadać sobie bajek: nie będzie żadnej nowej siedziby, ponieważ wybudowanie nowej siedziby to koszt 300 milionów złotych lub więcej. Nie ma i nie będzie takich pieniędzy. Musimy wykorzystać realne możliwości poprawy naszych warunków - dodaje Warcisław Kunc.
Do tematu Opery Bałtyckiej wrócimy niebawem w rozmowie z Warcisławem Kuncem.
30 września i 1 października - Gala otwarcia - koncert inauguracyjny;
7-8 października - "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagnieniego, kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap, prowadzenie: Sławomir Pietras;
15-16 października - "Słynne Chóry Oper Włoskich" - widowisko z fragmentami oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego, prowadzenie: Szymon Jędrych;
30 października - "La Messa de Requiem" (Requiem dla wszystkich świętych) Giuseppe Verdiego w Parafii pw. Bożego Ciała na Morenie;
1 grudnia - "La Boheme" (Cyganeria) Giuseppe Verdiego, reżyseria: Karen Stone, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc, koprodukcja z Theater Magdeburg;
10-11 grudnia - "Opera Viva Baritone" - jubileusz 80-lecia Floriana Skulskiego;
30-31 grudnia - Gala sylwestrowo-noworoczna "Włoska Noc" - gala z udziałem Grażyny Brodzińskiej;
5 stycznia 2017 - "Amahl i jego nocni goście" Gian Carlo Menottiego (z udziałem gdańskiego środowiska akademickiego)
23 lutego 2017 - "Pulcinella" Igora Strawińskiego, choreografia: Giorgio Madia;
27 kwietnia 2017 - "Casanova" Ludomira Różyckiego, reżyseria: Karolina Sofulak;
lipiec 2017 - "Nabucco" lub "Aida" Giuseppe Verdiego, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc;
sezon 2017/2018
październik - "Orfeusz w piekle" Jakuba Offenbacha;
"Samson i Dalila" Camille'a Saint-Saënsa, reżyseria: Michał Znaniecki;
"Hrabina" Stanisława Moniuszki, reżyseria (prawdopodobnie): Krystyna Janda.
Miejsca
Spektakle
Wydarzenia
Opinie (231) 2 zablokowane
-
2016-09-07 16:33
Witamy w Gdańsku (4)
Chałtury, jak w domu kultury...
Nareszcie ciekawe wydarzenia dla gawiedzi!
Super!- 21 41
-
2016-09-07 16:34
(1)
Marzy mi się, żeby jeszcze w piwem można było wchodzić na widownię.
- 13 10
-
2016-09-07 20:26
I z popcornem!!!
- 11 6
-
2016-09-08 02:01
Buraki
- 3 3
-
2016-09-09 22:28
bujaj się i obierz kurs na warszawkę jak się nie podoba
- 1 1
-
2016-09-07 16:34
Raz w miesiącu polecam do opery,raz na balet i 3 razy do kina.
- 6 10
-
2016-09-07 16:40
(6)
Jo,jo ,za rok pewnie strajk w urzędzie marszałkowskim . Zero dotacji na opere ze szmalu publicznego! Jest wolność gospodarcza jeśli coś jest nierentowne zwyczajnie pada!
- 8 32
-
2016-09-07 20:14
Szpilek (1)
ty choć raz w życiu byłeś w operze?
- 6 2
-
2016-09-07 20:55
Byłem !Nawet w filharmonii w Słupsku byłem szajs totalny
- 1 3
-
2016-09-08 02:09
Wieloetatowy
działacz związkowy, zorganizuje ten strajk i znowu uciekną sponsorzy.
Człowiek ma wyjątkowy talent, do ośmieszania naszej instytucji.- 8 4
-
2016-09-16 20:34
ty szpilek...
Gdybyś umiał czytać, to byś się dowiedział że kultura wysoka nie jest sama w sobie rentowna. Państwo ma obowiązek poprzez kulturę i edukację podtrzymywać tożsamość narodową, dlatego kulturę należy dotować. Opera nie jest fabryką szpilek, które się nie sprzedają. Jeśli nie pojmujesz w swojej makówce tego, to bardzo ci współczuję.
- 5 0
-
2016-09-18 10:29
(1)
Nie za rok a zaraz będzie strajk generalny bo na dzień dobry dostalismy obnizki i regulamin pracy jest nie do zaakceptowania.Jak mozna było przyjsc i odrazu z ludzi zdzierac pieniądze ktore są mierne?
- 9 0
-
2016-09-18 10:31
Nie moźna robić dodatkowych spektakli zabierając całej załodze częsc i tak miernych zarobków .Nie kosztem artystów bo to doprowadza do destrukcji
- 9 0
-
2016-09-07 17:03
Nieźle, pewnie mnie posłuchali i będa robić
Muzyczne przedsatwienia, na początek Nędznicy?
- 10 3
-
2016-09-07 17:06
100 tyś (9)
100000 widzów rocznie podzielone na 472 krzesła = 211 spektakli w roku !!!!
mamy 11 mc w roku ( - 26 dni urlopu ) to daje ok 330 dni minus wolne zgodne z kodeksem pracy
Więc Pan dyrektor musi grać 1 spektakl dziennie !!!!
a gdzie czas na próby ??? na zmianę dekoracji ??? na ustawianie świateł ???- 30 10
-
2016-09-07 17:46
frekwencję chce zrobić
w plenerze latem i grą poza siedzibą :)
- 15 1
-
2016-09-07 17:59
Te planowane sto tysięcy obejmuje zapewne również dzieci i młodzież uczestniczące w warsztatach, gości na imprezach związanych z kuchnią i modą, widzów na spektaklach plenerowych i w Operze Leśnej. W ostateczności można też doliczyć przechodniów, którzy zerkną przez okna na dekoracje ustawione w foyer Opery ;)
- 11 5
-
2016-09-07 20:44
czytanie ze zrozumieniem (2)
Czytanie ze zrozumieniem się kłania. 100 tys widzów w trzecim roku, czyli ok 70 przedstawień w roku. Brzmi bardziej realnie? Dla mnie tak.
- 6 4
-
2016-09-08 06:22
kibic k
Miła alunko,
wydaje mi się, że wcześniejsze komentarze dotyczyły fragmentu: "- Chcę, by opera stała się instytucją otwartą, do której przyjdzie już w przyszłym sezonie 100 tysięcy ludzi - to jeden z głównych moich celów - deklaruje Warcisław Kunc (...)".
Chyba wszystko zostało przeczytane ze zrozumieniem?- 7 1
-
2016-09-18 10:37
Zapłacic tyle aby załoga miała jak zyc a pitem moźemy grać ile chcecie
- 2 0
-
2016-09-08 15:36
Będą np 3 spektakle po 1,5 h rano.
- 2 1
-
2016-09-11 20:52
+ sceny poza Opera Baltycka ktore umozliwiaja wprowadzenie wiekszej ilosci widzow
- 0 0
-
2016-09-16 20:43
Jak będziemy jeździć... (1)
śpiewać po kościołach, w plenerach itd. to uzbiera się więcej niż 100tys. W sumie ja mogę śpiewać nawet w pustym lesie ale na Miłość Boską niech płacą. Za gołą pensyjkę to już mnie gardełko boli i idę do lekarza - a panu dyrektorowi za jego chore wizje dziękuję.
- 6 0
-
2016-09-18 20:34
To chore
Za Kiełbowicza też tak było , teraz
będzie nędza .- 3 0
-
2016-09-07 17:34
może i ambitnie (3)
ale trzymajmy kciuki wszak to odbudowywanie po zgliszczach poprzednika.
Najbardziej cieszy współpraca ze szkołą baletową.- 44 9
-
2016-09-07 17:48
Oj,... (1)
... żebyś nie zatęsknił do zgliszczy.
Jeśli współpraca Opery ze szkołą ma polegać na wzajemnych komplementach i zatrudnianiu tancerek i tancerzy ze względu na miejsce kształcenia a nie ze względu na talent i umiejętności to nie bardzo wiem z czego się cieszyć?- 15 14
-
2016-09-07 18:22
Czas pokaże.
- 17 0
-
2016-09-19 14:08
Zgliszcza to były dla baletu ale nie dla OB
- 0 2
-
2016-09-07 17:52
nie wybudowano w Trojmiescie zadnego nowego obiektu dla muzyki bo budynek (10)
Filharmonii Baltyckiej to tylko adaptacja elektrowni z fatalna akustyka
niezrozumialym jest wiec dlaczego wszedzie w Polsce po upadku komunizmu zbudowano tak wiele nowych obiektow dla muzyki, tylko Trojmiasto nie ma pieniedzy- 39 6
-
2016-09-07 18:08
Wszędzie? (9)
Jeśli łaska: wymień nazwy miast, wsi i przysiółków, w których od 1989 roku wybudowano nowe obiekty dla muzyki. A potem zastanów się nad swoim marudnym porównaniem Trójmiasta z "wszędzie w Polsce". Tylko przy wymienianiu nie zapomnij o hali na granicy Gdańska i Sopotu (kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt koncertów rocznie), hali w Gdyni (trochę mniej ale też dużo), o Teatrze Szekspirowskim (niezła akustyka dla "małej" muzyki), o filharmonii na Ołowiance.
Pewnie, że fajnie by było, gdyby były pieniądze na nową siedzibę Opery Bałtyckiej, ale Twoje marudzenie pasuje jak ulał do propagandy pewnej dość niesympatycznej partii politycznej.- 5 14
-
2016-09-07 20:40
chociażby Opera i Filharmonia w Białymstoku (6)
- 15 0
-
2016-09-07 21:53
Opera Nova w Bydgoszczy (5)
- 14 0
-
2016-09-07 22:17
Opera Krakowska (4)
- 11 0
-
2016-09-07 22:29
A nowe filharmonie , 400 milionow na muzeum II wojny (3)
- 5 0
-
2016-09-08 08:09
Katowice sala koncertowa Polskiego Radia (2)
- 10 0
-
2016-09-08 20:15
sala koncertowa w Toruniu (1)
- 7 0
-
2016-09-09 00:04
Filharmonia Szczecinska
- 7 0
-
2016-09-08 14:30
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu (1)
- 9 0
-
2016-09-08 22:08
Filharmonia Kaszubska w Wejherowie
- 7 0
-
2016-09-07 17:54
Niesamowite... (2)
nareszcie ktoś trzeźwo myślący:
"Oczywiście były plany budowy nowej siedziby, ale nie ma co opowiadać sobie bajek: nie będzie żadnej nowej siedziby, ponieważ wybudowanie nowej siedziby to koszt 300 milionów złotych lub więcej. Nie ma i nie będzie takich pieniędzy. Musimy wykorzystać realne możliwości poprawy naszych warunków - dodaje Warcisław Kunc. "
Działać, budować, organizować. Będzie dobrze. Trzymam kciuki.- 36 9
-
2016-09-07 22:14
Nie ma na nową Opere
A na jakiś bunkier-muzeum 2 wojny krocie się wydaje. To mówi wszystko o naszych "politykach" "rzadach" "miejskich prezydentach".....
PS. Nowy dyrektor wypowiada się bardzo rozsądnie- 10 2
-
2016-09-07 22:30
A nowe filharmonie , 400 milionow na muzeum II wojny
- 7 0
-
2016-09-07 18:01
Zmieniamy nazwę?
Szkoda, że ma być lekko, łatwo, przyjemnie - bardziej przyswajalnie. Może od razu zmienić nazwę instytucji? Zamiast "Opera Bałtycka" dumny napis na fasadzie: OPERA PRZYSWAJALNA.
- 14 31
-
2016-09-07 18:58
nareszcie.... (2)
Nareszcie coś innego i z repertuaru oper.. Już chciałem kupić bilety na Słynne chóry oper włoskich, ale strona jest nieuaktualniona. Może to w końcu będzie OPERA, a nie jakaś......
- 24 7
-
2016-09-07 23:26
(1)
Darek, na chóry idź do filharmonii. Opera, to połączenie orkiestry, baletu, chóru i solistów.
- 11 1
-
2016-09-16 20:51
Skoro chór...
będzie musiał śpiewać i tańczyć - to może balet powinien tańczyć i śpiewać? Będzie się z czego pośmiać. hehehehehe
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.