Wiadomo軼i

stat

Urocza ba填 z akrobacjami w tle - recenzja "Pinokia" Opery Ba速yckiej

"Pinokio" jest udan pr鏏 przywr鏂enia Operze Ba速yckiej repertuaru dzieci璚ego. Zobacz fragment spektaklu.


Pierwszej tanecznej produkcji Opery Ba速yckiej po rewolucji w zespole tanecznym Opery towarzyszy造 wielkie oczekiwania. Nowy zesp馧 Baletu spe軟ia je, przekonuj帷, 瞠 opr鏂z tanecznych, tkwi w nim du瞠 mo磧iwo軼i aktorskie i pantomimiczne. Doskonale wypada przede wszystkim Oleksandr Khudimov, wr璚z stworzony do tytu這wej roli. Szkoda tylko, 瞠 barwny, niezwykle plastyczny i dzia豉j帷y na wyobra幡i "Pinokio" zawiera niewiele element闚 ta鎍a klasycznego.



Spektakl jest autorsk propozycj Giorgio Madii, kt鏎y proz Carlo Collodiego we w豉snej adaptacji wystawi po raz pierwszy. "Pinokio" pomy郵any zosta jako spektakl familijny, czytelny zar闚no dla uczni闚 klas podstawowych, jak i gimnazjalnych i w豉郾ie w鈔鏚 dzieci i m這dzie篡 upatrywa nale篡 g堯wnych adresat闚 przedstawienia. Chocia w這ski choreograf nazywa je komedi baletow, trudno postrzega "Pinokia" w tych kategoriach. Z komedii bowiem "Pinokio" Opery Ba速yckiej odziedziczy g堯wnie lekko嗆, energi i dzieci璚 naiwno嗆, z jak ze 鈍iatem mierzy si ch這piec z drewna oraz pojedyncze epizody (m.in. niezdarne pr鏏y nauki chodzenia czy postaci lekarek zajmuj帷ych si Pinokiem). Z baletu za przede wszystkim parti Wr騜ki, wykonan przez jedn z liderek zespo逝, Beat Giz.

Relacja Pinokia (Oleksandr Khudimov, z lewej) a biednym D瞠pettem (Filip Michalak) jest odbiciem typowych relacji ojca i syna, za ich wsp鏊ny taniec w pocz徠kowej fazie spektaklu zapowiada akrobatyczne niespodzianki w dalszej cz窷ci.
Relacja Pinokia (Oleksandr Khudimov, z lewej) a biednym D瞠pettem (Filip Michalak) jest odbiciem typowych relacji ojca i syna, za ich wsp鏊ny taniec w pocz徠kowej fazie spektaklu zapowiada akrobatyczne niespodzianki w dalszej cz窷ci. fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl
Spo鈔鏚 wielu przyg鏚 drewnianego ch這pca wybrano i wiernie przedstawiono te najwa積iejsze, cho nie oby這 si bez delikatnych modyfikacji. W wersji Giorgio Madii Pinokio nie jest z這郵iwy wobec swojego ojca, za to - jak to dzieciak - ma s這miany zapa, szybko si nudzi, buntuje si wobec woli rodzica i z wielk naiwno軼i podchodzi do otaczaj帷ego go 鈍iata. Nieco z豉godzono bardziej drastyczne przygody bohatera: dlatego Gadaj帷y 安ierszcz nie straci 篡cia po spotkaniu z ch這pcem, za on sam nie traci n鏬 przez trzymanie ich zbyt blisko ognia i nie trafi do niewoli Dyrektora Cyrku. Mocno uproszczono r闚nie w徠ek odnalezienia D瞠petta w brzuchu wielkiej ryby.

Centralnym punktem scenografii Stephana Mannteuffela jest wielka przesuwana na k馧kach konstrukcja, nawi您uj帷a wygl康em do kawa趾a drewna, z kt鏎ego wystrugany jest Pinokio oraz warsztatu jego ojca D瞠petta. Konstrukcja ta s逝篡 te m.in. za plac zabaw w Krainie Zabawy (nazwanej tu Wysp Przyjemno軼i), dom Wr騜ki pomagaj帷ej ch這pcu czy teatr marionetek. Wprawdzie u篡te w spektaklu multimedia (przygotowane przez Micha豉 Lewandowskiego) nie s specjalnie nowatorskie, zw豉szcza w momentach "interakcji" z tancerzami, stanowi jednak intuicyjne uzupe軟ienie obrazu spektaklu.

Do muzycznej ilustracji przyg鏚 Pinokia Madia wybra 15 filmowych utwor闚 skomponowanych przez Nino Rot, z g喚bokim, 篡wym, weso造m brzmieniem, cz瘰to urozmaicanym wybijaj帷ym si ponad lini melodyczn d德i瘯iem dzwonk闚, werbli czy instrument闚 d皻ych. Choreografia przygotowana zosta豉 w ten spos鏏, by tancerze wchodzili w dialog z muzyk, reaguj帷 na wszelkie zmiany tempa i nastroju oraz liczne muzyczne ozdobniki.

Klas sam dla siebie jest Oleksandr Khudimov w tytu這wej roli (po prawej), jednak du瞠 s這wa uznania nale膨 si ca貫mu zespo這wi Baletu Opery Ba速yckiej za bardzo dok豉dn gr gestem i mimik.
Klas sam dla siebie jest Oleksandr Khudimov w tytu這wej roli (po prawej), jednak du瞠 s這wa uznania nale膨 si ca貫mu zespo這wi Baletu Opery Ba速yckiej za bardzo dok豉dn gr gestem i mimik. fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl
O sukcesie spektaklu przes康za Oleksandr Khudimov, dla kt鏎ego rola Pinokia mo瞠 by prze這mowym punktem kariery. Ten solista gda雟kiego Baletu nie mia dot康 szansy pokaza w Operze Ba速yckiej pe軟i swojego talentu. Jako Pinokio Khudimov ujmuje od pierwszych chwil na scenie, gdy jego bohater niezdarnie uczy si porusza, a tancerz zachwyca dopracowanym, marionetkowym ruchem i 鈍ietnym przygotowaniem gimnastycznym, czego najwi璚ej dowod闚 znajdziemy nieco p騧niej, podczas zabawy na Wyspie Przyjemno軼i. Akrobacje, jakie wykonuje tam kilkoro tancerzy na trampolinie, w po陰czeniu z 篡wio這w, urozmaicon choreografi zabawy, obejmuj帷 ca造 zesp馧, budz wielkie uznanie i tworz najbardziej efektown scen spektaklu. Jednak umiej皻no軼i Khudimova pomimo wysmakowanych wizualnie i tanecznie sekwencji zbiorowych cz瘰to nie pozwalaj oderwa od niego oczu. Pinokio jest kreacj kompletn, perfekcyjn w ka盥ym wymiarze - od ruchu, przez mimik, po spos鏏 poruszania si, w kt鏎ym odnajdziemy m這dzie鎍ze zniecierpliwienie, 篡wio這wo嗆 czy witalno嗆. To bohater od razu zjednuj帷y sobie widza.

Nie oznacza to, 瞠 pozostali tancerze nie wykorzystuj swoich szans. Doskonale w roli Wr騜ki w jedynej typowo baletowej partii wypada Beata Giza, kt鏎a swojej bohaterce daje zwiewno嗆 i oniryczn wr璚z lekko嗆 podczas ta鎍a na pointach. Zapadaj w pami耩 ciekawe role Kota (Sayaka Haruna-Kondracka) i Lisa (Bartosz Kondracki), z bogat, efektown choreografi podczas pr鏏y kradzie篡 pieni璠zy Pinokia. Wiele wdzi瘯u maj groteskowe lekarki (Agnieszka Wojciechowska, Min Kyung LeeMagdalena Negowska). Sympati budzi r闚nie poczciwy D瞠petto w wykonaniu Filipa Michalaka.

Jednak to, co zaskakuje najbardziej, to bardzo czytelna, dopracowana w najdrobniejszym szczeg鏊e gra aktorska z pogranicza pantomimy w wykonaniu ca貫go zespo逝. Ka盥y gest jest wyra幡y i czytelny, ka盥y mina pe軟a ekspresji. Przy du瞠j dba這軼i choreografa o detale oznacza to w efekcie ciekawe, zrozumia貫 w przekazie przedstawienie. I chocia dynamika i 篡wio這wo嗆 scen zbiorowych maskuj drobne niedoci庵ni璚ia techniczne, wida, 瞠 w tancerzach drzemi spore mo磧iwo軼i.

G堯wnym elementem scenografii spektaklu jest wielofunkcyjna konstrukcja przypominaj帷a wielki kawa貫k drewna, symbolizuj帷y zar闚no stolarni D瞠petta, jak i form, z jakiej powsta Pinokio.
G堯wnym elementem scenografii spektaklu jest wielofunkcyjna konstrukcja przypominaj帷a wielki kawa貫k drewna, symbolizuj帷y zar闚no stolarni D瞠petta, jak i form, z jakiej powsta Pinokio. fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl
Kto jednak liczy, 瞠 ujrzy spektakl oparty na ta鎍u klasycznym lub neoklasyce, mo瞠 wyj嗆 z Opery ze sporym niedosytem. Kilka podskok闚 Roberta Tallarigo w roli Ogniojada oraz poruszanie si na pointach lekarek wraz z ta鎍em Wr騜ki w豉軼iwie wyczerpuje elementy klasyki w tym przedstawieniu. Du穎 wi璚ej tu efektownych zbiorowych uk豉d闚 ta鎍a wsp馧czesnego i wspomnianej akrobatyki. Opr鏂z trampoliny, z kt鏎 tancerze baletu radz sobie bardzo dobrze, zaskakuje wej軼ie na scen Gadaj帷ego 安ierszcza.

Jednak nie wszystkie elementy teatralnej techniki pojawiaj si na scenie wystarczaj帷o sprawnie, by nie zak堯ca przebiegu i tempa przedstawienia. Najbardziej k這potliwy jest wyra幡ie niedopracowany monta i demonta trampoliny. Naiwnie, na tle pozosta貫j cz窷ci widowiska, wypada spotkanie i ocalenie bohater闚, za sam fina sk豉da si z dodatkowego, niepotrzebnego z punktu widzenia spektaklu tria, maj帷ego na celu chyba tylko podkre郵enie klasy Oleksandra Khudimova, Beaty Gizy i Filipa Michalaka, kt鏎zy przecie potwierdzili j w "Pinokiu" ju wcze郾iej. Z uwagi na m這dsze dzieci i nat這k scenicznych wra瞠, nie zaszkodzi豉by r闚nie przerwa w trakcie p馧toragodzinnego przedstawienia.

To pierwsza okazja, by przyjrze si Baletowi Opery Ba速yckiej w ca貫j okaza這軼i. Ten prezentuje si na scenie bardzo obiecuj帷o.
To pierwsza okazja, by przyjrze si Baletowi Opery Ba速yckiej w ca貫j okaza這軼i. Ten prezentuje si na scenie bardzo obiecuj帷o. fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl
Niemniej jednak sceniczna opowie嗆 na podstawie ba郾i Carla Collodiego urzeka precyzyjn taneczno-muzyczn kompozycj i plastyk obrazu, umiej皻nie wzmocnion przez scenografi i kostiumy. Wizja Giorgio Madii budzi uznanie w planie og鏊nym (bo jest histori z wyra幡ym przes豉niem, kt鏎e b璠zie czytelne dla m這dszych i starszych widz闚), natomiast potrafi zachwyca w detalach. Warto 郵edzi je uwa積ie, na przyk豉d po to, by zorientowa si, 瞠 g堯wny bohater w trakcie kolejnych przyg鏚 stopniowo traci drewniane elementy kostiumu, aby w odpowiednim momencie w naturalny spos鏏 upodobni si do pozosta造ch ch這pc闚.

Na typowy spektakl baletowy w Operze Ba速yckiej musimy jeszcze poczeka (by mo瞠 uda si takowy wystawi w maju), ale "Pinokio" jest dowodem na to, 瞠 Balet Opery Ba速yckiej po zaledwie kilku miesi帷ach od rewolucji, jak musia przej嗆 zako鎍zeniu projektu "Ba速ycki Teatr Ta鎍a", sta na bardzo du穎.

Dodaj zdj璚ie do artyku逝
Dodaj opini

Dodaj opini

Odpowiedz

Tytu:
Tre嗆:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikaj帷 "wy郵ij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 56)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 opinii. Opinie niezwi您ane z tematem artyku逝, wulgarne, obra幢iwe, naruszaj帷e prawo b璠 usuwane.

- je瞠li uwa瘸sz, 瞠 dana opinia nie powinna si tu znale潭, zg這 j do moderacji.