• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Otello (80 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
3 godz. (1 przerwa)
data premiery:
25 kwietnia 2015
4.4
29 ocen
Otello
Giuseppe Verdi

libretto na podstawie dramatu Williama Szekspira
Arrigo Boito


Włoska wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną.

Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Światła: Piotr Miszkiewicz

Asystent dyrygenta: Jakub Kontz
Asystent reżysera: Magdalena Szlawska
Asystent scenografa: Maksym Kohyt
Przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna

Opowieść o starości i walce z jej skutkami. Otello jest charyzmatycznym przywódcą, bohaterem i nieustraszonym bojownikiem, który znalazł się w zwrotnym punkcie swojej drogi życiowej, kiedy kariera, władza i wierność związanych z nim ludzi ulegają gwałtownej erozji i okazują się wartościami równie nietrwałymi jak zdrowie, moc fizyczna i oddanie ukochanej kobiety. Samotność czarnoskórego Otella w dramacie Szekspira, i opartej na nim operze Verdiego, jest w naszym spektaklu samotnością starego wodza otoczonego przez młodych challengerów, którzy czekają na jakiś błąd czy słabość Alfy, żeby go usunąć i zastąpić. Taką słabością jest miłość do żony pełna zazdrości i podejrzeń. Taką słabością jest porywczy charakter i skłonność do awantur. Otello zapłaci za to wszystko najwyższą cenę. Tragedia, jaka go spotyka, zwykle nie budzi w nas współczucia, bo ciekawostką historii inscenizacji tego dramatu jest fakt, że wykonawca tytułowej partii, umalowany zwykle na czarno teatralną pomadą, jest w druzgocącej większości przypadków postacią antypatyczną. Zżymamy się zwykle na idiotyczny upór męża, któremu taka jawna szuja jak Jago potrafi wmówić bez trudu oczywistą nieprawdę. Spróbujemy trochę prześwietlić te grubą kreską nakreślone charaktery i poszukać w naszym spektaklu fascynującej u Szekspira komplikacji w splotach dobra i zła. Spróbujemy też, jak zwykle, skupić naszą uwagę na postaci wspaniałej kobiety, która staje się ofiarą męskiej głupoty i szowinizmu będących owocami kwitnącego wciąż bezkarnie testosteronu.

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie (80) 4 zablokowane

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

    Scenografia i reżyseria fatalne. (opinia sprzed 9 lat)

    W teatrze operowym, nie pokazuje się pewnych spraw, bezpośrednio.
    Jeżeli będę chciał coś takiego zobaczyć, to obejrzę sobie film erotyczny.
    Kupiłem bilet na premierę operową a znalazłem się w niszowym kabarecie erotycznym pełnym obsceniczności i wulgarnych scen.

    • 51 10

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

    (3) (opinia sprzed 9 lat)

    Miałam przyjemność oglądać piątkową próbę generalną. Do opisanych wyżej elementów erotycznych dodać należy jeszcze Otella wylizującego dłonie Desdemony (I część) oraz Otella wystawiającego język i operującego nim przez dłuższą chwilę jak rasowy zaskroniec - również w stronę dłoni Desdemony (II część). Może to jakiś fetysz p. Dyrektora lu reżysera? Długotrwale przemywane przez Desdemonę krocze również mnie nie ominęło - widać żelazny punkt inscenizacji. Szkoda, że takie przejaskrawione i nasycone żenującymi scenami erotycznymi rodem z niemieckich filmów pornograficznych z lat '80 psują obraz całości. Pozostaje jedynie zamknąć oczy i słuchać... Żal mi wykonawców, którzy muszą brać udział w realizacji cudzych fantazji erotycznych. Szacunek za wykonanie przez solistów skomplikowanych arii oraz dla świetnego chóru!!!

    • 65 5

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 9 lat)

      Pani zdegustowana,a niemieckie filmy pornograficzne zna?? Hmmm....

      • 4 5

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 9 lat)

      Mogę się zgodzić na przemywanie, ale nie czochranie :), a co do kolejności to też racja .....

      • 9 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

      Przemywanie krocza (opinia sprzed 9 lat)

      nie powinno Pani razić, bo jest wskazane. Mnie raził jedynie fakt, że najpierw przemyte były stopiska Desdemony, a krocze dopiero w drugiej kolejności.

      • 6 5

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

    Wydaje się, że zapomniało się reżyserowi, że to "gotowa" i zamknięta opowieść. (opinia sprzed 9 lat)

    Dlatego proponuje, żeby nie oświetlać sceny w trakcie spektaklu - będzie to co w operze najważniejsze: muzyka i śpiew. Chore fantazje to na youtube proszę, a nie za pieniądze podatników.

    • 35 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

    brawo soliści i orkiestra, reszta... (opinia sprzed 9 lat)

    Chcialoby sie powiedzieć: znowu, na nieszczęście, znowu, zmarnowana praca orkiestry, wysilek i talent solistów! Słaba, beznadziejna scenografia, wyciągnięte z "second hand'u" kostiumy wykonawców, zero radości z pięknego widowiska,no po prostu kolejna masakra, przeszkadzająca w odbiorze. Jeżeli mam w operze zamykać oczy, bo uboga i licha scenografia przeszkadza mi w percepcji, to- przepraszam- po co mam kupować bilet? Można posłuchać w domu, można też pojechać do Bydgoszczy, gdzie dyrekcja może jednak liczy się choć troszkę ze zdaniem publiczności... Zwolnić scenografa, poważnie mówię! Zwolnić scenografa!!!! No i j.w.: nachalne odniesienia erotyczne, troszkę zgrzyt w inscenizacji. Broni się piękna i dobrze wykonana muzyka, zwolnić scenografa i będzie dobrze!

    • 41 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

    (1) (opinia sprzed 9 lat)

    Muzyka broni się sama, reżyseria b. słaba... łopatologiczne potraktowanie widza. Zamykam oczy i słucham.. i już jest dobrze. Na szczęście pseudo baletu nie zapakowano na scenę, muzycznie głosowo dobrze, nawet bardzo.

    • 45 8

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Klasyczny "Otello" z przemocą w rodzinie. O premierze Opery Bałtyckiej

      Głosowo dobrze....nawet bardzo? (opinia sprzed 9 lat)

      Sukcesem jest fakt, że Otello dożył do sceny śmierci, ale co mnie skatował swoją emisją, to jego.
      Jagon ma miły w brzmieniu, liryczny głos barytonowy. Ale ta partia wymaga niestety głosu o bardziej dramatycznym brzmieniu.
      Desdemona ma ładne piana i mezza voce, ale w forte niestety mija się z intonacją. Lepiej chyba było mieć oczy otwarte.

      • 16 3

  • Dyskusja o kształcie inscenizacji Otella na Weissblogu (opinia sprzed 9 lat)

    Wszystkich zainteresowanych dyskusją na powyższy temat, zapraszam gorąco na blog Pana Dyrektora Opery Bałtyckiej Marka Weissa.
    Pod wpisem Pana Dyrektora "Mój Otello", znajdują się komentarze omawiające kształt tej nadchodzącej premiery.
    Pozdrawiam wszystkich serdecznie
    markus

    • 2 5

  • Zaczynam się bać (opinia sprzed 9 lat)

    Bardzo jestem ciekawy czy opis zamierzeń inscenizacyjnych opisany w repertuarze Opery Bałtyckiej, a dotyczący Otella Verdiego, zapowiada inscenizację tego dzieła w domu spokojnej (a może niespokojnej) starości?
    Mój niepokój budzi też przebijająca z zapowiedzi odraza do szminki teatralnej. Charakteryzator wymówił pracę? czy może udało się inscenizatorom zdobyć do roli Otella autentycznego Maura w podeszłym wieku?
    O ile mnie pamięć nie myli, to problemem poruszanym w dramacie Szekspira, a za nim w operze Verdiego, jest dramat naturalizowanego w Wenecji Maura, który zmanipulowany przez demonicznego Jagona, w szale zazdrości zabija żonę. O starości osobnika alfa, otoczonego młodymi i żądnymi zajęcia jego pozycji "młodymi wilkami" chyba nie ma tam raczej mowy. Wiek Otella nie ma u Szekspira żadnego znaczenia. Raczej niska samoocena wynikająca z koloru skóry. Dlatego to zaczynam się bać, czy dzieło Szekspira nie zostało przypadkiem napisane na nowo.
    Byłoby też miło poznać obsadę tego dzieła. Mógłbym wtedy rozwiać moje wątpliwości dotyczące tej szminki i wieku (domyślam się jedynie, że jest podeszły) wykonawcy partii tytułowej.
    Pozostaję z szacunkiem w oczekiwaniu na odpowiedź. m

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery