Polski Balet Narodowy
Występ gościnny w ramach tournée Polskiego Baletu Narodowego z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
Wieczór baletowy w trzech częściach:
ADAGIO & SCHERZO
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: Franz Schubert (Kwintet smyczkowy C-dur, D 956, część II i III)
scenografa i projekcje: Małgorzata Szabłowska
kostiumy: Marta Fiedler
światła: Maciej Igielski
prapremiera 29 marca 2014, Polski Balet Narodowy
POWRACAJĄCE FALE
choreografia: Emil Wesołowski
muzyka: Mieczysław Karłowicz (Powracające fale)
scenografia: Boris Kudlička
kostiumy: Irena Biegańska
światła: Maciej Igielski
prapremiera 10 listopada 1997, Balet Teatru Wielkiego
wznowienie 29 marca 2014, Polski Balet Narodowy
MOVING ROOMS
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: Alfred Schnittke (Concerto grosso I: Cadenza-Rondo-Postludio); Henryk Mikołaj Górecki (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40)
kostiumy: Oliver Haller
światła: Bert Dalhuysen
prapremiera 19 czerwca 2008, Het Nationale Ballet, Amsterdam
premiera 17 listopada 2012, Polski Balet Narodowy
Obsesje ogarniają nas, niepokoją, dręczą, prześladują. Lęki i fascynacje, podejrzenia i zazdrości, widma przeszłości i złe przeczucia. Sztuka reaguje na nie, wyraża, pobudza, przestrzega, czasem łagodzi. Także balet i teatr tańca - najskuteczniej w kameralnych przestrzeniach.
W tym spektaklu towarzyszą one dwóm czołowym polskim choreografom. Obie kompozycje Krzysztofa Pastora, "Adagio & Scherzo" i "Moving Rooms" - każda na swój sposób, grają na naszych nastrojach i emocjach czystą formą choreograficzną, plastyką tańca neoklasycznego, barwami przestrzeni i grą świateł, przy muzyce wielkich mistrzów: Schuberta, Schnittkego i Góreckiego. Warto wspomnieć, że te dwa balety Krzysztofa Pastora znalazły się w czerwcu 2015 roku w programie prestiżowych występów gościnnych Polskiego Baletu Narodowego w Nowym Jorku i Waszyngtonie.
W programie wieczoru baletowego "Obsesje" przedziela je wyrazisty balet "Powracające fale" Emila Wesołowskiego na dwoje tancerzy, gdzie najprostsze relacje pomiędzy kobietą i mężczyzną stale zmieniają swoje barwy i uderzają w widza jak fale poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza.
W spektaklu biorą udział czołowi soliści Polskiego Baletu Narodowego, a wśród nich: Yuka Ebihara, Maria Żuk, Marta Fiedler, Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko i Paweł Koncewoj.