• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Nowe otwarcie Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku - edycja amerykańska (3 opinie)

Wojciech Bonisławski, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku, zaprasza na pokaz nowych obiektów zakupionych w 2015 roku do kolekcji sztuki nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku pt. "Nowe otwarcie Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku - edycja amerykańska CAROLEE SCHNEEMANN, KRZYSZTOF WODICZKO, SEBASTIÃO SALGADO".

10 kwietnia - 5 maja 2024

Gdańsk,
Wstęp wolny

2 - 30 kwietnia 2024, godz. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów)
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk

Prezentacja czynna od 29.01.- 30.03.2016
wtorek - piątek: 9.00-16.00, sobota - niedziela: 10.00-17.00

Muzeum Narodowe w Gdańsku realizuje wieloletni program rozwoju i poszerzania kolekcji sztuki najnowszej uczestnicząc w programie Kolekcje: Rozwój Regionalnych Kolekcji Sztuki Współczesnej prowadzonym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa. Założeniem realizowanej strategii jest uzupełnienie zbiorów o obiekty reprezentujące sztukę współczesną twórczyń i twórców międzynarodowych z ostatnich 30 lat.

W 2015 roku kolekcja sztuki nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku została powiększona o pięć obiektów. 5 prac fotograficznych podejmuje temat wolności: feministyczną refleksję nad ciałem Carolee Scheemann, redefinicję historii w publicznych projekcjach Krzysztofa Wodiczki oraz obraz eksploatacji krajów słabo uprzemysłowionych w interpretacji Sebastiao Salgado.

Carolee Schneemann (ur. 1939 w Fox Chase) to wybitna intermedialna artystka amerykańska, jedna z prekursorek feminizmu w sztuce, która zajmuje się głównie performance, fotografią, instalacją i wideo. Głównym punktem ciężkości jej twórczości jest ciało, które traktuje jako "medium" sztuki. Szczególnie eksploruje tematy związane z płciowością, ciałem, seksualnością. Praca którą wybraliśmy to "Nude on Tracks "jedna z prac z 5 częściowego cyklu, zrealizowanego w 1975 roku, współcześnie wydrukowanego na archiwalnym papierze w technice Giclee w edycji 3. Schneemann, stworzyła rodzaj foto-collage z własnym nagim autoportretem. Artystka poszukiwała w tamtym czasie nowych sposobów oglądania nagiego ciała poprzez umieszczenie go w krajobrazie, w tym wypadku podkładów kolejowych i uczynienia go integralną częścią pola widzenia. Jej prace łączą się w reprezentacji nurtu feministycznego, którego braki muzeum od 7 lat uzupełnia poprzez zakupy i dary m.in. od Marty Deskur, Jacquline Livingston, Natalii LL, Barbary Yoshidy i VALIE EXPORT.

Krzysztof Wodiczko (ur. w 1943 w Warszawie) jest polskim artystą mieszkającym od końca lat 70-tych XX wieku w Ameryce Północnej. Jest jednym z najbardziej znanych twórców wielkoformatowych projekcji fotograficznych i wideo w przestrzeniach publicznych. Posługuje się fotografią, instalacją dźwiękową, malarstwem oraz tworzy projekty architektury społecznej. Prace, które zakupiliśmy są przykładami działań artysty z lat 80-90. XX wieku a są to fotografie: Hirshhorn Muzeum w Waszyngtonie, 1988; Projekcja w Hiroszimie, 1999, i Museum Fridericianum Kassel, 1987. Wodiczko zajmuje się w swej twórczości tematyką antywojenną, pracując z weteranami amerykańskimi, ofiarami lub potomkami ofiar działań bojowych np. w Hiroszimie oraz osobami wypartymi ze świadomości społecznej głównego nurtu m.in. bezdomnymi, pokrzywdzonymi. Opowiada się w swej sztuce za pokojem wskazując jak wielkie szkody czyni w cywilizacji konflikt ale i wskazuje czym dla świata jest kultura i dziedzictwo artystyczne.

Sebastiao Salgado (ur. w 1944 w Aimorés) jest brazylijskim fotografem i fotoreporterem posługującym się wyłącznie fotografią czarno-białą. Koncentruje się najczęściej na ludzkim ubóstwie i poniżeniu, niesprawiedliwości ale i niesamowitym pejzażu. Autor jeździ po całym świecie rejestrując ludzkie migracje, zbiorową pracę ponad siły m.in. w Europie, Brazylii, Azji Południowo-Wschodniej, Indiach i na Bliskim Wschodzie. Rezultatem tych działań są dramatyczne cykle zdjęć, będące zarazem zapisem odchodzącego w niepamięć - malowniczego, jak udowadnia Salgado, ale i pełnego bólu - świata. Jego twórczość to także określona postawa wobec niesprawiedliwości społecznej, której przyczynę widzi autor w mistyfikowanej ekonomii i przemocowej eksploatacji krajów słabo uprzemysłowionych. Świat na jego fotografiach jest pełen grozy a żyjący w nim ludzie - nieszczęśliwi. Do zakupu wybraliśmy jedną z najbardziej reprezentatywnych i przełomową dla artysty pracę z cyklu "Serra Pelada" z 1986. Fotografia stanowiąca zapis ponandludzkiej pracy tysięcy poszukiwaczy złota w Brazylii. Wizualnie robotnicy budzą skojarzenia z powszechnym wyobrażeniem o niewolnikach budujących piramidy, w powtarzających się rytmicznie postaciach dźwigaczy pojawia się motyw ornamentu, który jest tak piękny jak straszny w znaczeniu. Salgado ujmuje się za człowiekiem w nędzy, wykorzystywanym ponad siły i wynagradzanym na najniższym poziomie. Jego prace to nierzadko wyrzut sumienia świata a jednocześnie budzące zachwyt dzieła sztuki.

Wszystkie zakupione prace włączone zostały do inwentarza Pracowni Fotografii Artystycznej, przechowywanej w Dziale Fotografii Gdańskiej Galerii Fotografii (oddział Zielona Brama).

Kuratorki: Małgorzata Paszylka-Glaza, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka

Honorowy Patronat nad pokazem
Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego

Zakupy obiektów finansowane są ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Program Kolekcje: Rozwój Regionalnych Kolekcji Sztuki Współczesnej.

Patronat medialny:
Radio Gdańsk | trojmiasto.pl | Rynek i Sztuka.pl | Wrota Pomorza | kulturaonline.pl |in your pocket globmedium.com

Opinie (3)

  • Kto chodzi do galerii przed 16? (1)

    Zawsze mnie to dziwi. Większość ludzi pracuje, uczy się. Kto ma czas chodzić do galerii przed godziną 16 (oprócz wycieczek szkolnych)?

    • 5 0

    • kto chodzi do galerii przed 16:00

      Wernisaż oraz towarzysząca mu dyskusja przyciągnęły nie tylko miłośników sztuki współczesnej, ale również liczne grono specjalistów, w tym historyków sztuki, muzealników i pracowników instytucji kulturalnych Trójmiasta, studentów ASP a także wiernych słuchaczy dr Bilewicza.

      • 1 1

  • .........Co kupili, zdjęcia........?

    W obecnych czasach, zdjęć jest od zastrania, wszyscy robia zdjęcia, a w internecie takich artystów jest milony, fotografia już dawno nie jest sztuką, ale skąd o tym ma wiedzieć kurator jeden z drugim. Jest kasa, to się kupuje byle co.
    Gratulacje.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Autorzy obrazów holenderskich i flamandzkich XVII w. często inspirowali się pracami wcześniejszych znanych mistrzów, takich jak: