• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Max Slevogt (1861-1932) i Bruno Paetsch (1891-1976). Dwa pokolenia niemieckiej ilustracji

Zapraszamy na wystawę "Max Slevogt (1861-1932) i Bruno Paetsch (1891-1976). Dwa pokolenia niemieckiej ilustracji" do Oddziału Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Czynne w terminie: 05.10.2016 - 31.12.2016
Wernisaż: 5 października 2016, godz. 14:00

Godziny otwarcia:
wtorek - piątek: 9.00 - 16.00,
sobota - niedziela: 10.00 - 17.00

Miejsce: Oddział Sztuki Dawnej
Toruńska 1, Gdańsk

Wystawa "Max Slevogt (1861-1932) i Bruno Paetsch (1891-1976). Dwa pokolenia niemieckiej ilustracji" prezentuje prace artystów tworzących w dwóch różnych stylach charakterystycznych dla sztuki początku XX wieku. Pokaz 19 rycin autorstwa czołowego reprezentanta niemieckiego impresjonizmu Maxa Slevogta został uzupełniony 7 rysunkami Brunona Paetscha wpisującymi się w nurt ekspresjonistyczny.

Max Slevogt (1868-1932) wespół z Maxem Liebermannem i Lovisem Corinthem są określani jako "potrójna gwiazda niemieckiego impresjonizmu". Slevogt był czołowym twórcą tzw. berlińskiej secesji - grupy skupiającej artystów tworzących w rozmaitych stylistykach, wymykających się głównemu nurtowi akademickiemu.

Na wystawie prezentowane są ilustracje do Czarodziejskiego fletu - jednej z najpopularniejszych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta. Prace te wchodzą w skład serii 47 rycin stanowiących pierwszą edycję cyklu wydaną w 1920 roku przez Paula Cassirera - niemieckiego marszanda, miłośnika i znawcy berlińskiej secesji. Kompozycje Slevogta zostały wykonane w charakterystycznym dla artysty stylu - swobodne, impresyjne rysunki nawiązujące do operowej historii zostały połączone z fragmentarycznym zapisem nutowym Mozarta. Artysta posłużył się wyciętymi sekcjami faksymiliów oryginalnego pisma nutowego, wkomponowując skomplikowane i wielowątkowe przedstawienia w obrazy odręcznego pisma kompozytora. Tym samym stworzył rodzaj dekoracji będącej jednocześnie wizualnym uzupełnieniem pięciolinii.

Stylistycznym kontrapunktem dla prezentowanych rycin Maxa Slevogta są - również wykonane w 1920 roku - rysunki Brunona Paetscha (1891-1976). Stanowią one zespół ilustracji do powieści francuskiego pisarza Honoré de Balzaca pt. Kuzyn Pons, będącej częścią słynnej serii Komedii ludzkiej prezentującej historię ubogiego miłośnika i konesera sztuki, wyśmiewanego i wykorzystywanego przez krewnych. Pochodzący z Gdańska artysta wykonał swoje prace w stylistyce znamiennej dla niemieckiej ilustracji ekspresjonistycznej - mocna, wyrazista kreska, uproszczone kontury i obszary wypełnione sugestywną czernią przywodzą na myśl technikę drzeworytniczą, którą fascynowali się niemieccy ekspresjoniści. Zestawienie ilustracji autorstwa dwóch wspomnianych artystów, których dzieliło zaledwie jedno pokolenie, obrazuje dynamiczne przemiany i wielonurtowość sztuki powstającej na początku XX wieku.

Prezentowane prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, które na co dzień ze względu na specyficzne wymagania konserwatorskie są niedostępne dla szerszej publiczności. Wystawa - będąca ostatnią odsłoną cyklu "Między słowami" - jest jedną z nielicznych okazji do zapoznania się z wybitnymi dziełami wykonanymi na papierze, wchodzącymi w skład muzealnej kolekcji.

"Między słowami"
Wystawy z cyklu, które już się odbyły:
Felix Meseck (1883-1955). Smok, czarownica i złoty garnek - ilustracje do dzieł romantycznych
23 marca - 29 maja 2016
Daniel Chodowiecki (1726-1801). Ilustracje do podręcznika Johannesa Bernarda Basedowa, czyli co każde dziecko wiedzieć powinno
1 czerwca - 31 lipca 2016
Albrecht Dürer (1471-1528). Apocalypsis cum figuris - najwybitniejszy cykl graficzny Europy
3 sierpnia - 2 października

Kuratorki cyklu wystaw "Między słowami": Alicja Andrzejewska-Zając, Maja Baran.

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Jednym z najcenniejszych eksponatów Muzeum Narodowego w Gdańsku jest srebrna ozdoba z XIII w., której podstawę stanowi...?