• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Scena

Wszystkie kategorie
Kalendarza imprez
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Martwe dusze (60 opinii)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
1 godz. 30 min. (bez przerw)
data premiery:
22 lutego 2014
7.6
50 ocen
Nikołaj Gogol
Martwe dusze

MARTWE DUSZE, to pierwsza część zamierzonej przez Gogola, nigdy nieukończonej trylogii, zamierzonej na kształt BOSKIEJ KOMEDII Dantego. Podróż Cziczikowa w poszukiwaniu martwych dusz przez bliską dantejskiej piekielną, prowincjonalną Rosję Janusz Wiśniewski wpisuje w ramy swojego autorskiego, odrębnego i niepowtarzalnego teatru. Teatru bardzo wyrazistego plastycznie łączącego przerażające obrazy z przeszłości z naszą współczesnością.

Janusz Wiśniewski o spektaklu: "Nie słuchamy tradycji, która MARTWE DUSZE Gogola czyta jak komedię obyczajową, jak poczet rosyjskich przywar i typów, Królów Głupoty, Obłudy, Chciwości itd. Tak, ale to ledwie pretekst. Lepiej usłyszeć co mówi Gogol: "Pisałem rosyjską BOSKĄ KOMEDIĘ". MARTWE DUSZE są pierwszą jej częścią - "piekłem". To jest wstrząsająca perspektywa. I to jest klucz, który z lękiem podejmujemy. Gogol piszący z perspektywy Dekalogu jest pisarzem uniwersalnym, mimo, że ledwie rozpoczął dzieło i przedwcześnie umierając zostawił nam tylko parę nut wielkiego tematu. Te nuty zagramy na swój sposób; temat, jak zwykle - traktujemy jak jazzman traktuje temat muzyczny - z całkowitą pieczołowitością, jednakże na swoich instrumentach i z wariacjami, do których pobudza nas i upoważnia gorący stosunek do wielkiego zapisu Gogola."

Układ tekstu, reżyseria, scenografia: Janusz Wiśniewski
Muzyka: Jerzy Satanowski
Ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Asystent reżysera: Magdalena Szczygielska
Asystencja dramaturgiczna: Anna Wachowiak

W spektaklu występują:
Robert Ninkiewicz - Cziczikow, Florian Staniewski - Pluszkin, Andrzej Nowiński - Ojciec (żyje?), Maciej Szemiel - Maniłow (nie żyje?), Jacek Labijak - Nauczyciel, Mirosław Krawczyk/Michał Jaros - Generał, Piotr Łukawski - Amant z Armii, Maciej Konopiński - Kawaler Romantyczny, Cezary Rybiński - Kopiejkin, Jerzy Gorzko - Up, Zbigniew Olszewski - Op, Jarosław Tyrański - Druch Co Wesoło Umarł, Adam Kazimierz-Trela - Zakochany Żyd z Odessy, Michał Kowalski - Żołnierz Co Kona, Synowie Maniłowów: Starszy - Artur Blanik, Igor Mendyka; Młodszy - Bartek Dwojakowski, Mateusz Radoch, Krzysztof Gordon - Dyrektor Teatru, Ewa Jendrzejewska - Generałowa, Monika Chomicka-Szymaniak - Córka, Wanda Neumann - Dama Miła, Maria Mielnikow-Krawczyk - Maniłowa, Marzena Nieczuja-Urbańska - Piękna Wdowa, Małgorzata Oracz - Smutna Panna Młoda, Katarzyna Kaźmierczak - Zamyślona Panna Młoda, Magdalena Szczygielska - Dama Romantyczna, Joanna Kreft-Baka - Dama Po Wydziale "Hm, hm...", Justyna Bartoszewicz - Śliczny Konik, Anna Kaszuba - Cudny Konik, Krystyna Łubieńska - Koroboczka, Sylwia Góra-Weber - Śmierć.

-----
Janusz Wiśniewski (ur. 1949) - jeden z najwybitniejszych i najciekawszych polskich reżyserów teatralnych. Absolwent wydziału filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim (1974) oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej na wydziale reżyserii (1978). W 1979 roku nawiązał współpracę z Teatrem Nowym w Poznaniu. Od 2003 do 2011 roku był jego dyrektorem naczelnym. Laureat wielu prestiżowych nagród artystycznych m.in. Nagrody im. Konrada Swinarskiego za zrealizowane w Teatrze Nowym w Poznaniu autorskie przedstawienia: PANOPTICUM À LA MADAME TUSSAUD oraz KONIEC EUROPY, Nagrody First Fringe na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Fringe w Edynburgu za spektakl OLŚNIENIA, Złotego Yoricka w Konkursie na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Shakespeare'a na Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za BURZĘ.

Jerzy Satanowski (ur. 1947) - jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów filmowych i teatralnych. Absolwent Wydziału Filologii Polskiej UAM w Poznaniu (1972). Pisał dla prawie wszystkich polskich teatrów, a także dla "Teatru TV", Burg Theater w Wiedniu, Schauspielhaus w Zurychu, Narodowego Teatru w Helsinkach, Schillertheater w Berlinie, teatru Towstonogowa w Leningradzie oraz teatrów w Bonn, Genewie, Kassel, Grazu, Diseldorfie, Mainz. Teheranie. Jako kompozytor teatralny współpracował m.in. z Erwinem Akserem, Adamem Hanuszkiewiczem, Gustawem Holoubkiem, Tadeuszem Łomnickim. Napisał muzykę do wszystkich spektakli w reżyserii Janusza Wiśniewskiego. Artysta został Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Emil Wesołowski (ur. 1947) - jeden z najwybitniejszych polskich choreografów. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1966). W sezonie 1979/80 kierował baletem Opery Wrocławskiej, a następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W połowie 1982 roku związał się z warszawskim Teatrem Wielkim jako szef baletu i solista. W 1985 roku ustąpił ze swej funkcji kierowniczej i poświęcił się przede wszystkim pracy choreograficznej w balecie, operze i teatrach dramatycznych. W latach 1995-2006 był ponownie dyrektorem baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, a od początku 2007 roku do jesieni roku 2008 - dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Poznaniu. Potem ponownie związał się z baletem warszawskim i zajmuje obecnie pozycję etatowego choreografa Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim. W teatrach muzycznych i dramatycznych pracował z takimi reżyserami, jak: Kazimierz Dejmek, Jerzy Grzegorzewski, Krystyna Janda i Maciej Prus; szczególnie owocna okazała się wieloletnia współpraca artysty z Januszem Wiśniewskim przy jego kolejnych autorskich przedstawieniach teatralnych i operowych. Emil Wesołowski został odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużonego dla Kultury Polskiej oraz Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis".

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (60) 3 zablokowane

  • Coś nie tak (2) (opinia sprzed 10 lat)

    Coś nie tak z datami a raczej dniami tygodnia!

    • 2 4

    • Wszystko ok (opinia sprzed 10 lat)

      to daty lutowe

      • 0 0

    • (opinia sprzed 9 lat)

      olac daty:) charakteryzacja niesamowita. Sylwia Weber mistrzostwo jak zwykle:) Ninkiewicz, coz mowic, jak zwykle klasa:) Cezary Rybinski niczym Pan Kleks. Sztuka momentami przydlugawa i nudna. Ale warto zobaczyc dla samej charakteryzacji i muzyki. Mocne 3.

      • 0 0

  • TYLKO NIE ZRÓBCIE NUUUDY, BIEDY, I SEUDO-UWSPÓŁCZEŚNIENIA. (3) (opinia sprzed 10 lat)

    Czekam kiedy w Wybrzeżu powstanie spektakl, w którym widac wkład w scenografie, kostiumy i wszystko to co sprawia, że wizyta w teatrze jest magiczna i przenosi nas w inny swiat

    • 23 1

    • czarownice z salem (1) (opinia sprzed 10 lat)

      były zrobione całkiem spoko... do przerwy , potem troche słabiej

      • 2 3

      • (opinia sprzed 10 lat)

        Arabela też jest spoko

        • 2 0

    • To jest (opinia sprzed 9 lat)

      nas dwóch

      • 0 0

  • Ania Kaszuba (opinia sprzed 10 lat)

    jest fajna :-) idę tam :-)

    • 15 3

  • Ania Kaszuba - odp (opinia sprzed 10 lat)

    Jest bardzo fajnia - ja też tam idę :-) Pozdrawiam wszystkich aktorów:)

    • 8 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

    Teatr (2) (opinia sprzed 10 lat)

    Plagiat króla UBU Opery Bałtyckiej ? Wygląda podobnie... na fotografiach dekor, kostiumy i inscenizacja.... choreograf nawet ten sam... przypadek ????

    • 13 32

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

      hmmm (opinia sprzed 10 lat)

      On zawsze robi taki dekor i ma taką charakteryzację, więc to akurat wcale nie dziwi. Ciekawi natomiast czy tym razem to coś ciekawego, czy kolejne popłuczyny po Tadeuszu Kantorze. Wybiorę się do teatru i sprawdzę.

      • 7 7

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

      (opinia sprzed 10 lat)

      Ten sam reżyser i właściwa dla niego estetyka.

      • 14 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

    bardzo dziekuje za te recenzje (opinia sprzed 10 lat)

    Na spektaklu byłem, uważałem, niewiele zrozumiałem, pewnie mniej niż połowę. Może tyle, że dusza może być martwa jeszcze za życia.
    Trochę mnie ten spektakl zmeczyl, nie dlatego że był zły, ale pewnie dlatego, że - jak napisał autor - był niezwykle erudycyjny - i pozbawiony fabuly, a jednak w pewnym momencie retrospekcyjny (rozmowa Cziczikowa z ojcem).
    O czym nie wspomniał autor to kostiumy i charakteryzacje - rewelacyjne. Miałem kłopoty z rozpoznaniem aktorów Wybrzeża :)

    • 33 3

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

    (2) (opinia sprzed 10 lat)

    Brawa dla charakteryzacji! Rybiński wyglądał piekielnie!

    • 31 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

      fakt (opinia sprzed 10 lat)

      Ale Rybinskiego, choćby nie wiem jak go ucharakteryzujesz, i tal poznasz w sekundy. Po głosie :)

      • 4 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

      (opinia sprzed 10 lat)

      Taka sama jak na Królu Ubu w operze... Warszawka w Gdańsku odstawia zawsze to samo. Szkoda...

      • 3 12

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

    Uwielbienie (opinia sprzed 10 lat)

    Uwielbiam Pana Tyrańskiego w spektaklu! Charakteryzacja, gra aktorska + jego charakterystyczny głos, przez który na twarzy pojawia się uśmiech. Gratuluje!

    • 20 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

    Mistrzowska, bajeczna, zagadkowa, klimatyczna reminiscencja z lat młodości (opinia sprzed 10 lat)

    Słowa jak wiadomo są niewystarczającym narzędziem opisu naszych wrażeń i stanów wewnętrznych, a w tym przypadku każda opinia i uzewnętrznienie byłyby wręcz krzywdzące i zapewne niesprawiedliwe. Polecam Każdemu wybrać się do Teatru i wyrobić własne przekonanie. Serdecznie Pozdrawiam!!!!

    • 15 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Panopticum Janusza Wiśniewskiego - recenzja "Martwych dusz" Teatru Wybrzeże

    świetny spektakl (2) (opinia sprzed 10 lat)

    Pani Sylwia mistrzowsko !

    • 31 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery