• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Liudas Parulskis. Barok i Beton

Liudas Parulskis. Barok i Beton
ŁAŹNIA 2, ul.Strajku Dokerów 5, Gdańsk - NOWY PORT
2.09-30.10.2016
wernisaż 2.09.2016 (piątek), godz. 18.00

Kuratorka: Laima Kreivyte
Koordynacja: Agnieszka Kulazińska-Grobis, Aleksandra Ksieżopolska, Lila Schally-Kacprzak

Wystawa odbywa się w ramach Festiwalu Wilno w Gdańsku

PEŁNA INFORMACJA PRASOWA

Liudas Parulskis przyswaja miasto, skupia się na rodzinnym Wilnie, będącym skrzyżowaniem różnych kultur i religii. Wilno - kolebka wierszy Adama Mickiewicza, miejsce dawnego getta, swoista Jerozolima Litwy - nadal mówi wieloma językami i skrywa historie wpisane w jego architektoniczny pejzaż. Od dawna miasto jest źródłem inspiracji i przedmiotem prac wielu malarzy i fotografów. Na jego obecny wygląd składają się dziesiątki warstw kulturowych, a także subiektywnych wizji, pozostających w sferze pamięci. Wilno Jana Bułhaka - przeszyte barokowym światłem; Wilno Sofiji Urbanaviciute-Subaciuviene - zrujnowane w czasie wojny; Wilno Algimantasa Kunciusa - statyczne, wyjałowione niedostatkiem czasów sowieckich; Wilno archiwalne Antanasa Sutkusa; Wilno Gintautasa Trimakasa - fotografowane z perspektywy rowerzysty.

Fotograficzny projekt Liudasa Parulskisa zaprasza do spojrzenia na wileńskie widoki poprzez pryzmat stworzonej osobistej mapy percepcji. Zdjęcia stanowią kronikę fizycznych i wirtualnych zmian w mieście, artysta podsumowuje historie czasami usuwając części przeszłości, a czasami projektując utopijną przyszłość w realistyczny sposób. Projekt Parulskisa można by określić jako wizualne metabadanie miasta. Nie bazuje ono jednak na skupieniu i analizie; to (de)konstrukcja własnego postrzegania Wilna, które istnieje nie tylko w konkretnym czasie i przestrzeni, ale także w polu semantycznym dzieł sztuki. Podobnie jak w snach i wizjach - należy mieć na uwadze, że Wilno narodziło się w śnie Giedymina, wielkiego księcia litewskiego, transformacje i metafory są głęboko zakorzenione w jego kodzie genetycznym.



Paradoksalny związek między architekturą a fotografią w pracach Liudasa Parulskisa, urzeczywistnia znaczenie twórczej wyobraźni. Jako absolwent Wydziału Architektury, artysta tworzy budynki-centaury, "edytując" barokową architekturę fragmentami betonowych bloków z wielkiej płyty lub dekorując standardową betonową architekturę barokowymi elementami. Te konceptualne puzzle odzwierciedlają wielogłosowość czasu, oddziaływanie architektury i ideologii. Te transformacje fizycznego i wirtualnego krajobrazu miejskiego aktywują proces patrzenia i myślenia.

"Wilno Nieskończone" - tak autor nazywa swoje prace. Nieskończone - bo nie możliwym jest dokończenie tworzenia miasta. Dopóki jest żywe, zachodzą w nim ciągłe zmiany: jego futurystyczne wizje nie koniecznie muszą zostać zrealizowane, a teraźniejszość może zawsze zafałszować przeszłość. Projekt artysty analizuje zatem nie tylko samo miasto, ale także jego obraz (tworzenie i niszczenie) oraz zmiany mentalności. Jakie znaczenia nadajemy ważnym budynkom; co dzieje się gdy znikają lub inne obiekty zostają umieszczane w ich miejscu? Fotomontaże (oraz ich negatywy - kiedy budynki są usuwane, a nie dodawane) Liudasa Parulskisa stanowią wizualizację architektonicznych przekształceń Wilna a także naszych lęków, obaw i oczekiwań, które mamy wobec otaczającej nas przestrzeni.

Architektura, atmosfera miejsca, wyobraźnia i rzeczywistość rozbrzmiewają szczególnie mocno, kiedy najbardziej symboliczne zabytki np.: Plac Katedralny, Ostra Brama, dzwonnica Kościoła Św. Jana. Dwóch graczy - spotyka się w jednym obrazie, przekształcając rzeczywistość na swój własny sposób. Plac Katedralny w montażu Parulskisa wygląda obco nie tylko dlatego, że brakuje tam dzwonnicy. Wygląda obco, ponieważ bezlitosny czas wymazał stare płytki, betonowe kwietniki, wygląda, jakby wichura powyrywała drzewa z korzeniami na wzgórzu zamkowym Giedymina. Nie ma jeszcze śladu Pałacu Wielkich Książąt Litewskich. Poprzez dodawanie i usuwanie obiektów artysta dokonuje przeskoków w czasie - do przodu i do tyłu. Widzowie nigdy nie mogą być pewni czy obserwują miasto z przeszłości, teraźniejszości czy przyszłości.

Miejskie foto-transformacje Liudasa Parulskisa zachęcają do innego spojrzenia na miasto i jego przyszłych scenariuszy - pożądanych i tych, których wolelibyśmy uniknąć. Prace artysty zapraszają do refleksji na temat historii Wilna, jego architektury, symboli sakralnych i przestrzeni życia codziennego. Prezentowana na wystawie seria obrazów 3D pobudza proces oglądania, wpływa na zanikanie granicy między rzeczywistością, a tym, co wirtualne. Wystawa "Barok i Beton" urzeczywistnia wymyślony, odtworzony w pamięci obraz Wilna; jest poszukiwaniem dialogu nie tylko z architekturą, ale również jej fotograficzną i artystyczną interpretacją.

Kuratorka Laima Kreivyte

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim artystą, który pracę zawodową w teatrze łączy z karierą poety i frontmana trójmiejskiego zespołu rockowego jest...?