- 1 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (68 opinii)
- 2 Tu nie spodziewasz się sztuki, a jednak! (9 opinii)
- 3 Słynny pisarz z Gdańska bohaterem muralu (28 opinii)
- 4 Prawdziwy hit na scenie Teatru Muzycznego (7 opinii)
- 5 Ten spektakl nie jest atakiem na kościół (61 opinii)
Kupujesz bilet na koncert? Sprawdź możliwość zwrotu
Bilety na imprezy kulturalne, szczególnie jeśli planujemy wybrać się na spotkanie z idolem, kupujemy często z dużym wyprzedzeniem, w pośpiechu i bez rozmysłu. Warto jednak poświęcić na zakup choć pół minuty więcej i wczytać się w regulamin, żeby uniknąć późniejszych rozczarowań. Może się bowiem okazać, że nawet jeśli organizator dokona zmian w programie czy obsadzie, nie odzyskamy pieniędzy za bilet. W wielu przypadkach nie zwrócimy również biletów kupionych przez internet.
- Jesteśmy z żoną wielkimi fanami Andre Rieu - poznaliśmy się zresztą w Maastricht, podczas jednego z jego koncertów. Kiedy dowiedzieliśmy się, że artysta ten zagra w Trójmieście, natychmiast kupiliśmy miejsca w pierwszym rzędzie, choć cena zwalała z nóg - wspomina Michał. - Niestety, nie przewidzieliśmy jednego - w chwili koncertu zamiast w Ergo Arenie wylądowaliśmy na porodówce w Wejherowie. Kiedy próbowaliśmy zwrócić bilety okazało się, że jest to niemożliwe, ponieważ bileterie nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów, a odsprzedać komuś innemu nam się nie udało.
Zgłaszając chęć zwrotu biletu zakupionego przez internet, kupujący powołują się często na art. 27 ustawy o prawach konsumenta (Dz.U. 2014.827), mówiący, że jeśli dokonaliśmy zakupu na odległość, poza siedzibą firmy, w ciągu 14 dni możemy dokonać zwrotu bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Tymczasem jedynymi okolicznościami, jakie obligują bileterie internetowe do zwrotu pieniędzy, są odwołanie bądź zmiana miejsca i/lub czasu imprezy.
- Wiele osób, powołując się na ustawę, zapomina o wyjątkach. Tymczasem w art. 38 pkt. 12 czytamy, że prawo do odstąpienia odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów m.in. o świadczenie usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi - wyjaśnia Jakub Sawicki z serwisu Kupbilecik.pl.
Zapis ten oznacza, że nawet jeśli niechcący podczas zakupu klikniemy w złe okienko, wybierając złą datę bądź miejsce koncertu, możemy nie odzyskać pieniędzy za bilet.
- Z reguły wykazujemy się w takiej sytuacji elastycznością i dobrą wolą, choć nic ani nikt nas do tego nie obliguje. Nie będziemy przecież kazali człowiekowi jechać na koncert 500 kilometrów, bo przez przypadek kliknęło mu się niewłaściwe okienko - mówi Sawicki. - W bardziej trywialnych sytuacjach na ustępstwa pozwolić sobie nie możemy. Często pula biletów od jednego organizatora jest podzielona między kilka bileterii, co determinuje konieczność przestrzegania regulaminu. W przeciwnym razie zrobiłby się niewyobrażalny bałagan, nad którym nie udałoby się zapanować.
Zobacz też: Musical "The Chicago Blues Brothers Show" odwołany - co z biletami?
Jeśli zatem kupujemy bilety z dużym wyprzedzeniem i mamy możliwość dokonania zakupu w kasie, warto skorzystać z tej opcji. Dla przykładu - w gdyńskim Teatrze Muzycznym zwrotu biletu można dokonać najpóźniej trzy dni przed planowanym spektaklem, jeśli jest to bilet indywidualny lub do 7 dni, jeśli jest to bilet grupowy.
Nie odzyskamy natomiast pieniędzy za bilet kupiony przez internet.
- Zwroty i zamiany biletów zakupionych za pośrednictwem internetu możliwe są jedynie w przypadku odwołania spektaklu bądź zmiany repertuaru. W takim przypadku zwrot za bilet zakupiony za pomocą systemu sprzedaży internetowej dokonywany jest na konto, z którego realizowana była zapłata, a w przypadku kart, zwrot następuje na rachunek tej karty. Zgodnie z art. 38 pkt 12 ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014.827) nie jest możliwe odstąpienie od umowy oraz zwrot pieniędzy za zakupione bilety online - informuje Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego.
Nie będziemy mieli również problemu ze zwrotem "papierowych" biletów w większości trójmiejskich teatrów czy instytucji kulturalnych, jeśli zrobimy to z kilkudniowym wyprzedzeniem (szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w regulaminach sprzedaży). Pamiętajmy jednak, aby podczas zwrotu posiadać paragon potwierdzający zakup.
- Każdy z widzów ma prawo do zwrotu pieniędzy, ale tylko wtedy, gdy zrobi to najpóźniej na dzień przed prezentacją danego spektaklu - mówi Grzegorz Kwiatkowski, rzecznik prasowy Teatru Wybrzeże.
Filharmonia Bałtycka nie przyjmuje zwrotów
- Po zakupieniu biletów kasa biletowa nie przyjmuje zwrotów, także biletów zakupionych w cenie karnetowej. Jedyną okolicznością, w której PFB zwraca pieniądze za zakupione bilety, jest odwołanie koncertu - informuje Katarzyna Habecka, rzecznik filharmonii.
Kasa Filharmonii Bałtyckiej nie zwróci nam pieniędzy nawet wówczas, kiedy zmianie ulegnie program bądź obsada koncertu:
- Dyrekcja PFB zastrzega sobie prawo do zmian w programie. Jednak gdy zmiana jest znaczna i klient zakupił bilet tylko z powodu jakiegoś utworu czy artysty, który został odwołany, kasy biletowe proponują rekompensatę w postaci płyty CD z muzyką poważną albo zaproszenia na inne wydarzenie organizowane przez PFB w tej samej cenie - mówi Habecka.
Wiadomość ta z pewnością nie ucieszy miłośników operetki i Królewskiej Orkiestry Salonowej, którzy kupili z wyprzedzeniem bilety na III Koncert Promenadowy. Zmianie uległy bowiem zarówno program, jak i obsada koncertu - zamiast operetki wysłuchamy arii z romantycznych oper w wykonaniu dwanaściorga chińskich solistów przy akompaniamencie Orkiestry Kameralnej Progress. Program niezwykle atrakcyjny, ale skrajnie różny od tego, co pierwotnie obiecywano.
Ci, którym tak znaczna zmiana w repertuarze nie odpowiada, a forma rekompensaty w postaci płyty czy biletu na inny koncert wydaje się niewystarczająca, mogą zwrócić się o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
- Dokonywanie w programie imprezy zmian m.in. artystycznych bądź czasowych jest dopuszczalne, o ile organizator wskazał ważne, uzasadnione przyczyny - informuje Konrad Trześniak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. - Zgodnie z prawem, w przypadku zmiany istotnych warunków umowy, konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od niej i zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę. Upraszczając, konsument powinien być uprzednio poinformowany o zmianie repertuaru i mieć prawo do zrezygnowania z biletu. W razie problemów konsumenckich polecamy kontakt z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów - dodaje.
Jak zatem zabezpieczyć się na przyszłość?
- Wystarczy poświęcić dodatkowe pół minuty na zakup, dokładnie zapoznać się z regulaminem i na spokojnie, z wielką starannością, wypełnić wszystkie okienka, jeśli bilet zamawiamy przez internet - radzi Jakub Sawicki z Kupbilecik.pl
Opinie (18)
-
2016-06-19 09:49
a jak w bileterii Empiku ze zwrotami (1)
Ktoś wie?
- 4 2
-
2016-06-21 10:49
Kiedyś widziałem jak mały chłopczyk zwracał, ale jego mama posprzątała...
- 1 0
-
2016-06-19 09:53
hehe (1)
Kupować i już myśleć o zwrocie.
- 3 9
-
2016-06-19 09:59
Ja zawsze myśle jak kupuje bilet za tysiaka na koncert który ma się odbyć za rok
- 10 1
-
2016-06-19 10:34
(4)
Chyba tylko ostatni gamoń nie wie, że w przypadku większości imprez bilet można zwrócić tylko w przypadku zaniedbań ze strony organizatora (zmiana terminu bądź odwołania imprezy), a nie dlatego że żonka zaczęła rodzic..
- 14 13
-
2016-06-19 16:53
a co z biletami z przedsprzedazy polrocznej (2)
zwrot musi byc zagwarantowany jesli ma byc uczciwie. Moja zona pracowala w kasie kina Neptun i zawsze zwracala na 15 minut przed seansem. Pozniej juz nie.
- 4 3
-
2016-06-19 21:39
(1)
szpilek nie tylko głupi a do tego i stary !!Q
- 5 3
-
2016-06-19 22:09
Hahaha!!!!!
- 1 1
-
2016-06-20 14:42
Co za idiota kupuje bilety i idzie z brzuchatą na koncert, skoro wiadomo, że zara taka urodzi.
- 2 2
-
2016-06-19 10:40
c89 (1)
a hronoski sie nie wypowiedział?ma własny system byletowy ale paragona nie daje.
- 1 3
-
2016-06-19 16:43
paragonu pisze sie
siadaj dwoja. dawalem kiedys korepetycje z j. polskiego.
- 2 2
-
2016-06-19 16:41
W Zaku nie oddaja pieniedzy - uwazajcie na ten klubik Adamowicza (wszyscy go dotujemy) (1)
ich regulamin to jawne oszustwa jak w oswiadczeniu majatkowym prezydenta
i nie odzyskasz kasy nawet w przypadku niewiazania sie organizatorow.
Zak stal sie przechowalnia nieudacznikow i lizusow obecnej wladzy. Tak jak IKM, ECS, Galeria Miejska i wiele innych pseudokulturalnych przybytkow miasta.- 14 12
-
2016-06-21 11:58
nieprawda
Ja bez problemu odzyskałam pieniądze za bilet do kina ale fakt na film na który już nie było biletów. Zostawiłam bilet w kasie a pani sprzedała go komu innemu. Później odebrałam pieniądze.
- 2 1
-
2016-06-19 21:51
To jest chore, (1)
że PFB nie zwraca pieniędzy za bilet, nawet przy drastycznej zmianie repertuaru (co im się zdarza często ostatnio).
Tak jakby zamówić w restauracji ostrygi, a kelner przynosi bigos i udaje, że wszystko w porządku. Niepoważne po prostu.- 30 0
-
2016-06-20 01:57
dlatego powinno placic sie po odbytym koncercie
i problem zniknie.
- 2 2
-
2016-06-20 14:40
zwrot biletów w empkiu (1)
Parę lat temu otrzymałam od szefa bonus, 2 bilety na koncert Ennio Morricone. Były warte 500 PLN. Wolałam kasę. Był jeszcze 1 tydzień do koncertu. Poszłam do kasy empik (w galerii bałtyckiej). Nie miałam paragony, tylko 2 bilety. Panienka z kasy odstawiła teatr przed koleżankami, że biletów nie przyjmie, bo skąd niby ma wziąć pieniądze na zwrot. Odeszłam z biletami. Następnego dnia zadzwoniłam do organizatora koncertu do Wa-wy. Jakaś konkretna dziewczyna wypytała mnie, w którym punkcie empik mi się przytrafiło. Powiedziała, że mam tam pójść ponownie. Następnego dnia poszłam. Była tylko ta dziewczyna, która mnie przegoniła poprzednio. Powiedziałam tylko jedno grzeczne zdanie i po chwili wyszłam z empik z kasą: 500 PLN. Czyli....nie poddawać się zbyt łatwo:)
- 3 8
-
2016-06-20 18:04
niezła ściema
- 7 1
-
2016-06-21 09:59
Pół minuty więcej na czytanie regulaminu?!
Chyba 20 minut więcej żeby przeczytać i zrozumieć. NIedługo nic innego ludzie nie będą robić tylko czytać regulaminy, które zaczynają przypominać nie kończącą się rolkę papieru toaletowego. W bankach to chyba już przynajmniej raz na miesiąc zmieniają regulamin.,
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.