• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Księżycowy chłopiec (24 opinie)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 351-01-01
wystawia:
Gdański Teatr Szekspirowski
data premiery:
30 września 2016
5.2
16 ocen
Księżycowy chłopiec
na podstawie powieści "Pierrot mon ami" Raymonda Queneau

Przekład: Anna Wasilewska

Płonie ulica Łez. Najprawdopodobniej ktoś podłożył ogień pod lunapark, prowadzony na obrzeżach Paryża przez dyrektora Pradoneta i jego nieślubną żonę Leonie. Detektywistyczne śledztwo obfituje w sensacyjne tropy, mające swe źródło w przeszłości właścicieli i pracowników parku rozrywki. Jednak pomimo licznych poszlak i motywów, kryminalna zagadka może pozostać bez rozwiązania. Wśród magicznych sztuczek i figli trudno trafić na właściwy ślad i przejrzeć cyrkową iluzję. Najbliżej rozwikłania sensacyjnej zagadki jest Pierrot, pomocnik fakira a później tresera zwierząt. Dziwnym trafem ten niepozorny mężczyzna za każdym razem wpada w sam środek wydarzeń. Czy księżycowy chłopiec odkryje tajemnicę spalonego lunaparku?

Reżyser o spektaklu: Są powieści, które już podczas pierwszej lektury prowokują teatr. Nie oznacza to, że są one gotowymi scenariuszami. Są raczej "porozmawiajmy", rzuconym przez autora. Co o tym decyduje? Atmosfera, przestrzeń, postaci, relacje, dialogi, język. W przypadku Queneau wszystkie te elementy tworzą bardzo dziwny, zniekształcony świat. Świat, który wydaje się tylko czeka, żeby go uruchomić na scenie - tym samym nawiązać dialog z autorem. Taką rozmowę w teatrze bardzo sobie cenię.

Jeden z bohaterów powieści, dyrektor lunaparku, pyta fakira, czy wierzy w to, że o powodzeniu w życiu decyduje szczęście - na co fakir odpowiada, że ze szczęściem jest jak z całą resztą; podlega ono naszej woli. - Ale, dajmy na to, spada panu na głowę doniczka - docieka dyrektor. - Fakirom nigdy doniczki na głowę nie spadają - odpowiada pytany. To brzmi jak żart, ale gdy się nad tym na poważnie zastanowić, przyjęta, świadomie lub nie, interpretacja tego zdarzenia determinuje całe nasze istnienie. Te dwa punkty widzenia w różnych wariantach pojawiają się w powieści Queneau na każdym kroku.

Staram się tworzyć przedstawienia, które mają formę otwartą. Zostawiam dużo przestrzeni dla wyobraźni widza, jego aktywności emocjonalnej i intelektualnej. Każdy może sobie wziąć z tego to, czego mu w danym momencie potrzeba. Sięgam wyłącznie po teksty, które mnie osobiście dotyczą, ale ponieważ jakoś zawstydza mnie mówienie o sobie, robię spektakle.

Adaptacja i reżyseria: Igor Gorzkowski
Scenografia: Katarzyna Załęcka
Kostiumy: Joanna Walisiak
Muzyka na żywo: Piotr Tabakiernik
Dramaturgia ruchu: Iwona Pasińska
Charakteryzacja: Anna Laskowska, Ali Kosoian-Koźbielska, Marta Szczerkowska

Koordynacja produkcji: Olga Stefańska
Asystent reżysera: Karolina Kowalczyk

Obsada:
Pierrot - Andrzej Mastalerz
Pradonet/Voussois/Posidon - Przemysław Bluszcz
Leonie/Pani Pradonet/Edith - Anna Sroka-Hryń
Yvonne/Mathurine - Weronika Humaj
Kruja-Bej - Bartłomiej Bobrowski
Paradyz / Pistolet - Bartosz Mazur
Paluszek / Mięczak - Sebastian Perdek
Mounnezergues - Grzegorz Gierak

Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Soho (scena Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty) i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

-----
Igor Gorzkowski - reżyser i dramaturg, współzałożyciel Studia Teatralnego Koło - niezależnego teatru działającego w Warszawie od 1988 roku, w którym zrealizował większość swoich przedstawień. Od 2011 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych w Teatrze Ochoty w Warszawie. Jako jeden z pierwszych w Polsce skojarzył dynamicznie rozwijającą się kulturę klubową z działaniami teatralnymi. Realizuje spektakle, korzystając ze swoich własnych scenariuszy. Poza sceną Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty współpracuje również z innymi teatrami. W 2009 r. reżyserował w Teatrze Narodowym w Warszawie "Polowanie na łosia" Michała Walczaka. W 2010 debiutował w teatrze operowym, reżyserując "O Genowefie" Roberta Schumanna w Teatrze Wielkim w Poznaniu, a w 2012 wystawił tam "Dzień Świra". Również w 2012 roku wystawił swojego "pierwszego Szekspira" - kameralną "Burzę" z Henrykiem Talarem w roli głównej. W 2011 roku otrzymał nominację do nagrody teatralnej Feliksy Warszawskie za reżyserię spektaklu "Starucha" wg powieści Daniła Charmsa zrealizowanego w warszawskim Teatrze Ochoty. W 2013 jego słuchowisko "Mewa" Borysa Akunina zostało nagrodzone Grand Prix XIII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry - Sopot 2013".

"(Igor Gorzkowski) znany (jest) z błyskotliwych adaptacji prozy, teatralnego potencjału szuka zwykle tam, gdzie inni nawet go nie przeczuwają" (...) "Z projektu na projekt dokonuje coraz bardziej osobnych i zaskakujących wyborów literackich" - Szymon Kazimierczak, teatr-pismo.pl.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (24) 3 zablokowane

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Niedowierzanie.... (opinia sprzed 7 lat)

    Spektakl "Księżycowy chłopiec " w teatrze SOHO zrobił teatrowi zła reklamę za niemałą cenę 50 zł za bilet. Od początku spektaklu byłam zdezorientowana i ogłuszona wrzaskiem , bieganiną i nerwowością na scenie na której kompletnie nie wiedziałam co się dzieje . Dialogi często niezrozumiałe i chęć uchwycenia sensu tego co miało miejsce na scenie trzymała mnie tylko do pierwszej przerwy w dość mało komfortowym siedzisku. Cieszyłam się , że wybrałam drugi rząd dokładnie przy p. Piotrze Tabakierniku który zajął całą moja uwagę juz po pierwszych 10 minutach spektaklu. Tylko to czego dokonywał p. Piotr na swoich dwóch instrumentach wzbudzało moje zainteresowanie i uznanie . Dziękuje Panu bez pana istnienia na scenie SOHO w czasie " Księżycowego chłopca" wyszłabym juz po dwudziestu minutach. Gratulacje.

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Porażka (opinia sprzed 7 lat)

    Najgorzej wydane 50 zł w życiu....

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Ciekawe, ale niewystarczające (opinia sprzed 7 lat)

    W pełni zgadzam się z recenzją. Wrażenia po spektaklu dobre ze względu na kilka wyróżniających się scen, ale rzeczywiście czuć ogromny niedosyt, ponieważ wszystko nie tworzyło spójnej całości pozwalającej na stworzenie dobrej opowieści.

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Nuda (1) (opinia sprzed 7 lat)

    Są spektakle cieżkie, ale ambitne. I sa przedstawienia rozrywkowe, na ktorych widz po prostuświetnie sie bawi. Ksiezycowy chlopiec to ani jedno ani drugie. Mial byc chyba rozrywka, wyszlo cieżko. Bylam na premierze i tez wyszlam po przerwie z poczuciem zmarnowanych 2h...

    • 3 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

      (opinia sprzed 7 lat)

      zgadzam się całkowicie, źle mi się zaznaczyło

      • 0 1

  • nie polecam (opinia sprzed 7 lat)

    to przedstawienie na Fetę albo do Teatru w oknie a nie na główna scenę Teatru Szekspirowskiego, gdzie zazwyczaj dzieje się pięknie i magicznie, wczoraj wyszłam w trakcie przerwy, nie polecam, strata pieniędzy i czasu ... przykre bo Teatr Szekspirowski to wszak nasza chluba

    • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Mam bilet na niedzielę. Co mam nie iść??? (2) (opinia sprzed 7 lat)

    • 9 6

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

      W przerwie wyszedłem. nie wytrzymałbym kolejne półtorej godziny. (opinia sprzed 7 lat)

      • 0 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

      (opinia sprzed 7 lat)

      Iść, iść, wyrobisz sobie własne zdanie.

      • 10 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Totalny shit (1) (opinia sprzed 7 lat)

    Przydługawe, męczące chyba także dla samych aktorów, którym serdecznie współczuję takiego ujęcia tej sztuki . Niestety niewypał reżyserski. Szkoda czasu i kasy.

    • 3 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

      (opinia sprzed 7 lat)

      Jednak dla Ciebie musi wystąpić człowiek na szczudłach...

      • 0 1

  • Bruce Lee w tym cyrku nie wystąpi.... (opinia sprzed 7 lat)

    .....W końcu nie wszystkie sztuki muszą być jak ulubione co dla niektórych recenzujących.... filmy z Jackie Chun'em....

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    Porażka (opinia sprzed 7 lat)

    Sądziłem, że nie spotka mnie już nic nudniejszego niż "Czyż nie dobija się koni" w Teatrze Wybrzeże. Myliłem się.

    • 8 3

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł "Księżycowy chłopiec" bez polotu

    ktoś puścił bąka i to ożywiło na chwilę atmosferę (opinia sprzed 7 lat)

    • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery