• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kroke na Kei New Port 2007

12 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższą sobotę, 15 września na terenie przeprawy promowej do Twierdzy Wisłoujście, przy ul. Starowiślnej w Gdańsku odbędzie się kolejna edycja Portowych Spotkań Artystycznych Keja New Port 2007. Gwiazdą wieczoru będzie krakowski zespół Kroke.

Portowe Spotkania Artystyczne to impreza cyklicznie organizowana w dzielnicy Nowy Port. Miejsce imprezy - przeprawa promowa - jest pomostem łączącym dwa przeciwległe skrawki lądu. Portowe Spotkania Artystyczne również mają za zadanie łączyć. Z jednej strony artystów tworzących muzykę wysublimowaną i nastrojową z surowymi przestrzeniami portowych maszyn oraz wojskowych umocnień. Z drugiej strony lokalną wspólnotę dzielnicy Nowy Port, na co dzień pozbawioną głębszych doznań artystycznych, z kulturą na najwyższym poziomie.

Początek Portowych Spotkań Artystycznych o godz. 19.00. Koncert zespołu Kroke poprzedzi występ grupy Nieszksypczrze.

Bilety w cenie 10 zł do nabycia w dniu koncertu, na terenie Przeprawy Promowej przy ul. Starowiślnej.

Organizatorem koncertu jest Keja Gdański Archipelag Kultury.

Kroke

Muzyka Kroke nie jest ani muzyką świata, ani folkiem, muzyka klezmerską czy jazzem samymi w sobie - jest połączeniem tych wszystkich kategorii. To właśnie Kroke.

To jest muzyka, która przemawia do duszy: wzniosła, duchowa, ponadczasowa. Kroke lubuje się w człowieczeństwie i świecie - tak prostych a zarazem uniwersalnych tematach, jakimi są: Dzieciństwo, Taniec, Czas, Fale, Głos czy Słońce - wyrażając je poprzez formy muzyczne. Zespół używa tonacji, gam i ornamentacji, które są zdecydowanie wschodnie, dawne i które poruszają głębsze wspomnienia, ale jednocześnie ich muzyka jest całkowicie współczesna i żywa. Instrumenty ich nie są tradycyjne lecz klasyczne - altówka, kontrabas i akordeon - połączone z eksperymentalna perkusja i niemą wokalizą. Kroke zabiera nas w podróż "wstecz", do "źródła" i przypomina nam, czym ono naprawdę jest.

"Podczas jednego z weekendów, największa atrakcją było polskie trio klezmerskie - Kroke, które w sobotę "rozdarło" wielki dach namiotu. Ich instrumentarium jest minimalne... ze sporadycznym tęskniącym "wyciem" altówki Tomasza Kukurby. To empatia muzyków wznieca "burzę dźwięków", zawierającą rzewne "atmosferyki" i pewien rodzaj opętania - to jakby celebrowanie jazzu... The Independent 1997 r.


"To, co tak skutecznie pociąga mnie w muzyce Kroke, to ich duchowa rzeczywistość... to znaczy - szczerość i autentyczność w tej muzyce." Nigel Kennedy, 2003 r.

"Kroke na żywo są "mrożąco krew w żyłach" genialni. To niezapomniane przeżycie." Jon Lusk, 2003 r., Radio BBC 3


Historia Kroke

Kroke (w języku jidysz oznacza Kraków) zostało utworzone w 1992 roku przez trójkę "wiecznych" przyjaciół, absolwentów Krakowskiej Akademii Muzycznej: Tomasza Lato (kontrabas), Tomasza Kukurbę (altówka) i Jerzego Bawoła (akordeon). Wszyscy trzej członkowie zespołu przeszli przez kolejne etapy - począwszy od gruntownej edukacji w zakresie muzyki klasycznej, zainteresowanie się muzyka jazzową i eksperymenty z jazzem oraz muzyką nowoczesną. Jako Kroke wybrali i skoncentrowali się na graniu i komponowaniu w dziedzinie autentycznej muzyki żydowskiej - początkowo klezmerskiej (kley - instrument, zemer - śpiewać/interpretować muzykę), żydowskiej muzyki z północy Środkowo-Wschodniej Europy i Bałkanów.

Podczas jednego ze swoich występów zostali zauważeni przez Stephena Spielberga, który przyjechał do Krakowa zrealizować "Listę Schindlera". Reżyser zaprosił Kroke do udziału w filmie, podczas ostatnich dni zdjęciowych i towarzyszył ekipie podczas podróży do Jeruzalem, by nagrać zakończenie filmu - tzw.: "Zjazd Ocalonych". Zespół zagrał tam koncert pamięci Oskara Schindlera. Kopia kasety, przesłana przez Spielberga do Petera Gabriela pociągnęła za sobą konsekwencje w postaci zaproszenia zespołu na Festiwal Womad.

By lepiej rozumieć swoja dotychczasową twórczość w zakresie muzyki tradycyjnej oraz ją doskonalić Lato, Kukurba i Bawoł badali filozofie starożytnej kultury żydowskiej. We wrześniu 1997 roku, został wydany drugi album Kroke, pt. "EDEN", który jest typowym przykładem tych, charakterystycznych interpretacji klezmerskich tematów.

Latem 2001r. , podczas występów w Kornwalii, Kroke spotkało się z Nigelem Kennedym, który natychmiast zaproponował im współpracę. Wynikiem tej współpracy jest album: "East Meets East", dzięki któremu Kroke było nominowane do nagrody Radia BBC 3 - "World Music Awards (Europe) 2004" oraz uczestniczyło w następujących festiwalach: "Henley Festival", "Hampton Court Palace" i "Classical Brit Awards". Ich własny album, wydany w tym samym czasie - "Ten Pieces to Save the World", uplasował się na drugim miejscu europejskiej listy "Muzyka Świata"- World Music Charts i "przypieczętował" 10 rocznicę istnienia zespołu.

Dyskografia

Trio (1996)
Eden (1997)
Live at the Pit (1998)
Sounds of the Vanishing World (1999)
Ten Pieces to Save the World (2003)
East Meet West (2003) - Nigel Kennedy & Kroke
Quartet Live at Home (2004)
Śpiewam Życie (2006) - Edyta Geppert & Kroke
Seven Trip (2007)

Muzycy

Jerzy Bawoł (akordeon) - po ukończeniu studiów, w 1992 roku, pracował jako muzyk studyjny oraz grał z Operą Krakowską, koncentrując się na muzyce współczesnej. Na jego pracę z Kroke wpływ miał dziadek, który był uznanym muzykiem klezmerskim.

Tomasz Kukurba (altówka, skrzypce, wokal) - podobnie jak pozostali członkowie zespołu Kroke, studiował muzykę klasyczną na Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas studiów był członkiem Akademickiego Kwartetu Smyczkowego i innych orkiestr kameralnych, grając szczególnie muzykę Pendereckiego oraz dołączył (razem z Tomaszem Lato) do symfonii - "Sinfonietta Cracovia" a także do eksperymentalnej Grupy Jazz'owej. Grał liczne koncerty w Polsce, Niemczech i Francji.


Tomasz Lato (kontrabas) - szeroki wachlarz zainteresowań muzycznych sprawił, że był on członkiem wielu zespołów. Podczas nauki w szkole średniej oraz studiów na Akademii Muzycznej w Krakowie grał w zespołach jazzowych, pracował jako dyrektor muzyczny w teatrze
i transmitował produkcje, wstąpił do: "Orkiestry Filharmonijnej", "Capella Cracoviense", "Sinfonietta Cracovia" i "Orkiestry Kameralnej Heidelbergu". Jest także zapraszanym muzykiem studyjnym, również do produkcji w muzyce popularnej czy ścieżek dźwiękowych.

Tomasz Grochot (perkusja) - Tomasz jest młodym, ale już znanym jazzowym perkusistą z Krakowa. Głównie pracuje jako muzyk sesyjny. Występował i nagrywał z największymi osobistościami polskiego jazz'u, tj.: Jarek Śmietana, Janusz Muniak, Leszek Kułakowski, a także
z kilkoma jazz'menami międzynarodowej sławy, jak Nappy Noya. Ostatnio otrzymał pierwszą nagrodę na trzech prestiżowych jazzowych festiwalach - konkursach w Polsce oraz nagrodę specjalną, w Gdyni, dla najlepszego instrumentalisty.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Wydarzenia

  • KROKE 15 września 2007 (sobota) (13 opinii)

Opinie (1) 2 zablokowane

  • gry online Pek226

    darmowe gry Gry online az do niebiezacego sklania owo osiagniecia nieodrebnych. Oczywiscie multum zalezy po tej stronie odkad skutku podzialce - z trudem byc szybszym od momentu tysiaca graczy, jacy juz ukladali ów obrazek, przede wszystkim jak najwazniejsi maja juz na koncie kilkaset ulozonych zdjec.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Od jakiego słowa etymologicznie pochodzi słowo "piernik"?

 

Najczęściej czytane