• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Japonia-Polska: Gramy o Chopina

21 maja 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 11:59 (21 maja 2008)

W niedzielę, 1 czerwca w Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się niezwykły koncert, który połączy różne światy i różne gatunki muzyczne. Koncert nosi nazwę "Japonia-Polska: Gramy o Chopina" a jego nazwa dokładnie oddaje charakter wydarzenia. Słuchacze będą mieli okazję przekonać się jak różnie muzycy rozumieją twórczość Fryderyka Chopina a jednocześnie jak uniwersalnie łączy spaja ona świat muzyczny.





Wystąpią na nim Kazune Semba i Erika Chiku z Japonii oraz Cezary Paciorek i Emil Kowalski z Polski.

Japońskie artystki zaprezentują wybrane dzieła Fryderyka Chopina w klasycznym wykonaniu, a polscy muzycy zinterpretują Chopina na jazzowo. Wydarzenie to jest bez precedensu, bowiem rzadko kiedy jazzmani wykonują dzieła Chopina, a tu słuchacze będą mogli bezpośrednio wysłuchać i porównać oryginały z wariacjami. Japońskie artystki reprezentują typowo japońską szkołę interpretacji muzyki klasycznej, co jest doskonałym kontrapunktem do polskich wykonawców, bowiem zarówno Paciorek, jak i Kowalski znani są z mistrzowskich interpretacji oraz doskonałych improwizacji.

Wykonawcy

Erika Chiku Erika Chiku
Erika Chiku
Choć nie jest to informacja muzyczna, polskiego melomana może zdumieć pochodzenie Eriki Chiku. Pochodzi ona z arystokratycznego samurajskiego rodu CHIKU, który od XI wieku dominował na południowej wyspie Kiusiu, jeszcze jej dziadkowie do początku XX wieku, kiedy to Japonia wkroczyła w okres nowoczesny MEIJI, mieli prawo nosić i dowolnie używać miecz samurajski. Po bezpowrotnym zakończeniu czasów samurajskich w Japonii, kobiety w rodzinie CHIKU od trzech pokoleń realizuje się w muzyce. Jej pierwszą nauczycielką była matka, również pianistka. Erika wychowywano w samurajskiej cnocie pracy i pokory, więc od najmłodszych lat bardzo dużo ćwiczyła, jej twórczość cechuje perfekcyjna technika. Erika Chiku do wszystkiego, co robi podchodzi bardzo poważnie, tak samo jest w przypadku jej kariery artystycznej. Urodziła się w 1982 roku, ukończyła wydział muzyczny elitarnej średniej szkoły dla dziewcząt Toho a następnie wydział muzyczny Uniwersytetu Toho. Naturalnym dla niej było, by po ukończeniu japońskich szkół kształcić się w Polsce, która w Japonii uchodzi za klucz do zrozumienia muzyki Chopina. Erika Chiku jest laureatką wielu konkursów pianistycznych miedzy innymi: II miejsce na Konkursie Pianistycznym XXI Wielu (Tokio, 2001) wyróżnienie na Bałtyckim Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym (Gdansk, 2007). Miała również solowe koncerty fortepianowe w Japonii i w Polsce; między innymi: Tochigi (2004), Tokio(2005), Warszawa(2007).

Kazune Semba Kazune Semba
Kazune Semba
Reprezentuje typowo japoński styl gry i interpretacji muzyki Fryderyka Chopina. Ukończyła Liceum Muzyczne i Tokijski Uniwersytet Muzyczny. Spotkanie w Japonii z wybitną pianistką Haliną Czerny-Stefańską natchnęło ją do kontynuacji nauki w ojczyźnie kompozytora. Przyjechała więc do Polski na staż artystyczny w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Tutaj pod kierownictwem jednego z najlepszych polskich profesorów - Teresy Monasterskiej, doskonali swoje umiejętności. Fascynuje ją czysta forma muzyki Chopina. Artystka wielokrotnie występowała na koncertach w Azji i Europie. W ubiegłym roku zdobyła trzecie miejsce w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Roma" w Rzymie.



Cezary Paciorek Cezary Paciorek
Cezary Paciorek - najlepszy akordeonista jazzowy w Polsce. Nie jest to tytuł na wyrost, albowiem w tym roku, po raz dziesiąty z rzędu uznany został przez czytelników "Jazz Forum" za najlepszego polskiego akordeonistę jazzowego (kategoria Instrumenty Różne). Wyrastał w muzycznej rodzinie, od wczesnych lat dziecinnych stykał się z muzyką i sam, jeszcze bez znajomości nut grał popularne melodie ze słuchu. Od siódmego roku kształcił się w grze na akordeonie i właśnie z tym instrumentem związał swoją karierę muzyczną i z nim święci swoje największe sukcesy. Jego gust muzyczny rozwijał się pod wpływem największych polskich i światowych jazzmanów, a z niektórymi z nich później połączyło go również wspólne granie. Ale jako muzyk Cezary Paciorek nie zamyka się na gatunki inne niż jazz. Jest multinstrumenatlistą, z powodzeniem w różnych formacjach grał na gitarze klasycznej, elektrycznej, basowej i oczywiście na fortepianie i organach. Obecnie oprócz projektów solowych angażuje się w różne wydarzenia i projekty muzyczne, które mają zawsze jedną wspólną cechę - są perfekcyjnie zagrane.


Emil Kowalski Emil Kowalski
Emil Kowalski - muzyk, aranżer - grający na klarnecie oraz klarnecie basowym. Po ukończeniu Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku rozpoczął pracę w Filharmonii Gdańskiej, a później w Teatrze Muzycznym w Gdyni. W 1980 r. zakłada zespól jazzu tradycyjnego Seaside Dixieland. Od 1991 r. prowadzi własny kwintet w którym grali, bądź tez grają obecnie tacy muzycy jak: Lesław Możdzer, Cezary Paciorek, Jacek Olter, Janusz Mackiewicz, Adam Czerwinski, Wojciech Niedziela, Marcin Jahr, Sławek Jaskułke, Dominik Bukowski, Tomasz Sowiński. Emil Kowalski podczas swojej 30 letniej działalności artystycznej występował w ponad 30 krajach współpracując z tak znakomitymi muzykami jak: Buddy De Franco, Brad Terry, Eddie Henderson, Phyllis Hyman, Adrian West, Lean Williams, Bob Mayer. Kowalski od lat uważany jest za najlepszego polskiego klarnecistę jazzowego, a w prestiżowej ankiecie czytelników czasopisma "Jazz Forum" od 1999 r. zajmuje pierwsze miejsce.

Sponsorami koncertów są: Motor Centrum w Gdańsku i Tan-Viet International

Koncert odbędzie się w niedzielę, 1 czerwca 2008 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w sali koncertowej na Ołowiance o godz. 18.00. Bilety w cenie: scena - 100 zł, miejsca I - 60 zł, miejsca II - 40 zł, miejsca III - 25 zł.

W programie m.in.

Etiuda Des-dur op. 25 nr 8, mazurek a-moll, mazurek B-dur, walc cis-moll, polonez fis-moll op. 44 mazurki op. 17: nr 1 B-dur, nr 2 e-moll, nr 3 As-dur, nr 4 a-moll, mazurki op.33: nr 1 gis-moll, nr 2 C-dur, nr 3 D-dur, nr 4 h-moll, ballada f-moll op. 52.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (6)

  • Oto prawdziwe oblicze Filharmonii Bałtyckiej za Peruckiego,

    piszę Peruckiego a nie dyrektora Peruckiego , gdyż na miano dyrektora trzeba zasłużyć.
    Chopin na wesoło , w wykonaniu japońskim , żalosne.

    • 0 0

  • Racja

    • 0 0

  • Racja!

    Wiadomo,że Perucki to krętacz,a nie żaden dyrektor,ale to juz niedługo...

    • 0 0

  • Artykuly sponsorowane

    to zalosna sprawa. Dziennikarze nie sa w stanie samemu czegos napisac? ;/

    • 0 0

  • zalosne

    Ale zalosne jest to jak ludzie czepiaja sie wszystkiego, tak mam namysli was piszacy przede mna. "Chopin na wesolo" bo grany przez artystki z Japoni. Od kiedy trzeba byc Polakiem zeby grac Chopina. Jestes rasista i tyle. Ja z checia poslucham tych Pan. Chopin w jazzowej interpretacji... jeszcze lepiej. Muzyka ma to do siebie, ze wszyscy jej sluchamy ale kazdy slyszy inaczej. Z wielka przyjemnoscia poslucham jak Chopina slysza polscy jazzmani.
    Nie chcesz to nie przychodz, proste. Fala krytyki zalewa swiat a wiekszosc krytykujacych to ludzie ktorych horyzonty ograniczone sa przez uprzedzenia. Przykre to jest bo wypowiadacie sie zanim poznacie prawde na dany temat.

    • 0 0

  • to takie proste

    być otwartym na świat, na muzykę, bo z dziwęków składa się nasze zycie. A Ci co ich nie słyszą są zupełnie głusi i nie mają prawa się wypowiadac na żaden temat związany z muzyką. Ja sama chętnie dowiem się jak jazzmani interpretują muzykę klasyczną. A Chopin po Japońsku, to może być gratka. A jak ma sie do tego krytyka dyrektora filharmonii? Zupełnie nie wiem. To jak przysłowiowy piernik do wiatraka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Protestanckie przekazy ikonograficzne które można zobaczyć w Dworze Artusa w Gdańsku to...?

 

Najczęściej czytane