• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakich miejsc w teatrze unikać? Przegląd miejsc z ograniczoną widocznością

Łukasz Rudziński
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Teatrze Szekspirowskim często zmieniany jest układ sceny i widowni, dlatego warto przed zakupem biletów zorientować się czy wybrane przez nas miejsca należą do komfortowych. Najwięcej kłopotu widzowie mają przy klasycznym układzie sceny pudełkowej, gdy obserwacja wydarzeń z miejsc na galeriach bocznych może być bardzo uciążliwa. W Teatrze Szekspirowskim często zmieniany jest układ sceny i widowni, dlatego warto przed zakupem biletów zorientować się czy wybrane przez nas miejsca należą do komfortowych. Najwięcej kłopotu widzowie mają przy klasycznym układzie sceny pudełkowej, gdy obserwacja wydarzeń z miejsc na galeriach bocznych może być bardzo uciążliwa.

Wyjście do teatru wielu osobom kojarzy się z małym świętem. Czasem wymaga specjalnych przygotowań, dogrania terminu z dużym wyprzedzeniem, "pożyczenia" dzieci rodzinie. Na koniec pozostaje delektowanie się spektaklem. Są jednak sytuacje, gdy jest to mocno utrudnione. Przybliżamy miejsca, z których widoczność w trójmiejskich teatrach jest ograniczona.



Czy zdarzyło ci się kupić bilety do teatru na miejsca o ograniczonej widoczności?

Gdański Teatr Szekspirowski
Do miejsc ograniczonego komfortu należą galerie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, szczególnie te na III poziomie umieszczone po prawej i lewej stronie. Jednak każdy widz zostanie o tym poinformowany w kasie przy zakupie biletów, także podczas zakupów on-line miejsca na galeriach oznaczone są jako miejsca z ograniczoną widocznością. Różnice te podkreślono w cenach biletów - bilety na galerie poziomu II i III są tańsze niż bilety na dole, zaś galerie boczne kosztują zdecydowanie mniej niż miejsca na wprost sceny.

- Widzowie nauczyli się już, że układ sceny i widowni w naszym teatrze często się zmienia. Dlatego przed zakupem biletów przeważnie pytają nas o widoczność z danego miejsca. W przypadku miejsc z ograniczoną widocznością, jak te w galeriach bocznych II i II poziomu, nie sprzedajemy konkretnej miejscówki i zalecamy indywidualny wybór najlepszego z dostępnych miejsc. Dlatego też ich ilość w sprzedaży jest ograniczona. Chcemy by każdy, kto do nas przychodzi, miał satysfakcję, dlatego wybór miejsca o nieco niższym komforcie jest mniej odczuwalny dla portfela. Zawsze przy zakupie biletu na poziom II czy III galerii, widz uzyska w naszej kasie informację, że komfort oglądania może być niższy od tego na parterze, zaś w przypadku miejsc bocznych, wydarzenie oglądać będzie trzeba pod pewnym kątem - mówi Magdalena Hajdysz z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Teatr Muzyczny w Gdyni
W Teatrze Muzycznym po rozbudowie, teatr posiada aż 1070 miejsc na widowni Dużej Sceny. Jednak umiejscowienie drugiego balkonu i wynikająca z gabarytów budynku jego odległość od sceny oznacza, że komfortowo obejrzą tam spektakle tylko osoby z doskonałym wzrokiem. Niektórych detali nie sposób dostrzec, podobnie jak wejść i zejść aktorów z głębi sceny.

- W założeniach funduszy unijnych, z których korzystaliśmy przy rozbudowie teatru, priorytetem jest dostępność dla mieszkańców i stąd obecność II balkonu. Oczywiście, ma on gorszą widoczność niż miejsca na parterze, w lożach czy na I balkonie, ale ma to również odzwierciedlenie w cenie biletu. To, na jakie miejsce widz się decyduje, to jego prawo wyboru. W przypadku, gdy bardzo odległe miejsca wybierają osoby starsze, uprzedzamy, że scena jest daleko i widoczność może być mniejsza.

Zdajemy sobie też sprawę z tego, że okno sceny ma określoną wielkość i w odróżnieniu od widowni, nie uległo przebudowie. Dlatego nasz konsultant programowy, Bernard Szyc, już na początku prób ustala z reżyserem kwestie lokalizacji scenografii i kluczowych scen w centralnej i przedniej części sceny, a potem w toku prób sprawdza widoczność z ostatnich rzędów. Na przykład musical "Grease" właśnie z tego względu po otwarciu Dużej Sceny został nieznacznie "przeniesiony" do przodu - wyjaśnia Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego w Gdyni.

Teatr Muzycznym w Gdyni zaprojektowany jest tak, by widzowie mogli w komfortowych warunkach podziwiać spektakle z każdego miejsca. Jednak na drugim balkonie perspektywa jest ograniczona przez nieprzebudowane okno sceny i bardzo dużą odległość od artystów. Teatr Muzycznym w Gdyni zaprojektowany jest tak, by widzowie mogli w komfortowych warunkach podziwiać spektakle z każdego miejsca. Jednak na drugim balkonie perspektywa jest ograniczona przez nieprzebudowane okno sceny i bardzo dużą odległość od artystów.
Teatr Wybrzeże
W tym niezbyt chlubnym zestawieniu wysokie miejsce zajmuje też Teatr Wybrzeże. Z najmniej przyjaznym widzom balkonem, który jest umieszczony bardzo wysoko, gdzie dodatkowo pole widzenia wyraźnie ogranicza barierka. Jeszcze gorzej jest z miejscami na galeriach teatru - te jednak z powodu niewielkiej widoczności w przeważającej części pozostają puste niezależnie od zapełnienia widowni.

- Skrajne osiem miejsc prawej i lewej galerii oraz umiejscowione tuż przy scenie okrągłe loże są całkowicie wyłączone ze sprzedaży. Decyzja o tym, czy sprzedajmy pozostałych sześć miejsc na obu galeriach, zależy od specyfiki spektaklu. Wspólnie z reżyserem sprawdzamy podczas prób generalnych widoczność z tych miejsc oraz balkonu i na podstawie tych obserwacji podejmujemy decyzję o sprzedaży lub rezygnacji z tych miejsc. Do sprzedaży w niższych cenach przeznaczany tylko środkowy balkon z zaznaczeniem, podobnie jak w przypadku obu galerii, że są to miejsca z ograniczoną widocznością - mówi Marcin Trzeciakowski z Teatru Wybrzeże.
Gdański Teatr Miniatura
Newralgicznym punktem Gdańskiego Teatru Miniatura również są balkony, szczególnie ostatnie jego rzędy, skąd nie widać głębi sceny. Właśnie dlatego miejsca na balkonie są tańsze niż te na parterze.

- Zazwyczaj staramy się ograniczać sprzedaż balkonu do trzech rzędów, zdając sobie sprawę, że widoczność z nich jest gorsza. Ostatni rząd sprzedajemy tylko osobom bardzo do tego zdeterminowanym. Jeśli spektakl rozgrywa się na proscenium to nie ma większego kłopotu, jednak gdy gramy w horyzoncie, trzeba liczyć się z mniejszą widocznością. Zdając sobie sprawę z tego, że nasi widzowie często są niewielkiego wzrostu, dla dzieci siedzących na balkonie mamy przygotowane poduszki dostępne w szatni teatru - komentuje Agnieszka Kochanowska z Teatru Miniatura.
Teatr Wybrzeże posiada ograniczające widoczność barierki na balkonie. Miejsca boczne na balkonie i skrajne osiem miejsc na galeriach bocznych zostało wyłączonych ze sprzedaży. Teatr Wybrzeże posiada ograniczające widoczność barierki na balkonie. Miejsca boczne na balkonie i skrajne osiem miejsc na galeriach bocznych zostało wyłączonych ze sprzedaży.
Opera Bałtycka w Gdańsku
Z kolei w Operze Bałtyckiej bardzo dobra widoczność czeka nas na parterze budynku. W sprzedaży są też miejsca na balkonie. Na parterze są też mało komfortowe miejsca boczne, jednak niedostępne w dystrybucji biletów.

- Miejsca boczne są miejscami technicznymi dla personelu teatru. Nie są one ujęte w planie sprzedaży widowni. Sprzedaż miejsc na balkonie ustalana jest indywidualnie w zależności od spektaklu. Decyzja o dopuszczeniu balkonu do sprzedaży podejmowana jest biorąc pod uwagę charakter inscenizacji. I tak np. w "Eugeniuszu Onieginie" chór śpiewa na balkonie, więc miejsca te są wyłączone ze sprzedaży. Jeżeli sprzedajemy miejsca na balkonie, pojawiają się one od momentu uruchomienia sprzedaży biletów na dany tytuł - przyznaje Olimpia Schneider z Opery Bałtyckiej.
Teatr Miejski w Gdyni
Główna scena Teatru Miejskiego w Gdyni niedawno przeszła remont, dzięki któremu poprawił się komfort oglądania spektakli także na balkonie. Widzowie tego jednak nie będą mieli okazji sprawdzić.

- Miejsca na balkonie przeznaczone są dla ekipy technicznej i nigdy ich nie sprzedajemy. Korzysta z nich dyrektor lub pracownicy teatru - potwierdza Marzena Szymik-Mackiewicz z Teatru Miejskiego.

Miejsca

Opinie (43) 3 zablokowane

  • Niech architekt nasz uczi się od antycznego mistrza

    • 31 1

  • skrajnym przykładem fuszerki i nieodpowiedzialności jest balkon "Wybrzeża" (4)

    Kto to zaprojektował , a kto zaaprobował i odebrał ?Sprzedaż biletów na balkon naiwnym widzom jest ewidentnie przestępstwem.

    • 63 5

    • Nie przesadzałbym z tym balkonem Wybrzeża. Kilka razy byłem - dramatu nie ma. Dużo gorzej było w Muzycznym - ten balkon II to kompletna katastrofa. Widać lepiej orkiestrę czy reżyserkę niż scenę i aktorów.

      • 16 3

    • Nazwiska zatwierdzających projekt i architektów, please. Tajemnica? (1)

      • 15 1

      • Maciej Nowak

        Geniusz teatru, wybitny teoretyk, ojciec karier.

        • 12 2

    • W artykule brakuje info o "OŁOWIANCE"

      Tam jest dramat ze jakością i brzmieniem muzyki już od 10-ego rzędu.

      • 8 1

  • W Szekspirowskim słabo widać nawet z miejsc, które teoretycznie powinny być OK; na balkonie w Teatrze Wybrzeże nie byłam, ale ta barierka faktycznie jest bez sensu.... /miejsca powinny być bezpłatne, albo w ogóle nie powinno ich być/; w gdyńskim miejskim wszystkie miejsca są ok, bo jest niewielki; w Muzycznym zdecydowanie najlepsza widoczność i najlepsza akustyka.

    • 39 1

  • Barierka na wysokości wzroku (3)

    I o co chodzi z wysokością barierek, w rożnych tego typu obiektach,zaczynając od ergo areny a kończąc na teatrze muzycznym w Gdyni. Zawsze barierka jest na wysokości wzroku. Nawet w tawernie Orłowskiej,na tarasie,widok na morze zasłania... Barierka.
    To jakaś pomyłka architektoniczna jest!

    • 54 3

    • (2)

      to ustawodawca okresla na jakiej wysokosci ma byc barierka zeby nikt nie wylecial na dòł.

      • 17 0

      • To architekt powonien odsunąć siedzenie i dać je wyżej. Takie to trudne?

        • 4 0

      • To architekt nie powinien projektowac przejscia na metr przed pierwszymi rzedami ,przez ktore barierka ogranicza widocznosc calemu sektorowi.Jakos na zachodzie buduja wieksze obiekty i wszedzie widocznosc super.

        • 1 0

  • wczorajszy wieczór we francji (2)

    Pokazał z3 nie ma najlepszych miejsc w teatrze... a swoją drogą trochę nietrafiony artykuł na taką okoliczność

    • 9 37

    • zapytał bym raczej jakie miejsca zajmować by były bezpieczne

      przed terrorystami,ci co byli na górnych galeria wszyscy przeżyli.Dlatego wole galerie boczne

      • 12 0

    • Francji!!!

      • 3 0

  • Chybiona to jest architektura Teatru Szekspirowskiego (2)

    Ponieważ to już jest powszechnie znane, nie będę się pastwiła. Ale ograniczyć widzowi widok i jeszcze być na tyle bezczelnym, żeby brać za to pieniądze, to specjalność kilku naszych instytucji kultury. Kultury w oparach absurdu.
    Architekt i zatwierdzający projekt powinni zwrócić wynagrodzenie, dyrekcja podać się dymisji. To tak, jakby ktoś sprzedał nam samochód z zasłoniętą przednią szybą. I zażądał za to kasy.

    • 63 6

    • A kto tam jeszcze chodzi?

      • 2 2

    • bez przesady, nie było tak źle, widziałam dobrze, poza tym gra Figury rekompensowała wszystko :)

      • 0 2

  • Teatr Muzyczny (4)

    Tylko nie miejsca w amfiteatrze na dole. Bilety droższe. Problem aby się przedostać. Ciasno. No i widoczność ograniczona. Najlepsze jak dla mnie, loża lewa lub prawa , rząd 3 lub 4. Wszystko widzę, wszystko słyszę.

    • 14 4

    • Miałam już miejsca w amfiteatrze i loży prawej - obie opcje są ok, ale chyba bardziej odpowiada mi jednak amfiteatr

      • 1 0

    • Ciasno

      Ze względu na swój wzrost (190) mam problemy ze zmieszczeniem nóg. Co najmniej jeden rząd należałoby zlikwidować. Miejsca zaprojektowano tak aby jak najwięcej ludzi zmieścić nie troszcząc się o ich wygodę czy komfort oglądania.
      Kto dopuścił do takiej sytuacji niech sam siedzi w tych korytkach

      • 4 5

    • Parter 16.17 i skrzynka przed oczami (1)

      Owa skrzynka zasłania trochę scenę

      • 0 0

      • Skrzynka w Teatrze Muzycznym w Gdyni

        Zapomniałam dodać

        • 0 0

  • Nie ma jednoznacznej reguły

    Jak dla mnie to nie ma na to jednoznacznej reguły. Zależy po prostu co wystawiają. Jak grają np. operę czy operetkę to fajnie czasem jest siąść wyżej, nawet na balkonie. Po co? Po to tylko, żeby widzieć np. orkiestrę, która akompaniuje solistom występującym na scenie. Aha...ja jednak unikałbym miejsc w pierwszym i ostatnim rzędzie. Ostatniego dlatego, że nic nie widać, chyba że arena ma charakter amfiteatralny a pierwszego, dlatego, że albo jest za głośno, bo grzmocą ci orkiestrą prosto w nos i nie słyszysz np. arii, albo zasłaniają scenę. Natomiast w lożach...niby jest fajnie, ale dopóki masz kulturalne towarzystwo, które wie, że w teatrze nie wypada szeleścić byle czym, gadać komuś za uchem itd...Z resztą w dzisiejszych salach widowiskowych panuje taka akustyka, że wywołujesz konsternację nawet teoretycznie dyskretnie próbując wyjść w trakcie spektaklu, który się jeszcze nie skończył, a ty właśnie sobie przypomniałeś, że masz dzieci do odebrania w szkole językowej. Tak są doskonałe akustycznie.A żeby jeszcze pociągnąć aluzję do ostatnich makabrycznych historii w Paryżu, to powiem jeszcze jedno. Unikać takich miejsc, z których trudno zwiać jak coś się zacznie dziać.

    • 10 5

  • ...

    problemy pierwszego świata

    • 4 7

  • bo teatr (3)

    to sztuka, również w projektowaniu go jako budynku użyteczności publicznej.
    A szacowny Pan profesor Rizzi, jak się okazało, nie miał o tym najmniejszego pojęcia. Szkoda wielka dla miłośników teatru, że to jego projekt został wybrany. Mimo,że konkurs architektoniczny wygrał ktoś inny.
    Duży szacunek dla projektantów Teatru Muzycznego w Gdyni. Dziękuję jako widz, którego komfort ogladania spektakli zapewnili projektanci z każdego miejsca na widowni. Zadbali również o przestrzeń we foyer teatru, szatniach a nawet toaletach.
    W konfrontacji z przebudowanym Teatrem Muzycznym w Gdyni Teatr Szekspirowski jest po prostu gniotem architektonicznym.

    • 32 1

    • (1)

      Muzyczny jest zrobiony super - najlepsza akustyka! generalnie wszystko mi się podoba, ale... mogłoby być trochę więcej miejsca między fotelami i mogłyby być one szersze. Kiedyś siedziałam koło dużego Pana, który wchodził w moją przestrzeń :]

      • 3 1

      • to jak w samolotach

        taki Duży Pan powinien kupować dwa miejsca dla siebie.

        • 1 0

    • Teatr Szekspirowski

      Konkurs na projekt Teatru musiał się odbyć zgodnie z zasadami finansowania budowy ale gdy ogłoszono jego wyniki i okazało się że dwie pierwsze równorzędne nagrody wygrał nie ten co trzeba to konkurs został unieważniony. Czysta hipokryzja.

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Od kiedy Muzeum Narodowe w Gdańsku funkcjonuje pod obecną nazwą?

 

Najczęściej czytane