• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

IV R@Port z dramaturgii współczesnej

Łukasz Rudziński
8 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat R@Port: Triumf teatru odważnego. Podsumowanie
"Szajba" w reż. Jana Klaty z Teatru Polskiego we Wrocławiu należy do faworytów tegorocznego R@Portu. "Szajba" w reż. Jana Klaty z Teatru Polskiego we Wrocławiu należy do faworytów tegorocznego R@Portu.

Do tegorocznego R@Portu zgłoszono 15 spektakli. Raportujemy już nie tylko polską, ale też zagraniczną dramaturgię. Festiwal ma dwie wielkie gwiazdy europejskiego teatru prezentujące swoje spektakle pozakonkursowo i jedną, niewiele mniejszą, w nurcie konkursowym.



Nim jednak zobaczymy spektakle Thomasa Ostermeiera, Krystiana Lupy, czy Jana Klaty, będziemy świadkami finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W ramach R@Portu Prologu (wszystkie wydarzenia tego nurtu są bezpłatne) zaprezentowane zostaną dramaty nominowane do wąskiego finału Nagrody. Jednak już w piątek 8 maja R@Port Prolog zapoczątkuje wykład Jana Kłossowicza poświęcony "Teatrowi happeningowemu Tadeusza Kantora". Z kolei wieczorem w gdyńskim Klubie Ucho zobaczymy performance Zbigniewa Warpechowskiego.

W formie otwartych prób czytanych w Teatrze Miejskim w Gdyni przedstawione zostaną dramaty "Nasz syn" Marka Pruchniewskiego i Marka Wortmana, "W imię ojca i syna" Szymona Bogacza, "Nad" Mariusza Bielińskiego (wszystkie w sobotę) oraz "Morze otwarte" Jakuba Roszkowskiego i "Eskimos w podróży służbowej" Zyty Rudzkiej (w niedzielę). Po niedzielnym czytaniu dramatów odbędzie się debata z członkami kapituły nagrody.

Zwieńczeniem prologu festiwalu będzie poniedziałkowa konferencja naukowa "Granice dramatu" i późniejsza dyskusja "Dramaturgia wyczerpania". Po nich nastąpi uroczysta inauguracja festiwalu, podczas której poznamy laureata II edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i obejrzymy spektakl powstały na podstawie sztuki nagrodzonej w ubiegłym roku - "Trash story" Magdy Fertacz, wystawionej przez Teatr Ateneum w Warszawie (reż. Ewelina Pietrowiak).

Od wtorku do soboty trwać będzie przegląd polskiej dramaturgii współczesnej (nurt konkursowy) i obcej (R@Port Europa). Oprócz spektakli oglądanych na żywo, zobaczymy również zarejestrowane wcześniej prezentacje ważnych spektakli teatralnych ostatnich lat. Novum będą spotkania "Performing lecture" z nietypowym odczytaniem dramatów "Między nami dobrze jest" Doroty Masłowskiej i "Bombay - Chicago/Chicago - Bombay" Józefa Jaremy oraz pokazy warsztatowe studentów Akademii Teatralnej w Warszawie.

W tym roku, inaczej niż poprzednio, nie ma patrona festiwalu. Pojawił się w zamian bardzo atrakcyjny i, jak zapewniają organizatorzy, w przyszłości sukcesywnie rozbudowywany nurt zagranicznej dramaturgii współczesnej - w tym roku reprezentacja ta jest skromna, ale bardzo mocna. "Prezydentki" Wernera Schwaba to niezwykle radykalny przykład "dramatu fekalicznego", jak podsumował swoją dramaturgię sam autor, wyreżyserowane przez bodaj najlepszego współczesnego polskiego reżysera - Krystiana Lupę. Z kolei nie mniej słynny i ceniony w Europie Thomas Ostermeier jest reżyserem prezentowanego w Gdyni "Produktu" Marca Ravenhilla, nieprzypadkowo nazywanego "brutalistą".

Obie te realizacje stanowić będą kontekst dla polskiej dramaturgii, stawianej w centrum gdyńskiego festiwalu. Zobaczymy m.in. najnowszy spektakl Jana Klaty ("Szajba" Teatru Polskiego we Wrocławiu), czy premierę Teatru Wybrzeże "Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie" w reżyserii Bartosza Frąckowiaka. Wśród reżyserów spektakli konkursowych figurują osoby znane gdyńskiej publiczności z poprzednich edycji R@Portu: Przemysław Wojcieszek (zobaczymy jego spektakl "Była już taka miłość, ale nie ma pewności, że to była nasza"), Monika Strzępka ("Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty"), Paweł Kamza ("Fotografie"), czy Aldona Figura ("Przylgnięcie"). Atrakcji więc z pewnością nie zabraknie.

Zobacz szczegółowy program IV edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (6)

  • Manipulacja? (3)

    Dlaczego Pan od razu sugeruje, że spektakl Klaty nalezy do faworytów skoro jeszcze nie miał on premiery??

    • 3 1

    • chodzisz do teatru? (2)

      Jan Klata to najlepszy reżyser średniego pokolenia. Był przez szereg lat pierwszą twarzą polskiego młodego teatru. Jego obecność w konkursie to prawdziwe wydarzenie. Dlatego pewnie redaktor uznaje go za faworyta. Całkowicie się z tym zgadzam.

      • 0 0

      • @ bywalec (1)

        Chodzę na tyle często, by mieć własny gust. Dziennikarz nie może jednak faworyzować w taki sposób. Pan Rudziński sugeruje, że spektakl jest najlepszy ze zgłoszonych do konkursu, chociaż go nie widział. Tu tkwi problem, nie w Klacie. Nigdy nie wiemy podczas którego spektaklu narodzi się nowa gwiazda :)

        • 1 0

        • @ Carmen

          Ja nie widzę sugestii, że to najlepszy ze zgłoszonych spektakli. Widzę natomiast, że dziennkarz uznaje go za jednego z faworytów, co w moim odczuciu jest po prostu stwierdzeniem faktu.

          Tak jak Ty liczę też na "nowe gwiazdy". :)

          Pozdrawiam

          • 0 0

  • gdyby nie zydzi

    to nie bylo by zadnych dramatow slowianie lubia spiewac i sa pracowici do palestyny niech jada tam ofiary Gazy czekaja na zydow i ich pomoc no i pieniadze na kulture

    • 0 0

  • i to jest kolejny etap rozwoju dramaturgii? muszę jeszcze raz zacząć od sofoklesa i szekspira, bo nie mogę uwierzyć...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to są rzygacze?

 

Najczęściej czytane