• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

'Eurazja' wraca na scenę Opery Bałtyckiej

rb
13 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Spór o "Eurazję" zakończył się polubownie, więc balet wraca na scenę Opery Bałtyckiej. Spór o "Eurazję" zakończył się polubownie, więc balet wraca na scenę Opery Bałtyckiej.

Do repertuaru Opery Bałtyckiej powrócił spektakl baletowy Izadory Weiss "Eurazja". Spór o prawa autorskie do tego przedstawienia zakończył się polubownie.



Spór sądowy pomiędzy wrocławskim Teatrem Muzycznym Capitol a Operą Bałtycką o prawa autorskie do spektaklu "Eurazja" zakończył się polubownie. Tym samym balet wraca na deski gdańskiego teatru operowego. Spektakl zobaczymy 20, 21 i 22 lutego, w nieco odświeżonej formie, głównie za sprawą nowych tancerzy, których w tym sezonie dołączyli do zespołu baletowego Opery Bałtyckiej.

Na premierę "Eurazji" dyrekcja Opery Bałtyckiej zaprosiła 9 maja 2008 roku. Była to druga w 2008 r. autorska premiera baletowa Izadory Weiss. Spektakl za sprawą pozwu sądowego skierowanego przez dyrekcję Capitolu spektakl zniknął z desek teatru na kilka miesięcy. W lutym wraca do Gdańska.

- Eurazja to nie wycieczka krajoznawcza, tylko poszukiwanie inności kulturowych poprzez emocje - mówi Izadora Weiss autorka spektaklu - to poezja ruchu i muzyki. To droga do oswajania piękna, którego coraz mniej w sztuce i wokół nas. Dzięki tak wspaniałemu zespołowi baletowemu, w którym udało nam się zebrać same indywidualności, ta poezja jest możliwa.

Weiss w spektaklu autorka porusza tak ważne dla niej kwestie jak nietolerancja, zamknięcia się starego pokolenia przed nowym, samotność i niezrozumienie, alienacja jednostki. Izadora Weiss podobnie jak w swoich poprzednich spektaklach, tak i teraz tworzy balet "o czymś" i z pozytywnym przesłaniem. Odcina się od wszechobecnego kultu zła, destrukcji i brzydoty. Szuka piękna i pozytywów.

- Tworzę to co kocham i w co wierzę - mówi - niezależnie od aktualnych tendencji. Więc pomimo, że piękno nie jest medialne i szokujące, a jednocześnie łatwo z niego drwić, będę starała się go bronić na scenie.

Eurazja jest kolejnym spotkaniem autorki z twórczością jej muzycznego "guru" Nigela Kennedy'ego, ale również z Lisą Gerrard, Yamato ("4&4") i Michałem Lorencem ( "...z nieba"). Izadora Weiss w swojej twórczości kieruje się zasadą stałości: ma swój własny czytelny język ruchu, "wizytówki", po których bez trudu rozpoznajemy jej choreografię, swoich stałych tancerzy, z którymi zaczęła pracować jeszcze we Wrocławiu, a którzy przyjechali z nią do Gdańska i swoją ukochaną muzykę.
rb

Miejsca

Spektakle

Opinie (23) 1 zablokowana

  • A w Gdyni Dworzec dalej straszy

    A w Gdyni Dworzec dalej straszy, kolejne lata i nic się z tym nie dzieje, pomijając zainsatlowanie tysiaca kamer ...

    • 7 5

  • eurazja

    Byłem mile zaskoczony to naprawdę warto zobaczyć nawet dla laików gwarantuję 2 godziny fajnego przedstawienia

    • 7 11

  • eurazja

    EEEE dajcie spokój to balet zony dyrektora jest przewidywalny jak wszystko co robi izadora....jak ktos widział z nieba to juz nie ma poco isc na eurazje. Izadora ma kilka swoich ruchów i pakuje je w kazde swoje dzieło...nie ma znaczenia tytuł zawsze te same ruchy ci sami tancerze ta sama oprawa...nuda.. tylko zbijanie kasy bo za rezyserie placą pewnie 10 razy tyle co pensji..

    • 9 6

  • K.......A M.......Ć!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jeszcze jeden GNIOT z rodzinnych wypiekow...

    • 10 8

  • hmmmm

    Ciekawe dlaczego POB nie wystawi czegoś nowego.
    Od lat ciągle jedno i to samo.....Tosca,Traviata,Straszny Dwór,niby PREMIERA Wesela Figara(hahahahaha,smieszne,zawsze było w repertuarze),Rigoletto.Madamka:)
    PS.....skoro były tak duże dotacje to moze warto czasami zagrać Carmen,wrócić do Fausta,moze zrobić AIDĘ,Trubadura......przecież dotacje zostały zwiekszone...ale znając zycie niedługo KTOŚ wpadnie na pomysł,zeby zrobić KOLEJNĄ PREMIERE Ernaniego lub Lombardczyków

    • 6 5

  • ....... (3)

    popieram.
    Opera Bałtycka jest przereklamowana, kiedy będzie coś nowszego i tańszego dla zwykłego pasjonata sztuki.
    A może tak coś z Wielkiej Rosyjskiej Klasyki ?... np Kniaź ...?
    Nie ma KTO,
    Nie ma z KIM.
    SZKODA

    mr

    • 3 6

    • Oniegin (2)

      będzie! Czajkowski i Puszkin to klasyka właśnie rosyjska. Kłaniam się.

      • 1 0

      • heh (1)

        kolego jedynie co bedzie to napis weiss i weiss i florencjo na repertuarze.....

        • 0 2

        • i dzieki bogu! bo po raz kolejny duetu w stylu bunia czosnowska i przybylski albo chojnacka i przybylski bym nie zniosl!!!!!!
          lubie prade i armaniego, wiec od stop do glow jestem ubramy w prade u armaniego, bo jakis gwarant jakosci i luksusu. lubie florencia i weisa wiec chodze do opery, bo to gwarancja dobrych przedstawien. jzu wystarczy tej siermieznosci w operze bałtyckiej. czas isc do przodu!

          • 1 1

  • No właśnie

    Rosyjska klasyka...pomarzyć, trzeba by było z powrotem zatrudnić tancerzy, których się pożegnało. Trzeba by było mieć solidne klasyczne podstawy, żeby to udźwignąć. Trzeba by było mieć do tego talent... W obec takich wymagań.. mamy Eurazję.
    Nie doceniasz? To jesteś Operowo- Bałtyckim ignorantem (he, he)..

    • 5 5

  • .....

    W POB nikt sie nie martwi,zeby podnosić poziom artystyczny.Niedługo zostaną same KADRY oraz Solidarność i OPZZ

    • 3 5

  • szkoda publicznych pieniedzy

    na rodzinne balety i uklad

    • 4 4

  • ...

    Tak krytykujecie te balety, ale widownia pewnie będzie pełna :)

    • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Mikołaj Trzaska, muzyk jazzowy pochodzący z Gdańska, od kilku lat komponuje muzykę filmową dla:

 

Najczęściej czytane