• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Dialog Mistrzów. Callot - Goya - Tiepolo

Wystawa "Dialog Mistrzów. Callot - Goya - Tiepolo" prezentuje graficzne arcydzieła trzech wielkich artystów, którzy w czarno-białym świecie akwaforty wznieśli się na najwyższe szczyty.

kwi 28

niedziela, godz. 11:00

bilety 10 zł

13 września - 24 listopada 2024, godz. 10:00 - 17:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 1-12 zł
Każdy z nich tworzył w innej epoce i każdy odniósł wielki sukces. Byli tak różni, a jednak w swym bezkompromisowym poszukiwaniu prawdy niezwykle podobni. To właśnie grafika dała im możliwość szczerej i bezpośredniej wypowiedzi, niezależnej od oczekiwań i wpływów zleceniodawców. Ich wizja człowieka - słabego, targanego namiętnościami i ograniczonego zmysłami, poddanego niezmiennym regułom, które od wieków rządzą światem - pozostała aktualna i przemawia pełnym głosem także do dzisiejszego odbiorcy.

Z Museo del Grabado de Goya w Fuendetodos koło Saragossy, zarządzanego przez Fundación Fuendetodos Goya w Fuendetodos, pochodzą dwa cykle Goi: Okropności wojny (1810-1815). Pierwsze wydanie, ukończone w marcu 1863 roku w pracowni Laurenciano Potenciano Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych San Fernando oraz Kaprysy (1796-1799), piąte wydanie, 1881-1886. W zaprojektowanej w Zielonej Bramie przestrzeni ekspozycyjnej, zaprezentowanych zostanie 160 rycin Goi wraz z akwafortami Jacquesa Callot'a z cyklu Les Grandes Miseres de la Guerre i 16 pracami Gambattisty Tiepola z Muzeum Narodowego w Gdańsku i Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu.

Francisco Goya rozpoczął pracę nad swoim pierwszym cyklem graficznym w wieku 51 lat, w 1797 roku. W ostatnich latach stulecia, mimo choroby i postępującej w jej efekcie utraty słuchu, wspiął się na szczyty artystycznej hierarchii - w 1799 roku został Pierwszym Malarzem Dworu. Powstały w tym czasie graficzny cykl Los Caprichos (Kaprysy) stał się nie tylko wyrazem niezależności artysty, obrazem osobistej wizji świata i gorzkiej refleksji nad społeczeństwem, lecz także manifestem estetycznym pozwalającym na zagłębienie się w świat wysublimowanych, wewnętrznych wizji, wolnych od tradycyjnych norm akademickich. Być może wpływ na wyobraźnię Goi miało graficzne dzieło weneckiego artysty Giovanniego Battisty Tiepola, który w latach 60. XVIII wieku pracował na dworze Karola III w Madrycie. Akwafortowe serie Capricci i Scherzi di Fantasta Tiepola, które możemy oglądać na wystawie, wciąż pozostają nierozwikłaną tajemnicą. Kiedy przyglądamy się temu dziełu i porównujemy je z Los Caprichos młodszego Goi, dostrzegamy nie tyle związki formalne, choć i te są obecne, co niezwykłe oswobodzenie wyobraźni i pełną niesamowitości atmosferę, niczym z sennego koszmaru.

W 1810 roku, dwa lata po rozpoczęciu konfliktu francusko-hiszpańskiego, Goya rozpoczął pracę nad serią znaną jako Los Desastres de la Guerra (Okropności wojny). Po raz pierwszy w historii sztuki wojna ukazana została oczami ofiar - nie jako potyczka zbrojna czy sceny heroicznych zwycięstw, ale jako nieusprawiedliwione okrucieństwo, którego obraz przekroczył dotychczas akceptowalną formę. Liczne powtórzenia podkreślają ciągłość okrucieństw i niekończący się dramat wojny. Motyw cierpienia i godnej potępienia wojennej przemocy pojawił się już w sztuce XVII wieku. Seria graficzna Jacquesa Callota Les Grandes Misères et les Malheurs de la Guerre (Wielkie okropności i nieszczęścia wojny) wydana w 1633 roku nie ma precedensu w ukazywaniu gwałtu, tortur i ucisku. Goya bez wątpienia podziwiał francuskiego rytownika. Jednak porównanie obu wojennych serii pokazuje, jak ogromną siłę oddziaływania ma dzieło hiszpańskiego mistrza i jak bliskie jest współczesnemu odbiorcy.

Autorką koncepcji wystawy jest Pani Alicja Andrzejewska- Zając z Pracowni Rycin Oddziału Sztuki Dawnej w Muzeum Narodowym w Gdańsk. Wraz z kustoszem muzeum z Fuendetosos, Panem Francisco Tomasem pełni funkcję kuratora wystawy.

Pokazanie twórczości trzech wielkich artystów jako dialogu umożliwia przedstawienie wątków podejmowanych przez Goię w prezentowanych na wystawie cyklach rycin w perspektywie ich źródeł w dużo wcześniejszej twórczości Callota i nawiązań do rycin Tiepola. Dialog między mistrzami jest widoczny nie tylko w formalnych i ikonograficznych nawiązaniach Goi do cyklu rycin Callota i Tiepola, ale przede wszystkim w trwałości pewnych, wciąż dyskutowanych na przestrzeni wieków uniwersalnych problemów dotyczących natury człowieka w czasach wojny i pokoju.

Dzięki takiej koncepcji zaprezentowania dwóch pełnych cyklów Goi, przygotowana ekspozycja zyskała więcej znaczeń, a Muzeum Narodowe w Gdańsku - znakomitą okazję do pokazania dzieł znajdujących się w swoich bogatych zbiorach rycin z pierwotnej kolekcji Jacoba Kabruna.

Wystawie towarzyszyć będzie katalog, do którego eseje napisali Pan dr Carlos Gonzales Lopez, Pani mgr Alicja Andrzejewska - Zając, Muzeum Narodowe w Gdańsku oraz José Manuel Matilla, Dyrektor Działu Papieru i Rycin w Muzeum Prado w Madrycie. Katalog został przygotowany i wydany przez Dział Wydawnictw Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Godziny otwarcia:
poniedziałek - nieczynne
9-16 wtorek - piątek
10-17 sobota, niedziela

Opinie

Sprawdź się

Pierwszą sceną zawodową w Gdyni, wystawiającą spektakle jeszcze przed II wojną światową był:

 

Najczęściej czytane