• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Debata Jazda po Wrzeszczu (9 opinii)

W zeszłym roku powróciła w Trójmieście koncepcja budowy tzw. Drogi Czerwonej: równoległej do linii Szybkiej Kolei Miejskiej wielopasmowej drogi szybkiego ruchu, biegnącej przez Dolny Wrzeszcz aż do śródmieścia Gdyni.

Zapraszamy w piątek 18 maja o godz. 18.00 do Biblioteki Manhattan (ul. Grunwaldzka 82 w Gdańsku Wrzeszczu) na debatę o zrównoważonym rozwoju oraz mobilności i potrzebach transportowych Trójmiasta.

W spotkaniu udział wezmą:
dr Tomasz Rozwadowski, Politechnika Gdańska;
Tomasz Larczyński, historyk, autor tekstu Droga Czerwona - przyczynek do upadku Wrzeszcza?;
Krystyna Narbutt-Ochocińska, urbanista Biura Rozwoju Gdańska;
Agnieszka Jurecka, architektka, Krytyka Polityczna.

Przedmiotem debaty będzie koncepcja tzw. Drogi Czerwonej - celów jej powstania, bilansu kosztów społeczno-urbanistycznych oraz przydatności jej budowy dla współczesnych mieszkańców Trójmiasta. Uczestnicy spotkania będą mieli szansę zapoznać się z planami i wyrazić publicznie swój pogląd w tej sprawie. Opinie mieszkańców zostaną również zebrane za pomocą przyjaznej ankiety, a jej wyniki otrzyma Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz Urząd Miejski w Gdańsku.

Trójmiasto jest konurbacją ukształtowaną w unikalny w skali Polski kształt: nie koncentryczny, lecz liniowy, wzdłuż korytarza transportowego biegnącego między morzem i wysoką krawędzią Pojezierza Kaszubskiego. Biegnie nim linia Szybkiej Kolei Miejskiej i główna arteria transportu kołowego. W latach 50. i 60. władze PRL zaplanowały budowę drugiej alei - dwupasmowej drogi szybkiego ruchu, roboczo nazywając ją "Drogą Czerwoną". Plany te nigdy nie zostały zrealizowane z uwagi na ogromne koszty, konieczność wyburzenia znacznej części historycznych obszarów Sopotu i Gdańska-Wrzeszcza oraz rozcięcia śródmieścia Gdyni.

W 2011 roku władze Gdańska, a w 2012 Gdyni, wróciły do tego pomysłu. Zrezygnował z niego leżący między nimi Sopot (oznacza to konieczność budowy przynajmniej czterokilometrowego tunelu pod miastem). Infrastruktura kolejowa od lat pozostaje niedoinwestowana. Być może należałoby przemyśleć rozwój SKM tak, by docelowo składy jeździły z większą częstotliwością. Równoległy stary ciąg drogowy al. Grunwaldzkiej-Zwycięstwa wciąż jest wydajny. Nie tworzą się na nim ciągłe korki nawet w godzinach szczytu, a za kilka lat dodatkowo odciąży go budowana obwodnica metropolitalna. Jak pogodzić rozwój transportu indywidualnego i zbiorowego z zachowaniem żywej tkanki miasta?

Przeczytaj także

Opinie (9)

  • krytyka polityczna ::)))

    niech zaproszą ziomali z reichu na dyskusję :)))))

    • 0 2

  • nieprawda (manipuacja?) w 2 punktach (2)

    1. droga czerwona w planach nie jest droga szybkiego ruchu, jest to droga klasy głównej 2x2 (wyższe klasy to główna przyspieszona, ekspresowa i autostrada)
    2. obwodnica metropolitarna nie odciąży Grunwaldzkiej

    • 2 3

    • (1)

      a czemu OM nie odciąży Grunwaldzkiej? Jeśli odciąży obecną obwodnicę to część kierowców z Grunwaldzkiej zacznie korzystać z Obwodowej. Tak podpowiada logika.

      • 1 1

      • pokretna ta logika tak skladajac zaraz dojdziemy do tego ze A2 odciazy S6

        tak skladajac zaraz dojdziemy do tego ze A2 odciazy S6 a niestety to tak nie dziala co pokazuja wszystkie znane mi modele metropolitarne i miejskie, co raz wieksze zagospodarowanie wokol grunwaldzkiej nie zniknie, bedzie sie powiekszac; patrz garnizon ~8 tys miejsc parkingowych w docelu, parki biurowe i ruch ogolnomiejski.

        • 0 0

  • To jest chore... (4)

    Co nie wybiorę artykułu, to każdy o krytyce politycznej... Budyń, nie żal Ci naszych pieniędzy na nich sypać?

    • 1 1

    • (1)

      "Co nie wybiorę artykułu, to każdy o krytyce politycznej... "

      A może to po prostu dlatego, że KP intensywnie działa i organizuje wiele spotkań? :-)

      • 2 1

      • A może dlatego, że KP jest intensywnie i namolnie promowane przez trollmiasto.pl?

        • 0 1

    • (1)

      A może źle rozumujesz, bo większość uczestników tej debaty jest przeciwna Budyniowi?

      • 0 0

      • Nie chodzi mi o samą debatę. Zaledwie gościem w dyskusji jest pani Agnieszka, a już ilustracją do artykułu jest logo KP, choć organizatorem jest Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna. A prezydenta się czepiam, bo Budyń sypie niemałą kasę dofinansowując gdańską kp z budżetu miasta, zamiast wpakować te pieniądze w coś znacznie przydatniejszego.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Tajemniczy artysta, nazywany "gdyńskim Banksym", którego serię rzeźb można było zobaczyć w różnych zakątkach Gdyni, ma ksywkę: