• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Czarownice z Salem (35 opinii)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
2 godz. 40 min. (jedna przerwa)
data premiery:
24 kwietnia 2013
8.4
123 oceny

Uwaga! spektakl zawiera kontrowersyjne treści lub/i słowa niecenzuralne

Czarownice z Salem
Arthur Miller

Przekład: Anna Bańkowska

CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera to jeden z najważniejszych dramatów amerykańskich XX wieku. Procesy i egzekucje rzekomych czarownic, które odbyły się 1692 roku w miasteczku Salem w USA, są pretekstem do dyskusji o współczesnym świecie: świecie rozpiętym pomiędzy religią a polityką, w świecie, w którym trzeba walczyć z zalewem cynizmu, zawiści i bezwzględności. To alegoryczna, ale i bardzo brutalna opowieść o tym, jak pozornie błahe wydarzenie uruchamia spiralę zdarzeń, w której wszystkie ciosy są dozwolone, która niszczy wszystko i wszystkich oraz od której nie ma już odwrotu. A wszystko zaczyna się od grupki niewinnych dziewcząt, które idą tańczyć nocą w lesie...

Adaptacja: Adam Nalepa, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturgia: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Muzyka: Marcin Mirowski
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Katarzyna Wołodźko

W spektaklu występują:
Magdalena Boć (Ann Putnam), Małgorzata Brajner (Elizabeth Proctor), Monika Chomicka-Szymaniak (Rebeca Nurse), Katarzyna Dałek (Abigail Williams), Sylwia Góra-Weber (Tituba Hoynami-Nalerros), Katarzyna Kaźmierczak (Susanne Walcott), Katarzyna Z. Michalska (Mary Warren), Krystyna Łubieńska (Ruth Putnam), Mirosław Baka (John Proctor), Piotr Domalewski (J.F. Danforth), Krzysztof Matuszewski (Thomas Putnam), Robert Ninkiewicz (Samuel Parris), Cezary Rybiński (John Hale), Maciej Szemiel (Clint Cheevers), Jarosław Tyrański (Giles Corey) oraz Anna Kaszuba (Mercy Lewis, gościnnie), Zofia Nather (Betty Parris, gościnnie), Marcin Mirowski (Muzykant z wioski).

-----
Arthur Miller (ur. 1915 zm. 2005) - dramaturg i prozaik amerykański. Uznawany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych twórców amerykańskich XX wieku. Zdobywca nagrody Pulitzera. Urodzony na Manhattanie w polsko-żydowskiej rodzinie imigrantów. Ukończył Abraham Lincoln High School w Nowym Yorku i anglistykę na University of Michigan. Światowy rozgłos i pozycję jednej z czołowych postaci we współczesnej literaturze zawdzięcza dwóm, klasycznym już sztukom: ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA i CZAROWNICOM Z SALEM. Nie mniejszą popularnością cieszyły się (również w Polsce) jego sztuki WSZYSCY MOI SYNOWIE, PO UPADKU, WIDOK Z MOSTU i CENA. W Teatrze Wybrzeże w 1995 roku odbyła się premiera jego dwóch jednoaktówek: COŚ W RODZAJU MIŁOŚCI i ELEGIA DLA JEDNEJ PANI. W swoich sztukach Miller opisywał niestabilną sytuację społeczną przeciętnego człowieka, zwracał uwagę na wszechobecną korupcję i wyzysk. Opisywał kompromitację "amerykańskiego snu". W latach 1955-1961 był mężem Marilyn Monroe.

Adam Nalepa - reżyser. Pochodzi z Chorzowa, ale prawie całe życie spędził w Niemczech. W Darmstadt ukończył studia w klasie fortepianu, we Frankfurcie studiował medycynę. Jest absolwentem Teatrologii, Filmografii i Historii Starożytnej Uniwersytetu Ruhry w Bochum. Podczas studiów pracował jako felietonista i krytyk teatralny, w latach 2002-2005 piastował etat asystenta reżysera w Düsseldorfer Schauspielhaus, gdzie debiutował także jako reżyser własną adaptacją KOMEDIANTA Thomasa Bernharda. W 2007 roku otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery BLASZANEGO BĘBENKA z okazji obchodów 80-tych urodzin Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże, za którą otrzymał m. in. Honorową Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk i która została także zaproszona na Warszawskie Spotkania Teatralne. W 2009 roku ponownie pracował w Gdańsku, tym razem przy głośnej polskiej prapremierze KAMIENIA Mariusa von Mayenburga, rok później wyreżyserował w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę SEX MACHINE Tomasza Mana, a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, prapremierę sztuki Jakuba Roszkowskiego ZIELONY MĘŻCZYZNA. W roku 2011 powrócił na deski Teatru Wybrzeże z realizacją NIE-BOSKIEJ KOMEDII Krasińskiego (Honorowa Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagroda Miasta Gdańska dla najlepszego przedstawienia roku), a kilka miesięcy temu wyreżyserował w Krakowskim Starym Teatrze CHŁOPCÓW Stanisława Grochowiaka.

Jakub Roszkowski (ur. 1984) - dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst MORZE OTWARTE; od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: SŁODKIEGO PTAKA MŁODOŚCI Tennessee Williamsa i ZMIERZCH BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, BLASZANY BĘBENEK wg Güntera Grassa, KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga oraz NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Adama Nalepy. Pracuje również jako dramaturg przy realizacjach w innych teatrach Polski. Reżyser spektaklu STALKER na podstawie PIKNIKU NA SKRAJU DROGI braci Strugackich w Teatrze Wybrzeże.

Opinie (35)

  • Szkoda (opinia sprzed 6 lat)

    Szkoda że nie mieszkam w Gdańsku bo ja bardzo uwielbiam Krystynę Łubięńską. Spotkałam ją 2 września br. na narodowym czytaniu "Wesela" w bibliotece w Gdańsku gdzie grałam małą scenkę z nią. Ja tam czytałam Radczyni a ona Haneczka. To było super specjalne i dla mnie niezapomnianym zdarzeniem. Potem dzwoniłam jeszcze parę razy z nią co powodowało że mój podziw teraz jest jeszcze większy. Nie jestem w Gdańsku bo mieszkam w Holandii (i nawet nie jestem niestety Polką chociaż znam bardzo bardzo bardzo baaardzo dobrze polski).
    Tak czy owak. Szkoda że nie mogę być wieczorem w Gdańsku bo co Krystyna sama mi opowiedziała to prawda jak nie wiem co. Ona jest "die große Schauspielerin".

    • 0 2

  • 4+ (opinia sprzed 6 lat)

    Na 4+ właśnie bym tę sztukę ocenił - gra aktorów znakomita, scenografia też świetna, wiele scen trzyma napięcie jak w najlepszych produkcjach Tarantino, tylko drażniące - według mnie - muzyczne uderzenia obrazujące sceny leśnych tańców: za głośno, za ostro, jakoś tak strasznie dosadnie, za długie, a przede wszystkim niepotrzebne, bo wyzwalający trans tańca można przecież pokazać inaczej.
    Ale spektakl warto zobaczyć - razem z "Mszą za miasto Arras" czy "Ciemności kryją ziemię" świetnie pokazuje, jak przy odpowiednim podłożu społeczno-polityczno-religiinym może dojść do powszechnego terroru w imię abstrakcyjnego oczyszczenia.

    • 0 0

  • beznadzieja. (2) (opinia sprzed 11 lat)

    jestem zdegustowana przestawieniem. za dlugie, zbyt nudne, toplesy chyba tylko mają być atrakcją dla meżczyzn. w pierwszym rzedzie lepiej nie siadac bo mozna ziemia oberawać.

    • 19 39

    • to nie ziemia to torf (opinia sprzed 7 lat)

      • 0 0

    • wspolczuje :) (opinia sprzed 7 lat)

      powaznie, bez ironii wspolczuje siedziec tak dlugo w miejscu gdzie sie nie chce i nie miec tyle odwagi zeby wyjsc.

      • 2 0

  • Jarmark (opinia sprzed 8 lat)

    Rozrywka dla mas na poziomie jarmarcznym.

    • 3 7

  • (opinia sprzed 9 lat)

    Z każdym kolejnym spektaklem coraz bardziej lubię pana Bakę :) Świetny aktor!
    Tituba, sędzia - również super!

    Natomiast mam wrażenie, że Boć gra cały czas tak samo... I ten irytujący głos. No jakoś nie mogę...

    • 1 1

  • Czarownice z Salem (1) (opinia sprzed 10 lat)

    31.01.2014 r. sztuka i granie owszem zachwyca, ale jedynie głos Pana Baki był słyszalny a pozostali aktorzy "mów do mnie szeptem" do teatru przychodzą również widzowie trochę starsi. Na widowni było bardzo cicho ale słyszalność ze sceny słaba.

    • 5 1

    • własnie, czasem pomagał mi tekst po angielsku, wyświetlany na górze (opinia sprzed 9 lat)

      • 0 0

  • Bardzo udany spektakl. (opinia sprzed 10 lat)

    Polecam!
    No i ta Tituba...!!!!!!!
    :-)

    • 6 0

  • Jedno słowo: Genialne ! (1) (opinia sprzed 10 lat)

    Pierwsza scena wbija widza w fotel, potem jest jeszcze ciekawiej. Fantastyczna gra aktorska, nowatorskie rozwiązania, obrazy i muzyka które długo zostają w pamięci. Sztuka przez duże S. To trzeba zobaczyć !

    • 10 3

    • (opinia sprzed 10 lat)

      "Nowatorskie rozwizązania" rodem z antyku...

      • 0 0

  • (opinia sprzed 10 lat)

    PO PROSTU WSPANIAŁY SPEKTAKL

    • 8 2

  • SUPER SPEKTAKL (opinia sprzed 10 lat)

    Bardzo polecam. Pan Baka jak zawsze zachwyca!

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery