• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie międzynarodowy konkurs na kładkę na Ołowiankę

Michał Stąporek
9 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Tak wygląda na tle panoramy Gdańska kładka zawieszona 2,5 m nad lustrem wody... Tak wygląda na tle panoramy Gdańska kładka zawieszona 2,5 m nad lustrem wody...
... a tak kładka zawieszona 2 metry wyżej, na wysokości 4,5 m. ... a tak kładka zawieszona 2 metry wyżej, na wysokości 4,5 m.
Projekt "kładki", jaki na zamówienie miasta powstał w 2007 r. Na szczęście został odrzucony. Projekt "kładki", jaki na zamówienie miasta powstał w 2007 r. Na szczęście został odrzucony.
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów i metod projektowania kładki mogą być lekkie i wytrzymałe. Nz. kładka w niemieckim mieście Leer. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów i metod projektowania kładki mogą być lekkie i wytrzymałe. Nz. kładka w niemieckim mieście Leer.
Kładka im. Simone de Beauvoir w Paryżu jest dowodem, że taka przeprawa może być małym dziełem sztuki. Kładka im. Simone de Beauvoir w Paryżu jest dowodem, że taka przeprawa może być małym dziełem sztuki.

Jeszcze zimą zostanie ogłoszony międzynarodowy konkurs architektoniczny na kładkę nad Motławą. Przeprawa na Ołowiankę powstanie nie wcześniej niż w 2014 r. By była przyjazna dla wszystkich, musi się szybko i sprawnie otwierać i zamykać.



W grudniu swoje prace zakończył zespół urzędników, który zarekomendował prezydentowi Gdańska budowę otwieranej kładki o wysokości 2,5 m nad lustrem wody, z barierami ochronnymi podwyższającymi kładkę wizualnie o 1 metr. Kładka ma połączyć okolice ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska na dawnym Zamczysku z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska

Zobacz analizę urzędników - Kładka na Ołowiankę (format .ppt)

Pod kładką o wysokości 2,5 m będą mogły przepłynąć - jak skrupulatnie wyliczono - 152 jednostki, a więc 9,73 proc. spośród 1562 wszystkich poruszających się po Motławie. Dlaczego nie zdecydowano się na budowę kładki wyższej raptem o 2 metry, pod którą mogłoby się zmieścić aż 497 jednostek, a więc niemal 32 proc. wszystkich?

Powodów jest kilka.

- Taka wysokość sprawi, że kładka nie będzie wymagała budowy ramp, które utrudniłyby do niej dostęp. A zależy nam na tym, by korzystać mogli z niej także niepełnosprawni czy rodzice z dziećmi w wózkach - tłumaczy Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miasta.

Drugi powód to wytyczne wojewódzkiego konserwatora zabytków, który nalegał, by kładka nie ograniczała panoramy Gdańska od strony Polskiego Haka. Zaakceptował on wysokość ok. 4 metrów, którą spełnia 2,5-metrowa kładka z metrowymi barierkami.

Jaka będzie kładka poza tym, że niewysoka, bez ramp i zwodzona? Na razie nie wiadomo - to wszystko rozstrzygnie się w międzynarodowym konkursie architektonicznym, który zostanie ogłoszony za kilka tygodni.

- Wiele decyzji pozostawimy projektantom, którzy się na tym znają najlepiej - zastrzega Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków, który przygotowuje warunki konkursu.

Kładka może być więc podnoszona, rozsuwana lub obrotowa. Swobodę architektów ograniczać będzie jedynie budżet, oszacowany na ok. 13 mln zł.

Przy wstępnej ocenie inwestycji urzędnicy założyli, że kładka mogłaby działać w trzech 20-minutowych fazach: 20 minut - otwarta dla pieszych, 20 minut - proces otwierania i zamykania, 20 minut - otwarta dla żeglarzy.

Te czasy są jednak nie do zaakceptowania. Z kładki, która byłaby otwarta przez 20 minut na godzinę, nie korzystaliby piesi - nie wiedząc, czy dojadą na czas na Ołowiankę, od razu wybieraliby inną drogę.

Dlatego bardzo ważne jest, by warunki przetargu premiowały rozwiązania, które zapewnią jak najsprawniejsze otwieranie i zamykanie kładki. Musi ona być jak najdłużej dostępna dla ruchu pieszego lub wodnego. Czas niezbędny na otwarcie lub zamknięcie musi być jak najkrótszy. Piesi nie mogą ryzykować zbyt długiego oczekiwania na przejście na drugi brzeg Motławy. Z drugiej strony szerokość wodna po otwarciu musi zapewnić bezpieczną przeprawę jak największej ilości jednostek. Godziny otwarcia kładki muszą być stałe, by żeglarze w marinie i dopiero płynący do Gdańska mogli zaplanować jak najkrótszy postój lub "wstrzelić się" w czas otwarcia kładki.

Pomysł budowy kładki przez Motławę, która miałaby połączyć okolice ul. Rycerskiej na dawnym Zamczysku z Ołowianką, liczy już sobie 8 lat. Na początku 2004 r. rzucił go dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Roman Perucki, któremu zależało na ułatwieniu dostępu do instalującej się wtedy w budynkach dawnej elektrociepłowni PFB.

Od tej pory kilkakrotnie ogłaszano, że budowa kładki rozpocznie się lada chwila. Najpierw, gdy ustalono, że na wartą ok. 12-13 mln zł przeprawę zrzucą się Gdańsk, samorząd Pomorza i Elektrociepłownie Wybrzeże, które wcześniej przekazały swoje budynki na siedzibę filharmonii. Potem, gdy ostatecznie udało się przekonać konserwatora zabytków, że odpowiednio niska kładka nie zepsuje panoramy Gdańska widzianej od strony Polskiego Haka. Wreszcie, gdy udało się uzyskać akceptację (przyznajmy - nieco wymuszoną) środowiska żeglarskiego, które bało się, że kładka uniemożliwi życie żeglarskie na Motławie.

Harmonogram budowy kładki na Ołowiankę:

zima 2012 - ogłoszenie międzynarodowego konkursu architektonicznego na projekt kładki
wiosna/lato 2012 - rozstrzygnięcie konkursu i złożenie zamówienia na dokumentację techniczną kładki
lato 2013 - dokumentacja jest gotowa
jesień 2013 - przetarg na budowę kładki
2014 - kładka na Ołowiankę jest gotowa

Miejsca

Opinie (174) 2 zablokowane

  • ważne aby nie przytłaczała wizualnie (10)

    i nie dominowała na tle starego miasta - reszta to kwestia wizji i polotu projektanta.

    • 117 6

    • (2)

      "Kładka im. Simone de Beauvoir" w Paryżu. A u nas - Kazimiery Szczuki :) Albo Joanny Senyszyn! Też by mogły być (te kładki) małymi dziełami sztuki - np. zrobione ze skóry i stali! A tak poważniej - kiedy powstanie u nas coś wyglądającego choćby jak wspomniana kładka paryska - to normalnie pójdę i zagłosuję na budynia. Z tym że raczej nie dopuszczam do siebie takiej możliwości nawet - patrząc na wywołujący krwawienie oczu "architektoniczny" superkoszmar trasy W-Z i węzła koło ałchanta.....

      • 7 3

      • naczelny architekt trollencio (1)

        Paryska kładka niezbyt kwalifikuje się do Gdańska ze względu na otoczenie. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie kładki Paryskiej i tło z tyłu. Tam ona pasuje pewnie idealnie u nas to już nie za bardzo.
        P.S. Mam nadzieję że nie jesteś żadnym architektem bo potem mamy takie buble.

        • 6 3

        • dokładnie

          taka wymyślna kładka może i byłaby ładna, ale nie w starym Gdańsku. tutaj potrzeba kładki w stylu np. XIX wieku, albo początków XX, coś co będzie pasowało do klimatu miejsca...

          • 0 0

    • Wrocław. Kolejka linowa za 8 mln zł . (3)

      Można estetyczniej, taniej, atrakcyjniej i bezkolizyjnie.

      • 3 3

      • kolejka linowa? (2)

        toż to nie zakopane!

        • 4 2

        • Ale jak Budyń

          wyda zgodę na dwie kolejne szklarnie wysokościowe po obu brzegach historycznej zabudowy Gdańska, to kto wie, może to niezły pomysł?

          • 1 1

        • zobacz linową kolejkę w barcelonie nad portem.

          • 2 0

    • jasne ze miedzynarodowy konkurs (1)

      ale wygra firma z trojmiasta. nie bedzie nam tu nikt, kurde, obcy mieszał, nie? Proponuje pracownie FORT. no i zeby nie bylo to na drugie miejsce proponuje KWADRAT. dziekuje za uwage.

      • 12 2

      • haha

        miszcz

        • 1 0

    • najważniejsze, żeby w ogóle powstała w końcu!

      średnio raz do roku obiecują że będą ją budować lecz jakoś jej nie widać, a ludzie żeby przejść z targu rybnego na szafarnię muszą robić 2 km albo specjalnie wsiadać w prom na ołowiankę...

      • 4 4

  • MUSI sie sprawnie zamykac i otwierac! (4)

    Nie mam zamiaru tam czekac 15 minut ,zeby przejsc na druga strone!

    • 71 18

    • na przycisk powinna sie zamykać

      przechodzę i potem może sie otworzyć. A jak będę wracac to znowu nacisnę przycisk

      • 13 3

    • nie musisz czekać (1)

      Przecież możesz przepłynąć wpław,zimne kąpiele są zalecane dla psychicznych, tyle w temacie

      • 9 7

      • dlaczego go obrażasz, od psychicznych wyzywasz...

        coś ci zrobił?

        • 4 1

    • Chore pomysły w zabytkowej części miasta...

      A ja nie mam zamiaru czekać i kręcić się jachtem pod kładką, aby przepłynąć.

      • 0 2

  • coś czuję, że skończy się jak z sąsiednią wyspą spichrzów - z dużej chmury mały deszcz... (4)

    • 81 8

    • chyba z dużej chmury ani jednej kropli

      • 2 1

    • pewnie to będzie ewenement na skalę światową (2)

      czyli kładka z najdroższym na świecie metrem bieżącym długości:) normalnie jak w "Misiu"...... a w normalnym kraju dawno już by zbudowali bez kilkuletniego gadania....

      • 4 1

      • No już tak nie marudź (1)

        trochę się w tym kraju / mieście buduje.

        • 1 1

        • słusznie prawicie dobrodzieju,

          • 1 0

  • Kolejny konkurs i kolejne wizualizacje. Adam Owicz bys sie wstydził (5)

    • 54 17

    • (4)

      w podwyżkach czynszu, wody, wywozu nieczystości szybko sobie poradzili a z kładką walczą kilka lat

      • 7 6

      • (3)

        proponuję też rozpisac konkurs na zagospodarowanie szadółek i doprowadzenie do zamkniecią tej cuchnącej wizytówki Gdańska

        • 2 5

        • (2)

          co z winnymi zaniedbań przy Uczniowskiej, Havla, Szadółkach, komunikacji miejskiej bez nadzoru, Wyspy Spichrzów i korków w mieście dzięki nieprzemyślanej polityce komunikacyjnej w trakcie meczów ligowych na PGR

          • 3 8

          • (1)

            miasto rozpisze przetarg na konkur w wyniku którego powstanie komisja konkursowa która wyłoni w konkursie sedziego który ukarze winnych tych zaniedbań. Ocene sedziego zostanie poddana komisji konkursowej

            • 4 4

            • Następnie rozpisany zostanie przetarg na wykonawcę kary na niecnych niedbalcach. A wtedy wszycy co nie wygrali przetargów, zgłoszą wniosek o ich unieważnienie :)

              • 0 0

  • (5)

    Ależ to trzeba się namęczyć aby wybudować kładkę. Z załatwianiem ECS szło szybciej niż z tą kładką.

    • 63 3

    • (3)

      czyli zablokujemy ruch jednostek pływających (katamarany, jachty) na Motławie? ktoś przemyślał ten pomysł?

      • 3 13

      • (2)

        a z jakiej racji grupka niezadowolonych żeglarzy ma mieć więcej do powiedzenia od tysięcy mieszkańców którym ta kładka ułatwi życie? dlaczego oni nie mogą poczekać aż kładka się otworzy, a ja muszę nadrabiać 2 km?

        • 7 4

        • (1)

          a kto powiedział, że kładka będzie otwierana? na zdjęciach tego nie widać. Tylko na jednym, ale dumnie jest opisane, że projekt został odrzucony.

          • 1 3

          • a czytałeś chociaż artykuł do końca, czy tylko tytuł?

            • 4 0

    • kładkę swoimi nie obsadzisz

      • 0 0

  • UFFFFFFFF, nareszcie jakis konkurs zamiast samej kładki. W dodatku międzynarodowy. Słuszną linie ma nasza władza. (4)

    • 49 6

    • Hehe... (3)

      ...smutna to prawda dla lemingow ogladajacych po 6 godzin dziennie telewizje i ekran komputera...

      • 4 5

      • (2)

        No, ty pilnie na swoje 6 od rana pracujesz, jak widzę. Idziesz na rekord!

        • 4 2

        • vice versa a nawet vis-a-vis trollencio (1)

          prostakow pelno jednak na swiecie...

          • 1 5

          • Z tą drobną różnicą, że ja nie rwę szat i nie znieważam innych na podstawie tego ile godzin (w moim mniemaniu) spędzają przed ekranem ;) Ch*lera, czipsy się skończyły, musze z najwyższym trudem doczołgać się do telefonu żeby zadzwonić po taksiarzy co mi dowiozą następny karton! Do sklepu będzie z 50 metrów.... kładka by się przydała. Z taśmociągiem :)

            • 3 2

  • maksymalnie... (1)

    ...zminimalizowany...

    • 21 2

    • raczej nie...

      Dyrektor "rzuca" pomysł....
      Na przeprawę "zrzucają" się....

      • 1 2

  • W tyłek sobie ją wsadźcie. (6)

    I tak nikt nie będzie korzystał z tej kładki.
    Znowu pieniądze w błoto (Motławę).

    • 58 58

    • Krotko i na temat.

      Taka prawda niestety - a ja sie tam uwewnetrzniam wczesniej w postach - prawda jest jedna - "W tylek sobie wsadzcie" ta kladke!

      • 4 16

    • nie mów za wszystkich (4)

      bardzo wiele osób skorzysta z tej kładki, przede wszystkim goście filharmonii, mieszkańcy Długich Ogrodów, Angielskiej Grobli, oraz wielu innych Gdańszczan, którzy zechcą się przespacerować, nie będą już musieli chodzić na około, żeby przejść na drugą stronę...

      • 13 5

      • ta? (2)

        a co samochodow nie maja?

        ehehe plebsy

        • 0 0

        • No tak, folkswagen za 250 euro to faktycznie luksus :)

          • 1 0

        • może chcą wypić sobie piwko w degustatorni?

          i nie mogą jechać?

          • 0 1

      • Drogie spacery...

        Drogi ten spacer...żeby kładkę budować...spacer ma to do siebie, żeby chyba kawałek przejść na około...

        • 3 0

  • Sobieszewski most (3)

    jest wazniejszy

    • 91 15

    • (1)

      ale nie zastępować starym nowy tylko wybudować drugi, nie zwodzony nad śmiałą wisłą

      • 1 2

      • tam jest rezerwat przyrody

        nikt się nie zgodzi na most w tym miejscu!

        • 0 0

    • Sobieszewo

      Zgadzam się ! Ludzie mieszkający na wyspie mają most w opłakanym stanie, tyle inwestycji w mieście prosto z kosmosu, a tam ludzie mają stary, zniszczony most. Ilekroć tam jadę gorąco im współczuję, że są zapominani przez miasto, a jest to miejsce pełne uroku.

      • 1 0

  • "Kładka na Ołowiankę" - Opera mydlana

    • 55 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W piwnicy którego ze słynnych gdańskich budynków Jan Heweliusz składował produkowane przez siebie piwo?

 

Najczęściej czytane